Bob Marley På Norsk: Inn Fra Kulda

Man kan si mye rart om plateselskapet Tylden & Co - og det gjøres da også fra tid til annen - men spesielt sjangerfundamentalistiske, det er de ikke. Når de nå har gitt seg reggaesjefen i vold, skal man således kanskje ikke la seg overraske av at de aller største perlene kommer fra heller uventa hold? Banana Airlines, og framfor alt - Anita Skorgan! Nå skal du høre:


Bob Marley var en av det forrige århundres aller, aller største låtskrivere. Det er på en måte en udiskutabel sannhet. Hvilken stemningsmaker! Denne mannen kunne gjøre underverker med harmonisk støtte mer beskjeden enn hva Alf Prøysen sjøl greide å pirke fram på gitaren.

Her fins 18 låter - på norsk og med norske musikere - og det letteste er faktisk og ta dem en for en:

Odd Børretzen & Lars Martin Myhre har gått løs på "Is This Love", en av Marleys mange og store disco-hits. Mens originalen er veldig pop-reggae, har maestro Myhre valgt en svagt shuffle-jazza stil, der saxofonisten Vidar Johansen og bassisten Olaf Kamfjord tildeles riff-ansvaret. Myhre sjøl briljerer med noen Wes Montgomery-vendinger - og Børretzen...? Gjennomgående resiterer han på velkjent vis, en deilig tekst om å være hemmelig forelska i ei jente som sitter på pulten foran, og som plutselig forsvinner langt ut i huttiheita - til Tromsø! Børretzen som sanger - på engelsk, i refrenget? Jeg kan strekke meg så langt som til å si at det er sjarmerende. Men der går også grensa.

Mesteparten av sitt 36-årige liv gikk Bob Marley rundt som en levende reklame for rocketobakk. "Kaya" er en usminka hyldest til å røyke seg fin, en stemning og et budskap Folk og Røvere formidler ypperlig - og veldig annerledes enn originalen. Ulph nærmest toaster fram sine skeive linjer til et helt korrekt acid-komp. Dette er en cover-versjon i ordets egentlige betydning - der artisten virkelig har lagt seg i selen for å kle en sann klassiker i fullstendig ny og oppdatert drakt.

Kan man si dét om Ole Ivars´ versjon av "No Woman No Cry"? Nei! Til gjengjeld snakker vi en ganske annen radiotilgjengelighet! La meg si det slik: Om jeg hadde hatt noe med styre og stell å gjøre i Tylden & Co - da hadde jeg svidd av noen lapper på en video der sangeren Tore Halvorsen får framføre William Kristoffersens helt vanvittig vellyka tekst "Nå Går Det For Meg". Som orkester makter Ole Ivars selvfølgelig ikke å spille troverdig reggae, mens dansbands-saxofonene oppå liksom-reggae-kompet er... ja, jeg strekker meg atter så langt: Sjarmerende.

Reggae kan til gjengjeld de afrikanske musikerne Mari Boine har med seg i "Running Away" i samisk språkdrakt ("Beasadat Ja Báhtarat"). Noe så til de grader, som de kan reggae! Jeg tror nok Robert Nesta Marley ville smilt godt i møte med store deler av dette albumet, men jeg er samtidig lite i tvil om hvor han ville følt seg mest hjemme.

Definite & Apollo gjør "I Shot The Sheriff"; ingen enkel oppgave. Kanskje er dette - mye på grunn av Eric Clapton - Bob Marleys aller mest kjente sang? Teksten er helt akseptabelt tilpassa forholda på Stovner & Bøler & Grønland, og de som fortsatt måtte lure på om rap er en kunstform, kan jo gjøre et forsøk på å lære seg teksten... Dessverre mangler kompet i mine ører guts.

"Waiting In Vain" som "Vente Forgjeves" er akkurat slik du har en formening om at det skal låte av Beate S. Lech etter at hun forlot Folk og Røvere. Kompet er uptempo Sade; behagelig, men ikke veldig spennende.

Men jeg skulle like å møte den som gikk rundt og tenkte at Anita Skorgan; hun er nok jenta si som skulle komme til å stå for den helt uomtvistelig største prestasjonen på Bob Marley På Norsk! "Coming In From The Wind" - gjort til "Utenfor Er Det Kaldt" av Freddy Dahl - er bare så riktig at jeg blir helt satt ut. Mye av æren tilfaller naturlig nok Ras Nas; Lars Erik Johansen (orgel), Ian Taylor (bass), Anders Damaas (trommer), Nasibu Mwanukuzi (gitar) - men miss Skorgan... positive vibration!

Dermed kan du gjøre klar for en kanskje enda større bombe. Den som er over 30 husker ganske sikkert Banana Airlines; de som sang på et ikke helt ukontroversielt gebrokkent norsk. Nå gjør Kai Kiil og kompani "Jamming" om til "Skramling" - og som de skramler! Dette er pop-reggae av klasse, fullt utstyrt med blåsere og en trommeslager (Rudi Høynes) som veit nøyaktig hvor han skal plassere de ordendtlig skramlete cymbal-slagene. Albumets største party-låt!

Knut Reiersrud serverer "Stir It Up" som "Fyr Meg Opp", men ta det med ro - han synger ikke. Med Audun Erlien, Paolo Vinaccia og Reidar Skår på laget blir det... ja, du veit - ikke akkurat 4/4 beat, ikke i ett sett i hvert fall. Langt ute, helt OK - men den kjennes ikke helt nødvendig.

Noe av den samme følelsen har jeg i forhold til Live Maria Roggens utgave av den akk-så-triste "Johnny Was". For meg blir dette for teatralsk, men jeg innrømmer glatt at dette kan være en oppfatning som bunner i et meget tett forhold til originalen. Det var liksom denne sangen som førte meg inn i Bob Marleys univers. Jeg syns kort og godt ikke pianospilling a la Ketil Bjørnstad eller Keith Jarrett har noe som helst med denne sangen å gjøre.

Den rake motsetning er Freddy Dahl, som - i hvert fall i kompaniskap med Ras Nas - viser at han har skjønt dette med reggae. "Liten Øks" ("Small Axe") er et overraskende valg, men både tekst og framføring er uten plett og lyte. Og Anita "I One" Skorgan" høres ut som hun er oppvokst blant sukkerrør og bananer. Her er det bare å begynne og strikke hodepryd i gult & grønt & rødt!

"Sun Is Shining" - "Sola Skinner" - skjønner jeg dessverre ingenting av. Lars Tefre Baade og Åsmund Gylder har under navnet Burrumenn ansvaret, men dette får jeg på ingent måte noe tak på.

Men tenk deg Henning Kvitnes med Jon Terje Rovedal på trekkspill og Terje Støldal på kontrabass - i "Redemption Song"... Jeg har ofte lurt på hva man burde oversette Redemption Song med - og Kvitnes fant jo det åpenbare. |Fet:"En Frelsessang er... ubeskrivelig vakker. Og tro meg; dette låter ikke verken pompøst eller overhøytidelig. Gratulerer, monsieur Kvitnes!

Herfra er veien lang til Sphere. Under ledelse av tekstforfatteren, vokalisten og gitaristen Lars-Erik Westby har de gjort "Them Belly Full" til "Med Kontoen Full". Den norske versjonen er lagt i en slags ubestemmelig tungrock/"Toto"-drakt, og er... vel, helt OK, men får meg likevel til å sitte igjen med et hvorfor dette, liksom?

Et spørsmål jeg så avgjort ikke stiller i møte med "Jeg Skjøt Snuten i reprise - men nå som instrumental, med fløytisten og felespilleren Steinar Ofsdal i sentrum. Spesielt den kinesiske vrien, oppå et helt rettfram rock-komp, er ytterst smakfullt tenkt og utført.

Gjermund Elgenes og Jetsurfers tar "Three Little Birds" over i country/rock m/steelgitar & mandolin-landskap. Ikke grensesprengende, men hyggelig nok.

Så spør du kanskje hvor i helvete det blir av "Get Up Stand Up"? Her kommer´n! I kjapp-kjapp ska-utgave. Rub A Dubs, i det minste vokalisten Line Halstad, kommer åpenbart fra sørvestlandet et sted - men jeg har vondt for å tro de kan bli noe nytt Stavangerensemble. Originalteksten er riktignok skrevet i rein parole-form - det funker bare ikke like ålreit på norsk.

Da kan det kanskje være like greit å søke en type mystisk havn i lag med Ketil Bjørnstad? Dette - er albumets i særklasse mest moderne produksjon! Lars-Erik Westby & Åsmund Gylder har ansvaret for programmering, mens Atle Borgeteien legger trommer Goldie eller Tricky ville reist over dammen for å slå kloa i! Ikke mist kontakten med disse kara, Bjørnstad!

Og albumet som helhet? Trenger du ytterligere anbefaling, kan jeg vanskelig foreslå annet enn at du starter med å lese denne anmeldelsen forfra. Deretter anbefaler jeg en tur i butikken.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kort og greit, fabelaktig fint!

(17.01.25) Dette samarbeidet, kjære venner, er nærmest grenseløst vellykka. Legg gjerne trykk på «grenseløst».


«Terje Vigen» i ambisiøs musikaldrakt

(26.06.24) Man skulle kanskje tro at det meste som går an å gjøre med Henrik Ibsens «Terje Vigen» for lengst var gjort? Men nei da, Ketil Bjørnstad ville det annerledes. Og storslått, det ble det.


Knut Reiersrud i streit format

(10.02.24) Han har gjort mye utafor allfarvei i sin karriere. Denne gangen er han ute med et av sine mest streite album.


«Tramp» - fortellinga om et musikalsk nybrottsverk

(06.02.23) Foten må være det mest utbredte instrumentet i verden.


Ketil Bjørnstad og Anneli Drecker – a perfect match

(20.11.22) Ketil Bjørnstad og Anneli Drecker serverer moderne kammermusikk. De gjør det med bravur.


Jeg mener, Odd Børretzen – wow!

(26.10.22) I dag oversvømmes vi av podkaster, som egentlig ikke er noe annet enn et radioprogram. Alle – absolutt alle – som lager dem, burde få i hjemmelekse å lese denne boka, helst fra perm til perm. For Odd Børretzen lagde radio på alvor!


Buicken må holdes på veien!

(28.04.22) Det ryktes det at Buicken nå rygges inn i garasjen for godt. Det må ikke skje.


Ketil Bjørnstad i ord og toner

(25.04.22) Og det ble Covid-19, og Ketil Bjørnstad måtte overtales av Christer Falck. Fem kvarter solo piano, mutters aleine på scenen i Sentralen. Resultatet ble en nesten ubegripelig fin konsert.


Gratulerer med 70-årsdagen, Ketil Bjørnstad!

(25.04.22) Er han vår aller mest produktive kunstner? Ketil Bjørnstad fyller 70, og vi tar kontakt med to av hans musikervenner.


Reiersrud og en underlig gråsprengt én

(26.03.22) Jeg har kommet for å høre Ibsens “Terje Vigen” med Jan Erik Vold og Knut Reiersrud på Victoria, Nasjonal Jazzscene på Karl Johan i Oslo, et verk jeg ikke har beskjeftiga meg så mye med siden det blei grundig gjennomgått på folkeskolen med avsluttende maling av motiv fra diktet med vannfarger. Mitt bidrag ligger forhåpentligvis fortsatt på loftet et sted. Jan Erik Vold opplevde jeg første gang på diktaften på realskolen eller gymnaset, sannsynligvis arrangert av elevrådet eller noe liknende. Både dikt og Vold gjorde inntrykk.


Knut Reiersrud fyller 60 i dag

(12.02.21) En legende i norsk musikkliv i en alder av 60? Det må være Knut Reiersrud, det.


Ketil Bjørnstad har fullført sitt livsverk

(07.08.20) Med «Siste tiåret» gjennomfører Ketil Bjørnstad en bortimot umenneskelig oppgave. 4800 sider, skrevet i løpet av seks år. Mange har mer enn nok med å lese så mye på så kort tid. Forsøksvis beskriver han oppgaven slik:


Perler fra Knut Reiersrud

(12.06.20) Langt unna bare rein blues fra Knut Reiersrud denne gang. Likevel står han fjellstøtt i den musikalske tradisjonen han alltid har befunnet seg i.


Går det litt fort i svingene for Ketil Bjørnstad?

(11.05.20) Ynde og eleganse til tross – Ketil Bjørnstad og Guro Kleven Hagen har muligens hatt det for travelt?


Livet - sett og opplevd fra hotellrommet

(22.05.18) Hva fordriver man tida med når man bor på hotell – om ikke å skrive dikt?


Sofistikert - med sofistikerte kvinner i front

(07.05.18) Fremragende kvinner i moderne, norsk musikkliv? Det vrimler av dem.


Knut Reiersrud går opp nye stier

(10.02.18) Ikke blues. Ikke jazz. Ikke rock. Knut Reiersrud.


Innover skal vi, vi skal innover

(24.05.15) Det er langt mellom solstrålene i innlandet. Her er så mangt man aldri får gjort.


Gratuler med dagen, Ketil Bjørnstad!

(25.04.12) En av våre aller mest betydningsfulle kunstnere fyller 60 i dag.


Beady Belle: Belvedere

(05.06.08) Pop med en touch av jazz, eller jazz med en touch av pop? Det kan egentlig gå ut på ett. Vellyd er det, okkesom. Jeg har aldri vært spesielt begeistra for dette bandet, men denne gangen treffer de planken med hårfin margin.


Folk & Røvere: Lysrædd

(23.04.08) Elektronika-veteran Ulf Nygård er klar med sin sjette plate, hele fire år etter samleplaten "Sommer Hele Året" fra 2004. Ute skinner sola, men de som venter seg sommer hele året igjen bør investere noe annet enn "Lysrædd". Som tittelen tilsier, dette er ikke akkurat det ultimate sommerparty-albumet.


Ole Ivars: Vi Lever I Håpet

(22.02.08) Nå svinger norske jenter i alle aldre seg til tonene av Ole Ivars, mens de synger om hvor kjempeflott det er å kjøpe seg damer for en kvart million. Og ingen legger merke til kontroversen? Det er på tide å løfte William Kristoffersen opp blant de helt store norske låtskriverne. Det er han som er det norske svaret på Woody Guthrie og Pete Seger.


Knut Reiersrud/Iver Kleive: Nåde Over Nåde

(01.01.07) Hvilken kraft det ligger i et orgel og en gitar! Ikke en hvilken som helst gitar og et hvilket som helst orgel, selvfølgelig. Men når instrumentene styres av Iver Kleive og Knut Reiersrud, da kan klangen få Dovre til å falle!


Lars Martin Myhre: Stengetid?

(28.11.06) Lars Martin Myhre har nå passert 50, og feirer begivenheten med å gi ut en fabelaktig fin plate. "Stengetid?" er norsk visepop av ypperste merke, og et album som for alvor bør få folk til å forstå at Lars Martin Myhre er mye mer enn bare skyggen til Odd Børretzen.


Ketil Bjørnstad: Floating

(15.09.05) Det er knapt noen stor hemmelighet at Ketil Bjørnstad har et sterkt forhold til Melodien og at Melodien har et sterkt forhold til Ketil Bjørnstad. Gjennom rundt 30 år har vi hatt gleden av å bivåne dette gjensidige kjærlighetsforholdet og det har på ingen måte avtatt. Her treffer vi på Melodien og Bjørnstad i en helt ny konstellasjon og begge stortrives.


Beady Belle: Closer

(10.03.05) Bak artist- eller bandnavnet Beady Belle skjuler Beate Slettevoll Lech og Marius Reksjø seg. Siden bandets første CD, "Home", så dagens lys i 2001, har Beady Belle reist store deler av verden rundt og skaffa seg et stort og hengivent publikum. Absolutt ingenting tyder på at tilhengerskaren kommer til å bli noe mindre etter at "Closer" har sett dagens lys.


Knut Reiersrud: Pretty Ugly

(31.08.04) - Am I wasting my time? spør Knut Reiersrud i det herlige, smått pop'ete, åpningskuttet. Nei, han kaster ikke bort tida si, ikke på noen måte - selv om årsaken til at han velger å spille alle instrumentene sjøl er vanskelig å få øye på. Kanskje er det så enkelt som at han følte plutsellig behov for en egotrip? Og plata er blitt kjempefin, den!


Ketil Bjørnstad: Seafarer's Song

(04.04.04) Det åpner med klare referanser til "In A Silent Way". Men trompeteren heter Nils Petter Molvær, ikke Miles Davis, og saxofonisten Wayne Shorter er bytta ut med cellisten Svante Henryson. Det låter himmelsk bra - og Miles Davis hadde aldri Kristin Asbjørnsen i sin stall.


Reiersrud/Jacobsen & Vajra: Himalaya Blues

(05.02.04) Jeg er ikke akkurat noen fan av sjangerbetegnelsen "world music", men med dette produktet i hendene er det vanskelig å finne noen mer treffende karakteristikk. Knut Reiersrud spiller selvfølgelig gitar, men ellers utgjøres instrumentbanken av dingser som sarod, israj, bambusfløyte, tablas, seljefløyte og torader. Oppå det hele synger gitaristen!


Dahlgren/Bremnes/Anisette: Voggesanger Fra Ondskapens Rike (ep)

(12.06.03) Dette er bare forsmaken på et album som lander i september, og endelig kan det synes som om Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted har kommet til å skyte en virkelig gullfugl.


Beady Belle: Cewbeagappic

(21.05.03) Vokalisten Beate S. Lech og bandet Beady Belle har vist gjennom siste halvdel av 90-tallet at de hver for seg og som band har kvaliteter av typen heftig. Beady Belles andre CD vil garantert ta begge ut i verden i enda større grad enn til nå.


Ketil Bjørnstad: The Nest

(25.02.03) Ketil Bjørnstad er blant de kunstnerne her på kloden som har sin egen stemme. Selvsagt har Bjørnstads stemme vært under kontinuerlig utvikling, men grunntonen har vært der fra starten av. Her møter vi han i en ny konstellasjon med Anneli Drecker på vokal. Nok en gang lager Bjørnstad musikk som tar bolig - og blir der værende.


Helt ålreit på Rockefeller

(26.10.02) (Oslo/PULS): Det ble nok tappet mer rødvin enn øl på Rockefeller fredag kveld. Et voksent publikum utgjorde naturlig nok kjernen av det relativt fullstappede lokale, da Odd Børretzen og hans gode medhjelpere harselerte over livets underfundigheter.


Ketil Bjørnstad: Before The Light

(21.10.02) Jeg har sikkert både sagt og skrevet det tidligere, men jeg skjemmer meg på ingen måte for å gjenta meg sjøl når det gjelder unikumet Ketil Bjørnstad: Noe stort mer kreativt og produktivt kulturmenneske finnes knapt. Nå har han skrevet musikk til en film som det aldri har blitt noe av, men det gjør ingen verdens ting: Musikken står tildels glitrende på egne bein, og måten den blir dandert på er både original og samtidig Bjørnstadsk.


Levert og servert av Børretzen og Myhre

(25.03.02) (Voss/PULS): Når parhestene Odd Børretzen og Lars Martin Myhre setter seg fore å presentere noe nytt er ikke forventningne akkurat små. Det bør de heller ikke være etter alle gullkorna, både verbalt og musikalsk, vi har blitt servert det siste tiåret. Nok en gang leverte de to, og 10 av de beste musikalske vennene deres, varene så det holdt.


Ketil Bjørnstad: Old

(04.12.01) Multikunstneren Ketil Bjørnstad er i besittelse av et ukjent antall talenter. I mine øyne og ører er kanskje hans største talent hans evne til å utnytte sine mangeslungne kvaliteter. Det store verket "Old" er nok en bekreftelse av denne påstanden.


Knut Reiersrud: Sweet Showers Of Rain

(30.10.01) Men speller ikke Knut Reiersrud blues? Jo, det er det han gjør. Men denne typen blues har du garantert aldri hørt før. Reiersrud er på eksperimentell-bag'en - og det funker. Noe så innihelvete bra!


Folk & Røvere: Ihvertfall Litt (sgl)

(02.06.01) Det er sommer, noe som betyr ny singel fra Ulphs Folk & Røvere. I fjor ga de ut den såre og nydelige "Dust", og fortsetter med "Ihvertfall Litt" sin søken etter kjærligheten blant cafégjestene på Grünerløkka. Uten et åpenbart refreng klarer F&R likevel å få oss til å sette enda større pris på sommeren, ihverfall litt.


Ihvertfall singel fra Folk & Røvere

(30.05.01) Fredag 8. juni blir Folk & Røveres nye sommersingel gitt ut. I år er tittelen den noe kryptiske "Ihvertfall Litt", som sikkert vil virke mer naturlig i sin rette sammenheng. Som for eksempel i tv-reklame på Metropol som konsummusikk for sko- og klesbutikken D'Lirium, slik den til nå har blitt presentert.


Ketil Bjørnstad: Grace

(19.05.01) Er du kanskje en av dem som syns Ketil Bjørnstad etter hvert har gitt ut litt for mange plater som er litt for like? Det er greit med særpreg, liksom - men ønsker man av den grunn nødvendigvis hele sannheten i løpet av fire takter...? "Grace" er virkelig noe helt annet.


Beady Belle: Home

(09.05.01) Beady Belle er flinke, men har lagd ei plate så åleglatt at den er umulig å få tak på.


Ketil Bjørnstad: Early Years

(26.03.01) Ketil Bjørnstad er uten tvil den mest produktive norske kunstneren både kvalitets- og kvantitesmessig de siste 30 åra. Starten på det som etterhvert også har blitt en spennende reise udi improvisasjonens irrganger får vi være med på gjennom dette tilbakeblikket på noen av høydepunktene fra 70-tallet.


B.B. King til Molde

(26.02.01) 16 år etter sitt forrige besøk, kommer B.B. King tilbake til rosenes og jazzens by. Onsdag 18. juli entrer han scenen på Romsdalsmuseet, sammen med det norske bluesbandet buskeRud - ja, faktisk: Vidar Busk og Knut Reiersrud i ett og samme band!


Kleive / Dissing / Reiersrud: Den Signede Dag

(11.10.00) Nå har du for alvor sjansen til å oppdage hvilke tette bånd det er mellom rock 'n roll og et par hundre år gamle salmer! Tro meg; "Den Signede Dag" - "Gud Signe Vårt Dyre Fedreland" på norsk - byr på Jon Lord/Ritchie Blackmore-utgaven av Iver Kleive/Knut Reiersrud! De som har hatt gleden av å høre Ulf Lundell synge "Deilig Er Jorden" aner hvilken vei vinden blåser.


Folk & Røvere: It's A Baby, Baby I Luv You Thing

(12.09.00) Hun har kommet litt i bakgrunnen i bandet, vokalisten Anita Nansy Valderhaug. Hun låter vidunderlig, og det er ubegripelig at målfolket ikke benytter denne propagandajuvelen i kampen mot Høyrebyrådet som - med god hjelp av AP og SV - er i ferd med å fjerne nynorsk fra Oslo-skolen. "Karma" på bokmål kunne aldri i verden fått en slik herlig schwung!


- Musikk er en naziting!

(16.08.00) Ikke før røverhøvding Ulph sjøl tok over leadvokalen i Folk & Røvere i fjor, har det etter min mening blitt sving på sakene. Derfor tilhører jeg den nye generasjonen fans som ikke gråter over tapet av jumfrustemmen til Beate Lech, hverken når det gjelder klang eller frasering. Når Røverne i tillegg har klart å komme opp med sin desidert beste låt ("Dust") nå i sommer - og har lovt oss et nytt album om få uker - benytta PULS sjansen til å tjuvtitte ned i kaffekoppen til dette ikonet på Grünerløkkas cafémusikkmiljø. Stedet var selvfølgelig en av de nye caféene, italienske "Il Moro".


Sløyt og slapt fra Røverne

(12.08.00) Folk & Røveres eneste liveopptreden denne høsten ble en litt blanda opplevelse. Åstedet var Blå og anledningen var Oslo Jazzfestival. Først måtte vi lide oss igjennom en halvakustisk oppvarmingsact (Shining), som lød som en blanding av skjeggjazz og heroinjazz, og som aldri tok slutt. Til og med Røver-høvding Ulph begynte å bli rastløs i de langdrøye timene før disiplene hans endelig kunne entre scenen i et rimelig fullsatt lokale nærmere halv to på natta.


Folk & Røvere: Dust (sgl.)

(02.08.00) Oppfølgern til fjorårets sommerhit "Yess!" har foreløpig ikke blitt den samme hyllevelter'n som forløpern, men dere som har hørt den på p3 er sikkert enig; denne her er klart bedre! Og lover bra for albumet «It's A Baby, Baby I Love You Thing" som er rett rundt hjørnet.


Sober aften på Blå

(18.07.00) Bassen lå i golvet og forplantet seg oppover sånn at kvelden var dømt til å bli en kroppslig totalopplevelse...


Øystein Sunde & LM Myhre inn i Gramo-styret?

(05.06.00) Etter hva PULS erfarer, vil Øystein Sunde og Lars Martin Myhre bli lansert som utfordrere til Øivind Myhrvold og Casino Steel - som GramArts representanter i Gramo-styret. Generalforsamling i vederlagsbyrået Gramo holdes i morgen, tirsdag 6. juni. GramArt-opposisjonen som vil fjerne Myhrvold og Steel ledes for øyeblikket av Unni Wilhelmsen og Johnny Sjo.


Nåde og skjønnhet på Voss

(17.04.00) Palmehelg betyr for tilhengere av synkoper og tilliggende herligheter jazzfestival på Voss. I tillegg til mye god musikk er det alltid så forbanna trivelig oppe i fjellheimen, og dessuten gjør ikke all den friske lufta den minste skade heller.


Ketil Bjørnstad/David Darling: Epigraphs

(06.04.00) De fleste av oss opplever behovet for å trekke oss tilbake for å finne frem til eller inn til noe. En reise sammen med Ketil Bjørnstad og den amerikanske cellisten David Darling er garantert et alternativ i så måte.


4G: 4G

(28.02.00) Når de fire meget kompetente gitaristene Frode Alnæs, Bjørn Klakegg, Knut Reiersrud og Knut Værnes har satt hverandre et meget strengt stevne, kunne det vel nesten ikke gå galt. Vi er servert ei gitarplate som har alle muligheter for å bli en klassiker.


Myhre Goes English

(17.01.00) Så veldig overraskende er det ikke at Lars Martin Myhres musikk er internasjonal. Verre er det kanskje med Gro Dahles lyrikk som er en meget viktig del av bestillingsverket ”Hysj”. I våre dager er jo det meste som kjent mulig og nå har altså ”Hysj” blitt ”Hush” (via Music/Musikkoperatørene/MSO) og er dermed klar for den engelskspråklige verden.


Vossajazz 2000

(17.01.00) Nils Petter Molvær, Victor Bailey Group, Abbey Lincoln Quartet, Bugge Wesseltoft og Ketil Bjørnstad: Her er toppnavnene på årets Vossajazz. Se også opp for rockabillygjengen i The Paladins.


Ugraset Arild Nyquist

(20.04.99) Plate, OK. Men de har ikke tenkt å dra på turné før til høsten. Her trengs mentale forberedelser. Som Lars Martin Myhre sier: - Arild er så distré at det kvalifiserer til kontantstøtte å dra på’n!


Alle tiders Tigerbalsam

(09.04.99) - Oslo; vekker navnet glede...? Slik lyder det i åpninga på revyen ”Tigerbalsam” på Scene West. Vi jodler ut i storbynatta, og utsteder med den største glede en solid garanti: Herfra kommer du til å vandre med et bredt smil rundt munnen – og natta er heldigvis ennå ung.


Oslo Jazz Circle: Volum 1 + 2

(08.04.99) Oslo Jazz Circle er en institusjon i norsk jazzliv. I fjor fylte OJC 50 år og markerte det bl.a. med en kjempekonsert i Oslo Konserthus. Her prøver Odd Børretzen og omtrent det som kan krype og gå av norske musikanter fra tradjazz og fram til bebop å forklare hvor jazzen kom fra og hvor den er.


Lars Martin Myhre: Hysj

(18.12.98) Komponisten og gitaristen Lars Martin Myhre er så mye mer enn Odd Børretzens høyre og venstre hånd. Bestillingsverket til Vestfold Festspillene i fjor forteller oss at vi har med en svært så allsidig kunstner å gjøre. ”Hysj” er et meget ambisiøst verk.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.