Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin

Reiersrud og en underlig gråsprengt én

Jeg har kommet for å høre Ibsens “Terje Vigen” med Jan Erik Vold og Knut Reiersrud på Victoria, Nasjonal Jazzscene på Karl Johan i Oslo, et verk jeg ikke har beskjeftiga meg så mye med siden det blei grundig gjennomgått på folkeskolen med avsluttende maling av motiv fra diktet med vannfarger. Mitt bidrag ligger forhåpentligvis fortsatt på loftet et sted. Jan Erik Vold opplevde jeg første gang på diktaften på realskolen eller gymnaset, sannsynligvis arrangert av elevrådet eller noe liknende. Både dikt og Vold gjorde inntrykk.


Knut Reiersrud & Jan Erik Vold / Nasjonal Jazzscene, Victoria / 26.03.22


På vei inn ser jeg Nationaltheatret lyst opp i Ukrainas farger og vel innafor får jeg høre Ukrainas nasjonalsang, “Sjtsje ne vmerla Ukraina” (“Ennå er ikke Ukraina død”) vakkert spilt av Reiersrud. Tema for kvelden er satt.

Etter nasjonalsangen følger Claes Gills dikt “Gloria Victis” (= ære til de beseirede), skrevet i forbindelse med oppstanden i Ungarn i 1956 og trykket i Det Norske Studentersamfunds Ungarn-antologi. Det var det siste diktet han skreiv. Deretter følger Bob Dylans “Masters of War”, skrevet under den kalde krigen. Vold leser første vers på engelsk før han leser sin egen utmerkede gjendiktning, “Hør her, krigsfabrikanter”, fra samlinga “Bob Dylan, Damer i regn, 70 sanger på norsk av Jan Erik Vold”.

Så er det tid for “Terje Vigen” som jo er satt til perioden med Napoleonskrigene og kornblokkaden med den hungersnøden det medførte for Norge. Reiersrud begynner så vidt med Paul Simons “American Tune” før han fortsetter med Arlo Guthries “Alice’s Restaurant Massacree”. Vold leser til rytmen av sistnevnte. Det vekker munterhet. Han deler diktet inn i to akter med prolog og epilog. Underveis påpeker han feil hos Ibsen, en geografisk og en historisk, men nevner samtidig at Gunvor Hofmo snakker om tigre i Afrika. Noen feil i dikt kan vel unnskyldes. Av pedagogiske grunner avsluttes diktet med allsang av første vers. To ganger.

Det er ikke slutt ennå. Reiersrud spiller sin “Sylvartun” med innlagt akrobatisk øvelse, en slags forlengs rulle med med bakleng skru, i det som på NRK i gamle dager het “sakte bevegelser”. De mente vel egentlig “sakte film”, men her passer betegnelsen perfekt. Jeg har ikke de faglige kvaliteter til å beskrive dette. Noen må gjenopplive Paal Clasen.

Til slutt får vi to dikt til, “Blues for Therese Johaug” (om leppepomadesaka) og Gunvor Hofmos “Jeg har våket”, om hennes kjæreste, den østerrikske flyktningen Ruth Maier som blei pågrepet av politiet 26. november 1942 og sendt ut av Norge sammen med 531 andre jøder med "DS Donau" og videre til Auschwitz der hun blei myrda i gasskammeret.

Etter stående applaus fikk vi ekstranummer med “Lang, lang, rekke” som finnes på Vold og Egil Kapstads album “Drømmemakeren sa”.

På vei ut døra kjøper jeg Knut Reiersrud Band og Kringkastingsorkesterets “A New World” som Reiersrud har lagt ut for salg i garderoben. Vel hjemme bestiller jeg diktsamlinga “Til Ungarn” fra et antikvariat og noterer for meg sjøl at jeg må se å få skaffa meg “Damer i regn” samt Volds samlinger av dikt og prosa av Gunvor Hofmo og “Ruth Maiers dagbok”.

Lyrikk- og musikkvelder blir ikke bedre enn dette.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kort og greit, fabelaktig fint!

(17.01.25) Dette samarbeidet, kjære venner, er nærmest grenseløst vellykka. Legg gjerne trykk på «grenseløst».


Knut Reiersrud i streit format

(10.02.24) Han har gjort mye utafor allfarvei i sin karriere. Denne gangen er han ute med et av sine mest streite album.


«Tramp» - fortellinga om et musikalsk nybrottsverk

(06.02.23) Foten må være det mest utbredte instrumentet i verden.


Buicken må holdes på veien!

(28.04.22) Det ryktes det at Buicken nå rygges inn i garasjen for godt. Det må ikke skje.


En sirkel is – en titusenmeter tilegnet Norges Skøyteforbund 1893 - 1993

(06.04.22)


Knut Reiersrud fyller 60 i dag

(12.02.21) En legende i norsk musikkliv i en alder av 60? Det må være Knut Reiersrud, det.


Perler fra Knut Reiersrud

(12.06.20) Langt unna bare rein blues fra Knut Reiersrud denne gang. Likevel står han fjellstøtt i den musikalske tradisjonen han alltid har befunnet seg i.


Knut Reiersrud går opp nye stier

(10.02.18) Ikke blues. Ikke jazz. Ikke rock. Knut Reiersrud.


Knut Reiersrud/Iver Kleive: Nåde Over Nåde

(01.01.07) Hvilken kraft det ligger i et orgel og en gitar! Ikke en hvilken som helst gitar og et hvilket som helst orgel, selvfølgelig. Men når instrumentene styres av Iver Kleive og Knut Reiersrud, da kan klangen få Dovre til å falle!


Jan Erik Vold: Vold Synger Svadaåret Inn

(09.02.05) Jan Erik Vold er intet mindre enn en egen sjanger. Når han nå har nådd - det er vel nåk nå nå - midten av 60-åra debuterer han som sanger. Uansett hvordan han framstår så er det den samme skarpe, reflekterte, kritiske, morsomme og aldri hvilende Vold vi møter. Med denne inngangen på året gir Vold oss nok en gang grunn til å tenke etter og trekke på smilebåndet.


Knut Reiersrud: Pretty Ugly

(31.08.04) - Am I wasting my time? spør Knut Reiersrud i det herlige, smått pop'ete, åpningskuttet. Nei, han kaster ikke bort tida si, ikke på noen måte - selv om årsaken til at han velger å spille alle instrumentene sjøl er vanskelig å få øye på. Kanskje er det så enkelt som at han følte plutsellig behov for en egotrip? Og plata er blitt kjempefin, den!


Reiersrud/Jacobsen & Vajra: Himalaya Blues

(05.02.04) Jeg er ikke akkurat noen fan av sjangerbetegnelsen "world music", men med dette produktet i hendene er det vanskelig å finne noen mer treffende karakteristikk. Knut Reiersrud spiller selvfølgelig gitar, men ellers utgjøres instrumentbanken av dingser som sarod, israj, bambusfløyte, tablas, seljefløyte og torader. Oppå det hele synger gitaristen!


Dahlgren/Bremnes/Anisette: Voggesanger Fra Ondskapens Rike (ep)

(12.06.03) Dette er bare forsmaken på et album som lander i september, og endelig kan det synes som om Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted har kommet til å skyte en virkelig gullfugl.


Jan Erik Vold: Den Dagen Lady Døde

(09.05.03) Jan Erik Vold har vært og er et unikum i norsk kulturliv og ofte en spennende samfunnsdebattant. For veldig mange er hans innsats ved å finne fram til et originalt uttrykk som innbefatter både hans egen og andres lyrikk og jazz noe av det mest interessante han har skapt. Denne innspillinga fra 1986 er et høydepunkt i så henseende.


Knut Reiersrud: Sweet Showers Of Rain

(30.10.01) Men speller ikke Knut Reiersrud blues? Jo, det er det han gjør. Men denne typen blues har du garantert aldri hørt før. Reiersrud er på eksperimentell-bag'en - og det funker. Noe så innihelvete bra!


B.B. King til Molde

(26.02.01) 16 år etter sitt forrige besøk, kommer B.B. King tilbake til rosenes og jazzens by. Onsdag 18. juli entrer han scenen på Romsdalsmuseet, sammen med det norske bluesbandet buskeRud - ja, faktisk: Vidar Busk og Knut Reiersrud i ett og samme band!


Bob Marley På Norsk: Inn Fra Kulda

(14.02.01) Man kan si mye rart om plateselskapet Tylden & Co - og det gjøres da også fra tid til annen - men spesielt sjangerfundamentalistiske, det er de ikke. Når de nå har gitt seg reggaesjefen i vold, skal man således kanskje ikke la seg overraske av at de aller største perlene kommer fra heller uventa hold? Banana Airlines, og framfor alt - Anita Skorgan! Nå skal du høre:


Kleive / Dissing / Reiersrud: Den Signede Dag

(11.10.00) Nå har du for alvor sjansen til å oppdage hvilke tette bånd det er mellom rock 'n roll og et par hundre år gamle salmer! Tro meg; "Den Signede Dag" - "Gud Signe Vårt Dyre Fedreland" på norsk - byr på Jon Lord/Ritchie Blackmore-utgaven av Iver Kleive/Knut Reiersrud! De som har hatt gleden av å høre Ulf Lundell synge "Deilig Er Jorden" aner hvilken vei vinden blåser.


Nåde og skjønnhet på Voss

(17.04.00) Palmehelg betyr for tilhengere av synkoper og tilliggende herligheter jazzfestival på Voss. I tillegg til mye god musikk er det alltid så forbanna trivelig oppe i fjellheimen, og dessuten gjør ikke all den friske lufta den minste skade heller.


4G: 4G

(28.02.00) Når de fire meget kompetente gitaristene Frode Alnæs, Bjørn Klakegg, Knut Reiersrud og Knut Værnes har satt hverandre et meget strengt stevne, kunne det vel nesten ikke gå galt. Vi er servert ei gitarplate som har alle muligheter for å bli en klassiker.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.