Alle tiders Tigerbalsam

- Oslo; vekker navnet glede...? Slik lyder det i åpninga på revyen ”Tigerbalsam” på Scene West. Vi jodler ut i storbynatta, og utsteder med den største glede en solid garanti: Herfra kommer du til å vandre med et bredt smil rundt munnen – og natta er heldigvis ennå ung.


Kari Svendsen, Lars Klevstrand, Steinar Ofsdal / /


Nissa Nyberget regisserer, og har virkelig et fyldig materiale å forsyne seg av. Sanger og sketsjer om Oslo? Ohoi! Lalla Carlsen, Kari Disen, Arvid Nilsen, Book’n, Einar Rose... og Lillebjørn Nilsen.

Lillebjørn in absentia

Gad vite hvor mange ganger Lillebjørn må ha svart et høflig nei til sjøl å delta? For på mange vis er dette hans, Lillebjørns, forestilling – altså uten at han sjøl står på scenen. I denne sjangeren er han den overlegne, nålevende Oslo-fortelleren. Nyberget kunne gjerne godt videre i tid, til Joachim Nielsen og Trond Ingebretsen, men dette ensemblet stopper klokelig nok ved sin egen generasjon – de som er sånn rundt 50.

På scenen står, foruten kapellmester Per Kolstad, bassist Edvard Askeland og trommeslager Totto Hansen::

- Kjetil Skaslien; trekkspiller.

- Tomm Percy; sjånglør par excellense! Jeg har hatt gleden av å bivåne Drillo med ballen i lufta en trekvarters tid, men dette... Tomm Percy utretter saker og ting med sine sigaresker, tennis- og bordtennisballer som utfra alle normale synsvinkler er umulig. Hva han har å gjøre her? ”Tigerbalsam” forteller Oslo-historie, der varieté og show har sin selvfølgelig og naturlige plass.

- Steinar Ofsdal; fløytespiller – og sanger! Dét har jeg faktisk aldri hørt før (til og med på ml-sommerleirene lå hans ekspertise i å stemme flaskeorkestre). Han er en Petter Pan, og gir ”Tigerbalsam” musikalsk tyngde og krydder.

- Lars Klevstrand; fremragende visesanger som også får vist sitt operette-talent. Klevstrands mange skikkelser er gjennomført troverdige, og han har en enestående diksjon. Akkurat dét kan knapt sies om

- Kari Svendsen; men dette er hennes superrolle! Tro meg: Hennes framtreden i ”Elvira” og Lalla Carlsens ”Ei hel ei – Ei halv ei” er bare... tåredryppende! (”Fattig, fillete og kåt/Fant jeg løkka i en båt...”) Og de jamsides nedslaga i ”Marsjkonkurransen”; her har ikke engang Arne Scheie en tidel å trekke! Da har vi fortsatt ikke rukket å nevne den sinnsykt morsomme ”Konduktøren” (”bare trøkk på, bare døtt på, virru værra med så heng på!”) – og ”Jacobsen”, da – hvordan kunne han, med ei så gjennomført stilig dame; i blomstrete halvlang kjole og den håndveska...

Unødvendig ”politisert”?

Den gamleste visa (K. Svendsen) stammer fra 1836, men for det meste befinner vi oss i den tida da det var helt naturlig å si slike ting som ”har’u sett no så trist/som en kapitalist?” Utenom de typiske revyforfatterne, er André Bjerke, Rudolf & Lillebjørn Nilsen representert. Kanskje er det merkelig at ikke ”Gategutt” inngår i repertoaret? Det gjør til gjengjeld heldigvis ”Storbynatt”; denne aller fineste melodien Lars Klevstrand har signert.

Alt er eventyrlig morsomt og/eller historisk tankevekkende, med unntak av én sekvens: Rett etter pause tror jeg vi dukker inn i 70-tallet. Det må vel være derfor vi støter på russere, kinesere og hardingfelespillere...? Jeg tror det har noe med den radikale oppvåkning på 70-tallet å gjøre, men ”pekerne” er både utydelige og unødvendige. Jon Arne Corells melodi til Rudolf Nilsens ”På stengrunn” ville vært et adskillig bedre alternativ. Eller kanskje ”Revolusjonens røst” – ganske enkelt?

Alle tiders!

Albert Nordengen overvar premieren, og kanskje fikk han med seg et par småstikk til enkelte kommunale tjenestemenns forhold til ligningsmyndighetene...? Han fikk i hvert fall fortalt meg hvor Cecil lå, og han så ut til å stortrives. (Restaurant Cecil - på hjørnet av Stortingsgt. og Tordenskjoldsgt. - hadde noen mystiske ganger, der det var mulig å bevege seg uten å betale. Spaserte du der for mange ganger i løpet av én kveld, fikk du gjerne beskjed av utkaster’n om at ”detta er’ke Karl Johan, hvis det er det ’ru trur!”).

Det føles passende å avslutte med Kari Svendsens lyrikk til ”Holmenkollmarsjen”:

- Er’e noen på Gratishaugen? Alle tiders!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Lun aften med visekunstneren Lars Klevstrand

(13.02.25) Men visesangen var ikke død. Og den kommer i hvert fall ikke til å dø så lenge Lars Klevstrand holder det gående.


Lars Klevstrand om livet mellom viser og jazz

(23.05.22) Er visesangen “ute”? Uhøytidelig, men kanskje også selvhøytidelig? Vi er på talefot med Lars Klevstrand.


Noe mer stødig enn pionéren Lars Klevstrand?

(18.05.22) Lars Klevstrand er en pionér. Og en tradisjonsbærer. Forklaring følger.


Hils på Rudolf Nilsen - igjen

(20.12.19) Musikken er fin. Men dette er Rudolf Nilsens plate, nok en gang.


Hva er en Trubadur?

(28.10.19) En vandringsmann uten hjemsted, en bohem uten borgerlig livsstil?


Kari Bremnes og Lars Klevstrand: Tid Å Hausta Inn

(09.05.01) I 1983 kom ei samling av noen av Olav H. Hauges og Hans Børlis vakreste og sterkeste tekster ut på, plate tonsatt av Per Indrehus og framført henholdsvis av Kari Bremnes og Lars Klevstrand. Plateselskapet har siden sett sine beste dager, masteren forsvant og hele produksjonen gikk mer eller mindre i glemmeboka. Heldigvis blei masteren funnet og nå foreligger musikken på CD for første gang - og du verden som den har tålt tidens tann.


Corell / Nilsen / Svendsen / Klevstrand: På Stengrunn

(01.05.01) Den som ikke absolutt , skal selvfølgelig gjøre alt annet enn å jobbe 1. mai! Jeg gjør ett unntak for "På Stengrunn"-gjengen og han som hadde ansvar for det hele, Rudolf Nilsen. Gratulerer med dagen!


Bob Marley På Norsk: Inn Fra Kulda

(14.02.01) Man kan si mye rart om plateselskapet Tylden & Co - og det gjøres da også fra tid til annen - men spesielt sjangerfundamentalistiske, det er de ikke. Når de nå har gitt seg reggaesjefen i vold, skal man således kanskje ikke la seg overraske av at de aller største perlene kommer fra heller uventa hold? Banana Airlines, og framfor alt - Anita Skorgan! Nå skal du høre:


Lars Klevstrand: Vinternatt

(07.02.01) Det er noe opphøyetI over Lars Klevstrand. Slik jeg oppfatter d´herrer radikale kunstnere er de ikke nødvendigvis like som personer - likevel: Hver gang jeg hører Lars Klevstrand, kommer jeg tilå tenke på forfatteren Edvard Hoem. Og jeg er helt sikker på at dette ikke har å gjøre med deres fortidige felles politiske plattform. Det har noe med kunstnerisk… opphøyethet å gjøre. Jeg finner ingen bedre karakteristikk. Kan du huske sist gang Lars Klevstrand begikk noe du har tenkt på som likegyldig?


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.