Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

Loaded: Perfekte John Cale

Jeg er ganske sikker på at folk rundt meg er ganske så lei av å høre JEGGLEDERMEGTILJOHNCALE og “sist jeg så ham var i 1991 eller kanskje det var 1992 på Rockefeller med et flygel og det var MAGISK” og “han har verdens vakreste dialekt” og “jeg bare EEEEEEEEELSKER The Gift, har du hørt den?” fordi ja. Jeg tror “Siri gleder seg til John Cale på Loaded” er årets underdrivelse.


John Cale / Loaded, Kontraskjæret / 08.06.23


Gamal kjærleik ruster ikke, sies det, men det er noe med at de gamle heltene begynner å bli veldig gamle. Av og til er det trivelig å se gamle helter, som da Deep Purple spilte på ToR i fjor. Selv om de har fulgt meg gjennom hele livet og jeg har hørt på soloprosjekter og egentlig hørt SOTW i hjel, var det hyggelig å se dem live “fordi første gang” - og det låt bra.

John Cale derimot, mannen hvis stemme har fulgt meg så intenst i så mange år, som forsvant (for meg) en periode før han dukket opp i høst med “Story Of Blood” og så nyheten om at han skulle spille på Loaded og jeg var litt skeptisk og litt bekymra og så slipper han Mercy i januar og jeg har gått i litt skrekkblandet fryd siden da.

Hva om han har blitt gubbe? At den deilige walisiske dialekten er borte? At det er surt og han glemmer teksten og har dølle versjoner og det er verdens største musikalske nedtur?

Og så kommer de ut og åpner med “Jumbo In Tha Modernworld” (2006) og alt er som det skal være. Livet er i balanse. Det er vakkert. Det er nydelig. “Det er noe helt annet med festivalkonsert enn spillestedkonsert”, sier jazzkompisen - og jeg er helt enig. Men jeg er ganske sikker på at festivalkonsert med Cale i 2023 er optimalt. Faktisk. Minnet om Cale og flygelet er så sterkt, like sterkt som Lou Reed på Oslo Konserthus i 1992, under “Magic And Loss”-turneen. Reed live ville aldri greie å toppe den for meg.

Cale beviste at han fortsatt er et musikalsk geni med “Mercy”. Oppfinnsomheten, evnen til å lage vakker musikk av det som egentlig grenser til surt og som ikke burde blitt annet enn støy, og stemmen da. Noen mener at de romantiske språkene er de vakreste i verden. Jeg tenker at de stammer tross alt fra vulgær latin og den vakreste av dem alle er kymrisk engelsk.

Du har sikkert forlengst gjettet at jeg synes dette var en fantastisk konsert. Jeg mistenker at jeg kanskje sto og gliste dumt mesteparten av konserten. Det er sånn en festival skal være, tror jeg. “Så du hvordan bassisten koste seg!” kom det fra sykepleieren etterpå. Hele bandet koste seg, virket det som. Litt ekstra stas var det da Cale fant frem gitaren.

At han drar i gang med sin versjon av “I'm Waiting For The Man” vekker minner om “Songs For Drella” (1990) og de unike lydene han alltid har greid å forføre ethvert flygel til å synge til ham. Jeg føler et stort behov for å la meg pakkes inn i “Do Not Go Gentle Into That Good Night” (1992) når jeg kommer hjem. Og tenker at selv om Quartfestivalen ødela meg for andre festivaler i et kvart århundre, så er Loaded en fantastisk festival og egentlig helt perfekt på alle måter!

Fet,Italic:Setliste: Jumbo in tha Modernworld, Guts, Night Crawling, Moonstruck (Nico's Song), Cable Hogue, Out Your Window, I'm Waiting for the Man, Noise of You, Hatred, Villa AlbaniFet,Italic:Setliste: Jumbo in tha Modernworld, Guts, Night Crawling, Moonstruck (Nico's Song), Cable Hogue, Out Your Window, I'm Waiting for the Man, Noise of You, Hatred, Villa Albani


Del på Facebook | Del på Bluesky

Loaded: Gluecifer avsluttet med et smell

(14.06.23) “Selvfølgelig er de kongene av rock, vokalisten kjører jo verdens vakreste bil!” Jazzkompisen synes det er moro med akkurat den diskusjonen. Alfa Romeo 159 vs 156, lzm, min Billy er jo seffers vakrest i verden. “Car full of stash handler ikke om at han har gardiner i den”, sukker jeg oppgitt. Vi blir nok aldri enige der.


Loaded: Tex Perkins & The Fat Rubber Band

(14.06.23) I notisboka har jeg skrevet: Tex Perkins akustisk var utrolig bra. Tex Perkins med fullt band var enda bedre. Er det mulig?


Loaded: Jenny Beth, den tøffeste dama vi har hørt

(14.06.23) Franske Jehnny Beth er råskinn på scenen. I en verden der kvinner i musikkbransjen fortsatt må jobbe tre ganger så hardt for å få en fjerdedel av respekten, har Loaded virkelig slått på stortromma med artister som Fieh, LP (som identifiserer som de/dem men aksepterer også hun/henne), og Jehnny Beth.


Loaded: LP, årets beste overraskelse

(13.06.23) Noen bandnavn er verre enn andre å google. Skov er et av dem, LP en annen. Selv det å søke i arkivene til PULS er utfordrende fordi man får opp alle vinylskiver som er anmeldt. Det var selvfølgelig jazzkompisen som først dro frem LP for å friste meg til Loaded. “Jeg har hørt det er råbra!” - jeg er ganske enkel å overtale.


Loaded: Laidback Louien

(13.06.23) Louien var sløyt og rolig og behagelig men det ble nesten litt for rolig og stille. Og var vokalen mikset litt lavt? Det låt litt spinklere enn på innspilling.


Loaded 2023, bildespesial

(12.06.23) Menneskets sanser er underlige greier. Har du noensinne prøvd å gjøre noe i et helt mørkt rom, og oppdaget at det er enklere om du lukker øynene? Ved å fysisk fjerne tilgangen til én sans høyner du de øvrige – og motsatt. Legg til live-opplevelsen så oppleves musikk som bedre. Sleng på festivalkortet så er alt nesten helt perfekt!


Loaded: Selma French

(11.06.23) På et eller annet tidspunkt har en eller annen norsk musikkperson bestemt at det er kult med unge, kvinnelige artister som synger på inn- og utpust, som er litt nasale og høres ut som de sliter litt med kondisen fordi stemmen forsvinner litt i pusten. Om de i tillegg har en litt ukontrollert vibrato er det visst ekstra pent - og en halvsur kassegitar hører ofte med.


Loaded: Fieh fyrverkeri

(11.06.23) Hva er likheten mellom Skov, Nubiyan Twist og Fieh? De er alle band som fyller scenen med unge og dyktige musikere, bra låter, energi og feststemning.


Loaded: Yot Club ringte matbjellen

(11.06.23) På en festival med respekt for seg selv skal det alltid være minst ett band som en publikummer ikke liker. Dersom alle liker alt, har man booket for snevert og kjedelig og trygt.


Loaded: Chuck Prophet er enda mer fornøyelig strømløs

(11.06.23) Chuck Prophet and the Mission Express var genialt. Vi var alle litt mer skeptiske til hvordan det ville låte akustisk. Prophet har fått seg en litt mer fancy (akustisk) gitar siden første konserten, Stephanie Finch er der med keyboard og Vicente Rodriguez spiller trommer og andre rytmeinstrumenter. Og det er litt kjedelig.


Loaded: Rick Grove overbeviste live

(10.06.23) “Ups, der ble det giss istedetfor G så det hørtes ut som jeg spilte riktig og alle andre spilte feil” Rick Grove holder på å le seg skakk (resten av bandet også) og publikum fniser med. Første konserten på dag to ble festivalens store overraskelse.


Loaded: Chuck Prophet spiller for menigheten

(10.06.23) Kveldens nest siste band. Inn på scena kommer Blues Brothers og lillebroren til Nick “The Preacherman” Cave. Malingen på gitaren til sistnevnte er i stor grad slitt bort og keyboardisten kommer ut i en kjole som hadde passet perfekt i en dokumentar om Laura Ingalls Wilder. Jeg er fornøyd med dagen og storkoser meg og tenker at én underlig artist gjør ingen dårlig festival.


Tex Perkins åpnet ballet på «Loaded»

(09.06.23) Det er sommer, det er sol og det er ... torsdag, får jeg bekreftet av naboen. Første byfestivaldag i Oslo i år. Og Loaded kan trygt kalles en byfestival, midt i smørøyet på Kontraskjæret med utsikt til Rådhuset og Festningen og Oslofjorden. Kanskje til og med den ultimate byfestivalen?


Med Louien er Loaded 2023 ferdig booka

(21.04.23) Festivalen som starta opp i fjor, følger i egne fotspor. Her er det musikalsk kvalitet fra ende til annen.


John Cale - for ever and ever

(17.01.23) Mitt aller første møte med John Cale var Velvet Undergrounds "The Gift" fra 1968. Jeg var vel 12 eller 13 og hadde aldri hørt noe så fascinerende enkelt, dronende, vakkert og brutalt - og siden har jeg vært litt hekta på stemmen hans.


The War On Drugs til Kontraskjæret

(10.11.22) I utgangspunktet et slags indie-band. Etter hvert et av de største stadion-bandene. Neste sommer spiller de på Kontraskjæret i Oslo.


John Cale: Extra Playful (EP)

(03.10.11) En dynamisk Cale gir oss en 5-spors forsmak på neste års nye album.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.