Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

Loaded: Fieh fyrverkeri

Hva er likheten mellom Skov, Nubiyan Twist og Fieh? De er alle band som fyller scenen med unge og dyktige musikere, bra låter, energi og feststemning.


Fieh / Loaded, Kontraskjæret / 09.06.23


Syv av åtte er kledt i oransje. Orange is the new Black? Vokalist Sofie Tollefsbøl kommer ut på scenen i et hovedsakelig hvitt antrekk med verdens kuleste solbriller og en million frynser overalt. Scenepersonligheten hennes er kickass, hu er selvsikker og frempå og er den ubestridte frontfiguren på scenen. Hun gliser til applausen og du ser at dette er helt som forventet og man kunne kanskje tro at her er det ei som vet hvor dyktig hun er og oppfører seg deretter.

Så åpner hun munnen etter første runde med applaus dør ut og min første tanke er Prøysen som påsto at “æille har et syskenbån på Gjøvik” som burde vært “folk fra Gjøvik har en utrolig nusselig dialekt og virker veldig snille og hyggelige”. Sykepleieren (stående) rakk å si “Fyttikatta hu her er rå, vi burde hatt mange flere damer som henne, sånne som hu er de beste rollemodellene som finnes!” før jeg var halvveis i samme tanke.

Ikke minst blir jeg superimponert når en som ikke har indreøstfoldsk DNA greier uttale Skiptvet* korrekt. Da får det heller være at han ble presentert med at han hadde på seg en “ekte skjorte” (jeg lo kanskje litt ekstra høyt fordi jeg de siste par dagene har prøvd å finne motsatsen til “ekte teak”).

Innen vi har kommet til presentasjonen av den ekte skjorten (som visstnok var fra Texas, og skulle vært “ekte amerikansk skjorte”) har vi i publikum for lengst blitt sjarmert i senk av oktetten.

Det er kult med et gjennomkoreografert sceneshow. Koreografien er ikke egentlig nødvendig, for energien fra scenen er intens og vi danser med. “Det er ikke verdens mest spennende låt, men teksten er bare så kul og det svinger og da gjør det ingenting om låta er litt svak!” - og jeg er helt enig. Dog har jeg hørt på det de har sluppet det siste halvåret og det låter skikkelig bra.

Misforstå meg rett: Jeg synes det er kjempegøy med et så gjennomført sceneshow. De kler en stor scene. Det er gøy med artister som viser at de digger å stå der og vise frem det beste de kan, eller artister som tydelig har sceneskrekk og hater å stå på scena - men gjør det likevel fordi de gjør det for fansen. Eller artister som nesten sniker seg ut på scenen og hvor man ser at rosen og applausen gjør at de blomstrer mer og mer. Det tristeste som finnes er en følelsesløs konsert der de på scenen bare gjør jobben sin, verken mer eller mindre. Heldigvis er det fryktelig lenge siden jeg har hatt en sånn opplevelse!

Ser man bort fra at Fieh har tiårsjubileum neste år, er det mange likhetstrekk med Mimi Webb – unge kvinnelige vokalister som gir absolutt alt og enda mer, dom bjudar på sig själva og det er så ektefødt glede i det de gjør at man blir glad bare over å være der!

Ikke minst spiller Fieh perfekt bysommerfestivalmusikk. Jeg burde spurt om de også kunne tenkt seg å selv bestemme sjanger – jeg synes fortsatt at hummusjazz er en knallmorsom betegnelse. Du bør prøve å få sett dem live, for viktigst av alt - de er en gjeng med ufattelige dyktige musikere som bringer frem det beste i hverandre, og resultatet er bunnsolid. Dette er lagarbeid og det rocker! Popfunkbluesjazzeasylistening er kult.

Sykepleieren og pedagogen har vokst opp sammen og roper i kor der jeg sitter og skriver så blekket spruter: “Du må få med at keyboardisten har festivalens kuleste sveis!”

Og Sofie? Hun fortsetter å være verdens kuleste rollemodell. Hu skravler i vei mellom låtene og virker så trivelig og jordnær og real og kanskje Prøysen egentlig mente at alle burde ønske seg et søskenbarn fra Gjøvik?

*Skjettve


Del på Facebook | Del på Bluesky

Loaded: Gluecifer avsluttet med et smell

(14.06.23) “Selvfølgelig er de kongene av rock, vokalisten kjører jo verdens vakreste bil!” Jazzkompisen synes det er moro med akkurat den diskusjonen. Alfa Romeo 159 vs 156, lzm, min Billy er jo seffers vakrest i verden. “Car full of stash handler ikke om at han har gardiner i den”, sukker jeg oppgitt. Vi blir nok aldri enige der.


Loaded: Tex Perkins & The Fat Rubber Band

(14.06.23) I notisboka har jeg skrevet: Tex Perkins akustisk var utrolig bra. Tex Perkins med fullt band var enda bedre. Er det mulig?


Loaded: Jenny Beth, den tøffeste dama vi har hørt

(14.06.23) Franske Jehnny Beth er råskinn på scenen. I en verden der kvinner i musikkbransjen fortsatt må jobbe tre ganger så hardt for å få en fjerdedel av respekten, har Loaded virkelig slått på stortromma med artister som Fieh, LP (som identifiserer som de/dem men aksepterer også hun/henne), og Jehnny Beth.


Loaded: LP, årets beste overraskelse

(13.06.23) Noen bandnavn er verre enn andre å google. Skov er et av dem, LP en annen. Selv det å søke i arkivene til PULS er utfordrende fordi man får opp alle vinylskiver som er anmeldt. Det var selvfølgelig jazzkompisen som først dro frem LP for å friste meg til Loaded. “Jeg har hørt det er råbra!” - jeg er ganske enkel å overtale.


Loaded: Laidback Louien

(13.06.23) Louien var sløyt og rolig og behagelig men det ble nesten litt for rolig og stille. Og var vokalen mikset litt lavt? Det låt litt spinklere enn på innspilling.


Loaded 2023, bildespesial

(12.06.23) Menneskets sanser er underlige greier. Har du noensinne prøvd å gjøre noe i et helt mørkt rom, og oppdaget at det er enklere om du lukker øynene? Ved å fysisk fjerne tilgangen til én sans høyner du de øvrige – og motsatt. Legg til live-opplevelsen så oppleves musikk som bedre. Sleng på festivalkortet så er alt nesten helt perfekt!


Loaded: Perfekte John Cale

(12.06.23) Jeg er ganske sikker på at folk rundt meg er ganske så lei av å høre JEGGLEDERMEGTILJOHNCALE og “sist jeg så ham var i 1991 eller kanskje det var 1992 på Rockefeller med et flygel og det var MAGISK” og “han har verdens vakreste dialekt” og “jeg bare EEEEEEEEELSKER The Gift, har du hørt den?” fordi ja. Jeg tror “Siri gleder seg til John Cale på Loaded” er årets underdrivelse.


Loaded: Selma French

(11.06.23) På et eller annet tidspunkt har en eller annen norsk musikkperson bestemt at det er kult med unge, kvinnelige artister som synger på inn- og utpust, som er litt nasale og høres ut som de sliter litt med kondisen fordi stemmen forsvinner litt i pusten. Om de i tillegg har en litt ukontrollert vibrato er det visst ekstra pent - og en halvsur kassegitar hører ofte med.


Loaded: Yot Club ringte matbjellen

(11.06.23) På en festival med respekt for seg selv skal det alltid være minst ett band som en publikummer ikke liker. Dersom alle liker alt, har man booket for snevert og kjedelig og trygt.


Loaded: Chuck Prophet er enda mer fornøyelig strømløs

(11.06.23) Chuck Prophet and the Mission Express var genialt. Vi var alle litt mer skeptiske til hvordan det ville låte akustisk. Prophet har fått seg en litt mer fancy (akustisk) gitar siden første konserten, Stephanie Finch er der med keyboard og Vicente Rodriguez spiller trommer og andre rytmeinstrumenter. Og det er litt kjedelig.


Loaded: Rick Grove overbeviste live

(10.06.23) “Ups, der ble det giss istedetfor G så det hørtes ut som jeg spilte riktig og alle andre spilte feil” Rick Grove holder på å le seg skakk (resten av bandet også) og publikum fniser med. Første konserten på dag to ble festivalens store overraskelse.


Loaded: Chuck Prophet spiller for menigheten

(10.06.23) Kveldens nest siste band. Inn på scena kommer Blues Brothers og lillebroren til Nick “The Preacherman” Cave. Malingen på gitaren til sistnevnte er i stor grad slitt bort og keyboardisten kommer ut i en kjole som hadde passet perfekt i en dokumentar om Laura Ingalls Wilder. Jeg er fornøyd med dagen og storkoser meg og tenker at én underlig artist gjør ingen dårlig festival.


Tex Perkins åpnet ballet på «Loaded»

(09.06.23) Det er sommer, det er sol og det er ... torsdag, får jeg bekreftet av naboen. Første byfestivaldag i Oslo i år. Og Loaded kan trygt kalles en byfestival, midt i smørøyet på Kontraskjæret med utsikt til Rådhuset og Festningen og Oslofjorden. Kanskje til og med den ultimate byfestivalen?


Med Louien er Loaded 2023 ferdig booka

(21.04.23) Festivalen som starta opp i fjor, følger i egne fotspor. Her er det musikalsk kvalitet fra ende til annen.


The War On Drugs til Kontraskjæret

(10.11.22) I utgangspunktet et slags indie-band. Etter hvert et av de største stadion-bandene. Neste sommer spiller de på Kontraskjæret i Oslo.


Strøken jazz-pop fra Fieh

(05.03.22) Et herlig kollektiv, som gir blanke blaffen i hva slags musikalsk sjanger de til enhver tid måtte defineres inn i.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.