Nå må vel Dylans første åttitallsperiode endelig bli legitim!?

I dag slippes Bob Dylans «Springtime In New York: The Bootleg Series Vol. 16». 5 CD’er med nesten fire og en halv times spilletid.

Dag Inge Fjeld (53) er partner i BTF Innsikt og foreleser på Høyskolen Kristiania innen markedsføring og reklame. Fjeld har også gjennomført kurset Bob Dylan: Tradisjonstolk og kulturspeil ved Universitetet i Oslo.

Som regel blir Dylans utgivelser på 1980-tallet snakket ned. Fortellingen sentreres rundt en fremdeles-kristen, fremmedgjort og overprodusert Dylan som var i ferd med å gi opp. Inntrykket er at man slår sammen alle 10 årene i én gryte og kaller det åttitallsdylan med oppgitthet i tonefallet. Som med den enda mer utskjelte kristenperioden er dette en urimelig generalisering basert på noen få unntak. Med den nye boksen «Springtime In New York The Bootleg Series Vol. 16 (1980 - 1985)» får vi som har et spesielt forhold til åttitallsdylan nok materiale til å påpeke at også dette tiåret er høyverdig.

«Infidels» fra 1983 var det første Dylan-albumet jeg kjøpte. Selv om «Blowin In The Wind» var obligatorisk på barneskolens gitarkurs, var det ikke noe ved Dylan som festet seg hos meg i de formative og rebelske årene mellom 1979 og 1983, når konkurransen var tungrock og NWOBHM – New Wave of British Heavy Metal. «Infidels» kom ut da jeg var 15 år og spilte i band. Vi hadde med stolthet øvd inn noen sanger av Dire Straits i repertoaret. Det ble snakket om at Mark Knopfler spilte på dette albumet. Vårt inntrykk var at han virkelig hadde modernisert Dylan. Vi forsøkte å spille «Sweetheart Like You», men de andre i bandet mente vi allerede spilte for mange rolige låter. Teksten på «Jokerman» ble for vanskelig å henge med på for vokalisten.

Jeg velger å starte anmeldelsen med å plassere meg i tid og sted, og dermed understreke Petter Fiskum Myhres poeng om at «Kunstneren Bob Dylan er så sammensatt, så kompleks, så eksentrisk, så selvmotsigende, så visjonær at alle kan finne sin Dylan, på samme måte som alle kan finne sin Jesus.». Jeg fant altså «Infidels» i 1983. Men det var først i 1998 jeg fant resten av Dylan-katalogen på en slik måte at det sakte men sikkert ble som en religion. Det forløsende for meg var et intervju med Steve Jobs hvor han ble utfordret på om han hadde flere «hits» å by på etter iMac’en som hadde reddet Apple fra konkurs. Jobs var jo tross alt blitt 43 år, og nå var det World Wide Web alt dreide seg om. Jobs svarte ved å snakke om Dylans karriere. Etter det var det bare å finne nærmeste Platekompaniet og kjøpe resten av katalogen.

«Shot Of Love» fra 1981, som er det siste i «kristentrilogien» er det første albumet Springtime-boksen dekker. Av øvinger, outtakes og alternative versjoner er det interessant å starte med «Jesus MetTthe Woman At The Well». Den skaper bro til «The Bootleg Series Vol. 13: Trouble No More 1979–1981 fra 2017». Den gangen ble låta med som en del av dvd-materialet, og vi fikk se en morsom øving hvor bandet sto som sild i tønne og groovet. Det er et opptak jeg stadig henter frem. En basspillende Dylan med et intenst blikk som tyder på at han virkelig ønsker å formidle historien om Jesus og den samariatanske kvinnen, hentet fra Johannes evangelium, kapittel 4 1–26. Bob holder en form for andakt med kordamene rett bak ham, som om han var i en svart kirke. Når bildet fanger både Intensiteten til Bob og kordamene er det gåsehud.

Det er også en annen dimensjon ved kordamene Dylan brukte i kristenperioden og i første del av åttitallsperioden. Fredrik Wandrup oppsummerte det på denne måten i Dagbladet 24.05.2011: «Etter skilsmissen fulgte Bob Dylans periode som frelst. Den var først og fremst inspirert av den kraftfulle, svarte skuespillerinnen Mary Alice Artes. Forholdet til henne er et av flere som røper Dylans sans for svarte kvinner. Han hadde varige forhold til flere av backingvokalistene i de bandene han brukte på 1980-tallet, blant dem Helena Springs, den storvokste Clydie King, dessuten Carolyn Dennis, som Dylan giftet seg med i 1985, fikk datteren Desireé sammen med og ble skilt fra i 1992.» Først i 2001 ble ekteskapet med Dennis og deres datter offentlig kjent gjennom gravejournalisten Howard Sounes’ biografi «Down the Highway». Dylans konserter fra kristenperioden og første halvdel av åttitallet gir mer å følge med på når vi nå vet hvor intimt forhold han hadde til kordamene.

Ifølge mine bibelkyndige venner er teksten om Jesus og den samaritanske kvinnen mye brukt blant annet fordi den viser hvordan Jesus brøt kulturelle barrierer både fordi kvinnen var kvinne, samaritaner og ikke mors beste barn. En nærliggende forståelse er at Jesus demonstrerer et nytt type fellesskap som ikke kjennetegnes av de skillene som var vanlige i antikken, men basert på hvem som tar imot den frelsen som Gud gir. Dette var på en måte noe nytt, men i senere jødiske tekster (f.eks. de siste kapitlene i Jesaja-bøkene) så står det at frelsen ikke er forbeholdt Israelsfolket/jødene, men er universell. Bob Dylans kristenperiode blir en levendegjøring av teksten, og det er nå de troende kordamene som inntar Jesus-rollen og tar ham til seg, både åndelig og kjødelig. Igjen; tenk over dette og se konsertene fra denne perioden på nytt.

Det er flere groovie outtakes med fra «Shot Of Love»-perioden. «Mystery Train» er verdt å nevne først. Dette er en av Elvis Presleys første hits, og en låt The Band gjør en flott tolkning av i 1973. Dylan legger seg på en sakte og seig rytme, og synger med en solid blues-stemme sammen med kordamene. En annen av øvingslåtene jeg har hatt stor glede av i denne boksen er «Sweet Caroline» - Neil Diamonds trøstelåt til John F. Kennedys datter, som fikk et oppsving blant engelske fotballfans under sommerens EM. Dylan gir låta et groove, og refrenget et trøkk som også gir gåsehud.

Jeg har alltid likt «Shot Of Love». I mitt regneark har albumet terningkast 3,9, med 70% av låtene på terningkast 4 til 6. Bare "The Groom's Still Waiting At The Altar" og "Trouble" trekker snittet ned i min vurdering. "Dead Man, Dead Man" gir jeg terningkast 3, mens "Lenny Bruce" og "Every Grain Of Sand" er klare 6’ere i min vurdering. Mitt årlige kirkebesøk er søndagen under dylanfestivalen på Beitostølen. Når presten holder andakt med utgangspunkt i teksten på sistnevnte og vi deretter får den fremført er det virkelig guddommelig i Lidar Kirke. Selv en ateist føler på det.

En alternativ versjon av «Lenny Bruce» er inkludert på «Springtime»-boksen. Bruce ga stand-up sjangeren en renessanse i USA på 1950-tallet. Store Norske Leksikon oppsummerer hans liv og virke slik: «Lenny Bruce var en amerikansk gatekunstner som skapte sin helt personlige form for énmannsteater med voldsomme satiriske utfall mot vedtatte amerikanske verdinormer. Han ble flere ganger tiltalt for umoral og for besittelse av narkotika, og døde av en overdose heroin.» Dylans oppsummering:

“Lenny Bruce is gone but his spirit’s livin’ on and on/Never robbed any churches nor cut off any babies’ heads/He just took the folks in high places and he shined a light in their beds/He’s on some other shore, he didn’t wanna live anymore/He just had the insight to rip off the lid before its time … I rode with him in a taxi once Only for a mile and a half, seemed like it took a couple of months.”

Lenny Bruce døde i 1966. I et intervju har Dylan påpekt at «I found it was a little strange after he died , that people made such a hero out of him. When he was alive, he couldn't even get a break». 15 år etter dødsfallet - kan det være filmen «Lenny» fra 1974 med Dustin Hoffman og alt prat i kjølvannet av denne som trigger dette behovet for å minne om skjebnen? Har middelklassen glemt å nevne alle de kontroversielle sidene ved ham? Jeg tenker på «Roll On John» fra 2012, hvor Dylan spesifikt trekker inn Hamburgs Red Light District som en formativ del av the Beatles’ utvikling. Som kanskje ikke blir en del av samtalen i et dannet middelklassehjem? Men som absolutt burde være det, i Lenny Bruce og John Lennons ånd. Det er tross alt avvikerne som beveger verden ...

Neste låt jeg har lyst til å kommentere er «License To Kill». Den har en svært interessant tekst som mange miljøvelgere og teknologiskeptikere i dag kan omfavne. I 1983 var det nok bare dem som hadde lest den kontrære rapporten «Limits to Growth» som blant annet den norske økonomen og BI-rektor Jørgen Randers var med på. Teksten er apokalyptisk om hva som fremover er mulig gjennom teknologien. «Vi har oppfunnet vår egen undergang gjennom månelandingen», mener Dylan, dersom vi leser teksten direkte.

Versjonen som er inkludert på «Springtime»-boksen er den fra Late Night with David Letterman i mars 1984. Det unike med den opptreden er backingbandet Plugz, som var et punk/new wave band fra Los Angeles. Det finnes bra klipp av sendingen på Youtube, som også inkluderer øvingen. «License To Kill» fremføres røft og melodiøst, med en skarp gitarlyd langt unna Mark Knopflers fløyelsmyke plukking og Mick Taylors melodiøse fuss-riff - som vi får høre på «Real Live» året etter. Det er det eneste som skiller seg ut med dette opptaket. «Jokerman» derimot … som er det neste som spilles den kvelden. Jeg ser ofte på det klippet. Der er Dylan nesten en New Wave-rocker. Han har en herlig arrogant fremtoning. Men plutselig blir han borte fra sendingen for å lete etter riktig munnspill. Plugz hamrer videre og Dylan kommer tilbake med riktig munnspill. Det er skikkelig punk. Fantastisk innslag. Dessverre er ikke det opptaket med i boksen.

Som nevnt har «License To Kill» et apokalyptisk økologisk budskap. I tillegg har den interessante oppspill mot låten som ble utelatt fra «Infidels», men hentet inn igjen til «Empire Burlesque». Jeg tenker på denne strofen: “Now, they take him and they teach him and they groom him for life/And they set him on a path where he’s bound to get ill/Then they bury him with stars/Sell his body like they do used cars.”

Jeg har på følelsen at Dylan har lest Ron Kovics selvbiografi Born on the Fourth of July, fra 1976. Og at han har Deer Hunter-filmen i minne. I sum; naive unge gutter som vokser opp i en fortelling om at de som soldater kan befri andre fra sin ukultur og historiske lodd. Men som i Vietnam, og nå Irak og Afghanistan, er det ofte forgjeves. I stedet for å leve et fint liv som forsikringsselger og drikke Coca-Cola i et middelklasse-samfunn blir man en outsider med posttraumatisk stresslidelse. Det er handlingen i «Clean Cut Kid» og han spiller opp til det i «License To Kill».

Det er vanskelig å knytte noen spesifikke hendelser til Dylans ramsalte kritikk av idéen om at USA kan bidra til nasjonsbygging rundt om i verden gjennom militær tilstedeværelse. Angrepene på USAs styrker i Libanon skjedde sent på høsten i 1983. Også invasjonen av Grenada. Det er nok mer i teorien til professor Tor Egil Førlands teser om at Dylans politiske syn er preget av sin oppvekst i Midtvesten, i en isolasjonistisk stemning. Den gang var det republikanske politikere fra Minnesota som i mellomkrigstiden gransket våpenindustriens lobbying for å få USA med i krigen i Europa, det som etter hvert ble kalt Første verdenskrig. Skepsisen til samrøret mellom våpenindustrien og politikere har Dylan hatt med seg hele livet. På prinsipiell basis er Dylan opprørt over tanken om at amerikansk ungdom skal falle for retorikken om at de kan bidra til å forandre verden til liberale demokratier gjennom militærmakt. Den kulturelle imperialismen som han er en del av fungerer kanskje bedre for å skape en bedre verden på lang sikt?

“They took a clean cut kid (ooh)/And they made a killer out of him/He's on the baseball team, he's in the marching band/When he was ten years old he had a watermelon stand/He was a clean cut kid (ooh)/And they made a killer out of him.”

Teksten må vel være en av mest anklagende siden «Masters Of War»?

På «Summertime In New York»- boksen er det med en versjon av låta som minner om Mick Taylors riff på «Highway 61 Revisited» ett år senere, (den på «Real Live»). Det er Chuck Berry som er referansen, og på Liner Note står det ganske interessant at «This take sees the guitars digging into the song's Chuck Berry riff, underlining its bitter joke: where Berry's 1950s classics hymned an American pop culture that was sending teens wide-eyed, Dyłan's lyric sees decades of decayed consumer junk as part of the lie that deludes the All-American kid turned shattered, fractured veteran.» Ved inngangen til jappebølgen og året før gjenvalgskredet for Ronald Reagan tar Dylan et nådeløst oppgjør med det han oppfatter som falskheten i det populære rådende syn. Men det er få som faktisk lytter. Åttitallsdylan er jo så overprodusert ...

Protesten slutter ikke her. Han svinger pisken i flere retninger:

Finanskapitalen og den internasjonale kapitalismen er noe Dylan har adressert i hele karrieren. I «North Country Blues» er det gruvebyen i USA som ikke lenger er konkurransedyktig, og eierne på østkysten flytter produksjonen til Sør-Amerika på grunn av billigere arbeidskraft. I «Slow Train» er det arabiske oljesjeiker som får sitt pass påskrevet. I «Union Sundown» refser han sine «fellow Americans» for å bidra til utflytting av arbeidsplasser gjennom sin kjøpsadferd. Dette temaet kommer han tilbake til i 2006 og i 2012 med «Workingman's Blues #2» og «Tin Angel». «Union Sundown» er kanskje den mest refsende av alle hans antiglobalistiske låter? Samtidig er det paradoksalt at Dylan som en internasjonal artist ikke ser seg selv i speilet og tenker at også han fordriver lokalt talent og arbeidsplasser på samme måte som Toyota presset Chrysler i senk? Når jeg kjøpte «Infidels» med en knapp avisbudlønn - kunne jeg ikke kjøpe albumet til en norsk artist som sikkert trengte de pengene mer enn Dylan?

Det er masse å innvende mot Dylans forståelse av internasjonale markeder og kapitalismens vesen. Men uansett er «Union Sundown» en svært interessant låt å fordype seg i. Etter Brexit, Trump, og Vedum her hjemme har frihandel, globalisme og friksjonsfri utveksling av varer, tjenester og arbeidskraft fått et negativt stempel i mange samfunnslag. Dylan er som vanlig først ute med å adressere temaer, noe han altså gjorde i det jappetiden skyter fart og globalisme var et positivt ladet uttrykk. I »Springtime In New York The Bootleg Series Vol. 16» er det en alternativ versjon av låta hvor teksten er enda mer refsende enn det den er på albumet. I tillegg til at fagforeninger er handlingslammet, anklager Dylan i den alternative versjonen det politiske systemet for å være ute av stand til å gjøre noe med utviklingen. USAs presidentembete er nikkedukker for storkapitalen. De kan sitte trygt så lenge de ikke utfordrer. «You know, capitalism is above the law … Democracy don't rule the world. You better get that in your head. This world is ruled by violence. But I guess that's better left unsaid.» Dette machiavelliske synet på demokratiet kommer han tilbake til med «Political World» i 1989. Jeg nevner det kort her, fordi jeg tror det er på tidlig åttitall Dylan fordyper seg i denne typen litteratur, og ikke tidlig på sekstitallet, som han forteller om i selvbiografien fra 2004.

Så langt i gjennomgangen kan man få inntrykk av at Dylan var en tidlig versjon av Bernie Sanders. For å komme i forkant av en slik konklusjon 35 år senere, gir Dylan oss et sterkt forsvar for Israels militære oppgjør med sine nabostater: «Neighborhood Bully». Det er grunn til å tro at bakteppet for teksten er konfliktene i Libanon og massakren på palestinske flyktninger i Sabra og Shatila i 1982. Israel sto ikke bak, men kunne ha forhindret dette i å skje. Den internasjonale fordømmelsen var enorm. Åge Aleksandersen responderte med låta «Va de du Jesus?». Dylan er kanskje inne i sin machiavelliske periode og relativiserer. Dylanfans som står politisk på venstresiden pleier å påpeke at låta aldri har vært spilt live av Dylan …

«When The Night Comes Falling From The Sky» på det utskjelte «Empire Burlesque» er skikkelig 1985. Hør på trommene og synthen, og minnene om «Miami Vice» og «9+1⁄2 Weeks» kommer. I dag er dette nostalgi. I 1985 var det vel et forræderi! På tross av effektene synes jeg den låta er den beste på «Empire Burlesque». En alternativ versjon kom på «The Bootleg Series Volumes 1-3 (Rare & Unreleased) 1961–1991». På «Springtime»-boksen inneholder 2 alternative versjoner. Selv om det er mindre av Steve Van Zandts gitar i lydbildet på den sakte alternative versjonen, synes jeg den er best av det som er gitt ut så langt. Hakket bedre enn versjonen på 1991-utgivelsen, som også er en rask versjon. Men det må lyttes mer. Flere avveininger må tas om hvilken versjon som fortjener å kalles nest best.

En annen sammenligning med «The Bootleg Series Volumes 1-3 (Rare & Unreleased) 1961–1991» er «Blind Willie McTell». Som alle Dylan-kjennere vet, er dette den myteomspunnede utelatte sangen fra «Infidels» som dukket opp i 1991-boksen. Der var sangen svært så sjelfull med Bob på piano og Mark Knopfler på gitar. På «Springtime»-boksen får vi TAKE 5. Det er en versjon med et noe høyere tempo, og jeg synes det magiske blir borte. Med en «trommemaskin» som holder takten blir det for polert. 1991-utgivelsen er flere hakk bedre i min vurdering.

Tilbake til «Empire Burlesque» og «Springtime»-boksen. Mange fans vil bli glade for et album hvor det trommeaktige «Miami Vice»-lydbildet er strippet bort. Da synes jeg albumet står seg godt. Uansett, i mitt regneark får 1985-utgivelsen terningkast 3,7. Til sammenligning får «Infidels» terningkast 5 og som tidligere nevnt får «Shot of Love» 3,9. Samlet blir det terningkast 4,2. Dette er ikke en dårlig Dylan-periode i min vurdering.

På «Springtime»-boksen er det med en flott versjon av den helt enestående «Brownsville Girl», som redder det neste albumet «Knocked Out Loaded». 1986-87 var en krevende periode for Dylan. Men så kom Traveling Wilburys og «Oh Mercy». Alt i alt kan vi vel si at åttitallet var 75-80 prosent bra, og at 1983 var eksepsjonelt interessant? Jeg synes «Springtime»-boksen underbygger en slik vurdering.

Det er 57 sanger i boksen, som til sammen varer 4 timer og 21 minutter. Det er mer å fordype seg i, men tiden strekker ikke til. Siden jeg tilhører «Infidels»-generasjonen har jeg vært ekstra oppmerksom på låtene herfra. Alle dylanfans må kjøpe denne boksen. Da har vi så mye mer å drøfte når samfunnet nå kommer tilbake til en ny normaltilstand med konserter og samlinger. Nyt boksen!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Rough and Rowdy Ways world wide tour

(12.07.25) Bob Dylans sommer- og høstturné starter 25. Juli og avsluttes 25. november. I oktober stikker han innom Helsinki, Stockholm og København. Oslo står ikke på planen.


Et vakkert og romantisk bilde av Bob Dylan 1961-65

(14.12.24) Den hele og fulle sannhet om hva som skjedde i New York tidlig på 60-tallet? I hva som skulle vise seg å bli en skjebnetime for populærmusikken i minst et halvt århundre? Neppe. Men Dylan-fans vil elske disse to timene.


Live 1974: Et Dylan-puslespill anbefalt for de meget erfarne

(02.10.24) Bob Dylan har i mange år vært raus med å gi ut komplette bokser av turneer og uutgitt materiale fra ulike perioder av sin karriere. Opptakene fra 1974-turneen markerer et femtiårsjubileum det er verdt å bruke tid på for oss som er opptatt av den gåtefulle artisten.


The Complete Budokan 1978: Overpriset og deilig, gammel moro

(17.11.23) Av alt som kunne hentes ut fra Dylans skattkammer, valgte de ut noe fansen trengte aller minst. Og som de må betale mest for, over 3000 kroner for skarve 4 CD-plater. Men pent å høre på, det er det.


En sen kveldstime på kafé med Bob Dylan

(27.06.23) Dylan tolker sine egne sanger. Dette er deilig musikk, med til dels veldig omarbeidede arrangementer av sangene.


"Time Out Of Mind" uten noir-stemningen. Blir det bedre?

(24.01.23) Nå slippes den syttende boksen i Bob Dylans Bootleg Series. Det er «Time Out of Mind»-perioden vi skal få slippe dypere inn i. I 1997 var jeg 29 år og kjøpte TOOM på CD når det kom ut. Trykket på play og ble fascinert av et helt unikt lydbilde. 26 år etter er jeg nesten på samme alder som Bob Dylan var når han spilte inn dette albumet, med temaer som handlet om aldringsprosess og å ha en bevissthet omkring døden. Dylan var gammel da. Blir han yngre nå, med en remikset versjon av dette albumet? Og hva er egentlig poenget?


«Time Out Of Mind» i boks

(30.12.22) Jeg har smugtitta på «Fragments – The Bootleg Series Vol. 17». Bob Dylan.


Dylan: «Time Out Of Mind»-boksen kommer 27. januar

(21.11.22) Innspillingene foregikk i årsskiftet 1996/97. Mange mener dette er det beste Bob Dylan har gjort – ever.


Dylan i Spektrum: Fantastico!

(26.09.22) Har jeg noen gang hørt et bedre band? Kanskje. Men neppe.


Dylan - en kort forhåndsomtale

(25.09.22) I kveld spiller Bob Dylan i Oslo. Du får en fyldig rapport i morgen, men dessverre ingen nye bilder.


Nytt hovedverk i den litteraturvitenskaplige forskningen av Dylans tekster

(27.08.22) Det er mange kategorier Dylan-fans. Én av dem må være oss som får lyst til å sette oss bedre inn i andre temaer fordi vi ikke helt forstår hva Dylan synger om, eller at han kommer med referanser vi så vidt har hørt om. Da trenger vi et solid oppslagsverk. Professor emeritus i allmenn litteraturvitenskap, Erling Aadland, gir ut en slik bok nå. «Dylan og Diktet» er på 719 tettskrevne sider med omfattende analyser av hver strofe og intertekstualiteten i forfatterskapet. Professor Aadland regnes som den med lengst fartstid som Dylan-fortolker i Norge. Således vil nok «Dylan og Diktet» bli stående som et hovedverk i årene fremover.


«Blowin’ In The Wind» solgt for 1,8 millioner dollar

(11.07.22) En låt fra 1963 ble i går solgt på auksjon for rundt regna 16 millioner kroner.


På denne dag: Bob Dylan 81 år. Vi gratulerer!

(24.05.22) Vi feira Bob Dylans 80-årsdag så det sang. Men det er altså ett år siden, i dag. Ola Bog har skrevet et dikt i dagens anledning. Hvis du lurer på hvem De Aderton er, så er det altså den skandalepregede gjengen som sitter/satt i Svenska Akademin - de som ga litteraturprisen til Bob Dylan i 2016.


And the winner is: Ola Bog!

(08.12.21) I en konkurranse der De Luuxe-utgaven av Bob Dylans "Springtime In New York: The Bootleg Series Vol. 16 1980-1985" lå i potten har vi nå kåra en vinner.


Konkurranse: Dylans «Springtime In New York» ligger i potten!

(06.11.21) Har du en poet i deg? Nå har du sjansen!


Bob Dylan skjært til beinet – bass, vokal, munnspill

(26.05.21) Skal du gjøre en cover-LP omkring Bob Dylans katalog, kan du like gjerne gjøre det sånn som Steinar Raknes gjør det.


Hey, mister Dylan, et lite leilighetsdikt til deg

(24.05.21) Bob Dylan fyller 80 år i dag! PULS hyller ham med et nyskrevet dikt av Tom Stalsberg. Fotomontasjen er ved André Martinsen. Komponist: Kjell B. Larsen. I bandet: Kjell B. Larsen (gitar), Sveinung Hovensjø (bass), Bjørn Jenssen (trommer), Bugge Wesseltoft (orgel). Teknisk ansvarlig for å knytte tekst og musikk sammen: Vidar Øverli. Resitatør: Arild Rønsen.


Bob Dylans «budskap» - i 10 bud?

(23.05.21) Har det kanskje gjennom åra blitt skrevet for mange bøker om Bob Dylan? Svaret er ja. Og kom han noen gang ned til oss med noen steintavler?


Bob Dylan er snart 80 år

(23.03.21) 24. mai fyller Bob Dylan 80 år - og dagen skal selvfølgelig feires.


Phoebe Bridgers og Bob Dylan til topps i Nye Takter

(20.12.20) For 33. gang inviterte Nye Takter: Hvilke plater var kritikernes favoritter i 2020? Tradisjon, er svaret.


Kan popmusikk bli særlig vakrere enn Bob Dylans «Sweetheart Like You»?

(04.12.20) 4. desemberluka til Rønsen: Det er nesten uendelig mange å velge i. Men en av de aller fineste sangene Bob Dylan har signert heter «Sweetheart Like You».


Bob Dylan – vikla inn i blått

(04.10.20) Det er Bjørn Sundquist som ønsker velkommen, der han sittende resiterer Tom Roger Aadlands norske tekst til «It’s Not Dark Yet». Mektig.


Bob Dylan: Patriarkens triumf

(19.06.20) Things have changed. Et hardt regn faller over et USA i oppsmuldring. Og i tumultenes utkant, Bob Dylan, betrakteren og herolden, nasjonens riksskald, moden av år nå, men fortsatt underveis på den livslange ferden gjennom Desolation Row, vital som aldri før. Ikke en gåstol i mils omkrets. Ti sanger med en imponerende robust melodisk og lyrisk fysikk.


Bob Dylan i PULS

(13.06.20) Fredag 19. juni kommer det første «egentlige» albumet fra Bob Dylan på sju år. Hvorfor anmelder vi det ikke allerede nå?


Bob Dylan: I go only where the lonely can go

(12.05.20) 19. juni kommer et splitter pine nytt Bob Dylan-album. Nye låter. Forsmaken låter fortreffelig.


Bob Dylan – er han i ferd med å tømme lageret?

(19.04.20) Det er ikke verdenssensasjon hver gang Bob Dylan gir ut en ny låt.


Bob Dylan slipper ny låt om Kennedy-mordet

(27.03.20) En begivenhet, på så mange vis. Dette er første gang siden 2012 Dylan slipper en helt nyskreven låt – og det er ikke hver dag han «blander» seg inn i politikken.


Oh, Lord!

(03.11.17) Hva leverte Bob Dylan egentlig i de åra da han framsto som predikant? Veldig mye!


Dylan og religionen

(30.10.17) Nå må kristenfolket dempe seg litt, og nå snakker jeg om Bob Dylan.


Dylan bader seg i høstløvets glans

(05.04.17) Den strammest regisserte konserten jeg har sett med Dylan. Men jeg har sett ham bedre.


Lurer du på hva Dylan kommer til å spille?

(03.04.17) Hva spiller Bob Dylan i Spektrum? Her er setlista fra konserten i Stockholm lørdag 1. april.


Bob Dylan i slowfox og engelsk vals

(27.03.17) Ladies and gentlemen! Let me introduce, the crooner of all crooners, the Sony Music recording artist – Bob Dylan!


Bob Dylan og Donald J. Trump

(15.01.17) Ti låter du bør høre før Donald inntar Det hvite hus? TV 2 glemmer den viktigste.


Dylan from A to Z

(28.12.16) En murstein om Bob Dylans tekster. En gave til akademia.


Se Bob Dylan som tidenes aller beste crooner!

(23.12.16) Lille julaften - og det er på tide å ønske god jul. Her kommer en liten påminnelse, og et youtube-klipp du ikke vil gå glipp av!


Bob Dylan for 50 år siden - for en mann!

(25.11.16) Noen ganger kan rock være av verdenshistorisk betydning. Bob Dylan. Royal Albert Hall. 1966.


Bob Dylan til Nobelkonserten 11. desember?

(15.10.16) 10. desember mottar Bob Dylan Nobelprisen i litteratur i Stockholm. Dagen etter avholdes årets Nobelkonsert i Oslo.


Happy birthday, Mr. Robert!

(24.05.16) Bob Dylans behandling av Frank Sinatras songbook er creme de la creme.


Bob Dylan fyller 75 år! På Parkteatret i Oslo!

(19.03.16) 24. mai er ingen hvilken som helst dag! Da fyller nemlig Bob Dylan 75 år!


Roll on Bob

(11.10.13) Dylan før og etter – og klart best i andre akt.


Dylanesque

(10.09.12) For godt til å være sant? Nei. Helt sant. Bob Dylan.


Pål Ketil Botvar, Robert W. Kvalvaag, Reidar Aasgaard(red.)

(14.12.11) Hvor dyptgående er det fornuftig å intellektualisere Bob Dylan?


PULS hører på årets juleplater

(14.12.09) Når Bob Dylan, i sitt 69. år, gir ut ei reinhekla juleplate – da står vel kanskje ikke verda til påske? Feil. Nå er jula redda – i årevis framover.


Happy X-mas - med Bob Dylan!

(13.12.09) Når Bob Dylan, i sitt 69. år, gir ut ei reinhekla juleplate – da står vel kanskje ikke verda til påske? Feil. Nå er jula redda – i årevis framover.


Bob Dylan: Together Through Life

(04.08.09) Album nummer 33 fra veteranen over alle veteraner følger fint i sporene til "Modern Times", "Love And Theft" og "Time Out Of Mind". Og 68-åringen kan kanskje se tilbake på sitt beste tiår siden 60-tallet.


Bob Dylan med forsmak på nytt album

(31.03.09) Den 28.april kommer Bob Dylan med sitt nye album. Inntil videre kan du kose deg med den nye låten "Beyond here lies nothin`" helt gratis.


Pulitzer til Dylan

(08.04.08) Neida, Dylan har ikke påvist noen ny Watergate skandale. Han har derimot vunnet en Pulitzer i kategorien "Special Citation" som tidligere har blitt vunnet av storheter som John Coltrane, Thelonious Monk og Duke Ellington.


Programleder Bob Dylan i norsk radio?

(25.03.08) Hver uke er Bob Dylan programleder i amerikansk radio. Skulle det være så vanskelig å få det sendt på en norsk kanal?


Bob Dylan og Leonard Cohen til Norge

(11.03.08) Enda to legender utfyller kanskje et av tidenes beste norske konsertår. Markedet for konserter og festivaler er bedre enn på lang tid og står besøkstallene i stil til honorarene så kan det bli en spennende tid for musikkpublikummet.


Bob Dylan: Dylan (2 disc versjon)

(11.11.07) Nok en gang ramler det ut en samleskive med utdrag av Bob Dylans beste låter fra samlebåndet. En av de mest produktive artistene gjennom tidene har en backkatalog som er større enn de fleste. Låtene er like aktuelle i dag som noen gang, og de kommer som perler på en snor.


BIFF 07: I'm Not There

(28.10.07) Bergen internasjonale filmfestival inviterte til nordisk premiere på Todd Haynes’ film om Bob Dylans liv. Gjennom seks forskjellige skuespillere forsøker han å vise ulike sider ved folkesangeren som preget en hel verden og som har blitt kjent som stemmen for en hel generasjon.


Bob Dylan og Jack White sammen på scenen

(23.09.07) White sjokkerte publikum på Nashville’s Ryman Auditorium da han entret scenen under en Dylan konsert torsdag denne uken.


Dylan på det jevne (ja, det er mulig)

(03.04.07) (Oslo/PULS): Han er kongenes konge. Men også konger kan ha en middels dag på jobben. Bob Dylan i Spektrum våren 2007 var bra, for all del. Men ikke i nærheten av den konserten han leverte sist gang han befant seg i Oslo sentrum.


Legendarisk Dylan-film i ny utgave

(22.03.07) I år er det 40 år siden dokumentarfilmskaperen D.A. Pennebaker ga ut den klassiske Bob Dylan-filmen "Dont Look Back". Filmen følger Dylan på hans turné i England i 1965 og inkluderer blant annet møter med Joan Baez, Donovan og Alan Price fra The Animals. "Dont Look Back 65 Tour Deluxe Edition" slippes nå i en deluxe-utgave på dvd i april.


Dylan til Oslo igjen

(13.12.06) The Never Ending Tour er på vei til kongeriket igjen. 30. mars 2007 spiller Bob Dylan i Oslo Spektrum.


Dylan ut på veien igjen

(08.12.06) Bob Dylan planlegger en europaturnè i forbindelse med hans siste utgivelse "Modern Times". En rekke datoer er allerede annonsert, men foreløpig er ingen skandinaviske land med på lista.


Bob Dylan: Modern Times

(05.09.06) Jeg ser at dette albumet ofte omtales som del tre i en trilogi som begynte i 1997. Gjerne for meg - for "Time Out Of Mind", "Love And Theft" (2001) og "Modern Times" har mye felles. Men er det noe som tyder på at Bob Dylans neste album ikke blir nummer fire i rekka?


Nytt Dylan-album på vei

(14.06.06) ”Modern Times” er tittelen på det tispors-lange albumet som etter planen er å finne i butikkene den 28. august. Et visst hemmelighetskremmeri verserer rundt utgivelsen, men noen opplysninger har lekket ut.


Bob Dylan i gang med nytt album

(07.02.06) Dylan skal etter planen i studio i løpet av denne uka for å forberede utgivelsen av sitt første album siden 2001-utgivelsen "Love And Theft".


Historisk, Dylan!

(19.10.05) (Oslo/PULS): Hvilket privilegium det er, å leve samtidig med Bob Dylan. Tirsdag nådde hans Never Ending Tour Oslo, og det er bare å takke og bukke. Jeg har gjennom åra sett ham mange ganger, og opplevd både gode og mer tvilrådige stunder - men dette var way beyond all exptectations. En konsert som gjør terningkast seks til en vits.


The Times They Are A-changin'

(10.11.04) Jeg sitter med "Bob Dylan The Bootleg Series Vol.5" foran meg. Lytter til opptaket fra ”The Rolling Thunder Revue” fra 1975/76. Opplever en av tidenes mest markerte og betydningsfulle musikere på sitt beste. Jeg opplever nerve, friksjon, artikulasjon og instrumentsoppvisning av dimensjoner.


Ny offisiell Dylan-bootleg i mars

(19.01.04) Den sjette offisielle liveutgivelsen i Bob Dylans "The Bootleg Series" dukker opp i butikkene 23. mars. Utgivelsen byr på en 23 år gammel Dylan som nettopp hadde sluppet albumet "Another Side Of Bob Dylan".


Bob Dylan: Piano is the new loud!

(15.10.03) (Oslo/PULS): År etter år er han her, men å klare å selge ut Spektrum er Bob Dylan fremdeles kapabel til, selv på en småkald mandagskveld i oktober. Overraskelsene er sjelden store, utenom at han kanskje denne gangen var så rocka som han kanskje aldri har vært før.


Essensen av Bob Dylan

(14.10.03) Jada, han har kommet opp med det ene legendariske albumet etter det andre. Gjennom fire tiår, faktisk. Han befinner seg der oppe – sammen med The Beatles, Rolling Stones, U2 og R.E.M. Han skremte vettet av den amerikanske vise-bevegelsen (folk, på engelsk) da han fant det mer funksjonelt å plugge gitaren i en forsterker. Han har lagd ”The Times They Are-a-Changing”. Han har lagd ”Knockin’ On Heaven’s Door” – som yngre generasjoner bare kjenner gjennom den destruerte Guns ’n Roses-utgaven. Han er mannen bak ”Masters Of War”. Han har til og med ansvar for ”Blowin’ In The Wind”, den viktigste pasifistsangen som er skrevet.


Dylan: Hvem? Hva? Hvor?

(13.10.03) (Stockholm/PULS): Konserten varer i bortimot en halv time før noen i den store Globen får øye på han som synger. Gir Bob Dylan jamnt faen? Selvfølgelig gjør han ikke det. Han bare spiller sitt spill, et spill som alltid går ut på å være uforutsigbar - og innimellom kan det altså se ut som om han er fullstendig uinteressert: Globen-scenen er diger - foran bandet fins det godt om plass, for å si det forsiktig. Men vokalisten gjemmer seg et sted langt der bak i mørket. Det innebærer ikke at vi er i tvil om hvem som synger, for det fins virkelig bare én Bob Dylan. Hører jeg ikke til og med noe som ligner ”It’s All Over Now, Baby Blue”?


Martin Scorsese portretterer Bob Dylan

(21.05.03) Dokumentarfilmen "Bob Dylan Anthology Project" er underveis, med solide folk i sving bak i kulissene.


Hva kan vi, annet enn å si tusen takk - Your Bobness?

(08.04.02) Han er bare ikke sann. Det begynner riktignok å bli smått dagligdags at han besøker oss på sin everlasting tour. Poenget er at det er i ferd med å bli like dagligdags å mene at "denne gang gjorde han kanskje sin aller beste konsert"... Jeg så ham sist på Norwegian Wood, da han smilte om kapp med sola i Frognerbadet. Nå så 60-åringen ut som om han hadde gått på S.A.T.S. hver dag i mellomtida. Som hun sa det, hun som hadde havna på stolen ved siden av min: - Sjå kor søt han er, når han står og vrikker på kne...!


Dylan til Oslo 7. april

(22.01.02) Still on his everlasting tour: Nå er det spikra at Bob Dylan spiller i Oslo 7. april.


Bob Dylan ønsker borgerkrig

(18.11.01) "Another kind of masterpiece fra Bob Dylan", mener artikkelforfatteren. Dylan-eksperten Dag-Olav Sivertsen gjør seg noen betraktninger omkring Bob Dylans album av året, "Love And Theft" - og konkluderer med at mannen såvisst fortsatt er blant oss!


Bob Dylan: Love And Theft

(10.09.01) Bob Dylan har kjørt seg inn i et hjørne. Han har nesten slutta å skrive låter. I said tweedle dee & tweedle dum.


Ny Dylan-låt til gratis nedlasting

(21.08.01) 11. september kommer Bob Dylans nye album - Love and Theft - men allerede nå kan du laste ned en smakebit fra albumet og oppfølger'n til den fire år gamle og prisbelønnete Time Out of Mind.


Roskildefestivalen 2001: Øl, rock og onde vindmøller

(03.07.01) (Roskilde/PULS): Det var med store forventninger vi satt oss inn på den trange bussen på vei til København og Roskildefestivalen 2001. Jepp, der satt vi. Josse og Burn, klare for å bli rocka dritten ut av. Bussturen ned er - som alt annet - noe av greia. Der viser alle forventningene, følelsene og spenningene seg på forskjellige måter. Mens Josse satt dypt konsentrert med hodetelefoner og lange blikk ut av vinduet, satt Burn og rista og spant på hue mens han skravla vettet ut av alle som måtte befinne seg i nærheten. Sekkene våre var fullpakket, humøret var på topp, vi var i sannhet klare for en uke med musikk, øl, telt, vind, ukjente kvinner og menn, øl og jævlig god og billig mat, noe som sammen med diverse andre ting i stor grad er med på å skille Roskildefestivalen fra vår egen Quartfestival. Ingen vonde ord om Quarten eller dens arrangører, men ærlig talt, å ta betalt for overnattinger, pr person og pr telt...? Øl til 500 spenn kassa? I Roskilde betaler du 1000 kroner for billetten, ingenting for camping, ca 150 spenn for en kasse øl (litt mer på festivalområdet vel å merke) og maten er som sagt god og billig. Noe for enhver smak har de og, enten du er vegetarianer eller kjøtteter.


Dylan i Norge: From the west unto the east (Shall he be released any day now?)

(01.07.01) (Bergen & Langesund/PULS): Før konserten i Bergen, var Dylans beste konsert i Norge så langt fjorårets i Spektrum, (bortsett da selvsagt fra 2. konsert i Drammenshallen ’81). Konsertene i Bergen og Langesund viste en artist fremdeles fullt på høyden, dog manglet bandet den samkjørte tilstanden fra i fjor.


Dylans hus solgt på nettet

(25.06.01) Barndomshjemmet til Bob Dylan - eller rettere Robert Zimmerman - skifta eier for $94.600 eller 870.000 NOK på eBay.com før helga.


Mens vi venter på Dylan...

(25.06.01) Bob Dylan er over oss. I går spilte han i Trondheim, og snart står både Langesund og Bergen for tur. Vår mann tar seg til Nygårdsparken, og kommer selvfølgelig tilbake med fyldig rapport. I mellomtida kan du kose deg over hans opplevelser omkring feiringa av 60-årsdagen til Dylan, slik den fortonte seg Rockefeller i slutten av mai.


Dylans barndomshjem til salgs - på nettet!

(06.06.01) 60-års jubilanten Bob Dylans barndomshjem i Duluth, Minnesota er til salgs via Ebays auksjonssider. Fire-romsleiliigheten i 519 N. 3rd Ave. E lå i går på drøye 800.000 NOK, har utsikt over Lake Superior og kan relativt enkelt gjøres om til café eller museum, ifølge selger.


Slarkete Dylan-feiring

(26.05.01) (Oslo/PULS): Her inntraff dessverre bare to elektriske øyeblikk; to låter da alt stemte. Det var da Madrugadas Sivert Høyem var vokalist. Smått tragisk, fordi de som hadde gjort nesten alt forarbeidet var gjennomført gnistrende fra start til mål. Man finner antageligvis ikke noe bedre Dylan-band enn Respatexans.


Hva har Bob Dylan betydd?

(24.05.01) "Sort of what does Woody Guthrie mean to you’ and then try to find words." Disse ordene fra Dylan i ’63 rinner meg i hu når den gode Arild ber meg om å skrive noe om hva Dylan har betydd; da tenkte jeg omtrent dette, bare med et lite navnebytte da. I dag, 24. mai 2001, fyller han 60! For å komme til saken; jeg tror det mest fruktbare vil være å dele betydningen i 4 kategorier; tekstforfatter, komponist, sanger og utøvende kunstner.


Bob Dylan: Live 1961-2000 - Thirty-Nine Years Of Great Concert Performances

(20.04.01) Etter 22 år kommer endelig oppfølgeren til Budhokan: En live-utgivelse
som egentlig bare skulle utgis i Japan, men som selvsagt også er å få
kjøpt i resten av verden. Kun i begrenset opplag? Vi får se... Og da kan man jo umidelbart spørre seg: Er den like dårlig som Budhokan? Det er den definitivt ikke. Herved slutter sammenligningen: Dette er nemlig en samling av konsertopptak fra - så vidt jeg kan se - England og USA, over en 30-årsperiode. Budhokan er jo - som vi alle vet - opptak fra tre konserter i Japan '78. Og allerede her stusser jeg. Hvorfor er ikke noen av sangene han sang for noen få år siden i Japan, som ble kringkastet over hele verden, og også til dels utgitt på CDS, med? Den fremførelsen var jo glimrende og hadde klart hevet nivået på denne merkelige utgivelsen.


Dylan hemmelig gift

(12.04.01) Bob Dylan gifta seg i all hemmelighet med med en av kordamene sine - Carolyn Dennis - i 1986, og paret fikk datter'n Desiree Gabrielle Dennis-Dylan sammen. Ekteskapet ble hemmeligholdt for å gi Desiree en mest mulig normal oppvekst og Bob ble ikke engang oppgitt som faren på fødselsattesten.


Mayhem til Roskilde

(23.03.01) De norske blackmetal-ridderne Mayhem blir nå bekrefta som Roskilde-klare. Samtidig begynner de største navnene å falle på plass, noe som inkluderer både Bob Dyland, Neil Young, Nick Cave og Beck.


Dylan flørter med Justine Frischman

(06.10.00) Den gamle, kroknesa og kristna jøden - Bob Dylan - har etter fleres mening lagt an på Elasticas Justine Frischman. I alle fall har han invitert henne til helgas konserter på Wembley i London. Justine føler seg beæra, men har foreløpig måttet takke nei.


Om å titte på Dylans sjel

(20.05.00) Hvordan klarer denne mannen å være så tilsynelatende sint, med så mange blide og velmenende mennesker rundt seg? I et tilnærmet fullsatt Oslo Spektrum? Han har jo vært sint siden midten av 60-tallet - eller enda lenger, ifølge de som kjenner ham. Kanskje har han vært mer protesterende enn sint. Og protestere gjør han fortsatt, selv om han nærmer seg pensjonsalderen.


Les dagbok fra Dylans pågående USA-turné

(03.04.00) Trommeslager David Sanger fra Western Swing-bandet Asleep At The Wheel, som varmer opp for Dylan under den pågående USA-turnéen, skriver daglige rapporter på nettet. Les rapprotene her.


Dylan-billettene revet vekk

(31.03.00) Billettene til den eksklusive Bob Dylan-konserten i Danmark ble revet vekk - ett døgn før de ble lagt ut til salg... Utenfor Horsens Nye Teater tok fansen et stødig grep for ikke å bli lurt.


5 døgn i Dylan-kø

(28.03.00) 21. mai spiller som kjent Bob Dylan på et lite teater noen mil sør for Århus. Det legges ut kun 250 billetter, og i dag - 5 dager før billettsalget starter - kom førstemann med sovepose.


Dylan til Spektrum

(17.03.00) Bob Dylan spiller i Oslo Spektrum 19. mai.


Klassisk musikk til Dylan-tekster

(15.03.00) Den 62-årige John Corigliano har skrevet musikk til sju av Bob Dylans tekster. I morgen, 17. mars, skal de urframføres i New Yorks Carnegie Hall.


Dylan skriver filmmusikk

(25.02.00) Bob Dylan gjør sin første innspilling siden "Time Out Of Mind" (1997). Låten heter "Things Have Changed" og er skrevet for Michael Douglas kommende film "Wonder Boys". Den blir beskrevet som en ballade om umulig kjærlighet. Du kan selv lese teksten og laste ned låta her.


Polar Music Prize til Bob Dylan

(12.01.00) Årets Polar Music Prize tildeles Bob Dylan og den russisk-amerikanske fiolinisten Isaac Stern.


Et ufullendt essay om Bob Dylan

(26.11.99) Håvard Rems nesten to hundre sider lange essay om Bob Dylan har sine klare høydepunkt, men tryner i en avsluttende ti-tolv sider lang tolking av ”Ballad of A Thin Man”, en utlegning opphavsmannen høyst sannsynlig ville ledd seg fillete av. Ikke fordi den nødvendigvis er feil, men fordi Rem begir seg ut på nettopp det; å tolke Bob Dylan. Se på bildet til venstre, det er henta fra coveret som omslutter Dylans foreløpig siste meldinger til kloden – og det er definitivt ikke PULS-redaksjonen som har gjort bildet uskarpt.


Dylan på Detroit-klubb

(08.07.99) Bob Dylan er som kjent på farta sammen med Paul Simon. Her forleden hadde de fri, men Mr. Zimmerman ville spille... Dermed dukka han opp på en klubb i Detroit – for 1000 glade billettinnehavere.


Bob Dylan & Paul Simon sammen

(07.04.99) Bob Dylan og Paul Simon drar på felles turné i Statene. Dette blir første gang de to moderne legendene deler scene.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.