BOB DYLAN: 60 år 24. mai 2001. ( )
BOB DYLAN: 60 år 24. mai 2001. ( )

Hva har Bob Dylan betydd?

"Sort of what does Woody Guthrie mean to you’ and then try to find words." Disse ordene fra Dylan i ’63 rinner meg i hu når den gode Arild ber meg om å skrive noe om hva Dylan har betydd; da tenkte jeg omtrent dette, bare med et lite navnebytte da. I dag, 24. mai 2001, fyller han 60! For å komme til saken; jeg tror det mest fruktbare vil være å dele betydningen i 4 kategorier; tekstforfatter, komponist, sanger og utøvende kunstner.


Og det er ikke tilfeldig at jeg begynner med lyrikken; det er nok der han har betydd mest.

TEKSTENE

Naturlig her å gå kronologisk frem.

De første tekstene han skrev for offentliggjøring viser klart både verdisyn og veien videre; sterkt sosial engasjement, i den grad at ”ingen kommer undan politiken”, og da heller ikke Bob. Enten det er harde forhold i New York, ("Hard Times In NYC", ’61) eller fattige som dør rundt ham på gata, ("Man On The street", ’61). Året etter, noe så kuriøst som en protestvise mot tilfluktsrom; ”Let Me Die In My Footsteps” - en usedvanlig vakker antikrigsvise.

”Blowin’ In The Wind”, ”When The Ship Comes In” – begge disse sang han på live-aid ’85, ”Ballad Of Donald White”, om hvordan makthaverne produserer kriminelle, ”A Hard Rains Gonna Fall”, en religiøs advarsel mot atomkrig etc. etc.

De neste årene kom de på løpende bånd; "Masters Of war", verdens sterkeste antikrigssang?, "Talkin’ World War 3 Blues", "Times They Are A-Changing", "With God On Our Side", "Chimes Of Freedom" – en nydelig hyldest til individets rett til et anstendig liv. "Maggies Farm" – meget populær i 80-tallets England mot en viss ”kvinne” med samme navn. "It’s Allright Ma, I’m Only Bleeding", "Gates Of Eden" – nok en åndelig protestvise, "Desolation Row", etc. etc.


( )

Det må tilføyes at etter hvert som 60 – tallet skred frem, fikk tilsynelatende politiske tekster mer preg av filosofiske betraktninger; Dylan ble dypere.

Dylan utførte også meget vakre beskrivelser av kjærligheten og hva den gir oss, enten det er forelskelse, godt fungerende parforhold, brudd, lengsel, lyst, savn også videre:

”Don’t Think Twice”, ”Tomorrow Is A Long Time”, ”Girl Of The North Country”, ”I Want You”, ”It Ain`t Me, Babe”, ”It Takes A Lot To Laugh...”, ”Love Minus Zero…”, ”Sad–Eyed Lady Of The Lowlands” – bryllupsgaven til sin kjære Sara – nydelig tolket nylig av Yes; Jon Anderson og Steve Howe, ”I`ll Be Your Baby Tonight”, ”Lay Lady Lay”, disse og andre 60–tallslåter er klassikere når det gjelder sanger om kjærlighet. Men det stopper ikke med 60 –tallet.

”If Not For You” (’70),” "Nobody `cept You” (’73), ”Idiot Wind”, ”You`re Gonna Make Me Lonesome When You Go”, ”Up To Me” – alle 74, ”Sara”, ”Oh Sister”, ”One More Cup Of Coffee”, ”Abandoned Love” – alle ’75, ”Is Your Love In Vain?” (’78), ”Covenant Woman” (’80), ”Don`t Fall Apart On Me Tonight” (’83), ”I`ll Remember You” (’85), ”Shootin Star” (’89).

Er det noe han aldri har mistet evnen til, er det å lage fantastiske kjærlighetssanger.

Her må det nevnes at for de fleste av disse sangene gjelder det at melodiene er vel så viktige som tekstene mht. at de er blitt tidløse klassikere.

En til ”kategori” må med mht. Dylans lyrikk; sanger om hans personlige utvikling:

”Long Time Comin`”, ”Guess I`m Doing Fine”, ”Bob Dylans Dream”, ”Mr Tambourine Man”, ”Ballad Of A Thin Man” (kan også tolkes som sjikane av journalister), ”Just Like A Woman”, ”Visions Of Johanna”, ”I dreamed I Saw St. Augustine”, alle 60–tallslåter. Videre har vi ”The Day Of The Locust” (’70), ”Tangled Up In Blue” (’74), ”Canging Of The Guards” (’78), ”Do Right To Me, Baby” og "I Believe In You”, begge ’79, ”Saved” (’80), ”Every Grain Of Sand” (’80), ”Carribean Wind”, ”The Groom Still Waiting At The Altar”, ”Shot Of Love”, alle tre ’81, ”Jokerman”, ”I And I”, begge ’83...


( )

Men tekstene blir aldri så personlige at de ikke angår mange lyttere, om enn ikke alle - og her berører vi dagens tema: Dette sitatet av Ole Paus sier en del:

”Dylan uttrykte det mange av oss gikk og tenkte på.”

Jeg tror Paus mente 60–årene her, jeg mener jo at han har holdt koken til den dag i dag. Men 60–tallet står likevel i en særstilling. Intet 10–år preget det tjuende århundre mer. Ingen person utrykte i så stor grad som Dylan 60–årenes essens, budskap, innhold. Men samtidig polariserende; klisjeen "elsket og hatet" er ganske så treffende på Bob. Som Dylan-fan vil jeg nok mene at den delen av vestens befolkning som liker`n, er den reelle eliten, så får jeg heller prøve å være mindre subjektiv heretter.

Hva som kjennetegner en Dylan–fan? Visdom, åpenhet, medfølelse, musikalitet, kunstforståelse? Som leseren kanskje forstår, er det ikke tilrådelig at jeg går noe særlig mer inn på dette… Bare nevne at hvis andre fans er like beskjedne som meg, har vi kanskje lært av His Bobness himself:

”Det er ingen til å ta opp arven etter meg.”

Ingen grunn til å stå med lua i hånda altså; hvis man mener at man er noe, så si det rett ut! Ned med janteloven!

Dylan uttrykte i sangtekster det man før kun hadde uttrykt i romaner, pamfletter, dikt.

Han høynet kriteriene for når en sangtekst er god, slik at kvaliteten bør forventes å være på samme nivå som for annen litteratur. (Noe av det samme som Hergè og Barks gjorde med tegneseriene.)

Og han førte poesien inn i sangens og populærmusikkens verden. Han beviste at en tekst som skal synges kan være like poetisk som et dikt. Eksempler på god poesi i Dylans tekster er det mange av, her er et lite og tilfeldig utvalg:

”…In the broken mirror of innocence on each forgotten face/
I hear the ancient footsteps like the motion of the sea…/
I am hanging in the balance of the reality of man/
Like every sparrow falling, like every grain of sand” (’80).

”We always did feel the same, we just saw it from a different point of wiew/
("Tangled up in blue”) (’74).

Hele ”Don`t Think Twice”, hele ”A Hard Rain`s A Gonna Fall” (’63), ”I`ll let you be in my dreams if I could be in yours” ("Talkin` World War 3", ’63), hele ”Chimes Of Freedom” (’64), hele ”Mr. Tambourine Man” (’65), 1. vers på ”Desolation Row”, ”I wanna be your lover, baby, I don`t wanna be your boss” ("It Takes A Lot To Laugh…" ’65), hele ”Visions of Johanna” (’66), ”Time is an ocean, but it ends at the shore, you may not see me tomorrow” ("Oh Sister" ’75),

”Stripes on your shoulders, Stripes on your back and on your hands/
Swords piercing your side, blood and water flowing through the land/
(...) I got a God-fearing woman, one I can easily afford/
She can do the Georgia crawl, she can walk in the spirit of the Lord”
("Gonna Change My Way Of Thinking" ’79),

”I know all about poison, I know all about them fiery darts, I don`t care how rough the road is, show me where it starts”
("What Can I Do For You?" ’80),

”Jokerman dance to the nightingale tune/
birds fly high by the light of the moon”,

”I and I/in creation where one`s nature neither honors nor forgives/
I and I/
one says to the other; no man sees my face and lives”,

Hele "License To Kill", alle ’83, hele "Shooting Star (’89),

”I was born here and I`ll die here, against my will/
I know it looks like I`m moving, but I`m standing still”
("Not Dark Yet" (’97).

Som en ung norsk debutant uttrykte det i Dagsavisen her om dagen:

”Hvis Dylan ikke hadde satt melodier til tekstene sine, ville han allerede fått Nobelprisen i litteratur.”

En annen verdi i Dylans lyrikk er humoren. Eksempler:

Hele "Talkin World War 3", hele "Talkin John Birch Blues" (’63), "On The Road Again" (’65), som beskriver en familie av gærninger og avsluttes med:

”Well, there`s fist fights in the kitchen, they`re enough top make me cry/
The mailman comes in, even he`s gotta take a side/
Even the butler, he`s got something to prove/
Then you ask why I don`t live here; Honey, how come you don`t move?”,

”I`m a poet, and I know it, hope I don`t blow it” ("I Shall Be Free #10" (’64), (hele låta er åpenbart morsom), hele "Clothes Line", hele "Yea! Heavy And A Bottle Of Bread", begge ’67, ”Give To Me My Country Pie, I Won`t Throw It Up In Anybody`s Face” (’69), live-versjoner av "Man Gave Names To All The Animals:

”It wasn`t too small and it wasn`t too big/
Hmmmmm…I think I`ll call it a ..dog.”(’80)

”It wasn`t too small and it wasn` t too big/
Ah…think I`ll call it a draft” (’79).

Det må tilføyes at det ikke er tilfeldig at eksemplene tynnes ut med 60–tallet; det ble nok et større tungsinn etter som tida gikk.

Mannen skapte altså en skole der sanger innen populærmusikken skulle ha gode/meningsfulle tekster, uansett temaene, og mange fulgte opp.

MELODIENE

Naturlig også her å begynne med begynnelsen, nemlig folkemusikken.


( )

Han startet opp med å plukke ut folkeviser med fine melodier for så å tilføre dem egne tekster; nesten alle sangene på 2. og 3. LP er slike. Dette var han ikke den første som gjorde, men som jeg har vært inne på: Tekstene var bedre enn noen hadde skrevet før. Dermed ble en lykkelig bieffekt at han løftet frem folkemusikken mer enn noen før hadde gjort.

Så gikk han mer og mer over til å kun å komponere, men stadig med utgangspunkt i folkemusikken. I tillegg da til at folkemusikken fremdeles ble æret, forsterket han enormt mye visesangen i amerikansk populærmusikk, og innførte den i populærmusikken i resten av verden.

(Vi har forøvrig vår norske Ym:stamme, som hadde samme basis for sine låter på samme måte som Dylan-på-60 –tallet).

Så har vi folkrocken, da. Det er sagt at Dylan oppfant denne. Det er feil, den ble oppfunnet da The Animals ga ut ”House Of The Rising Sun” i elektrisk versjon i ’64, riktignok helt og holdent basert på Dylans akkustiske versjon fra ’62. Men Dylan fulgte den opp, først med den elektriske ”Maggies Farm” (’65), som bygger på en folkevise, kanskje først og fremst mht. teksten, så med en elektrisk versjon av ”One Too Many Mornings” (’64) live i ’66, en sang der melodien er basert på en folkevise. Dette gjorde, sammen med de andre elektriske sangene, et så sterkt inntrykk og hadde så stor betydning, at folkrock ble en sjanger. Så han skal ha mye av æren også her.

En siste musikalsk betydning som må nevnes, er den innlysende at veldig mange av melodiene hans, helst frem til i dag, faktisk er veldig fine; melodiøse/ originale/ ikke for enkle eller for kompliserte/ vanskelige å bli lei av/ tidløse/ tunge/ lette/ følelsesladde, - i det hele tatt! Dermed høyner han det musikalske nivået i popmusikken betydelig.

SANGEREN BOB

Det var sangeren Bob Dylan som stengte veien for meg inn i Bobs univers, jeg måtte oppleve ham live (i ’90) for at det stengselet skulle falle.

Før sang han spesielt, (bortsett fra i ’69). Fra ca. ’83 (?) gikk det over til å bli en spesiell stemme. (I ’85 uttalte han om ’69 –stemmen sin:

”Jeg kunne ikke ha sunget slik i dag, selv om jeg forsøkte.”


( )

Denne ”’69 –stemmen”, som kan nytes på ”Nashville Skyline” og delvis på ”Self-Portrait”, oppsto til dels som en følge av et midlertidig røykestopp!, dels fordi han ønsket en totalt annerledes Bob på den tida; han ville distansere seg mest mulig fra fansen (som delvis var i ferd med å gå mer og mer berserk).

Han sang faktisk omtrent slik de første åra, før han fikk platekontrakt.
Hvordan ’69 stemmen låt?

FLØTETENOR!!!!!!!!!!!!!!!

Han sang altså bevisst råere, grovere, hesere, mer nasalt, enn stemmeprakten skulle tilsi da han begynte sin karriere som plateartist, og det fortsatte han med. Av kunstneriske grunner; han mente at det ytte større rettferdighet til sjangeren han var/ble en del av. Man kan altså si at han gjorde stemmen sin verre - i tradisjonell forstand - enn den var.

Tom Waits har jo drevet dette ut i det ekstreme, slik han bruker stemmen sin, men Dylan var altså først. Tror jeg da.

Så til slutt har Satan–rockerne tatt dette helt ut.

Men den viktigste betydningen av dette, var jo at det åpnet veien for folk som ikke hadde no` særlig til sangstemme, til å synge likevel!

”Kan Dylan synge slik og komme seg unna med det, så kan jeg også!”

Så det førte til en oppblomstring av sangere, og den dag i dag tør folk å synge fordi Dylan sang ”stygt” først. Og gjør det fremdeles.

Men det ville være en pinlig forenkling å stoppe beskrivelsen av vokalisten Bod Dylan der. Det beste med syngingen hans er jo evnen til å uttrykke følelser. Sånn at i fullt alvor å mene at han ikke kan synge, avslører bare mangel på kunstforståelse og følsomhet.

Også der har han hatt stor betydning i pop og rock verdenen. Janis Joplin, Bruce Springsteen, Tom Robinson, Joe Cocker, Iggy Pop and many others; inspirerte av Dylans sangteknikk/syngemåte? Jeg tror det!

Dylan er en stor vokalist. Faktisk også den dag i dag. Så fikk han da også en Grammy som Årets Vokalist i kjølvannet av "Time Out Of Mind"!

Jeg nevner også at høydepunktet som sanger sannsynligvis var LP`en ”Slow Train Coming” (’79), med påfølgende turne. Aldri har han sunget bedre. Begrepet ”inspirert” får ”en helt annen mening”; den opprinnelige?

DEN UTØVENDE KUNSTNEREN

Hva karakteriserer Bob Dylan som utøvende kunstner?

Vel, det jeg først tenker på, er hans ”frenetiske” turne–virksomhet. Det er som om han sier til oss: ”This is what I do.” Siden dette er jobben hans er det bare å fortsette å holde konserter verden rundt. Folk flest jobber til de blir ’67 og vel så det, så hvorfor skulle det være annerledes for en artist?


( )

Nok et eksempel på Dylans identifisering med den vanlige mann i gata. Og så viktig det er at slike megastjerner har en sånn holdning! Det bidrar til en sårt tiltrengt minskning av avstanden mellom publikum og scene. Dessuten er det jo en fantastisk bonus for oss at vi får oppleve ham igjen og igjen. De siste årene har han dessuten bare vært bedre og bedre for hver gang.

Han bidrar altså både til at man får se gode artister ofte, (han er jo da en person som fungerer som eksempel til etterfølgelse), og er en av de få som beviser at det er bare å fortsette både med å opptre og å skape, uansett hvor gammel man er - for høydepunktene bare fortsetter å komme. Også dette er viktig for hans kolleger, og dermed for skaren av fans de måtte ha.

Han var, så vidt jeg vet, også den første som valgte å opptre på mindre spillesteder, og ofte, fremfor store stadioner/haller. Et slikt valg gjorde han da han startet opp ”Rolling Thunder Riview” i ’75, ferdig i ’76. Da hadde han vært på mega–turne med The Band i ’74. Nok et døme på ønsket om å være på gateplanet, som ”bare en vanlig fyr”. Og hva kalte han ikke neste LP? Joda, det var ”Street Legal” (’78).

Så er det måten han utøver på:

En ting er at han stadig omarrangerer låtene sine live, bare det gjør det vel verdt å se ham ofte. Og det har inspirert mange til det samme, f. eks han jeg nettopp siterte; Chris Eriksen.

Men måten han synger sangene på! Han prøver aldri å synge en sang slik han har sunget den før. Så hver sang høres forskjellig ut, for hver ny gang de blir fremført.

Jeg har gått på konsert med ham to dager på rad, og også de sangene han hadde spilt dagen før, ble nye opplevelser. Jeg har ikke inntrykk av at dette er noe han har oppfunnet selv, uten at jeg vet hvilken tradisjon eller hvem han har det fra. Men jeg vet ikke om noen andre med en slik tilnærming til scenekunst. Jeg mener det er unikt. Og absolutt noe andre artister burde lære av, det har vel allerede mange gjort. (Nå er det ikke bare positivt da, noen ganger går han over grensen til ren radbrekking, eller skal vi si radbreking?)

Nok en viktig side er hans stillingtagen til verden rundt seg, der har han hatt betydning både for en venstredreining i samfunnet, og for at de mest ekstreme grupperingene modererte seg.

Ting han har bidratt til, er at JFK ble valgt til president, påstår jeg, at de svarte fikk det bedre, (han opptrådte f. eks. sammen med Martin Luther King), en radikalisering av vesten unge (”don`t follow leaders”), kvinnefrigjøring, grobunn for mer åndelig søken blant de radikale på 60- og 70-tallet, en høyning av det intellektuelle og sosiale nivå hos veldig mange mennesker; ja han er blant de viktigste allmennutdannerne i vår tid.

Han har veldig ofte kjempet for de svakeste, for eksempel i kampanjen for å befri Rubin ”Hurricane” Carter fra fengsel, der han satt uskyldig dømt. Et eksempel på at han ikke nøyde seg med å lage en sang om det onde, men også fulgte sangen opp med sterkt praktisk engasjement, slik vi senere har sett hos folk som Peter Gabriel og Sting. Og kamp mot det onde fører oss (over)naturlig over i enda et sentralt aspekt ved fyren; han ble frelst.

MESSIANSK JØDE

Noe mange tydeligvis ikke har fått med seg, jeg nevner i fleng Håvard Rem, var at Jesus faktisk kom og besøkte Bob Dylan på et hotellrom i Tuscon, Arizona, rundt den 18. november 1978. Han rørte ved skulderen hans, og Bob gikk i bakken.

De hadde også en samtale, som gikk omtrent slik:

Jesus: ”Hvorfor står du meg i mot, Bob?”
Bob: ”Jeg står Deg da ikke i mot, gjør jeg det?”
Jesus: ”Kommer du til å følge Meg?”
Bob: ”Vel, jeg har aldri tenkt over det.”

Alt dette i følge Bob Dylan selv. (Se ”Dylan; Behind the shades”, av Clinton Heylin). Og da han hadde gjort det,(tenkt over det), ble svaret ja.

Seks uker senere, sånn omtrent, forsto Bob at han ble født på ny av Den Hellige Ånd den kvelden i Tuscon. (Noe som står i skarp kontrast til den rådende oppfatning blant Vestens, og ortodokse, kristne, der
det å bli Åndsfødt, ikke innebærer noen opplevelse av Gud, men kun det å velge å tro på Jesus.)

I det hele tatt var det en viss ambivalens hos de kristne når Bob ble en av dem. På den ene side var det litt av et skup å få Bob Dylan hanket inn i lammeflokken, både for Vineyard–bevegelsen spesielt, og for de kristne generelt, (han ble med i LA Vineyard.) På den andre siden ble han til tider noe for utradisjonell for karismatiske amerikanske protestanter.

3 stikkord: Piker, vin og sang. Et til: Et venstrevridd ikon.
Det skar seg i Vineyard, (for utfyllende informasjon, sjekk "Tangled Up In Blue, på lp`en "Real Live’84), det skar seg ikke i de saliges flokk, rykter om frafall til (bake) til jødedom er én ting, harde facts noe helt annet.

En ur-diskusjon fra ’83 og utover har vært:

Er han fremdeles kristen? Jeg har ikke tenkt å argumentere videre for ”mitt syn”, bare henvise til tekstene etter ”Shot Of Love”, repertoar på konsertene, samt de før nevnte bøkene til Heylin og Rem og "Tangled Up In Blue". (Jeg må bare nevne at når en jøde blir kristen, er det vanlig at vedkommende fortsetter med å være jøde, lar være å kalle seg kristen, og i stedet bruker betegnelsen ”Messiansk jøde”.)

Spørsmålet er imidlertid: Hvilken betydning hadde omvendelsen?


( )

Vel, den hadde helt klart stor betydning både for mange kristne og mange ikke-kristne. Den var en klar oppmuntring for menigheten(den kristne altså), akkurat som den var et tilsvarende sjokk for den andre menigheten… og ikke minst for den tredje…

Jeg har ingen statistikk som viser hvor mange som opplevde at omvendelsen bidro til at de selv ble omvendt. Men jeg vet at Jesus vet hva Han gjør, og at når Bob Dylan var en av de heldige som fikk guddommelig særbehandling, (”and You`ve chosen me to be among the few” - What can I do for You?) - ja, så hadde det hellige konsekvenser for flere enn ham.

Hva skulle være mer effektivt enn å velge lederskikkelsen for Vestens avkristnede intellektuelle innen den kunstform som påvirker mest? Som attpåtil er jøde?

For meg har det i hvert fall hvert inspirerende.

Noen kristne godbiter som enda ikke er nevnt følger:

Gotta Serve Somebody
When He Returns
Solid Rock
Saving Grace
Are You Ready?
Property Of Jesus
Man Of Peace
Dark Eyes
Death Is Not The End
Ring Them Bells
Trying To Get To Heaven
Highlands

Er Bob Dylan det tyvende århundes største og mest betydningsfulle kunstner?

Ja.

Som en (ikke-kristen) bekjent av meg sa for få år siden:

”Når de ser tilbake på artister i det tyvende århundre, er det Dylan som vil bli stående.”

Vi spikrer`n der.

Vi spikrer`n der.

Vi spikrer`n der.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Rough and Rowdy Ways world wide tour

(12.07.25) Bob Dylans sommer- og høstturné starter 25. Juli og avsluttes 25. november. I oktober stikker han innom Helsinki, Stockholm og København. Oslo står ikke på planen.


Et vakkert og romantisk bilde av Bob Dylan 1961-65

(14.12.24) Den hele og fulle sannhet om hva som skjedde i New York tidlig på 60-tallet? I hva som skulle vise seg å bli en skjebnetime for populærmusikken i minst et halvt århundre? Neppe. Men Dylan-fans vil elske disse to timene.


Live 1974: Et Dylan-puslespill anbefalt for de meget erfarne

(02.10.24) Bob Dylan har i mange år vært raus med å gi ut komplette bokser av turneer og uutgitt materiale fra ulike perioder av sin karriere. Opptakene fra 1974-turneen markerer et femtiårsjubileum det er verdt å bruke tid på for oss som er opptatt av den gåtefulle artisten.


The Complete Budokan 1978: Overpriset og deilig, gammel moro

(17.11.23) Av alt som kunne hentes ut fra Dylans skattkammer, valgte de ut noe fansen trengte aller minst. Og som de må betale mest for, over 3000 kroner for skarve 4 CD-plater. Men pent å høre på, det er det.


En sen kveldstime på kafé med Bob Dylan

(27.06.23) Dylan tolker sine egne sanger. Dette er deilig musikk, med til dels veldig omarbeidede arrangementer av sangene.


"Time Out Of Mind" uten noir-stemningen. Blir det bedre?

(24.01.23) Nå slippes den syttende boksen i Bob Dylans Bootleg Series. Det er «Time Out of Mind»-perioden vi skal få slippe dypere inn i. I 1997 var jeg 29 år og kjøpte TOOM på CD når det kom ut. Trykket på play og ble fascinert av et helt unikt lydbilde. 26 år etter er jeg nesten på samme alder som Bob Dylan var når han spilte inn dette albumet, med temaer som handlet om aldringsprosess og å ha en bevissthet omkring døden. Dylan var gammel da. Blir han yngre nå, med en remikset versjon av dette albumet? Og hva er egentlig poenget?


«Time Out Of Mind» i boks

(30.12.22) Jeg har smugtitta på «Fragments – The Bootleg Series Vol. 17». Bob Dylan.


Dylan: «Time Out Of Mind»-boksen kommer 27. januar

(21.11.22) Innspillingene foregikk i årsskiftet 1996/97. Mange mener dette er det beste Bob Dylan har gjort – ever.


Dylan i Spektrum: Fantastico!

(26.09.22) Har jeg noen gang hørt et bedre band? Kanskje. Men neppe.


Dylan - en kort forhåndsomtale

(25.09.22) I kveld spiller Bob Dylan i Oslo. Du får en fyldig rapport i morgen, men dessverre ingen nye bilder.


Nytt hovedverk i den litteraturvitenskaplige forskningen av Dylans tekster

(27.08.22) Det er mange kategorier Dylan-fans. Én av dem må være oss som får lyst til å sette oss bedre inn i andre temaer fordi vi ikke helt forstår hva Dylan synger om, eller at han kommer med referanser vi så vidt har hørt om. Da trenger vi et solid oppslagsverk. Professor emeritus i allmenn litteraturvitenskap, Erling Aadland, gir ut en slik bok nå. «Dylan og Diktet» er på 719 tettskrevne sider med omfattende analyser av hver strofe og intertekstualiteten i forfatterskapet. Professor Aadland regnes som den med lengst fartstid som Dylan-fortolker i Norge. Således vil nok «Dylan og Diktet» bli stående som et hovedverk i årene fremover.


«Blowin’ In The Wind» solgt for 1,8 millioner dollar

(11.07.22) En låt fra 1963 ble i går solgt på auksjon for rundt regna 16 millioner kroner.


På denne dag: Bob Dylan 81 år. Vi gratulerer!

(24.05.22) Vi feira Bob Dylans 80-årsdag så det sang. Men det er altså ett år siden, i dag. Ola Bog har skrevet et dikt i dagens anledning. Hvis du lurer på hvem De Aderton er, så er det altså den skandalepregede gjengen som sitter/satt i Svenska Akademin - de som ga litteraturprisen til Bob Dylan i 2016.


And the winner is: Ola Bog!

(08.12.21) I en konkurranse der De Luuxe-utgaven av Bob Dylans "Springtime In New York: The Bootleg Series Vol. 16 1980-1985" lå i potten har vi nå kåra en vinner.


Konkurranse: Dylans «Springtime In New York» ligger i potten!

(06.11.21) Har du en poet i deg? Nå har du sjansen!


Nå må vel Dylans første åttitallsperiode endelig bli legitim!?

(17.09.21) I dag slippes Bob Dylans «Springtime In New York: The Bootleg Series Vol. 16». 5 CD’er med nesten fire og en halv times spilletid.


Bob Dylan skjært til beinet – bass, vokal, munnspill

(26.05.21) Skal du gjøre en cover-LP omkring Bob Dylans katalog, kan du like gjerne gjøre det sånn som Steinar Raknes gjør det.


Hey, mister Dylan, et lite leilighetsdikt til deg

(24.05.21) Bob Dylan fyller 80 år i dag! PULS hyller ham med et nyskrevet dikt av Tom Stalsberg. Fotomontasjen er ved André Martinsen. Komponist: Kjell B. Larsen. I bandet: Kjell B. Larsen (gitar), Sveinung Hovensjø (bass), Bjørn Jenssen (trommer), Bugge Wesseltoft (orgel). Teknisk ansvarlig for å knytte tekst og musikk sammen: Vidar Øverli. Resitatør: Arild Rønsen.


Bob Dylans «budskap» - i 10 bud?

(23.05.21) Har det kanskje gjennom åra blitt skrevet for mange bøker om Bob Dylan? Svaret er ja. Og kom han noen gang ned til oss med noen steintavler?


Bob Dylan er snart 80 år

(23.03.21) 24. mai fyller Bob Dylan 80 år - og dagen skal selvfølgelig feires.


Phoebe Bridgers og Bob Dylan til topps i Nye Takter

(20.12.20) For 33. gang inviterte Nye Takter: Hvilke plater var kritikernes favoritter i 2020? Tradisjon, er svaret.


Kan popmusikk bli særlig vakrere enn Bob Dylans «Sweetheart Like You»?

(04.12.20) 4. desemberluka til Rønsen: Det er nesten uendelig mange å velge i. Men en av de aller fineste sangene Bob Dylan har signert heter «Sweetheart Like You».


Bob Dylan – vikla inn i blått

(04.10.20) Det er Bjørn Sundquist som ønsker velkommen, der han sittende resiterer Tom Roger Aadlands norske tekst til «It’s Not Dark Yet». Mektig.


Bob Dylan: Patriarkens triumf

(19.06.20) Things have changed. Et hardt regn faller over et USA i oppsmuldring. Og i tumultenes utkant, Bob Dylan, betrakteren og herolden, nasjonens riksskald, moden av år nå, men fortsatt underveis på den livslange ferden gjennom Desolation Row, vital som aldri før. Ikke en gåstol i mils omkrets. Ti sanger med en imponerende robust melodisk og lyrisk fysikk.


Bob Dylan i PULS

(13.06.20) Fredag 19. juni kommer det første «egentlige» albumet fra Bob Dylan på sju år. Hvorfor anmelder vi det ikke allerede nå?


Bob Dylan: I go only where the lonely can go

(12.05.20) 19. juni kommer et splitter pine nytt Bob Dylan-album. Nye låter. Forsmaken låter fortreffelig.


Bob Dylan – er han i ferd med å tømme lageret?

(19.04.20) Det er ikke verdenssensasjon hver gang Bob Dylan gir ut en ny låt.


Bob Dylan slipper ny låt om Kennedy-mordet

(27.03.20) En begivenhet, på så mange vis. Dette er første gang siden 2012 Dylan slipper en helt nyskreven låt – og det er ikke hver dag han «blander» seg inn i politikken.


Oh, Lord!

(03.11.17) Hva leverte Bob Dylan egentlig i de åra da han framsto som predikant? Veldig mye!


Dylan og religionen

(30.10.17) Nå må kristenfolket dempe seg litt, og nå snakker jeg om Bob Dylan.


Dylan bader seg i høstløvets glans

(05.04.17) Den strammest regisserte konserten jeg har sett med Dylan. Men jeg har sett ham bedre.


Lurer du på hva Dylan kommer til å spille?

(03.04.17) Hva spiller Bob Dylan i Spektrum? Her er setlista fra konserten i Stockholm lørdag 1. april.


Bob Dylan i slowfox og engelsk vals

(27.03.17) Ladies and gentlemen! Let me introduce, the crooner of all crooners, the Sony Music recording artist – Bob Dylan!


Bob Dylan og Donald J. Trump

(15.01.17) Ti låter du bør høre før Donald inntar Det hvite hus? TV 2 glemmer den viktigste.


Dylan from A to Z

(28.12.16) En murstein om Bob Dylans tekster. En gave til akademia.


Se Bob Dylan som tidenes aller beste crooner!

(23.12.16) Lille julaften - og det er på tide å ønske god jul. Her kommer en liten påminnelse, og et youtube-klipp du ikke vil gå glipp av!


Bob Dylan for 50 år siden - for en mann!

(25.11.16) Noen ganger kan rock være av verdenshistorisk betydning. Bob Dylan. Royal Albert Hall. 1966.


Bob Dylan til Nobelkonserten 11. desember?

(15.10.16) 10. desember mottar Bob Dylan Nobelprisen i litteratur i Stockholm. Dagen etter avholdes årets Nobelkonsert i Oslo.


Happy birthday, Mr. Robert!

(24.05.16) Bob Dylans behandling av Frank Sinatras songbook er creme de la creme.


Bob Dylan fyller 75 år! På Parkteatret i Oslo!

(19.03.16) 24. mai er ingen hvilken som helst dag! Da fyller nemlig Bob Dylan 75 år!


Roll on Bob

(11.10.13) Dylan før og etter – og klart best i andre akt.


Dylanesque

(10.09.12) For godt til å være sant? Nei. Helt sant. Bob Dylan.


Pål Ketil Botvar, Robert W. Kvalvaag, Reidar Aasgaard(red.)

(14.12.11) Hvor dyptgående er det fornuftig å intellektualisere Bob Dylan?


PULS hører på årets juleplater

(14.12.09) Når Bob Dylan, i sitt 69. år, gir ut ei reinhekla juleplate – da står vel kanskje ikke verda til påske? Feil. Nå er jula redda – i årevis framover.


Happy X-mas - med Bob Dylan!

(13.12.09) Når Bob Dylan, i sitt 69. år, gir ut ei reinhekla juleplate – da står vel kanskje ikke verda til påske? Feil. Nå er jula redda – i årevis framover.


Bob Dylan: Together Through Life

(04.08.09) Album nummer 33 fra veteranen over alle veteraner følger fint i sporene til "Modern Times", "Love And Theft" og "Time Out Of Mind". Og 68-åringen kan kanskje se tilbake på sitt beste tiår siden 60-tallet.


Bob Dylan med forsmak på nytt album

(31.03.09) Den 28.april kommer Bob Dylan med sitt nye album. Inntil videre kan du kose deg med den nye låten "Beyond here lies nothin`" helt gratis.


Pulitzer til Dylan

(08.04.08) Neida, Dylan har ikke påvist noen ny Watergate skandale. Han har derimot vunnet en Pulitzer i kategorien "Special Citation" som tidligere har blitt vunnet av storheter som John Coltrane, Thelonious Monk og Duke Ellington.


Programleder Bob Dylan i norsk radio?

(25.03.08) Hver uke er Bob Dylan programleder i amerikansk radio. Skulle det være så vanskelig å få det sendt på en norsk kanal?


Bob Dylan og Leonard Cohen til Norge

(11.03.08) Enda to legender utfyller kanskje et av tidenes beste norske konsertår. Markedet for konserter og festivaler er bedre enn på lang tid og står besøkstallene i stil til honorarene så kan det bli en spennende tid for musikkpublikummet.


Bob Dylan: Dylan (2 disc versjon)

(11.11.07) Nok en gang ramler det ut en samleskive med utdrag av Bob Dylans beste låter fra samlebåndet. En av de mest produktive artistene gjennom tidene har en backkatalog som er større enn de fleste. Låtene er like aktuelle i dag som noen gang, og de kommer som perler på en snor.


BIFF 07: I'm Not There

(28.10.07) Bergen internasjonale filmfestival inviterte til nordisk premiere på Todd Haynes’ film om Bob Dylans liv. Gjennom seks forskjellige skuespillere forsøker han å vise ulike sider ved folkesangeren som preget en hel verden og som har blitt kjent som stemmen for en hel generasjon.


Bob Dylan og Jack White sammen på scenen

(23.09.07) White sjokkerte publikum på Nashville’s Ryman Auditorium da han entret scenen under en Dylan konsert torsdag denne uken.


Dylan på det jevne (ja, det er mulig)

(03.04.07) (Oslo/PULS): Han er kongenes konge. Men også konger kan ha en middels dag på jobben. Bob Dylan i Spektrum våren 2007 var bra, for all del. Men ikke i nærheten av den konserten han leverte sist gang han befant seg i Oslo sentrum.


Legendarisk Dylan-film i ny utgave

(22.03.07) I år er det 40 år siden dokumentarfilmskaperen D.A. Pennebaker ga ut den klassiske Bob Dylan-filmen "Dont Look Back". Filmen følger Dylan på hans turné i England i 1965 og inkluderer blant annet møter med Joan Baez, Donovan og Alan Price fra The Animals. "Dont Look Back 65 Tour Deluxe Edition" slippes nå i en deluxe-utgave på dvd i april.


Dylan til Oslo igjen

(13.12.06) The Never Ending Tour er på vei til kongeriket igjen. 30. mars 2007 spiller Bob Dylan i Oslo Spektrum.


Dylan ut på veien igjen

(08.12.06) Bob Dylan planlegger en europaturnè i forbindelse med hans siste utgivelse "Modern Times". En rekke datoer er allerede annonsert, men foreløpig er ingen skandinaviske land med på lista.


Bob Dylan: Modern Times

(05.09.06) Jeg ser at dette albumet ofte omtales som del tre i en trilogi som begynte i 1997. Gjerne for meg - for "Time Out Of Mind", "Love And Theft" (2001) og "Modern Times" har mye felles. Men er det noe som tyder på at Bob Dylans neste album ikke blir nummer fire i rekka?


Nytt Dylan-album på vei

(14.06.06) ”Modern Times” er tittelen på det tispors-lange albumet som etter planen er å finne i butikkene den 28. august. Et visst hemmelighetskremmeri verserer rundt utgivelsen, men noen opplysninger har lekket ut.


Bob Dylan i gang med nytt album

(07.02.06) Dylan skal etter planen i studio i løpet av denne uka for å forberede utgivelsen av sitt første album siden 2001-utgivelsen "Love And Theft".


Historisk, Dylan!

(19.10.05) (Oslo/PULS): Hvilket privilegium det er, å leve samtidig med Bob Dylan. Tirsdag nådde hans Never Ending Tour Oslo, og det er bare å takke og bukke. Jeg har gjennom åra sett ham mange ganger, og opplevd både gode og mer tvilrådige stunder - men dette var way beyond all exptectations. En konsert som gjør terningkast seks til en vits.


The Times They Are A-changin'

(10.11.04) Jeg sitter med "Bob Dylan The Bootleg Series Vol.5" foran meg. Lytter til opptaket fra ”The Rolling Thunder Revue” fra 1975/76. Opplever en av tidenes mest markerte og betydningsfulle musikere på sitt beste. Jeg opplever nerve, friksjon, artikulasjon og instrumentsoppvisning av dimensjoner.


Ny offisiell Dylan-bootleg i mars

(19.01.04) Den sjette offisielle liveutgivelsen i Bob Dylans "The Bootleg Series" dukker opp i butikkene 23. mars. Utgivelsen byr på en 23 år gammel Dylan som nettopp hadde sluppet albumet "Another Side Of Bob Dylan".


Bob Dylan: Piano is the new loud!

(15.10.03) (Oslo/PULS): År etter år er han her, men å klare å selge ut Spektrum er Bob Dylan fremdeles kapabel til, selv på en småkald mandagskveld i oktober. Overraskelsene er sjelden store, utenom at han kanskje denne gangen var så rocka som han kanskje aldri har vært før.


Essensen av Bob Dylan

(14.10.03) Jada, han har kommet opp med det ene legendariske albumet etter det andre. Gjennom fire tiår, faktisk. Han befinner seg der oppe – sammen med The Beatles, Rolling Stones, U2 og R.E.M. Han skremte vettet av den amerikanske vise-bevegelsen (folk, på engelsk) da han fant det mer funksjonelt å plugge gitaren i en forsterker. Han har lagd ”The Times They Are-a-Changing”. Han har lagd ”Knockin’ On Heaven’s Door” – som yngre generasjoner bare kjenner gjennom den destruerte Guns ’n Roses-utgaven. Han er mannen bak ”Masters Of War”. Han har til og med ansvar for ”Blowin’ In The Wind”, den viktigste pasifistsangen som er skrevet.


Dylan: Hvem? Hva? Hvor?

(13.10.03) (Stockholm/PULS): Konserten varer i bortimot en halv time før noen i den store Globen får øye på han som synger. Gir Bob Dylan jamnt faen? Selvfølgelig gjør han ikke det. Han bare spiller sitt spill, et spill som alltid går ut på å være uforutsigbar - og innimellom kan det altså se ut som om han er fullstendig uinteressert: Globen-scenen er diger - foran bandet fins det godt om plass, for å si det forsiktig. Men vokalisten gjemmer seg et sted langt der bak i mørket. Det innebærer ikke at vi er i tvil om hvem som synger, for det fins virkelig bare én Bob Dylan. Hører jeg ikke til og med noe som ligner ”It’s All Over Now, Baby Blue”?


Martin Scorsese portretterer Bob Dylan

(21.05.03) Dokumentarfilmen "Bob Dylan Anthology Project" er underveis, med solide folk i sving bak i kulissene.


Hva kan vi, annet enn å si tusen takk - Your Bobness?

(08.04.02) Han er bare ikke sann. Det begynner riktignok å bli smått dagligdags at han besøker oss på sin everlasting tour. Poenget er at det er i ferd med å bli like dagligdags å mene at "denne gang gjorde han kanskje sin aller beste konsert"... Jeg så ham sist på Norwegian Wood, da han smilte om kapp med sola i Frognerbadet. Nå så 60-åringen ut som om han hadde gått på S.A.T.S. hver dag i mellomtida. Som hun sa det, hun som hadde havna på stolen ved siden av min: - Sjå kor søt han er, når han står og vrikker på kne...!


Dylan til Oslo 7. april

(22.01.02) Still on his everlasting tour: Nå er det spikra at Bob Dylan spiller i Oslo 7. april.


Bob Dylan ønsker borgerkrig

(18.11.01) "Another kind of masterpiece fra Bob Dylan", mener artikkelforfatteren. Dylan-eksperten Dag-Olav Sivertsen gjør seg noen betraktninger omkring Bob Dylans album av året, "Love And Theft" - og konkluderer med at mannen såvisst fortsatt er blant oss!


Bob Dylan: Love And Theft

(10.09.01) Bob Dylan har kjørt seg inn i et hjørne. Han har nesten slutta å skrive låter. I said tweedle dee & tweedle dum.


Ny Dylan-låt til gratis nedlasting

(21.08.01) 11. september kommer Bob Dylans nye album - Love and Theft - men allerede nå kan du laste ned en smakebit fra albumet og oppfølger'n til den fire år gamle og prisbelønnete Time Out of Mind.


Roskildefestivalen 2001: Øl, rock og onde vindmøller

(03.07.01) (Roskilde/PULS): Det var med store forventninger vi satt oss inn på den trange bussen på vei til København og Roskildefestivalen 2001. Jepp, der satt vi. Josse og Burn, klare for å bli rocka dritten ut av. Bussturen ned er - som alt annet - noe av greia. Der viser alle forventningene, følelsene og spenningene seg på forskjellige måter. Mens Josse satt dypt konsentrert med hodetelefoner og lange blikk ut av vinduet, satt Burn og rista og spant på hue mens han skravla vettet ut av alle som måtte befinne seg i nærheten. Sekkene våre var fullpakket, humøret var på topp, vi var i sannhet klare for en uke med musikk, øl, telt, vind, ukjente kvinner og menn, øl og jævlig god og billig mat, noe som sammen med diverse andre ting i stor grad er med på å skille Roskildefestivalen fra vår egen Quartfestival. Ingen vonde ord om Quarten eller dens arrangører, men ærlig talt, å ta betalt for overnattinger, pr person og pr telt...? Øl til 500 spenn kassa? I Roskilde betaler du 1000 kroner for billetten, ingenting for camping, ca 150 spenn for en kasse øl (litt mer på festivalområdet vel å merke) og maten er som sagt god og billig. Noe for enhver smak har de og, enten du er vegetarianer eller kjøtteter.


Dylan i Norge: From the west unto the east (Shall he be released any day now?)

(01.07.01) (Bergen & Langesund/PULS): Før konserten i Bergen, var Dylans beste konsert i Norge så langt fjorårets i Spektrum, (bortsett da selvsagt fra 2. konsert i Drammenshallen ’81). Konsertene i Bergen og Langesund viste en artist fremdeles fullt på høyden, dog manglet bandet den samkjørte tilstanden fra i fjor.


Dylans hus solgt på nettet

(25.06.01) Barndomshjemmet til Bob Dylan - eller rettere Robert Zimmerman - skifta eier for $94.600 eller 870.000 NOK på eBay.com før helga.


Mens vi venter på Dylan...

(25.06.01) Bob Dylan er over oss. I går spilte han i Trondheim, og snart står både Langesund og Bergen for tur. Vår mann tar seg til Nygårdsparken, og kommer selvfølgelig tilbake med fyldig rapport. I mellomtida kan du kose deg over hans opplevelser omkring feiringa av 60-årsdagen til Dylan, slik den fortonte seg Rockefeller i slutten av mai.


Dylans barndomshjem til salgs - på nettet!

(06.06.01) 60-års jubilanten Bob Dylans barndomshjem i Duluth, Minnesota er til salgs via Ebays auksjonssider. Fire-romsleiliigheten i 519 N. 3rd Ave. E lå i går på drøye 800.000 NOK, har utsikt over Lake Superior og kan relativt enkelt gjøres om til café eller museum, ifølge selger.


Slarkete Dylan-feiring

(26.05.01) (Oslo/PULS): Her inntraff dessverre bare to elektriske øyeblikk; to låter da alt stemte. Det var da Madrugadas Sivert Høyem var vokalist. Smått tragisk, fordi de som hadde gjort nesten alt forarbeidet var gjennomført gnistrende fra start til mål. Man finner antageligvis ikke noe bedre Dylan-band enn Respatexans.


Bob Dylan: Live 1961-2000 - Thirty-Nine Years Of Great Concert Performances

(20.04.01) Etter 22 år kommer endelig oppfølgeren til Budhokan: En live-utgivelse
som egentlig bare skulle utgis i Japan, men som selvsagt også er å få
kjøpt i resten av verden. Kun i begrenset opplag? Vi får se... Og da kan man jo umidelbart spørre seg: Er den like dårlig som Budhokan? Det er den definitivt ikke. Herved slutter sammenligningen: Dette er nemlig en samling av konsertopptak fra - så vidt jeg kan se - England og USA, over en 30-årsperiode. Budhokan er jo - som vi alle vet - opptak fra tre konserter i Japan '78. Og allerede her stusser jeg. Hvorfor er ikke noen av sangene han sang for noen få år siden i Japan, som ble kringkastet over hele verden, og også til dels utgitt på CDS, med? Den fremførelsen var jo glimrende og hadde klart hevet nivået på denne merkelige utgivelsen.


Dylan hemmelig gift

(12.04.01) Bob Dylan gifta seg i all hemmelighet med med en av kordamene sine - Carolyn Dennis - i 1986, og paret fikk datter'n Desiree Gabrielle Dennis-Dylan sammen. Ekteskapet ble hemmeligholdt for å gi Desiree en mest mulig normal oppvekst og Bob ble ikke engang oppgitt som faren på fødselsattesten.


Mayhem til Roskilde

(23.03.01) De norske blackmetal-ridderne Mayhem blir nå bekrefta som Roskilde-klare. Samtidig begynner de største navnene å falle på plass, noe som inkluderer både Bob Dyland, Neil Young, Nick Cave og Beck.


Dylan flørter med Justine Frischman

(06.10.00) Den gamle, kroknesa og kristna jøden - Bob Dylan - har etter fleres mening lagt an på Elasticas Justine Frischman. I alle fall har han invitert henne til helgas konserter på Wembley i London. Justine føler seg beæra, men har foreløpig måttet takke nei.


Om å titte på Dylans sjel

(20.05.00) Hvordan klarer denne mannen å være så tilsynelatende sint, med så mange blide og velmenende mennesker rundt seg? I et tilnærmet fullsatt Oslo Spektrum? Han har jo vært sint siden midten av 60-tallet - eller enda lenger, ifølge de som kjenner ham. Kanskje har han vært mer protesterende enn sint. Og protestere gjør han fortsatt, selv om han nærmer seg pensjonsalderen.


Les dagbok fra Dylans pågående USA-turné

(03.04.00) Trommeslager David Sanger fra Western Swing-bandet Asleep At The Wheel, som varmer opp for Dylan under den pågående USA-turnéen, skriver daglige rapporter på nettet. Les rapprotene her.


Dylan-billettene revet vekk

(31.03.00) Billettene til den eksklusive Bob Dylan-konserten i Danmark ble revet vekk - ett døgn før de ble lagt ut til salg... Utenfor Horsens Nye Teater tok fansen et stødig grep for ikke å bli lurt.


5 døgn i Dylan-kø

(28.03.00) 21. mai spiller som kjent Bob Dylan på et lite teater noen mil sør for Århus. Det legges ut kun 250 billetter, og i dag - 5 dager før billettsalget starter - kom førstemann med sovepose.


Dylan til Spektrum

(17.03.00) Bob Dylan spiller i Oslo Spektrum 19. mai.


Klassisk musikk til Dylan-tekster

(15.03.00) Den 62-årige John Corigliano har skrevet musikk til sju av Bob Dylans tekster. I morgen, 17. mars, skal de urframføres i New Yorks Carnegie Hall.


Dylan skriver filmmusikk

(25.02.00) Bob Dylan gjør sin første innspilling siden "Time Out Of Mind" (1997). Låten heter "Things Have Changed" og er skrevet for Michael Douglas kommende film "Wonder Boys". Den blir beskrevet som en ballade om umulig kjærlighet. Du kan selv lese teksten og laste ned låta her.


Polar Music Prize til Bob Dylan

(12.01.00) Årets Polar Music Prize tildeles Bob Dylan og den russisk-amerikanske fiolinisten Isaac Stern.


Et ufullendt essay om Bob Dylan

(26.11.99) Håvard Rems nesten to hundre sider lange essay om Bob Dylan har sine klare høydepunkt, men tryner i en avsluttende ti-tolv sider lang tolking av ”Ballad of A Thin Man”, en utlegning opphavsmannen høyst sannsynlig ville ledd seg fillete av. Ikke fordi den nødvendigvis er feil, men fordi Rem begir seg ut på nettopp det; å tolke Bob Dylan. Se på bildet til venstre, det er henta fra coveret som omslutter Dylans foreløpig siste meldinger til kloden – og det er definitivt ikke PULS-redaksjonen som har gjort bildet uskarpt.


Dylan på Detroit-klubb

(08.07.99) Bob Dylan er som kjent på farta sammen med Paul Simon. Her forleden hadde de fri, men Mr. Zimmerman ville spille... Dermed dukka han opp på en klubb i Detroit – for 1000 glade billettinnehavere.


Bob Dylan & Paul Simon sammen

(07.04.99) Bob Dylan og Paul Simon drar på felles turné i Statene. Dette blir første gang de to moderne legendene deler scene.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!