"Time Out Of Mind" uten noir-stemningen. Blir det bedre?

Nå slippes den syttende boksen i Bob Dylans Bootleg Series. Det er «Time Out of Mind»-perioden vi skal få slippe dypere inn i. I 1997 var jeg 29 år og kjøpte TOOM på CD når det kom ut. Trykket på play og ble fascinert av et helt unikt lydbilde. 26 år etter er jeg nesten på samme alder som Bob Dylan var når han spilte inn dette albumet, med temaer som handlet om aldringsprosess og å ha en bevissthet omkring døden. Dylan var gammel da. Blir han yngre nå, med en remikset versjon av dette albumet? Og hva er egentlig poenget?

Dag Inge Fjeld Dag Inge Fjeld er partner i BTF Innsikt og foreleser på Høyskolen Kristiania innen markedsføring og reklame. Fjeld har også gjennomført kurset Bob Dylan: Tradisjonstolk og kulturspeil ved Universitetet i Oslo.

La oss først repetere hvorfor «Time Out of Mind» ble en så stor suksess: Fra første sekund var lydbildet unikt i sin gåtefullhet. Mystiske lyder, et jevnt slag på gitaren, og Dylans stemme. Tett til mikrofonen og for første gang i hans karriere er det gjort en effekt med den i studio. Produsent Daniel Lanois kjører vokalen gjennom en gitarforsterker og får frem en liten forvrengning.

Når dette lydbildet og denne stemmen starter å synge «I’m walking, through streets that are dead/ Walking, walking with you in my head».

Det er noe filmatisk over det. En mørk svart-hvitt versjon. Slaget på gitaren gir en rytme som kan minne om den fremdrift og ro man får fra et gammelt veggur. I 1997 fikk jeg en «Twin Peaks»-stemning fra «Love Sick». Bandet på the Roadhouse i denne mystiske byen kunne lett ha fremført mesteparten av låtene på «Time out of Mind».

Vi må også huske at 1997 var internetts første gullalder. Med world-wide-web og Netscape fikk vi tilgang på all informasjon fra hele verden, og selskaper som hadde dot-com i navnet ble ukentlig børsnotert til enorme papirverdier.

Selv jobbet jeg i Bates reklamebyrå på den tiden. Finans- og reklamebransjen sto midt i en ny jappetid, og her kommer Bob Dylan med et album som er en antitese av tidsånden: «It’s not dark yet, but it’s getting there.» Tenk å synge det i en tid hvor historien var over, og det vestlige liberale hegemoniet var sikret. Mens utgivelsesdatoen 30. september 1997 sto i fremtidens tegn, gir Dylan ut et album som kan bety «i gode gamle dager», «til kjedsommelighet» og «en evighet» ifølge synonymordboken. Et kjennetegn ved store kunstnere er at de virkelig er i utakt med samtiden.

Foto: Antonin Kratchovil
Foto: Antonin Kratchovil

Jeg har lest mange av de veldig mange Dylan-biografiene som har blitt skrevet. Ikke i manns minne kan jeg erindre å ha lest noen store innvendinger mot «Time out of Mind». (Riktignok husker jeg en twittermelding, eller var det en kommentar i en podcast fra Michael Gray, hvor han mente at «Love And Theft» fra 2001 er et bedre album.) TOOM har blitt en målestokk for Dylans seneste periode. Det innledet hans høyt aktede senperiode. Så hva har vært problemet? Hvorfor må det en remiks til?

Først må det nevnes to gode grunner for å sette sammen et albums lydbilde på nytt: Phil Spector og en stemoderlig behandling. Paul McCartney følte sterkt på behovet for å ta bort Phil Spectors effekter på «Let it Be», og ga ut «Let it Be Naked» i 2003. Resultatet var greit. I Beatles-katalogen har Giles Martin fått anledning til å rette opp i sin fars litt for kjappe stereo-plassering av instrumenter. Særlig den siste remiksen av «Revolver» har ordnet opp i den stemoderlige behandlingen som albumets stereomiks fikk i 1966. Har Bob Dylan et tilsvarende behov for å rette opp noe i dette mesterverket, fra så sent som 1997?

«Cold Iron Bounds»

I heftet som inngår i denne Bootleg Series-boksen skrives det kort om «Dylan's and Lanois' aesthetic clashes». Videre; «tensions between Dylan's and Lanois' working methods and artistic visions began to bite». I «Chronicles» skriver Dylan om Lanois i forbindelse med «Oh Mercy»-innspillingen i 1989, som var det første albumet Lanois produserte for Bob: «Like Sam Phillips, he likes to push artists to the psychological edge.»

I 1997 var det en kubansk-influert discorytme som unnfanget «Cold Iron Bounds», og som Lanois ikke ble imponert av. I uenigheten dem imellom var det Lanois som ble presset så langt at han knuste gitarer i denne meningsutvekslingen.

Ett av konsertopptakene på boksen er fra Oslo 19. mai 2000 og én fra Bonnaroo Music Festival i Tennessee 2004. Der kan vi høre versjoner som har mye av de nevnte rytmene. Leken rytme, et tempo som settes ned, og så en kaskade av instrumenter. I flere runder. Jeg synes denne type eksperimentering er givende, og en avgjørende grunn til å høre Dylan live. Forskjellen mellom studioversjonen og den remiksede blir marginal, spør du meg. Sistnevnte drar fordel av bedre utstyr, men «Cold Irons Bounds» fremstår ikke som vesensforskjellig uten Lanois bidrag. Det er konsertversjonene som er en fest å lytte til.

Den tilfeldig profetiske «Mississippi»

Den andre låta som blir nevnt i forbindelse med Dylan og Lanois kreative kræsj er «Mississippi». I et intervju med Rolling Stone på tyveårsdagen for utgivelsen, utdypes konflikten:

“’Mississippi’ went no better. ‘The song was pretty much laid out intact melodically, lyrically and structurally, but Lanois didn’t see it,’ Dylan told Rolling Stone in 2001, after he’d recut ‘Mississippi’ for ‘Love And Theft’. Lanois wanted a more polyrhythmic arrangement, and they adjourned to the parking lot to hash it out, a habit during the sessions. Dylan felt ‘the song had more to do with the Declaration of Independence, the Constitution and the Bill of Rights’ than’’some steamy cauldron of drum theory’.”

Dersom Lanois gjengir Dylans visjon for sangen korrekt, synes jeg versjonene på «Tell Tale Signs» samsvarer mer enn dem på «Fragments». Her er det versjon 2 som er mest annerledes.

Det fascinerende med “Mississippi” er at låta ble utelatt i 1997, for så å bli med på «Love And Theft» som ble utgitt 11. september 2001. Samme dag som 4 passasjerfly ble kapret av islamistiske terrorister og angrep mål i New York og Washington, kommer Dylan med et nytt album, og i en strofe fra “Mississippi” synger han «Sky full of fire, pain pourin' down.» Var det én låt som beviste den forsynstroen som mange mente Dylan la til grunn i «Time Out of Mind», så var det denne låta. (Det må også nevnes at strofen «Coffins droppin' in the street» fra låta «High Water» var tragisk treffende på terrorens dag. I tillegg til; «I’m gonna baptize you in fire so you can sin no more» fra «Bye and Bye».)

Hadde “Mississippi” blitt inkludert i “Time Out Of Mind”, ville åpningsstrofen «Every step of the way we walk the line/Your days are numbered, so are mine» passet perfekt inn i stemningen. Etter hvert har det blitt mange alternative versjoner. Det er interessant å lytte til konsertopptakene av “Mississippi”. De minner mer om albumversjonen enn en av de alternative studioversjonene som etter Lanois omtale skulle minne lytterne om uavhengighetserklæringen og konstitusjonen.

Åpningssporet

Vi får gå tilbake til det mektige første sporet på TOOM. Selveste «Love Sick». Det er suggesjon, meditasjon og en noir-film som spilles ut. Når NRK-programleder Espen Aas hadde sin gjennomgang av alle Dylans album, fortalte han også om sin konsertopplevelse rett etter TOOM ble utgitt. Når dette enkle gitarriffet startet gikk det et gisp gjennom salen, ifølge Aas. Det mener jeg er en god oppsummering av låta. Jeg får fortsatt gåsehud når jeg setter meg i lyttestolen og setter stiften ned.

Remiksen fra 2022 på «Fragments» er ganske lik. Men fra første minutt hører vi at det er mer trommevisper i lydbildet. Vi hører også mer til cymbalene. Gitarriffet som slår takten er dempet. Det er et fyldigere lydbilde. Det siste kan være et resultat av alt som teknisk er blitt mulig de siste årene. Stemmen er fortsatt noe forvrengt, men det virker mer moderat når vi kommer ut i sangen.

Daniel Lanois fikk frem et mørkt og alvorlig landskap med «Love Sick». I 1947 kom filmen «Time Out Of Mind». I omtalen på wikipedia beskrives den som en «1947 American film noir drama film». I den videre omtalen av «film noir»-kategorien pekes det på at man i det stilistiske «emphasize cynical attitudes and motivations. The 1940s and 1950s are generally regarded as the ‘classic period’ of American film noir. Film noir of this era is associated with a low-key, black-and-white visual style that has roots in German Expressionist cinematography. Many of the prototypical stories and much of the attitude of classic noir derive from the hardboiled school of crime fiction that emerged in the United States during the Great Depression.»

Jeg synes Lanois er tettere på denne stemningen enn remiksen. Samtidig er remiksen nydelig å høre på fordi trommevispene kommer så godt frem i lydbildet. Således leverer man godt på det som formuleres i boksen: «this Time Out of Mind puts you in close proximity to the players». Vi kommer nært. Men fortsatt holder jeg på Lanois’ produksjon. Han bragte oss nærmere en eksistensiell følelse, som bare en mann midt i femtiårene kan kjenne på. Kanskje blir rollen til de to studioversjonene fremover at Lanois’ versjon spilles når det er samling i bånn, og man må finne håpet på nytt? Og at den remiksede versjonen kan spilles når man er lystigere til sinns? Eller når man skal teste detaljer i stereoanlegget og trenger alternativer til «Dark Side Of The Moon?

Not Dark Yet

En av Dylans aller beste låter noensinne må være «Not Dark Yet». Han synger mesterlig, drar ut ord som «steel» tidlig i sangen, og legger ofte trykk på s’ene på slutten av ord. «Well, my sense of humanity has gone down the drain/Behind every beautiful thing there's been some kind of pain.» Fantastisk poesi.

Tittelen med sin punchline er blitt et munnhell. Det er svært interessant å høre de første versjonene. Han starter med en moderat rask versjon, så går han videre til et moderat tempo. Interessant opp mot albumversjonen.

Men hva med remiksen? Det er fyldigere og mer cymbaler i lydbildet. Men, i likhet med «Love Sick» mener jeg albumet fra 1997 leverer tettere på det litteraturviter Erling Aadland mener er TOOM-albumets hovedtemaer: «ensomhet, aldring og dødelighet».
Jeg blir mer og mer oppmerksom på at Lanois forstod hva dette hørtes ut som. Som igjen kan bety at alvoret rundt dødelighet er noe som er blitt tillagt TOOM i ettertid, og da særlig i forbindelse med Dylans hjerteinfeksjon og sykehusinnleggelse senere på året, etter albumets ferdigstillelse.

Det er sånn med Dylan. Det er lett å tro at helseproblemet inspirerte tekster og stemningen på TOOM. På samme måte som det er en utbredt oppfatning at han skrev «A Hard Rain’s A‐Gonna Fall» under Cuba-krisen.

Lanois som Spector?

«Fragments is about the process … how it could have sounded in Dylan's original vision.»

Jeg har tenkt mye på om denne remiksen er rettferdig overfor Daniel Lanois. Blir han stående igjen i Dylan-historien som en Phil Spector-skikkelse? Blir den nye miksen den nye standard-utgaven av «Time Out Of Mind»? Jeg håper ikke det. Lanois fortjener å ha et godt renommé etter både «Oh Mercy» og TOOM. Ja, han utfordret Dylan og det ble anstrengt mellom dem. Sånn utvikles god kunst. Basert på denne boksen er jeg sikker på hvor viktig det er å snakke ham opp.

Make You Feel My Love

Til slutt kan det være greit å komme innom den melodien som for det store publikum er kjent som en Adele-hit. Financial Times markerte også tyveårsjubileet for TOOM og trakk frem denne sangen. Under overskriften «‘Make You Feel My Love’: from Bob Dylan to Adele», hevdet de at «The Dylan song was a ‘blueprint for ageing rockers in quest of a credibility reboot’». Også FT la vekt på lydbildet som en del av forklaringen på albumets store suksess:

«Twenty years ago this autumn, Bob Dylan released the album that resurrected his career and his cool. ‘Time Out of Mind’ saw the 56-year-old artist confronting’“the dread realities of life’, exposing a ruined voice and broken heart in a spectral sonic soundscape. ‘Time Out Of Mind’ became the blueprint for ageing rockers in quest of a credibility reboot.»

Jeg liker sangen. Med Dylans stemme får de enkle kjærlighetsstrofene en nødvendig kontrast. På samme måte som hans flotte julealbum. Sanger man er vant til å høre i såpeglatt fremføring blir med Dylans stemme noe man tenker dypere omkring. Det er flere lag her, tenker jeg. Selv en nobelprisvinner i litteratur må få lov til å formulere seg enkelt og sentimentalt noen ganger. Heldigvis har han en stemme som alltid har fungert som et instrument i seg selv.

Alt i alt mener jeg «Fragments: Time Out Of Mind Sessions (1996-1997)» er viktig å ha for å lytte til sangenes utvikling og mulige alternative løp. “Mississippi” er et slikt eksempel. «Cold Iron Bounds» er festlig i sine konsertversjoner. Når man også vet hvor mye krangling og gitarknusing den skapte, så er det ekstra interessante og tenke «hva om»?

Men så tenker jeg at det originale albumet fortsatt står fjellstøtt i min topp-10 rangering. Som regel også i topp-5. Særlig nå som jeg er kommet i den alderen.

(I salg/på strømmetjeneste fredag 27. januar.)


Del på Facebook | Del på Bluesky

Rough and Rowdy Ways world wide tour

(12.07.25) Bob Dylans sommer- og høstturné starter 25. Juli og avsluttes 25. november. I oktober stikker han innom Helsinki, Stockholm og København. Oslo står ikke på planen.


Et vakkert og romantisk bilde av Bob Dylan 1961-65

(14.12.24) Den hele og fulle sannhet om hva som skjedde i New York tidlig på 60-tallet? I hva som skulle vise seg å bli en skjebnetime for populærmusikken i minst et halvt århundre? Neppe. Men Dylan-fans vil elske disse to timene.


Live 1974: Et Dylan-puslespill anbefalt for de meget erfarne

(02.10.24) Bob Dylan har i mange år vært raus med å gi ut komplette bokser av turneer og uutgitt materiale fra ulike perioder av sin karriere. Opptakene fra 1974-turneen markerer et femtiårsjubileum det er verdt å bruke tid på for oss som er opptatt av den gåtefulle artisten.


The Complete Budokan 1978: Overpriset og deilig, gammel moro

(17.11.23) Av alt som kunne hentes ut fra Dylans skattkammer, valgte de ut noe fansen trengte aller minst. Og som de må betale mest for, over 3000 kroner for skarve 4 CD-plater. Men pent å høre på, det er det.


En sen kveldstime på kafé med Bob Dylan

(27.06.23) Dylan tolker sine egne sanger. Dette er deilig musikk, med til dels veldig omarbeidede arrangementer av sangene.


«Time Out Of Mind» i boks

(30.12.22) Jeg har smugtitta på «Fragments – The Bootleg Series Vol. 17». Bob Dylan.


Dylan: «Time Out Of Mind»-boksen kommer 27. januar

(21.11.22) Innspillingene foregikk i årsskiftet 1996/97. Mange mener dette er det beste Bob Dylan har gjort – ever.


Dylan i Spektrum: Fantastico!

(26.09.22) Har jeg noen gang hørt et bedre band? Kanskje. Men neppe.


Dylan - en kort forhåndsomtale

(25.09.22) I kveld spiller Bob Dylan i Oslo. Du får en fyldig rapport i morgen, men dessverre ingen nye bilder.


Nytt hovedverk i den litteraturvitenskaplige forskningen av Dylans tekster

(27.08.22) Det er mange kategorier Dylan-fans. Én av dem må være oss som får lyst til å sette oss bedre inn i andre temaer fordi vi ikke helt forstår hva Dylan synger om, eller at han kommer med referanser vi så vidt har hørt om. Da trenger vi et solid oppslagsverk. Professor emeritus i allmenn litteraturvitenskap, Erling Aadland, gir ut en slik bok nå. «Dylan og Diktet» er på 719 tettskrevne sider med omfattende analyser av hver strofe og intertekstualiteten i forfatterskapet. Professor Aadland regnes som den med lengst fartstid som Dylan-fortolker i Norge. Således vil nok «Dylan og Diktet» bli stående som et hovedverk i årene fremover.


«Blowin’ In The Wind» solgt for 1,8 millioner dollar

(11.07.22) En låt fra 1963 ble i går solgt på auksjon for rundt regna 16 millioner kroner.


På denne dag: Bob Dylan 81 år. Vi gratulerer!

(24.05.22) Vi feira Bob Dylans 80-årsdag så det sang. Men det er altså ett år siden, i dag. Ola Bog har skrevet et dikt i dagens anledning. Hvis du lurer på hvem De Aderton er, så er det altså den skandalepregede gjengen som sitter/satt i Svenska Akademin - de som ga litteraturprisen til Bob Dylan i 2016.


And the winner is: Ola Bog!

(08.12.21) I en konkurranse der De Luuxe-utgaven av Bob Dylans "Springtime In New York: The Bootleg Series Vol. 16 1980-1985" lå i potten har vi nå kåra en vinner.


Konkurranse: Dylans «Springtime In New York» ligger i potten!

(06.11.21) Har du en poet i deg? Nå har du sjansen!


Nå må vel Dylans første åttitallsperiode endelig bli legitim!?

(17.09.21) I dag slippes Bob Dylans «Springtime In New York: The Bootleg Series Vol. 16». 5 CD’er med nesten fire og en halv times spilletid.


Bob Dylan skjært til beinet – bass, vokal, munnspill

(26.05.21) Skal du gjøre en cover-LP omkring Bob Dylans katalog, kan du like gjerne gjøre det sånn som Steinar Raknes gjør det.


Hey, mister Dylan, et lite leilighetsdikt til deg

(24.05.21) Bob Dylan fyller 80 år i dag! PULS hyller ham med et nyskrevet dikt av Tom Stalsberg. Fotomontasjen er ved André Martinsen. Komponist: Kjell B. Larsen. I bandet: Kjell B. Larsen (gitar), Sveinung Hovensjø (bass), Bjørn Jenssen (trommer), Bugge Wesseltoft (orgel). Teknisk ansvarlig for å knytte tekst og musikk sammen: Vidar Øverli. Resitatør: Arild Rønsen.


Bob Dylans «budskap» - i 10 bud?

(23.05.21) Har det kanskje gjennom åra blitt skrevet for mange bøker om Bob Dylan? Svaret er ja. Og kom han noen gang ned til oss med noen steintavler?


Bob Dylan er snart 80 år

(23.03.21) 24. mai fyller Bob Dylan 80 år - og dagen skal selvfølgelig feires.


Phoebe Bridgers og Bob Dylan til topps i Nye Takter

(20.12.20) For 33. gang inviterte Nye Takter: Hvilke plater var kritikernes favoritter i 2020? Tradisjon, er svaret.


Kan popmusikk bli særlig vakrere enn Bob Dylans «Sweetheart Like You»?

(04.12.20) 4. desemberluka til Rønsen: Det er nesten uendelig mange å velge i. Men en av de aller fineste sangene Bob Dylan har signert heter «Sweetheart Like You».


Bob Dylan – vikla inn i blått

(04.10.20) Det er Bjørn Sundquist som ønsker velkommen, der han sittende resiterer Tom Roger Aadlands norske tekst til «It’s Not Dark Yet». Mektig.


Bob Dylan: Patriarkens triumf

(19.06.20) Things have changed. Et hardt regn faller over et USA i oppsmuldring. Og i tumultenes utkant, Bob Dylan, betrakteren og herolden, nasjonens riksskald, moden av år nå, men fortsatt underveis på den livslange ferden gjennom Desolation Row, vital som aldri før. Ikke en gåstol i mils omkrets. Ti sanger med en imponerende robust melodisk og lyrisk fysikk.


Bob Dylan i PULS

(13.06.20) Fredag 19. juni kommer det første «egentlige» albumet fra Bob Dylan på sju år. Hvorfor anmelder vi det ikke allerede nå?


Bob Dylan: I go only where the lonely can go

(12.05.20) 19. juni kommer et splitter pine nytt Bob Dylan-album. Nye låter. Forsmaken låter fortreffelig.


Bob Dylan – er han i ferd med å tømme lageret?

(19.04.20) Det er ikke verdenssensasjon hver gang Bob Dylan gir ut en ny låt.


Bob Dylan slipper ny låt om Kennedy-mordet

(27.03.20) En begivenhet, på så mange vis. Dette er første gang siden 2012 Dylan slipper en helt nyskreven låt – og det er ikke hver dag han «blander» seg inn i politikken.


Oh, Lord!

(03.11.17) Hva leverte Bob Dylan egentlig i de åra da han framsto som predikant? Veldig mye!


Dylan og religionen

(30.10.17) Nå må kristenfolket dempe seg litt, og nå snakker jeg om Bob Dylan.


Dylan bader seg i høstløvets glans

(05.04.17) Den strammest regisserte konserten jeg har sett med Dylan. Men jeg har sett ham bedre.


Lurer du på hva Dylan kommer til å spille?

(03.04.17) Hva spiller Bob Dylan i Spektrum? Her er setlista fra konserten i Stockholm lørdag 1. april.


Bob Dylan i slowfox og engelsk vals

(27.03.17) Ladies and gentlemen! Let me introduce, the crooner of all crooners, the Sony Music recording artist – Bob Dylan!


Bob Dylan og Donald J. Trump

(15.01.17) Ti låter du bør høre før Donald inntar Det hvite hus? TV 2 glemmer den viktigste.


Dylan from A to Z

(28.12.16) En murstein om Bob Dylans tekster. En gave til akademia.


Se Bob Dylan som tidenes aller beste crooner!

(23.12.16) Lille julaften - og det er på tide å ønske god jul. Her kommer en liten påminnelse, og et youtube-klipp du ikke vil gå glipp av!


Bob Dylan for 50 år siden - for en mann!

(25.11.16) Noen ganger kan rock være av verdenshistorisk betydning. Bob Dylan. Royal Albert Hall. 1966.


Bob Dylan til Nobelkonserten 11. desember?

(15.10.16) 10. desember mottar Bob Dylan Nobelprisen i litteratur i Stockholm. Dagen etter avholdes årets Nobelkonsert i Oslo.


Happy birthday, Mr. Robert!

(24.05.16) Bob Dylans behandling av Frank Sinatras songbook er creme de la creme.


Bob Dylan fyller 75 år! På Parkteatret i Oslo!

(19.03.16) 24. mai er ingen hvilken som helst dag! Da fyller nemlig Bob Dylan 75 år!


Roll on Bob

(11.10.13) Dylan før og etter – og klart best i andre akt.


Dylanesque

(10.09.12) For godt til å være sant? Nei. Helt sant. Bob Dylan.


Pål Ketil Botvar, Robert W. Kvalvaag, Reidar Aasgaard(red.)

(14.12.11) Hvor dyptgående er det fornuftig å intellektualisere Bob Dylan?


PULS hører på årets juleplater

(14.12.09) Når Bob Dylan, i sitt 69. år, gir ut ei reinhekla juleplate – da står vel kanskje ikke verda til påske? Feil. Nå er jula redda – i årevis framover.


Happy X-mas - med Bob Dylan!

(13.12.09) Når Bob Dylan, i sitt 69. år, gir ut ei reinhekla juleplate – da står vel kanskje ikke verda til påske? Feil. Nå er jula redda – i årevis framover.


Bob Dylan: Together Through Life

(04.08.09) Album nummer 33 fra veteranen over alle veteraner følger fint i sporene til "Modern Times", "Love And Theft" og "Time Out Of Mind". Og 68-åringen kan kanskje se tilbake på sitt beste tiår siden 60-tallet.


Bob Dylan med forsmak på nytt album

(31.03.09) Den 28.april kommer Bob Dylan med sitt nye album. Inntil videre kan du kose deg med den nye låten "Beyond here lies nothin`" helt gratis.


Pulitzer til Dylan

(08.04.08) Neida, Dylan har ikke påvist noen ny Watergate skandale. Han har derimot vunnet en Pulitzer i kategorien "Special Citation" som tidligere har blitt vunnet av storheter som John Coltrane, Thelonious Monk og Duke Ellington.


Programleder Bob Dylan i norsk radio?

(25.03.08) Hver uke er Bob Dylan programleder i amerikansk radio. Skulle det være så vanskelig å få det sendt på en norsk kanal?


Bob Dylan og Leonard Cohen til Norge

(11.03.08) Enda to legender utfyller kanskje et av tidenes beste norske konsertår. Markedet for konserter og festivaler er bedre enn på lang tid og står besøkstallene i stil til honorarene så kan det bli en spennende tid for musikkpublikummet.


Bob Dylan: Dylan (2 disc versjon)

(11.11.07) Nok en gang ramler det ut en samleskive med utdrag av Bob Dylans beste låter fra samlebåndet. En av de mest produktive artistene gjennom tidene har en backkatalog som er større enn de fleste. Låtene er like aktuelle i dag som noen gang, og de kommer som perler på en snor.


BIFF 07: I'm Not There

(28.10.07) Bergen internasjonale filmfestival inviterte til nordisk premiere på Todd Haynes’ film om Bob Dylans liv. Gjennom seks forskjellige skuespillere forsøker han å vise ulike sider ved folkesangeren som preget en hel verden og som har blitt kjent som stemmen for en hel generasjon.


Bob Dylan og Jack White sammen på scenen

(23.09.07) White sjokkerte publikum på Nashville’s Ryman Auditorium da han entret scenen under en Dylan konsert torsdag denne uken.


Dylan på det jevne (ja, det er mulig)

(03.04.07) (Oslo/PULS): Han er kongenes konge. Men også konger kan ha en middels dag på jobben. Bob Dylan i Spektrum våren 2007 var bra, for all del. Men ikke i nærheten av den konserten han leverte sist gang han befant seg i Oslo sentrum.


Legendarisk Dylan-film i ny utgave

(22.03.07) I år er det 40 år siden dokumentarfilmskaperen D.A. Pennebaker ga ut den klassiske Bob Dylan-filmen "Dont Look Back". Filmen følger Dylan på hans turné i England i 1965 og inkluderer blant annet møter med Joan Baez, Donovan og Alan Price fra The Animals. "Dont Look Back 65 Tour Deluxe Edition" slippes nå i en deluxe-utgave på dvd i april.


Dylan til Oslo igjen

(13.12.06) The Never Ending Tour er på vei til kongeriket igjen. 30. mars 2007 spiller Bob Dylan i Oslo Spektrum.


Dylan ut på veien igjen

(08.12.06) Bob Dylan planlegger en europaturnè i forbindelse med hans siste utgivelse "Modern Times". En rekke datoer er allerede annonsert, men foreløpig er ingen skandinaviske land med på lista.


Bob Dylan: Modern Times

(05.09.06) Jeg ser at dette albumet ofte omtales som del tre i en trilogi som begynte i 1997. Gjerne for meg - for "Time Out Of Mind", "Love And Theft" (2001) og "Modern Times" har mye felles. Men er det noe som tyder på at Bob Dylans neste album ikke blir nummer fire i rekka?


Nytt Dylan-album på vei

(14.06.06) ”Modern Times” er tittelen på det tispors-lange albumet som etter planen er å finne i butikkene den 28. august. Et visst hemmelighetskremmeri verserer rundt utgivelsen, men noen opplysninger har lekket ut.


Bob Dylan i gang med nytt album

(07.02.06) Dylan skal etter planen i studio i løpet av denne uka for å forberede utgivelsen av sitt første album siden 2001-utgivelsen "Love And Theft".


Historisk, Dylan!

(19.10.05) (Oslo/PULS): Hvilket privilegium det er, å leve samtidig med Bob Dylan. Tirsdag nådde hans Never Ending Tour Oslo, og det er bare å takke og bukke. Jeg har gjennom åra sett ham mange ganger, og opplevd både gode og mer tvilrådige stunder - men dette var way beyond all exptectations. En konsert som gjør terningkast seks til en vits.


The Times They Are A-changin'

(10.11.04) Jeg sitter med "Bob Dylan The Bootleg Series Vol.5" foran meg. Lytter til opptaket fra ”The Rolling Thunder Revue” fra 1975/76. Opplever en av tidenes mest markerte og betydningsfulle musikere på sitt beste. Jeg opplever nerve, friksjon, artikulasjon og instrumentsoppvisning av dimensjoner.


Ny offisiell Dylan-bootleg i mars

(19.01.04) Den sjette offisielle liveutgivelsen i Bob Dylans "The Bootleg Series" dukker opp i butikkene 23. mars. Utgivelsen byr på en 23 år gammel Dylan som nettopp hadde sluppet albumet "Another Side Of Bob Dylan".


Bob Dylan: Piano is the new loud!

(15.10.03) (Oslo/PULS): År etter år er han her, men å klare å selge ut Spektrum er Bob Dylan fremdeles kapabel til, selv på en småkald mandagskveld i oktober. Overraskelsene er sjelden store, utenom at han kanskje denne gangen var så rocka som han kanskje aldri har vært før.


Essensen av Bob Dylan

(14.10.03) Jada, han har kommet opp med det ene legendariske albumet etter det andre. Gjennom fire tiår, faktisk. Han befinner seg der oppe – sammen med The Beatles, Rolling Stones, U2 og R.E.M. Han skremte vettet av den amerikanske vise-bevegelsen (folk, på engelsk) da han fant det mer funksjonelt å plugge gitaren i en forsterker. Han har lagd ”The Times They Are-a-Changing”. Han har lagd ”Knockin’ On Heaven’s Door” – som yngre generasjoner bare kjenner gjennom den destruerte Guns ’n Roses-utgaven. Han er mannen bak ”Masters Of War”. Han har til og med ansvar for ”Blowin’ In The Wind”, den viktigste pasifistsangen som er skrevet.


Dylan: Hvem? Hva? Hvor?

(13.10.03) (Stockholm/PULS): Konserten varer i bortimot en halv time før noen i den store Globen får øye på han som synger. Gir Bob Dylan jamnt faen? Selvfølgelig gjør han ikke det. Han bare spiller sitt spill, et spill som alltid går ut på å være uforutsigbar - og innimellom kan det altså se ut som om han er fullstendig uinteressert: Globen-scenen er diger - foran bandet fins det godt om plass, for å si det forsiktig. Men vokalisten gjemmer seg et sted langt der bak i mørket. Det innebærer ikke at vi er i tvil om hvem som synger, for det fins virkelig bare én Bob Dylan. Hører jeg ikke til og med noe som ligner ”It’s All Over Now, Baby Blue”?


Martin Scorsese portretterer Bob Dylan

(21.05.03) Dokumentarfilmen "Bob Dylan Anthology Project" er underveis, med solide folk i sving bak i kulissene.


Hva kan vi, annet enn å si tusen takk - Your Bobness?

(08.04.02) Han er bare ikke sann. Det begynner riktignok å bli smått dagligdags at han besøker oss på sin everlasting tour. Poenget er at det er i ferd med å bli like dagligdags å mene at "denne gang gjorde han kanskje sin aller beste konsert"... Jeg så ham sist på Norwegian Wood, da han smilte om kapp med sola i Frognerbadet. Nå så 60-åringen ut som om han hadde gått på S.A.T.S. hver dag i mellomtida. Som hun sa det, hun som hadde havna på stolen ved siden av min: - Sjå kor søt han er, når han står og vrikker på kne...!


Dylan til Oslo 7. april

(22.01.02) Still on his everlasting tour: Nå er det spikra at Bob Dylan spiller i Oslo 7. april.


Bob Dylan ønsker borgerkrig

(18.11.01) "Another kind of masterpiece fra Bob Dylan", mener artikkelforfatteren. Dylan-eksperten Dag-Olav Sivertsen gjør seg noen betraktninger omkring Bob Dylans album av året, "Love And Theft" - og konkluderer med at mannen såvisst fortsatt er blant oss!


Bob Dylan: Love And Theft

(10.09.01) Bob Dylan har kjørt seg inn i et hjørne. Han har nesten slutta å skrive låter. I said tweedle dee & tweedle dum.


Ny Dylan-låt til gratis nedlasting

(21.08.01) 11. september kommer Bob Dylans nye album - Love and Theft - men allerede nå kan du laste ned en smakebit fra albumet og oppfølger'n til den fire år gamle og prisbelønnete Time Out of Mind.


Roskildefestivalen 2001: Øl, rock og onde vindmøller

(03.07.01) (Roskilde/PULS): Det var med store forventninger vi satt oss inn på den trange bussen på vei til København og Roskildefestivalen 2001. Jepp, der satt vi. Josse og Burn, klare for å bli rocka dritten ut av. Bussturen ned er - som alt annet - noe av greia. Der viser alle forventningene, følelsene og spenningene seg på forskjellige måter. Mens Josse satt dypt konsentrert med hodetelefoner og lange blikk ut av vinduet, satt Burn og rista og spant på hue mens han skravla vettet ut av alle som måtte befinne seg i nærheten. Sekkene våre var fullpakket, humøret var på topp, vi var i sannhet klare for en uke med musikk, øl, telt, vind, ukjente kvinner og menn, øl og jævlig god og billig mat, noe som sammen med diverse andre ting i stor grad er med på å skille Roskildefestivalen fra vår egen Quartfestival. Ingen vonde ord om Quarten eller dens arrangører, men ærlig talt, å ta betalt for overnattinger, pr person og pr telt...? Øl til 500 spenn kassa? I Roskilde betaler du 1000 kroner for billetten, ingenting for camping, ca 150 spenn for en kasse øl (litt mer på festivalområdet vel å merke) og maten er som sagt god og billig. Noe for enhver smak har de og, enten du er vegetarianer eller kjøtteter.


Dylan i Norge: From the west unto the east (Shall he be released any day now?)

(01.07.01) (Bergen & Langesund/PULS): Før konserten i Bergen, var Dylans beste konsert i Norge så langt fjorårets i Spektrum, (bortsett da selvsagt fra 2. konsert i Drammenshallen ’81). Konsertene i Bergen og Langesund viste en artist fremdeles fullt på høyden, dog manglet bandet den samkjørte tilstanden fra i fjor.


Dylans hus solgt på nettet

(25.06.01) Barndomshjemmet til Bob Dylan - eller rettere Robert Zimmerman - skifta eier for $94.600 eller 870.000 NOK på eBay.com før helga.


Mens vi venter på Dylan...

(25.06.01) Bob Dylan er over oss. I går spilte han i Trondheim, og snart står både Langesund og Bergen for tur. Vår mann tar seg til Nygårdsparken, og kommer selvfølgelig tilbake med fyldig rapport. I mellomtida kan du kose deg over hans opplevelser omkring feiringa av 60-årsdagen til Dylan, slik den fortonte seg Rockefeller i slutten av mai.


Dylans barndomshjem til salgs - på nettet!

(06.06.01) 60-års jubilanten Bob Dylans barndomshjem i Duluth, Minnesota er til salgs via Ebays auksjonssider. Fire-romsleiliigheten i 519 N. 3rd Ave. E lå i går på drøye 800.000 NOK, har utsikt over Lake Superior og kan relativt enkelt gjøres om til café eller museum, ifølge selger.


Slarkete Dylan-feiring

(26.05.01) (Oslo/PULS): Her inntraff dessverre bare to elektriske øyeblikk; to låter da alt stemte. Det var da Madrugadas Sivert Høyem var vokalist. Smått tragisk, fordi de som hadde gjort nesten alt forarbeidet var gjennomført gnistrende fra start til mål. Man finner antageligvis ikke noe bedre Dylan-band enn Respatexans.


Hva har Bob Dylan betydd?

(24.05.01) "Sort of what does Woody Guthrie mean to you’ and then try to find words." Disse ordene fra Dylan i ’63 rinner meg i hu når den gode Arild ber meg om å skrive noe om hva Dylan har betydd; da tenkte jeg omtrent dette, bare med et lite navnebytte da. I dag, 24. mai 2001, fyller han 60! For å komme til saken; jeg tror det mest fruktbare vil være å dele betydningen i 4 kategorier; tekstforfatter, komponist, sanger og utøvende kunstner.


Bob Dylan: Live 1961-2000 - Thirty-Nine Years Of Great Concert Performances

(20.04.01) Etter 22 år kommer endelig oppfølgeren til Budhokan: En live-utgivelse
som egentlig bare skulle utgis i Japan, men som selvsagt også er å få
kjøpt i resten av verden. Kun i begrenset opplag? Vi får se... Og da kan man jo umidelbart spørre seg: Er den like dårlig som Budhokan? Det er den definitivt ikke. Herved slutter sammenligningen: Dette er nemlig en samling av konsertopptak fra - så vidt jeg kan se - England og USA, over en 30-årsperiode. Budhokan er jo - som vi alle vet - opptak fra tre konserter i Japan '78. Og allerede her stusser jeg. Hvorfor er ikke noen av sangene han sang for noen få år siden i Japan, som ble kringkastet over hele verden, og også til dels utgitt på CDS, med? Den fremførelsen var jo glimrende og hadde klart hevet nivået på denne merkelige utgivelsen.


Dylan hemmelig gift

(12.04.01) Bob Dylan gifta seg i all hemmelighet med med en av kordamene sine - Carolyn Dennis - i 1986, og paret fikk datter'n Desiree Gabrielle Dennis-Dylan sammen. Ekteskapet ble hemmeligholdt for å gi Desiree en mest mulig normal oppvekst og Bob ble ikke engang oppgitt som faren på fødselsattesten.


Mayhem til Roskilde

(23.03.01) De norske blackmetal-ridderne Mayhem blir nå bekrefta som Roskilde-klare. Samtidig begynner de største navnene å falle på plass, noe som inkluderer både Bob Dyland, Neil Young, Nick Cave og Beck.


Dylan flørter med Justine Frischman

(06.10.00) Den gamle, kroknesa og kristna jøden - Bob Dylan - har etter fleres mening lagt an på Elasticas Justine Frischman. I alle fall har han invitert henne til helgas konserter på Wembley i London. Justine føler seg beæra, men har foreløpig måttet takke nei.


Om å titte på Dylans sjel

(20.05.00) Hvordan klarer denne mannen å være så tilsynelatende sint, med så mange blide og velmenende mennesker rundt seg? I et tilnærmet fullsatt Oslo Spektrum? Han har jo vært sint siden midten av 60-tallet - eller enda lenger, ifølge de som kjenner ham. Kanskje har han vært mer protesterende enn sint. Og protestere gjør han fortsatt, selv om han nærmer seg pensjonsalderen.


Les dagbok fra Dylans pågående USA-turné

(03.04.00) Trommeslager David Sanger fra Western Swing-bandet Asleep At The Wheel, som varmer opp for Dylan under den pågående USA-turnéen, skriver daglige rapporter på nettet. Les rapprotene her.


Dylan-billettene revet vekk

(31.03.00) Billettene til den eksklusive Bob Dylan-konserten i Danmark ble revet vekk - ett døgn før de ble lagt ut til salg... Utenfor Horsens Nye Teater tok fansen et stødig grep for ikke å bli lurt.


5 døgn i Dylan-kø

(28.03.00) 21. mai spiller som kjent Bob Dylan på et lite teater noen mil sør for Århus. Det legges ut kun 250 billetter, og i dag - 5 dager før billettsalget starter - kom førstemann med sovepose.


Dylan til Spektrum

(17.03.00) Bob Dylan spiller i Oslo Spektrum 19. mai.


Klassisk musikk til Dylan-tekster

(15.03.00) Den 62-årige John Corigliano har skrevet musikk til sju av Bob Dylans tekster. I morgen, 17. mars, skal de urframføres i New Yorks Carnegie Hall.


Dylan skriver filmmusikk

(25.02.00) Bob Dylan gjør sin første innspilling siden "Time Out Of Mind" (1997). Låten heter "Things Have Changed" og er skrevet for Michael Douglas kommende film "Wonder Boys". Den blir beskrevet som en ballade om umulig kjærlighet. Du kan selv lese teksten og laste ned låta her.


Polar Music Prize til Bob Dylan

(12.01.00) Årets Polar Music Prize tildeles Bob Dylan og den russisk-amerikanske fiolinisten Isaac Stern.


Et ufullendt essay om Bob Dylan

(26.11.99) Håvard Rems nesten to hundre sider lange essay om Bob Dylan har sine klare høydepunkt, men tryner i en avsluttende ti-tolv sider lang tolking av ”Ballad of A Thin Man”, en utlegning opphavsmannen høyst sannsynlig ville ledd seg fillete av. Ikke fordi den nødvendigvis er feil, men fordi Rem begir seg ut på nettopp det; å tolke Bob Dylan. Se på bildet til venstre, det er henta fra coveret som omslutter Dylans foreløpig siste meldinger til kloden – og det er definitivt ikke PULS-redaksjonen som har gjort bildet uskarpt.


Dylan på Detroit-klubb

(08.07.99) Bob Dylan er som kjent på farta sammen med Paul Simon. Her forleden hadde de fri, men Mr. Zimmerman ville spille... Dermed dukka han opp på en klubb i Detroit – for 1000 glade billettinnehavere.


Bob Dylan & Paul Simon sammen

(07.04.99) Bob Dylan og Paul Simon drar på felles turné i Statene. Dette blir første gang de to moderne legendene deler scene.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.