KRISTIN<BR>ASBJØRNSEN:<BR>Frontfigur?<BR>Jeg?<BR>Foto:<BR>Anne Lise Flavik ( )
KRISTIN
ASBJØRNSEN:
Frontfigur?
Jeg?
Foto:
Anne Lise Flavik ( )

Et møte med Krøyts frontfigur

- Det dreier seg om å ta det langt ut. Veldig langt. Jeg snakker om de doble sjiktene. Tvetydigheten. Ambivalensen. Det er slikt jeg gripes av i musikk. Sier Kristin Asbjørnsen, vokalist i Krøyt. Hun synger i den eksperimentelle a capella-kvartetten Kvitretten også, men det er Krøyt som er i ferd med å ta av. Vi snakker jazz og techno-rock i den aller, aller skjønneste forening - framført ved hjelp av industriell sampling, elektronisk vibrafon, elektrisk gitar, og - i front - Kristin Asbjørnsen.

Kristin Asbjørnsen


Eller; i front er strengt tatt en misvisende betegnelse. Hun står nemlig bak sine medmusikanter på scenen. Likevel er hun altså i front. Hun er det utvilsomme visuelle midtpunkt, og det er hun som i første rekke tar musikken fra det sarteste sarte til det manisk støyende. Øyvind Brandtsegg og Thomas T. Dahl gjør for alt vi vet minst like mye i sakens anledning, men - i det minste på scenen - er det unge Asbjørnsen som framstår som... ja, frontfigur.

EKSOTISK PÅ DOVREHALLEN

Som viktig ingrediens i &&«Blå-pakka», satte de sommeren ’99 Molde fullstendig på hodet en midtsommernatt. Nå er de ute med hva publikum flest vil oppfatte som et debut-album. Greit nok. &&«Sub», fra 1997, er ei fin plate, men det er med #link_1# Krøyt har funnet sin form. Salgsavdelinga i et plateselskap ville rett ut sagt komme til å mene at debuten &&«står i veien», i kommers forstand. Bare eksperimenter, liksom – og atskillig mer lavmælt. Fragmenter av hva som to år seinere skulle materialisere seg i et album som er foran og midt i sin samtid.

Hun svinser inn på Dovrehallen til avtalt tid, og ser seg rundt med enda større øyer enn hun til daglig er satt opp med. Ikke så rart, kanskje. Dovrehallen borti Storgata i Oslo er sånn rundt regna 100 år gammel, og har ikke forandra seg nevneverdig underveis. Etablissementet holder oppe mellom 08.00 og 03.30. Her er stappfullt hver dag trygden blir utbetalt, og stedet er ellers prega av en jevn strøm stamgjester; journalister, et og annet medlem av Klanen, erfarne mennesker-på-randen-av alkoholismen, bridge-lag. Spiser de, tar de for seg av en meny Kristin Asbjørnsen - uten å åpne den - karateriserer presist:

- Litt eksotisk, med kjøttkaker & surkål og sånn, ikke sant...?

SÅ NYANSERT! VAKRERE!

Samtalen kommer av en eller annen grunn til å dreie seg om dagens studentmasse, hvilket får Asbjørnsen til å hente fram et spesielt minne fra sine egne studiedager.

- &&«Vena Cava», Diamanda Galas - er du med? En messe til hennes AIDS-syke bror! Performance; Galas og sju mikrofoner! nyansert! Vakrere!

- Men vi snakker temmelig... heavy stoff?

- Ja, det er heftig. Såpass rett i marg og bein at det er umulig å høre på om kvelden. Groteskt? Ja, groteskt vakkert.

Vakkert? Mulig det, det kommer selvfølgelig an på øret som hører. Svært mange vil nok mene Diamanda Galas med &&«Vena Cava» gjorde sitt beste for å kverke broren sin så fort som overhodet mulig.

I wake up
and I see
the face of the devil
and I ask him,
&&«What time is it?»
And he says,
&&«How much time do you want?»

- Jo, jeg hørte mye på Diamand Galas mens jeg gikk på jazzlinja. Meredith Monk og Laurie Anderson, men spesielt Diamanda Galas - og ganske spesielt det verket. Hvor langt kan man tøye ting før det bikker over og blir vulgært?

Å LEVE UTEN AMBIVALENSEN…?

Det er da hun begynner å snakke om tvetydigheten, ambivalensen.

- Den første gangen jeg ble klar det, var gjennom Ruth Reese. Jeg tok noen sangtimer med henne, og hun kom virkelig fra gospel-tradisjonen - på godt og ondt. Hun var en strålende lærer, men hun stilte alltid spørsmål: Hvorfor synger du akkurat den frasen? Og så hadde hun denne dobbeltheten. Om hun sang en glad sang, var den alltid på sett og vis tuftet i en smerte. Det oppsto et vakuum for meg da hun døde. Tro meg; jeg hadde jobba mye med spirituals, og akkurat da hørtes jeg ut som ei 70 år gammal dame!

- Jeg tenker abstrakt om musikk, men har genuine ønsker om å berøre. Det er der den kommer inn igjen, ambivalensen. Den er et helvete i livet generelt, men musikken kunne kanskje ikke leve uten...?

MEN ER’E JAZZ?

Hun vokste opp i et pent møblert hjem, der hverdagen ikke akkurat var dominert av å få tida til å gå på hjørnet av ei kebab-sjappe. De hadde orkester i heimen; blokkfløyter, xylofoner, kastanjetter...

- Jeg lærte noter veldig tidlig, og koret ble liksom en naturlig forlengelse. Jeg hadde noen barndsomsår i Kragerø der Tensing var det eneste koret. Men de var jo bra! Jeg har hørt en del på Janis Joplin, men den bluesbaserte inderligheten i gospel har nok betydd mer for meg. Men så stoppa det, jeg ble lei alle rammene. Via spirutals begynte jeg så å jobbe med modal jazz - som folkemusikk. Da skriver vi Asbjørnsen, 1990.

Om du sier til Kristin Asbjørnsen at Krøyt muligens kan vise seg å være noe så sjeldent som et banebrytende band, kan hun komme til å svare noe slikt som at vel... banebrytende? vi har mye historie, men vi er i et grenseland... uttrykket er ekspressivt og vi har en rar besetning - og vi vil ha til rare ting med den; rare ting for en rar besetning.

- Det er det som er spennende med Krøyt. Og vanskelig. Før sa noen til oss: &&«Men dette er da ikke jazz!». Nå støter jeg på folk som mener at &&«dette er da ikke pop-melodikk!»

- Og du, som synes å leve et liv i tvetydighet - du kunne kanskje ikke fått noe mer perfekt band enn Krøyt, du da?

- Nei. Så har jeg jo vært med å skape det også, da.

INNI PUPILLEN

Hun legger albuene på bordet, smyger håndflatene forsiktig sammen, og titter opp med dette øyet. Det har seg slik at videomixer Atle Ramsøy-Halle er en essensiell del av Krøyt i live-sammenheng. Han er nærgående, for å si det forsiktig, ikke minst når Asbjørnsen synger:

I come looking for you
one eye wide open
one eye turned upon myself

Da befinner Ramsøy-Halle seg omtrent inne i hennes pupill!

- Jeg har aldri sett dette berømte øyet; det blir jo borte om jeg snur meg for å se!

ET POP-BAND

Hva slags band Krøyt egentlig er? Kall det hva du vil. Kristin Asbjørnsen beskriver det gjerne slik:

- Vi er et pop-band; jeg syns det er et positivt begrep. Vi er bare litt mer kompliserte enn Trine Rein. Vi har alltid snakka om refrenger. &&«Nå blir vel folk med på refrenget,» kan vi ha sagt til hverandre. Problemet er at ingen synes å høre dem.. Jeg hater begrepet crossover, men det er der vi er - og der er det godt å være.

INTERNLIVET? PÅ INTERNETT

Onkelen til mormora hennes het Christian Sinding, og vi gjør en tilfeldig musikkhistorisk test: Hvem ble født i Wien, for nøyaktig 125 år siden i dag, 13. september 1874?

- Arnold Schönberg? Vet du; på første-LPen vår hadde vi to låter som var bygd som strikt 12-tonemusikk. Det er vel på sett og vis det motsatte av fri improvisasjon - vi har gjort det også; gått på scenen uten å ha avtalt noen verdens ting - men jeg syns det var spennende å jobbe med 12-toneteknikken. Strikte rammer, javel - men rammene kan i seg selv bli forløsende. Jeg elsker Fartein Valen for de store sprangene, og - NB! - du finner ikke en Asbjørnsen-sang uten Tritunus, enten i bassen eller i melodien!

Tritunus? Et annet ord for den forstørrede kvart, et &&«forbudt» sprang ifølge musikkteologien. Men hun elsker jo tydeligvis det forbudte.

- Fortell litt om det interne livet i Krøyt da, Asbjørnsen.

- Internett. Vi har akkurat vært gjennom en intens periode med nye Krøyt-låter, og all kommunikasjonen har foregått via nettet. Øyvind og Thomas bor i Trondheim, jeg i Oslo. Hva spiller det for rolle, så lenge det fins noe som heter hard disc recording? Jeg kan sende fra meg småting, få tilbake en loop, et groove - kan du lage en melodi til dette...?

- Det siste halvåret merker jeg at vi har blitt mye flinkere til å slippe musikalske idéer for hverandre, og så la de andre ta over. Det er skummelt det, skal jeg si deg - å &&«urframføre» ting ingen andre enn du sjøl har hørt. Jeg er veldig fornøyd med å beherske teknikken såpass bra etter hvert, og er veldig utmålmodig av meg. Jeg bare skal ha akkurat den lyden...

Når de øver, for det gjør de også ganske ofte - står og sitter i samme lokale for å musisere - da blir det gjerne 14 timers økter.

LINJESPILL & KVARTMELODIKK

Krøyt oppsto for seks år siden. Kristin hadde bodd i Finnmark et par år, hadde gått musikklinja på Gjøvik videregående, og hadde havna på jazzlinja i Trondheim, der hun traff Øivind. En ettermiddag ble de sittende med en Tom Waits-låt, og så var det gjort.

- Krøyt ble et boltreband for alle tre. For meg ble det en inspirasjon til å begynne å komponere igjen. Jeg har alltid skrevet melodier. Når vi skulle lære dim-skalaen, syns jeg den enkleste måten å lære den på var å skrive en låt i dim.

- Aldri tenkt på å bli bop-stjerne?

- Chet Baker? Det må jo ta et helt liv - minst! - å lære seg hans estetikk! Skulle jeg bruke et liv på å lære meg bop...? Chet Baker spiller og synger nydelig, vi snakker intens magi! Men jeg kicker nok mer på linjespillet til Miles og kvartmelodikken til Wayne Shorter.

- Du lever bare i motsetninger du, Asbjørnsen?

- Ja, og det er helvetes liv. Det er bare i Krøyt jeg får det ut.

IKKE BAKGRUNNSMUSIKK

Hvor langt Krøyt kan nå? Det finnes antageligvis ingen grenser, bare de blir kvitt hemmelighetsstempelet. De er nemlig ikke &&«hemmelige». Krøyt er pop! Og nå om dagen går de på både NRK P2 og Petre! Mere crossover er det neppe mulig å bli!

Men husk at du som lytter ikke slipper så lett unna. Asbjørnsen vil ha deg:

- Jeg krever delaktighet. Den som går på konsert med oss, skal vite at vi er i fokus. Krøyt er ikke bakgrunnsmusikk.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Sofistikert - med sofistikerte kvinner i front

(07.05.18) Fremragende kvinner i moderne, norsk musikkliv? Det vrimler av dem.


Gospelkoret HIM – Mighty in the Spirit

(02.08.09) Musikkavisa Puls går atter en gang en ny musikalsk vei, fordi nye dører trenger og (skal) åpnes, spesielt for deg – lytteren, eller leseren, om du vil. Denne gangen er det norsk gospel som står på plakaten, og hvis den sjangeren har gått deg hus forbi, frykt ikke: Denne musikkstilen har nemlig mer å by på enn “En stjerne skinner i natt” av Oslo Gospel Choir. Tolk den setningen slik du vil, jeg personlig liker den vibben også…


Kristin Asbjørnsen: The Night Shines Like The Day

(20.03.09) Årets vakreste album er nok allerede sluppet. Kristin Asbjørnsen står for den bragden.


Nymark Collective with Kristin Asbjørnsen: Bessie Smith Revisited Live In Concert

(13.02.08) Norsk sangerinne med særpreg i stemme og uttrykk, tolker tradisjonell blues sammen med svært kompetente musikere på en forbilledlig måte.


Glory, Glory, Hallelujah!

(01.03.07) (Oslo/PULS): ”Believe the hype…” All den rosen Kristin Asbjørnsen fikk i fjor med albumet ”Wayfaring Stranger - A Spiritual Songbook” med terningkast 6 i alle store aviser fortjener hun så til de grader, fordi dette er uten tvil det friskeste pustet i norsk musikk på mange, mange år. Nå kan du oppleve henne live, og alt undertegnede kan si til det er: ”Oh Lord, have mercy on me!”


Dadafon: Lost Love Chords

(31.08.05) Alle utgivelser med Kristin Asbjørnsen og Dadafon er en begivenhet. Med "Lost Love Chords" har de kommet fram til nummer fem og særpreget og viljen og evnen til stadig å åpne nye dører er fortsatt svært så tilstede. Denne utgava er kanskje den mest neddempa så langt og gir oss nok et prov på hvor bra og allsidig kollektivet Dadafon og ikke minst Kristin Asbjørnsen er.


Dadafon: Harbour

(10.03.04) Dadafon er for mange synonymt med Kristin Asbjørnsen. Den særpregede vokalisten spiller fortsatt en meget sentral rolle og Dadafon er på alle vis et egenarta band. Musikken befinner seg fortsatt i alle slags grenseland, den er fortsatt urhip og Kristin Asbjørnsen er......Kristin Asbjørnsen!


Dadafon: Visitor

(30.10.02) Med EP-en "Release Me" i sommer fikk vi mer enn et forvarsel om hva som skulle komme. Dadafon med Kristin Asbjørnsen i spiss antyda, og vel så det, at noe stort var i vente. Nå foreligger svaret: Med "Visitor" suser Dadafon inn som et band - med en unik frontfigur - inn som noe av det hippeste jeg har hørt på aldri så lenge i grenselandet pop/rock med tydelige overtoner fra både etnisk musikk og jazz.


Dadafon: Release Me

(21.06.02) Om man treffer på Kristin Asbjørnsen i Krøyt, nå oppløste Kvitretten eller i Dadafon, så er det alltid én fellesnevner til tross for at uttrykka er svært så forskjellige: Vi har med en av denne verdensdelens aller mest originale og spennende vokalister å gjøre.


Krøyt: One Heart Is Too Small

(27.09.01) Har du sans for hva David Bowie har gjort fra Tin Machine til "Hours"? Krøyt byr på den beste Bowie-låta fra denne perioden! Og den er ikke signert David Bowie! "Grown And Flown" heter mesterverket, og er faktisk techno-Bowie og hard-rock-alternativ-Bowie i den aller skjønneste forening. Noen med innflytelse må faktisk sørge for at mannen får høre dette. Om han er i det rette hjørne', ringer han Krøyt øyeblikkelig, og spør ydmykt om det ikke muligens kunne passe med en eller to eller tjue supportjobber.


Det er tid for Krøyt nå!

(26.09.01) - Elementene er klarere.
- Man ser dimensjonene tydeligere.
- Lydbildet er breiere.
- Musikken er fortsatt klar, men inneholder samtidig flere lag.
- Mer groove-basert.
- Større helhet, samtidig er kontrastene større.


Dadafon: And I Can't Stand Still

(26.04.01) Kristin Asbjørnsen er i mine ører noe av det mest originale og allsidige blant vokalister. De som tror at Krøyt er stedet Asbjørnsen hører hjemme, og bare der, bør snarest mulig sjekke ut hva hun bedriver sammen Kvitretten - og ikke minst i bandet Dadafon. Dette er i minst like stor grad som noe annet Kristin Asbjørnsen - men helt forskjellig!


Krøyt: Body Electric

(15.02.01) Her finnes ingen live-trommer, men jeg er likevel sikker på at d´herrer groovemestere Rune Arnesen og Per Lindvall ville ha vært stolte over å ha skapt de groovene live som Øyvind Brandtsegg har laga på gutterommet. Dessuten er Kristin Asbjørnsen nå kommet dit i sin utvikling som musikant, vokalist og kunstner at vi avgjort kan snakke om en formidler og original av verdensformat.


Det store Krøyt-året

(13.03.00) Krøyt har åpenbart bestemt seg for at år 2000, det er året sitt. Nylig vant de Spellemannprisen i Åpen klasse, for tida er de på Skandinavia-turné – og utpå høsten står USA på programmet.


Krøyt: Low

(14.09.99) Walk – without walk... One eye wide open, one eye turned upon myself... Krøyts musikk er kontrastfylt på grensa til det fysisk vemmelige. Hjælp! Nå er det nok! liksom. Her kompromisses ikke; Krøyt krever din fulle og hele oppmerksomhet – kontinuerlig. Du vil komme til å elske deg sjøl om tar sjansen på å entre deres verden. Etter et par timer vil du skjønne at disse tre musikantene har grunn til å si det med Johan Borgen: Vi har ham nå!


Demonisk bra, Krøyt!

(14.07.99) Stemmegaffelen, et instrument Kristin Asbjørnsen benytter flittig, er vel forsåvidt funnet opp for noen år siden. Alt annet Krøyt presterer, er så moderne at det tilhører epoken morgendagen.


Praktfulle Coloured Moods

(01.07.99) Coloured Moods ble det definitive musikalske høydepunkt da Kongsberg jazzfestival tjuvstarta i går, onsdag 30. juni. De spilte på en liten klubb, og som så ofte er det på slike steder kickene kommer. Men før det rakk vi et strøkent show med Vidar Busk & His True Believers.


Kvitretten: Everything Turns

(04.05.99) Hvis du forbinder vokalensembler kun med The Manhattan Transfer eller The Real Group, bør du snarest mulig opprette en ny kategori. Kvitretten er nemlig noe helt annet, og har med sin andre CD tatt nok et nytt steg i retning... seg sjøl.


Coloured Moods: Coloured Moods

(06.01.99) Jazzbanddet "Coloured Moods", med base i Trondheim, har laget et album med basis i afrikanske toneganger, gospel og moderne improvisert musikk.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!