Dadafon: Lost Love Chords
Alle utgivelser med Kristin Asbjørnsen og Dadafon er en begivenhet. Med "Lost Love Chords" har de kommet fram til nummer fem og særpreget og viljen og evnen til stadig å åpne nye dører er fortsatt svært så tilstede. Denne utgava er kanskje den mest neddempa så langt og gir oss nok et prov på hvor bra og allsidig kollektivet Dadafon og ikke minst Kristin Asbjørnsen er.
Jeg er blant dem som har skrytt hemningsløst av Kristin Asbjørnsen opp gjennom årene. Jeg har i mange år ment at hun er blant denne klodens, i alle fall, mest særegne og spennende vokalkunstnere. Uansett i hvilken setting vi har møtt på henne - det være seg i en ganske så tradisjonell jazzsammenheng med Nymark Collective i Molde i sommer der skatten etter Bessie Smith sto sentralt eller med det alltid like spennende kollektivet Krøyt eller med Dadafon - så går Asbjørnsen alltid på egne stier og forteller oss ustanselig at hun er i besittelse av en voldsom integritet og ikke minst kreativitet.
Kristin Asbjørnsen er tydeligvis en artist som er opptatt av detaljer og som vet hvordan hun vil ha det - og slik får hun det da også. Tekstene er henta fra storheter som Charles Bukowski, henne sjøl og for meg ukjente tekstforfattere som Tale Næss, Anne Bøe og Ragnhild Lund Ansnes. Musikken er uten unntak skrevet av dadafonikerne og den kunne nesten ikke vært skrevet av noen andre.
Den spesielle instrumenteringa med Jostein Ansnes på gitar, sitar og vokal, Øyvind Engen på cello, piano og vokal, den nye trommeslageren (ex-Gåte) Martin Langlie og bassisten, lapsteelgitaristen, pianisten og kornettisten Erik Øien, samt en rekke gjestemusikanter som er håndplukka til de forskjellige spora, sørger for at lydbildet og uttrykket blir umiskjennelig Dadafon. Når så Kristin Asbjørnsen med sin helt spesielle stemmeprakt er der hele tida, så blir dette nok et visittkort fra Dadafon som vil vinne gjenklang langt utenfor våre egne grenser.
For første gang har Dadafon også henta inn ekstern produsenthjelp - den tidligere Locomotives-vokalisten Hans Jørgen Støp - og han har helt sikkert vært med på å dra uttrykket i ei ny og mer neddempa retning. Han har på ingen måte tatt bort kjennemerket med groovene som går og går og det sterke melodiske grepet er fortsatt på plass. Det som er den store forskjellen fra tidligere er at Asbjørnsen ikke tar'n helt ut på stemmespekteret sitt - det forteller meg at hun er stadig tryggere på seg sjøl og tør å være i et mindre rom over lengre tid.
Dadafon er en helt egen organisme og har med "Lost Love Chords" nok en gang fortalt oss at dette er et band med et musikalsk uttrykk som kan - og bør - nå så langt som helst.
Del på Facebook | Del på Bluesky