Dadafon: Release Me
Om man treffer på Kristin Asbjørnsen i Krøyt, nå oppløste Kvitretten eller i Dadafon, så er det alltid én fellesnevner til tross for at uttrykka er svært så forskjellige: Vi har med en av denne verdensdelens aller mest originale og spennende vokalister å gjøre.
Kristin Asbjørnsen tilhører den meget spennende 90-talls generasjonen hovedsakelig med formell bakgrunn fra jazzlinja i Trondheim. Hva slags input de fikk alle sammen på denne tydeligvis meget inspirerende institusjonen vet jeg ikke, men at mange av de som har kommet ut i andre enden har fått med seg en solid bagasje kreativitet og evne til å gå egne veier hersker det overhodet ingen tvil om.
En av dem som tydeligvis har tilegna seg aller mest både fra Trondheim og andre steder, ikke minst fra flere opphold i Afrika, er vokalisten Kristin Asbjørnsen. Uansett hvor vi møter henne er hun i stand til å ta musikken og budskapet i helt egne retninger - det er slike kvaliteter bare de "utvalgte" er i besittelse av.
Asbjørnsen har bokstavelig talt en helt egen stemme. Det tar cirka en kvart takt å skjønne at det er henne - og ingen andre - vi har med å gjøre. Med sin ru, mjuk/harde stemme som gjør at du ikke har noe valg - du bare må lytte til hva hun har å melde - evner hun å fortelle historier på et vis bare ytterst få er forunt.
Dette er den tredje CD-runden med Dadafon. I utgangpunktet het bandet Coloured Moods og kom ut med en CD under samme navn i 1998, mens bandet skifta navn og kom med den glitrende oppfølgeren "And I Can't Stand Still" i fjor. Bandet har hele tida hatt en sterk afrikansk influens i både musikken og uttrykket, og den finnes fortsatt på denne EP-en med fire låter.
Likevel er dette bandets mest pop/rock-aktige utgivelse noensinne. Groovene er fortsatt heftige, og band-medlemmenes jazzbakgrunn gjør sitt til at det kollektivt låter fritt - samtidig som det er ganske så strukturert og arrangert. Asbjørnsen, tildels i samarbeid med gitarist Jostein Ansnes, har skrevet noen vanvittig flotte låter, og spesielt balladen "Be It So" har alt i seg til både å bli en hit og en klassiker. Asbjørnsen har skrevet en av de fire tekstene, mens Walt Whitman og Elisabeth Barrett Browning har ansvaret for de tre andre.
Øyvind Engen på cello, Martin Smidt på trommer og industri (!) og Carl Haakon Waadeland på trommer og ballafon utgjør den resterende delen av dette unike og totalt originale kollektivet. De viser gjennom disse fire nye låtene hvilket enormt spenn Dadafon er i besittelse av. Med Kristin Asbjørnsen i ett av førersetene kommer forsåvidt ikke det som noen voldsom overraskelse. Urtøft, er det!
PS! Bandet er i disse dager i studio for å gjøre ferdig sin neste CD som kommer i oktober. Det er bare å begynne å glede seg!
![]() ( ) |
Del på Facebook | Del på Bluesky