Fontaines D.C. Foto: Jan-Olav Glette Fontaines D.C. Foto: Jan-Olav Glette Fontaines D.C. Foto: Jan-Olav Glette Fontaines D.C. Foto: Jan-Olav Glette Foto: Jan-Olav Glette Fontaines D.C. Foto: Jan-Olav Glette Queens Of The Stone Age. Foto: Jan-Olav Glette Queens Of The Stone Age. Foto: Jan-Olav Glette Queens Of The Stone Age. Foto: Jan-Olav Glette Queens Of The Stone Age. Foto: Jan-Olav Glette Queens Of The Stone Age. Foto: Jan-Olav Glette Queens Of The Stone Age. Foto: Jan-Olav Glette

Følsom postpunk og en smak av den nye gubberocken ?

Irene i Fontaines D.C. leverte en konsert på Sirkus fredag kveld som mange trakk frem som et festivalhøydepunkt og Queens of The Stone Age fungerte høvelig greit som siste artist på Amfiet. Kreftkurerte Josh Homme var i strålende humør, men det var langt fra trangt blant publikum på storscenen da bandet som avlyste i fjor endelig var på plass.


Fontaines D.C./Queens Of The Stone Age / Øyafestivalen / 08.08.25


Det var invitert til irsk aften på Tøyen da Øyafestivalen bevegde seg inn i helgen. Samholdet mellom de irske og nordirske artistene er tydelig. De hilser til hverandre fra scenen, men Grian Chatten var ikke med og sang slik han gjør på Kneecap-albumet "Fine Arts". Fontaines D.C. deltar også på platen til Kneecap. Felles har de engasjement for Irland og palestinere.

The Mary Wallopers derimot, fikk vel først og fremst frem øltørsten og danselysten - tross vektige innslag av både patriotisme og motstandspolitikk der også. Irer er glade begersvingere.

FONTAINES D.C.

Fontaines D.C. har fått et mer tilgjengelig og storslått uttrykk siden forrige gang vi så dem på Øyafestivalen på Vindfruen i 2022 (faktisk var de også på Hagen i 2019) og får det på Vulkan Arena.

Faktisk var det en del som syntes de burde vært plassert i det store Amfiet som mer tilsvarer størrelsen på scenene de plasseres på (og ønsker å være) i andre festivaler. Dette handler nemlig nå om stadionrock for en ny generasjon

Det er den følelsesmessige kontakt kvintetten lykkes med å skape med oss som lytter som gjør det så fint. Vi føler oss alle som del i et større fellesskap. Smått romantisk.

Det er ulmende, intenst og kraftfullt der vi tas med til Dublins bakgater og får poetiske beskrivelser og refs av det tidligere hjemlandet om hverandre. De er nå plassert i London, og både savner og omfavner avstanden.

Som gårdagens (og festivalens personlige topp) store musikalske kick Heartworms, har Fontaines D.C. sine røtter i postpunk. Irene som møttes på musikk-college får det til å låte egenartet og friskt gjennom å inkorporere elementer av nu metal og hip hop, shoegaze og passasjer med støyende elektronikk. Passe variert i både uttrykk og tempo. Disige ballader, rocke-epos og mer glødende energifylte sanger kommer om hverandre med største selvfølgelighet, og låtene er lagdelte nok til at man kan oppdage noe nytt underveis.

Vokalist Grian Chattens naturlige scenetekke er et samlende punkt der han fremtrer med en naturlig autoritet og tilstedeværelse a la Echo and the Bunnymens Ian McCullough - om enn under en mer introvert grunnkarakter. Den naturlige gjenglederen i den sammensveisede kvintetten. Han hvisker og snakker om hverandre, og alt har en bestemt og gjennomtenkt hensikt. Det være seg Gaza- engasjement, panikk-attack på tuben i London, eller arbeiderklassespørsmål fra irsk og britisk virkelighet.

Riffene til Carlos O' Connel er kalibrert til minste effekt i samsvar med den andre gitaristen Conor Curley og rytmene til bassist Conor Deegan III. Trommis Tom Coll holder det hele stødig og rytmisk på plass. Drivet er bitende, magnetisk og skaper hypnotisk stemning.

Bandet har etter hvert skaffet seg et stort arsenal av slagere. Vi får dem i full bredde fra åpningen "Here's The Thing" til de avslutter med "Starbustet" en time senere. Vi får nesten hele "Romance", og ellers låter fra alle bandets tre første skiver der "Televised Mind", "Jackue Down The Line" skiller seg positivt ut sammen med "In the Modern World".

Budskapet er påtrengende relevante beskrivelser av den forvirrede tiden vi lever i. Naturligvis kan en iblant savne noe av den direkte råskapen fra de tidlige skivene, men likevel har bandet lykkes med å komme ennå nærmere også mitt hjerte. Det fordi melodiene har blitt tydeligere og arrangementene mer majestetisk storslagne.

QUEENS OF THE STONE AGE

Noen legendarisk konsert ble det kanskje ikke, til det var det for rutinepreget. Likefullt en av de absolutt mest bevegende disse fire dagen og en særs trivelig stund. Jeg savnet den ekstra gnisten som de virkelig gode konsertene har, hvor publikum og artist blir til ett og sistnevnte får en ekstra gnist -slik for eksempel denne kveldens headlinere Queens of The Stone Age ga oss da styrtregnet kom midt under deres opptredenen på Hovefestivalen i 2007.

Heller ikke amerikanerne klarte å løfte det dit denne gangen selv om det var veldig tydelig at frontfigur og bandleder Joshua Homme var glad for å være tilbake på scenen og trivdes storveis i sola i Tøyenparken.

Men deler av det yngre publikummet forholder seg passivt iakttagende til den robotiske stonerocken.

Selv om de gjennom årene har lyktes med å skape et mer mangfoldig og dynamisk uttrykk til ørkenrocken de startet med, fremtrer på mange måter dette som den nye gubberocken - og kanskje litt passé. I hvert fall er ikke momentumet der i like stor grad som før - tross tilføyelser av southern rock og mer klassiske ting.

Mer enn trivelig er det likevel. De er særdeles samspilte, og trives åpenbart oppe på det store podiet.

Vokalisten og gitaristen i bandets midte utstråler ro og tilfredshet, og han ser ut til å være ved god helse igjen. Aggressiviteten fra Norwegian Wood- opptredenen i 2008 er helt fraværende. Et fint øyeblikk får vi tidlig i konserten når den norskættede amerikaneren setter seg ved piano.

Men dette ble altså mest av alt en nostalgisk fest for oss som lyttet til gjengen ved begynnelsen av dette århundret, og som nok i liten grad er smaksdefinerende for allmuen i 2025.

Bandets plater er heller ikke like spennende lenger. Kanskje savner vi aggresjonen eller evnen til å provosere frem reaksjon. Bandet har blitt mer tilslipt og kanskje mer likegyldig - selv om de stadig rettferdiggjør statusen som et virkelig stort band. Dette er bare ikke en opptreden folk vil gå og snakke om i lang tid fremover - med mindre mann er blodfan.

Rockedagen oppsummert: Fontaines D.C. blant det ypperste 2025-rockere, uten å ha en av sine bedre dager på jobben, Queens Of The Stone Age - både meget bra og lett forglemmelig. Best vil vi nok huske en neddempet Josh Homme ved pianoet.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Fontaines D.C. post post-punken

(27.08.24) Bandet har lagt post-punken bak seg og stormer videre mot nye høyder.


Hardtslående utblåsning: Fontaines D.C. i Bergen

(13.06.24) Et band fra Dublin satt stemningen for årets Bergenfest. Meget vellykket!


QOTSA setter skapet ettertrykkelig på plass!

(16.06.23) Det første jeg tenker på når jeg hører Queens Of The Stone Ages nye skive «In Times New Roman» i sin helhet (andre gang), er lyden av en hardere versjon av 70-talls Bowie - og kanskje spesielt hans «Aladin Sane» (a lad in sane) fra 1973. Hvorfor? Kanskje er det gitarlyden til Mick Ronson/Josh Homme, kanskje er det den litt råe produksjonen/soundet, kanskje er det stemmen til Bowie/Homme som innimellom er til forveksling like, kanskje er dette lyden av den hardere rocken fra 70-tallet? Er det kraften i de underfundige tekstene? - eller er det bare jeg som tenker disse tankene?


Fontaines D.C. – med indie-flagget til topps

(27.04.22) Et av de store høydepunktene i dagens indie-rock kommer fra Dublin, og medlemmene var ikke påtenkt da byens aller største rocke-stjerner slo gjennom.


Et lite mesterverk fra Fontaines D.C.

(05.08.20) Det er dystert, men likevel herlig oppkvikkende. Dublin-gjengen feier gulvet med de fleste på sin andre fullengder.


Queens of the Stone Age: ... Like Clockwork

(12.06.13) 2013 tegner til å bli et knallår for rocken. Her er nok ei perle.


Queens Of The Stone Age: Brilliant arroganse

(27.02.08) Visst har det vært litt gjennomtrekk der i gården, men etter Nick Oliveris sorti har QOTSA blitt et ordentlig band. Med "Era Vulgaris" i bagasjen serverte de 90 minutter med overbevisende rock anno 2008 i Oslo Spektrum.


QOTSA varmer opp for Foo Fighters i Bergen

(26.02.08) Stonerheltene i Queens Of The Stone Age er i følge en pressemelding fra Bergen Live "Special Guests" under Foo Fighters sin konsert på Koengen i Bergen.


Queens Of The Stone Age til Oslo

(31.10.07) GEC skriver i en pressemelding at Queens Of The Stone ankommer Oslo i februar 2008.


Queens Of The Stone Age: Era Vulgaris

(10.07.07) Josh Homme & Co leverer nok en gang stonerrock innpakket i en kledelig drakt med sin splitter nye line-up. Era Vulgaris fortsetter der Lullabies to Paralyze slapp selv om sounden på dette albumet er noe råere enn sin forgjenger. Stakkato-riffene er de samme gamle og stilen er så lett gjenkjennelig at bare det er som et kvalitetstegn å regne.


Roskilde `07: Queens Of The Stone Age

(07.07.07) Joshua Homme inntok den Orange Scene med sitt Queens Of The Stone Age klokka 22:00, to timar seinare forlot han scena med det som så langt under festivalen var den høgste applausen hausta av noko band.


Hove 07 - Queens Of The Stone Age

(30.06.07) Josh Homme & Co inntok Hovedscenen med skarpladde gitarer og med et forventningsfullt Hovepublikum foran seg. Med et rykende ferskt album ute i disse dager, og tidligere utgivelser som Songs For The Deaf og Rated R er det litt av en backkatalog denne gjengen har å vise til.


Era Vulgaris lekket på nett

(01.06.07) Det nye albumet fra Queens of The Stone Age som slippes i butikkene 11.juni ble i formiddag lekket på nett.


Hovefestivalens fjerde headliner er klar

(08.03.07) Ikke uventet ble det Queens Of The Stone Age som fikk den fjerde headlinerplassen på plakaten til Hovefestivalen. Dette er tredje gang Toffen Gunnufsen booker de amerikanske stonerrockerne til sørlandet.


Queens Of The Stone Age til Roskilde

(16.02.07) I juni slipper QOTSA sitt nye album "Era Vulgaris", og i den forbindelse skal det gjøres en god del festivaljobber i sommer. Det danske nettstedet Gaffa melder i dag at bandet kommer til Roskilde.


Queens Of The Stone Age:
Lullabies To Paralyze

(31.03.05) Queens Of The Stone Age er tilbake, denne gangen uten at verken med-gründer Nick Oliveri eller Dave Grohl er med på lasset, men det er ei heller noe stort savn. Tvert imot, med ”Lullabies To Paralyze” beviser Josh Homme virkelig hvem som er sjefen. Nok en solid leveranse fra den kanten!


Queens Of The Stone Age avbryter Europaturnè

(24.02.05) QOTSA har valgt å avbryte den pågående europaturnèen, etter at vokalist Josh Homme begynte å kaste opp blod på hotellværelse sitt i Paris. Det som av leger i Amsterdam ble avfeiet som en vanlig influensa, viste seg å være en alvorlig lungebetennelse.


Smaksprøver på Queens Of The Stone Ages nye album

(14.01.05) "Lullabies To Paralyze" slippes 21. mars, men det er allerede nå mulig å sjekke kvaliteten på de nye QOTSA-låtene via bandets offisielle hjemmeside. Der finner du lydklipp fra utvalgte låter - inkludert førstesingelen "Little Sister".


Nytt Queens Of The Stone Age-album i mars

(26.10.04) Ryktene om QOTSAs tredje studioalbum har svirret en god stund på nettet, men nå skulle det endelig være bekrefta at albumet kommer i mars neste år.


Nick Oliveri har forlatt QOTSA

(12.02.04) I følge MTV har bassist Nick Oliveri forlatt Queens Of The Stone Age etter at de siste 18 månedene har vært relativt kjølige mellom ham og vokalist/gitarist Josh Homme.


Queens Of The Stone Age åpner Quart

(14.02.03) Det er klart for en pangåpning av Quart når selveste Queens Of The Stone Age headliner på Idrettsplassen tirsdag 1. juli. Bandet som fikk sitt store gjennombrudd med en av fjorårets største utgivelser ”Songs For The Deaf”. QOTSA besøkte også Quarten i 2001, den gang i selskap med Motorhead i Bendiksbukta.


Queens Of The Stone Age: Songs For The Deaf

(19.09.02) Det er bare å innse det; Queens Of The Stone Age har lagt gullegget igjen. Dette er en utgivelse hvor teksten ”Årets Album” like gjerne kunne vært smurt utover hele coveret. At QOTSA overgår de fleste rockeband burde etterhvert være viden kjent, men denne gangen overgår de jammen seg selv også - en særdeles imponerende prestasjon etter knallutgivelsen ”Rated R” som kom for et par år siden.


Queens Of The Stone Age til Rockefeller

(30.08.02) Gjør klar for tungrockfest i ultraklassen: 4. november spiller Queens Of The Stone Age i hovedstaden.


Heavy metal funker best i solskinn!

(05.07.01) (Kristiansand/PULS): Heavy metal med et spinkelt Fender Rhodes piano i oppsettet. Bare det!


Dave Grohl trommer med Queens Of The Stone Age

(27.06.01) Foo Fighters frontmann og tidligere Nirvana-trommis Dave Grohl returnerer til trommesettet - på det nye Queens Of The Stone Age-albumet.


Naken på scenen: Arrestert.

(21.01.01) Nick Oliveri, bassisten i metalbandet Queens Of The Stone Age, ble fredag kveld innbragt av politiet i Rio, Brasil. Arrestasjonen skjedde etter at bandet var del av en stor metal-plakat på årets Rock In Rio. Oliveri spilte halve settet fullstendig naken.


Queens Of The Stone Age: Everybody Want's To Get Stoned

(12.12.00) (Oslo/PULS): Lørdag sto Josh Homme, grunnleggeren av de legendariske Palm Springs ørkenrockerne Kyuss, på John Dees lille scene. Med Nick Oliveri (ex-pornopunkbandet Dwarves) ved sin side serverte de Oslopublikumet en smakebit av stonerrock-medisinen "Nicotine, Valium, Vicodin, Marjiuana, Ecstasy and alchohol- c c c c cocaine".


Queens Of The Stone Age: Rated «R»

(18.09.00) Dette er den andre plata til Queens Of The Stone Age. Den første hørtes
litt ut som Kyuss. Denne høres ikke ut som dem i det hele tatt, eller som
noen andre band for den saks skyld. At dette i tillegg er den beste
rockeplata du kommer til å høre i år, burde få de fleste ut av stolen og ned
på platebutikken.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.