Et lite mesterverk fra Fontaines D.C.

Det er dystert, men likevel herlig oppkvikkende. Dublin-gjengen feier gulvet med de fleste på sin andre fullengder.


De møttes under studier på Dublin City Music College. Snart hadde de satt sammen et fem mann sterkt band: Grain Chatten (vokal), Conor Deegan III (bass), Conor Curley (gitar), Carlos O’Connell (gitar), Tom Coll (trommer). De tok navnet Fontaines etter en karakter fra «Gudfaren», men da et Los Angeles-band med samme navn protesterte, la de til D.C. – for Dublin City.

Hvem er de i famile med? The Fall? Pixies? De har nok mest til felles med Joy Division. Men her fins ikke spor av noen synthesizer. Fontaines D.C. spiller tung, gitardrevet indie-rock – med ekstra trykk på indie. Dette har ingen ting med pop-musikk å gjøre.

Med unntak av den nydelige balladen «Oh Such a Spring» - som faktisk sender tankene i retning Lou Reeds «Perfect Day» - serveres seig, tung og tidvis aggressiv rock. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg etter hvert har hørt «Televised Mind» og «A Hero’s Death». Tenk deg siste tredelen av «Hjernen er alene». Brutalt hektende.

Om du er interessert i moderne indie-rock, er dette et album du helst ikke bør gå glipp av i 2020.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Følsom postpunk og en smak av den nye gubberocken ?

(11.08.25) Irene i Fontaines D.C. leverte en konsert på Sirkus fredag kveld som mange trakk frem som et festivalhøydepunkt og Queens of The Stone Age fungerte høvelig greit som siste artist på Amfiet. Kreftkurerte Josh Homme var i strålende humør, men det var langt fra trangt blant publikum på storscenen da bandet som avlyste i fjor endelig var på plass.


Fontaines D.C. post post-punken

(27.08.24) Bandet har lagt post-punken bak seg og stormer videre mot nye høyder.


Hardtslående utblåsning: Fontaines D.C. i Bergen

(13.06.24) Et band fra Dublin satt stemningen for årets Bergenfest. Meget vellykket!


Fontaines D.C. – med indie-flagget til topps

(27.04.22) Et av de store høydepunktene i dagens indie-rock kommer fra Dublin, og medlemmene var ikke påtenkt da byens aller største rocke-stjerner slo gjennom.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!