Sondre Lerche gjør coverversjoner til originaler
Sondre Lerche leverer et cover-album som på alle vis gjør det til et originalt Sondre Lerche-album. Overveldende, grensesprengende bra.
Det har vært gjort før. Vel … i hvert fall har Ane Brun prestert noe lignende. Sondre Lerches utspill er likevel enda mer gjennomført. Denne timen gjør Sondre Lerche til en time med Sondre Lerche – ganske uavhengig av hvem som først lanserte sangene.
Ta Taylor Swifts «Anti-Hero»; det var ikke Swift som fant på å utstyre sangen med perkusjonen som henter riffet fra John Coltranes «A Love Supreme»!
Se på tittelen, «Understudy». Hva betyr den? Jeg går til wikipedia: «Å være en understudy betyr å ‘skygge’ en hovedsolist, altså å lære seg rollen både musikalsk og scenisk. Hvis solisten blir syk, er en understudy klar til å ta over.»
For noen år siden oppsto det en disputt da Selena Gomez sampla noen takter fra David Byrnes «Bad Liar». Sondre Lerche tolker sangen mer som understudy of Mick Jagger. Du husker Jaggers falsett/kastrat-sang i «Emotional Rescue»?
I Sias «Chandelier» er Lerche hundre prosent Susanne Sundfør!
Hvor sjølsikker er du, når du går løs på en cover av Bob Dylans resitasjonslåt «I Contain Multitudes»?
«Hotline Bling» er sofistikert britpop før britpop ble britpop, mens «Moon River» - nylig også utgitt med Jeff Beck og Eric Clapton - beviser at en klassiker er en klassiker er en klassiker.
Mannen som antageligvis skal ha omtrent 50 prosent av æren for dette kunstverket heter Matias Tellez. Producer, engineer, keyboards, guitar …
Sondre Lerche minner meg faktisk ikke så reint lite om Prince denne gangen. Det fins ingen grenser – i hvert fall ikke for grenseløst fin popmusikk.
Del på Facebook | Del på Bluesky