Øyafestivalen Dag 2: Full av skuffelser

Foruten den steikende sola var det smått med lyspunkter på fredagens Øyafestival. Men noen gode øyeblikk var det, deriblant fra supergruppa National Bank som sto for en feiende flott debutkonsert. Under følger anmeldelser fra festivaldagens oppturer og nedturer.


/ /


Torsdagen ble i det store og det hele preget av en gjeng fra NYC ved navn TV on The Radio, en gedigen Black Debbath-opptur (kunne det egentlig bli noe annet??), en tilsvarende nedtur ved navn Span (men det fikk ikke vi sett mye av, for da måtte vi hjem og spise) og en helt overveldende forestilling fra trønderne i Silence The Foe. Skulle også fredagen reddes ved hjelp av norske artister? Ikke helt.

Kaada:

Kaadas uttrykksform ligger langt til venstre for hva menigmannen tåler hjemme i stuene sine til vanlig. Likevel klarte en spillesugen Kaada å få med seg publikum med sine sykhumoristiske innslag av utålmodige stemningsskifter og Patton-hermende spasmedansing.

Selv hadde jeg plassert meg bakerst i mengden, og inntok et relativt stort sytekor av gamle FNM- og Bungle-fans, som syntes Patton-dresskledde Kaada virket påtatt og utdatert – ja, nesten barnslig – i forhold til hva Patton har prestert innenfor den samme schizofrene sjangerrammen.

Å være spesiell er ikke det samme som å være bra. Musikken som Kaada representerer, i likhet med Mr.Bungle og Kultur Schock, er såpass lovløs og ”ute” i forhold til folks fatteevne at det er vanskelig å arrestere ham for kvalitetssvikt.

Det ønsker jeg for så vidt heller ikke å gjøre. Kaada er en dyktig musiker med god fengeteft og artige idèer. Men den konstante skjevheten han tegner musikken sin inn i, er litt for kronglete til at han klarer å bære den med rak rygg.

AF

Savoy:

Ekteparet Waaktar/Savoy bør holde visene sine hjemme i millionbolig(ene) sine hvis de ikke klarer bedre enn de viste på ØYA fredag.

Det er rett og slett frekt å stille opp under en signatur som Waaktars, og så levere en konsert som dette. Savoy opptrådte som et et nystartet amatørband på Kulturmønstring-nivå. De tusener av fremmøtte ørepar, koordinerte ikke i det hele tatt med øynene deres, som så en av landets største popmakere noensinne, sitte ved roret. Vår alles kjære Paul Waaktar.


( )


Bandet spilte bedritent dårlig og i utakt. Hver eneste låt hadde vokale utskeielser med en surhetsverdi langt utenfor det spiselige. Og lyden var så grøtete og dårlig at Paul Waaktar likegpdt kunne plassert mora si bak miksepulten.

Når jeg tenker etter, hadde det egentlig ikke sjokkert meg om så var tilfelle. Han går tross alt med på å spille i band med kona si, som ennå ikke har lært seg å skifte grep på gitaren, synge rent eller forstått seg på hvordan man oppfører seg på en scene. For eksempel, hvilken popvokalist stiller seg lengst bak på scenen, bak trommesettet?? Herregud.

AF

Mark Lanegan:

Ingenting er verre enn å se sine gamle idoler falme. Fire timer før Slash og kompani parodierte seg selv på Enga-scenen, stilte en uinspirert Mark Lanegan – herodeppa som alltid – under steikende sol og med elendige lydforhold på Sjøsiden i Middelalderparken.

Det eneste positive man kan om dagens Mark Lanegan, er at han synger like stødig og kraftfullt som før. Men hva hjelper det når låtkvaliteten svikter, og kroppsholdningen på scenen er like slapp og ubrukelig som en nedregnet vedsekk?

Det var en rein plage å se mannen i en slik falmet og utdatert utgave, som både undertegnede og hundrevis av andre publikummere har hyllet som en gud i mange år.

Og når han i tillegg forlater scenen etter 27 minutter, og alle vet han har tjent en trygdebrukers årslønn på konserten, da fortjener han intet mindre enn en real omgang juling. Skamme seg!

AF

National Bank:

National Bank gjorde sin debutkonsert på Øya’04, og den leverte de med stil. Låta ”Tolerate” burde vel være kjent for de fleste etter en durabelig mengde radiospilling den siste tida, og det er trivelig å konstantere at National Bank har flere låter av samme kaliber som radiohiten.

Thomas Dybdahl, 2 brødre Horntvedt, Morten Qvenlid og Nicolai Eilertsen har med god hjelp fra en låtskrivende herremann ved navn Martin Hagfors satt sammen en musikalsk konstellasjon som tabloidavisene garantert omtaler som en ”supergruppe”. Men i motsetning til for eksempel Øya-aktuelle Velvet Revolver, så virker det hele så deilig naturlig og så befriende lite hypa. Musikken snakker for seg. Band og publikum storkoste seg om kapp i kveldssola denne fredagskvelden, og etter at en humørsjuk Mark Lanegan, samt en del morderiske veps delvis ødela dagen for min del, ble i alle fall kvelden reddet av en av tidenes beste debutkonserter.

TK

Velvet Revolver:

Hvem var egentlig Axl Rose igjen? Han er for lengst glemt, og ikke er det noen som savner han heller. Han kan sitte og ruge på Guns-navnet og surmule i fred.

Joda. Det funker detta. Det når aldri heeeelt de store høyder, det er kanskje litt vel strømlinjeformet, men det funker. Det rocker og trøkker og er generelt ganske kult. Og det er unektelig et fett syn å se disse gutta på scenen igjen;Slash, Duff, Matt Sorum, Scott Weiland og han siste fyren som ingen vel egentlig vet helt hvem er eller bryr seg noe særlig om. Ikke ser de spesielt gamle ut, og ikke ser de så altfor slitne ut heller, og det bitre nederlaget over å bli henta på Gardermoen i noe annet enn Limo ser ut til å være glemt. Det skranter litt på låter å bite seg merke i (men hva gjør vel det, når man kan legge inn en og annen G'n'R/STP-klassiker?) men alt i alt en så absolutt fullt godkjent jobb på Øya. Skal bli artig å se hvor lenge dette bandet varer.

TK


Velvet Revolver: Gamle karer har fortsatt draget på fansen (Foto: Torgeir Kjeldaas/Puls)


Del på Facebook | Del på Bluesky

Savoy – sofistikert og lett tilgjengelig

(26.09.24) Savoy leverer popmusikk av aller beste merke. Uten at mange oppdager det. Dessverre.


Kvalitetsstempel mer enn godt nok: Savoy

(04.02.24) Kvalitet og solid pop/rock? Du kan alltid stole på Paul Waaktaar-Savoy.


Scott Weiland ut av Velvet Revolver

(02.04.08) Etter flere offentlige krangler de siste ukene har bandet valgt å skille lag med den tidligere Stone Temple Pilots vokalisten Scott Weiland.


The National Bank: Come On Over To The Other Side

(27.02.08) The National Banks andre er det mest iskalde popalbumet jeg kan huske å ha hørt på svært, svært lenge - og da tenker jeg ikke på sånne småting som at synth-soloen i "Taste Of Me" nettopp er utforma som en stormvind. Jeg tenker på helheten. Dette er iskaldt på en måte som virker fremmed på meg. Rimfrost. Og det er da jeg tenker, at det var kanskje ikke helt etter planen?


Savoy: Songbook Vol. 1

(25.09.07) Det er vel ingen hemmelighet at Paal Waaktaar-Savoy er hjernen bak det største popeventyret som noen gang har kommet ut av Norge. Videre ble det da ingen overraskelse at hans sideprosjekt etter A-ha-kollapsen i 1994 har vært en kritikersuksess. At han nå etter fem studioalbum samler det beste på ett brett er mer enn velkomment.


Velvet Revolver: Libertad

(12.09.07) Trenger verden fortsatt gitarhelter? Ja. Når Slash spiller som han gjør i "She Builds Quick Machines" - da takker jeg og bukker!


Velvet Revolver jobber med oppfølger

(17.11.06) Supergruppa Velvet Revolver, som består av Guns N' Roses-heltene Slash, Duff McKagan og Matt Sorum, samt Scott Weiland fra Stone Temple Pilots og Dave Kushner fra Wasted Youth, leverte i 2004 sitt debutalbum "Contraband", som solgte over to millioner eksemplarer bare i USA. Nå er de i gang med oppfølgeren.


Sur hygge med Savoy

(04.10.04) (Oslo/PULS): Det er mange år siden Savoy har gjort en ordentlig turné, og hele syv år siden de spilte på Rockefeller sist. Øya-festivalen var en katastrofe for bandet, men selv om det har blitt betraktelig bedre har Savoy et udiskutabelt svakt ledd i kona Lauren Savoy.


Savoy: Savoy

(07.09.04) ”Savoy” er kanskje den tristeste konsekvensen av Det Moderne Ekteskap siden Lennons ”Double Fantasy”. For aldri har ekteparet Savoy hatt flatere struktur dem i mellom. Norges ubestridte popkonge lar kona Lauren være en Yoko, og ikke en Linda slik hun i beste fall kunne vært uten å kappe hodet av bandets potensial.


The National Bank: The National Bank

(16.08.04) Ohoi.... Hvilken lyriker er ikke Martin Hagfors! The National Bank åpner sitt debutalbum med ”I Hear The Sparrow Sing”, en sang om å være forelska i to jenter samtidig. Musikken er synthbasert; smått skremmende, som soundtracket til en thriller. Inn med Thomas Dybdahl, søtladen og luftig som en Chris Isaak. Inn med noen uidentifiserbare ”DJ-lyder”, en gitar introduserer refrenget, før det dukes for pompøse strykere. The National Bank er et griselekkert orkester. Men ikke tro de ber deg på noen enkel reise.


Øyafestival Dag 3: Fortsatt sola som vant

(15.08.04) Sola brente oss nesten ihjel på lørdag. Men takket være pilsen, og til tross for band som Euroboys, kan vi melde om en verdig avslutning på årets Øyafestival.


Øyafestivalens høydepunkt: TV On The Radio!

(13.08.04) (OSLO/PULS): Middelalderparken var proppfull av styla Carlings-maskotter torsdag ettermiddag. Men den virkelige nye vinen, TV On The Radio, var overraskende ukjent for det fremmøtte hipsterkarnevalet. Etter torsdagens konsert, derimot, kommer TVOTR til å være på tilsvarende manges tunger og i platehyller over hele byen. For maken til konsert har ingen holdt på norsk jord på svært lenge.


Velvet Revolver: Contraband

(02.07.04) Hvis medlemmene i Velvet Revolver hadde hatt andre navn enn det de har, hadde dette albumet neppe vakt spesielt mye oppstuss. Nå har det seg heldigvis sånn at Velvet Revolvers medlemmer er avdanka Guns N` Roses-folk, og en inntil videre rusfri Scott Weiland (Stone Temple Pilots). Da bør inntekten til både artister, plateselskap og management være sikret på forhånd.


Velvet Revolvers debutalbum til våren

(15.12.03) Velvet Revolver, med medlemmer fra Guns N` Roses og Stone Temple Pilots, nærmer seg slutten av innspillingen av sitt debutalbum. Skiva forventes ute i slutten av mars eller begynnelsen av april måned neste år.


Savoy: Reasons To Stay Indoors

(12.11.01) Savoys fjerde album er profesjonellt ut til fingerspissene, og har en mektig produksjon i ryggen. Det er kanskje noe av aberet ved denne utgivelsen, nettopp at det låter så uforskammet gjennomtenkt og i så måte lite eksperimentelt. Vi bys på mange flotte, svevende pop-perler, men helheten blir til tider ganske kjedelig.


Savoy har passert 40.000

(10.12.99) Det nye a-ha-albumet lar vente på seg – og det er liten tvil om årsaken: Savoy går så det griner.


Waaktaar vil ut i verden - med Savoy...

(07.09.99) - “Mountains Of Time” er et ømt tema for for de som steller med det kommende a-ha-albumet. De virker temmelig usikre; er albumet vi nettopp har sluppet bra for a-ha, liksom? Knallgode anmeldelser gjorde ikke saken bedre...
Paul Waaktaar Savoy snakker om årets pop-sensasjon så langt, det nye Savoy-albumet.


Savoy: Mountains Of Time

(17.08.99) Tilhengerne av et tippeligalag i Oslo har for vane å synge: ”Det finnes kun et fotballag/Som fyller oss med velbehag.” Akkurat den følelsen får jeg av Savoys tredje album: Velbehag. Et helt ekstremt velbehag. Nærmere Beatles har norsk pop aldri vært.


Fra "Memorial Beach" til Savoy

(20.07.99) - En del ganger booka vi de første radene på konsertene - i ren desperasjon. Vi gjorde alt for å unngå de hysteriske jentene foran scenen, den delen av publikum ble liksom Mortens ansvar. Magne og jeg spilte for den eldre fansen på bakerste benk. a-ha trengte et mer seriøst image, og vi sa alltid "okey, vi kan gjøre fjortisblader som Smash Hits, men da skal vi også gjøre et skikkelig magasin." Magne anla et “intellektuelt" skjegg, til fortvilelse for tenåringsjentene i Japan. Dermed ville plateselskapet stryke a-ha fra all promotion der, forteller a-ha sjefen Paul Waaktaar Savoy. I den siste fase av dette tredelte intervjuet, snakker vi om tida rundt “Memorial Beach” - den hittil siste a-ha-LPen. Da sto kalenderen på 1993: a-ha ville ikke framstå som harmløse entertainere. Waaktaar Savoy, Furuholmen og Harket ville nå sitt "egentlige" publikum.


Kampen mot a-ha-produsentene

(09.07.99) - Jeg likte ikke produksjonen på “Hunting High And Low” Når du sitter på en låt som “Hunting High And Low”, har du ikke lyst til å drite på den, hevder a-ha sjefen Paul Waaktaar Savoy. Dette er part to i et tredelt intervju med den kreative kraften i a-ha.


Fra “Fakkeltog” til “Take On Me”

(06.07.99) - Du skulle sette på en låt og slå folk i hjæl på tre minutter. Paul Waaktaar Savoy forklarer hva som forma a-ha historien – den delen vi kjenner så langt. Dette er del I av et omfattende intervju. Det er gledelig å kunne konstatere at de musikalske ambisjonane ikke er omvendt proporsjonale med bevegelsene på bankkontoen.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.