Velvet Revolver: Contraband

Hvis medlemmene i Velvet Revolver hadde hatt andre navn enn det de har, hadde dette albumet neppe vakt spesielt mye oppstuss. Nå har det seg heldigvis sånn at Velvet Revolvers medlemmer er avdanka Guns N` Roses-folk, og en inntil videre rusfri Scott Weiland (Stone Temple Pilots). Da bør inntekten til både artister, plateselskap og management være sikret på forhånd.


Historien om Velvet Revolver startet for to år siden, da de tidligere Guns N`Roses-medlemmene Slash (gitar), Duff McKagan (bass) og Matt Sorum (trommer) kom sammen for en jamsession. De fant da ut at kjemien mellom de tre fortsatt var tilstedeværende, og startet dermed jakten på en vokalist som kunne fylle tomrommet etter Axl Rose, som opptil flere ganger nå hadde fucka opp mulighetene for et GNR-comeback. Flere vokalister ble testet ut, men det var først når den herjede Stone Temple Pilots-vokalisten Scott Weiland prøvde seg, at bandet bestemte seg for at dette funka som det skulle.

"Contraband" er lyden av 90-tallets grungerock, men uten den samme gløden som de store banda fløt på da denne musikksjangeren hadde sin storhetstid. De som hadde forventet seg et nytt Guns N` Roses har altså ikke så mye stort i vente.

Singelen "Slither" som har herjet på radio og tv de siste ukene er en tøff låt, men når denne til slutt ender opp med å bli albumets beste, er det klart at man aner en liten nedtur når man har fordøyet hele albumet noen ganger. Det er først og fremst låtene som ikke er gode nok, selv om de enkelte ganger klarer å fenge.

For eksempel rocker "Illegal i Song" bra. Det samme gjør "Dirty Little Things" og "Superhuman", men alt i alt mangler det en god del krydder for at man skal kunne si seg veldig fornøyd med albumet.

Et par ballader må som regel også til på denne typen album. "Fall To Pieces" er av den typen vi har hørt et dusin ganger før. "Loving The Alien", var jeg sikker på var en cover av David Bowies gode 80-talls låt, men ingen andre likheter enn tittelen var å spore. Småpent, men ikke noe mer enn det, er denne låta som avslutter albumet. "You Got No Right" er den beste av de tre rolige låtene.

Ellers blir brorparten av låtene ganske intetsigende og anonyme, og dermed uengasjerende. Jeg tror allikevel at det kan bli en heftig konsert når Velvet Revolver kommer til Oslo senere i sommer, med en settliste som normalt også inneholder en del låter fra bandmedlemmenes fortid. Bandet spiller på Øyafestivalen fredag 13. august.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Scott Weiland ut av Velvet Revolver

(02.04.08) Etter flere offentlige krangler de siste ukene har bandet valgt å skille lag med den tidligere Stone Temple Pilots vokalisten Scott Weiland.


Velvet Revolver: Libertad

(12.09.07) Trenger verden fortsatt gitarhelter? Ja. Når Slash spiller som han gjør i "She Builds Quick Machines" - da takker jeg og bukker!


Velvet Revolver jobber med oppfølger

(17.11.06) Supergruppa Velvet Revolver, som består av Guns N' Roses-heltene Slash, Duff McKagan og Matt Sorum, samt Scott Weiland fra Stone Temple Pilots og Dave Kushner fra Wasted Youth, leverte i 2004 sitt debutalbum "Contraband", som solgte over to millioner eksemplarer bare i USA. Nå er de i gang med oppfølgeren.


Øyafestivalen Dag 2: Full av skuffelser

(14.08.04) Foruten den steikende sola var det smått med lyspunkter på fredagens Øyafestival. Men noen gode øyeblikk var det, deriblant fra supergruppa National Bank som sto for en feiende flott debutkonsert. Under følger anmeldelser fra festivaldagens oppturer og nedturer.


Velvet Revolvers debutalbum til våren

(15.12.03) Velvet Revolver, med medlemmer fra Guns N` Roses og Stone Temple Pilots, nærmer seg slutten av innspillingen av sitt debutalbum. Skiva forventes ute i slutten av mars eller begynnelsen av april måned neste år.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!