Paradise Lost: Believe In Nothing

Britiske Paradise Lost er tilbake igjen. Det er nå 2 år siden deres forrige album "Host" overrasket/skuffet, men også gledet de mange fans de gjennom sin karriere har samlet verden over. Soundet til Paradise Lost har vært i forandring helt siden starten. Derfor var det spennende å høre hvilken retning de hadde valgt å ta denne gang.


Jeg fikk mitt første overbevisende møte med Paradise Lost i '93, etter å ha hørt "True Belief" fra albumet Icon. Siden da har jeg fulgt hver utgivelse og personlig har jeg ikke latt meg skuffe så langt. Bandet har riktig nok beveget seg totalt fra det som var Paradise Lost i begynnelsen, men i mine ører har det vært en naturlig vei å gå.

Men selv om Paradise Lost slo gjennom for fullt med "Icon" og likevel valgte en mer melodiøs retning siden den gang, har bandet alltid fått gode kritikker for albumene sine. Selv om mange syntes de kanskje begynte å ligne litt for mye på Depeche Mode etter at de ga ut "One Second".

For de som likte "Host", vil nok dette nye albumet fortsatt appellere. "Believe In Nothing" er nemlig slett ikke så annerledes. Den største forskjellen er muligens at de fleste synthene er byttet ut til fordel for gitarer - men det er fortsatt plass til både synth og programmerte rytmer.

Man skulle kanskje tro at det var skjedd store forandringer i besetningen i bandet ettersom soundet har forandret seg så drastisk gjennom årene. Men det er faktisk bare trommis Lee Morris som ikke var med i tiden rundt "Icon".

Noen vil kanskje si at de har solgt sjelen sin for et kommers og ufarlig sound. Jeg vil heller si at de er i stadig, kunstnerisk utvikling. Og selv om musikken ikke er tung på samme måte som før, har de fortsatt det dystre og melankolske lydbildet i behold. Stemningsfullt, vil jeg kalle det.

Lydbildet på "Believe In Nothing" er spennende og detaljert, og albumet inneholder mange høydepunkter. Av de beste vil jeg nevne "Fader", "I Am Nothing", "Something Real" og singelen "Mouth". Likevel synes jeg ingen av dem når opp mot mine favoritter fra "Host"; "Nothing Sacred" og "Ordinary Days".

Albumets kjedeligste låt er "Look At Me Now" som trekkes ned av et kjedelig refreng. Dessuten synes jeg coveret er ganske ukledelig. Noen som kan forklare det for meg?

Jeg synes Paradise Lost har fått til et bra album. Det føyer seg pent inn i rekken av de andre albumene og er en naturlig utvikling etter "Host". Men den definitive Paradise Lost-låta i mine ører er fremdeles "True Belief".

I slutten av mai kommer bandet til Norge og John Dee. Dit skal jeg.


Del på Facebook | Del på Bluesky

"Icon 30" i en glitrende nyinnspilling!

(16.12.23) Dette er ingen remastring, men en helt ny innspilling.


En interessant remastring i emning?

(07.10.23) Remastrede album er ikke alltid like interessante. Det kan se ut som om noe skjer med Paradise Losts "Icon".


Paradise Lost kverner fortsatt ut bra låter

(05.11.22) Paradise Lost på Tons of Rock var den største nedturen lydmessig jeg hadde hatt på lenge. Bandet funka og låt knallbra mens de spilte seg gjennom klassikeren “Draconian Times” (1995), men det var utålelig at lyden var dårlig - og ikke minst at lyden av Opeth overskygget alt. Gleden var derfor stor da det ble klart at de kom tilbake allerede i november!


Problematisk konsert for Paradise Lost

(27.06.22) Paradise Lost leverte. Men store lydproblemer ødela mye. Deler av publikum hørte Opeth like godt.


Paradise Lost: Ikke helt "lost"...

(27.11.09) (Oslo/PULS): Paradise Lost skjøt seg selv i foten rundt milleniumsskiftet, men er forlengst friskmeldt kunstnerisk sett. Hadde bare flere publikummere fått med seg akkurat det.


Paradise Lost klare for Oslo

(21.07.09) De britiske goth-pionérene Paradise Lost har vært en gjenganger på norske konsertscener i godt over 15 år. 26. november er de tilbake, og med seg har de et nytt album i bagasjen.


Paradis funnet

(26.05.01) (Oslo/PULS): Den som trodde Paradise Losts lefling med 80-tallet ga et tamt og uinteressant band, må tro om igjen. For hva dette tidligere doom-metall bandet presenterte fredag, var intet mindre enn en hard og mørk nytelse.


Paradise Lost

(26.07.99) Det var en gang et engelsk arbeiderklasse-band som laga fengende doom-heavy...Vel, nå lager de pop-rock med et indie-rock preg fra den gammle skole(My Bloody Valentine, Slowdive, Jesus And The Mary Chain etc.)


Paradise Lost: Host

(15.06.99) Host er en fin oppfølger til "One Second", og holder seg i samme gate. Så fryktelig spennende er det imidlertid ikke.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.