HILMA NIKOLAISEN: I nesten-akustisk format. Foto: Julia Naglestad
HILMA NIKOLAISEN: I nesten-akustisk format. Foto: Julia Naglestad

Den (nesten helt) akustiske bølgen

Den kommer fra alle kanter av nasjonen denne våren og sommeren - den akustiske bølgen.


Etter å ha vært gjemt bort på Bandcamp og som et eksklusivt tilbud til de vinyl-frelste, er Hilma Nikolaisens «Heritage» endelig tilgjengelig i alle strømmetjenester. Jeg tror jeg glemte å fortelle at hun synger farlig/gledelig likt Green Gartside i Scritti Politti. (Diskusjonen om hvor fornuftig det er å holde utgivelser utafor det «vanlige» markedet – altså strømmetjenestene – får vi ta en annen gang. Regnskapssjefen i Fysisk Format er nok den som kan dette best.)

Jeg kommer helt sikkert til å overse noen utgivelser, men her står jeg med et knippe utgivelser som kan sies å være i familie – stillegående, hovedsakelig akustisk basert musikk.

La meg begynne med Louiens EP «No Tomorrow» (Jansen Records), Live Miranda Solbergs oppfølger til debutalbumet «None Of My Words» (2019). Dette er ikke helakustisk, men alltid veldig nede. En strykekvartett kan klinge vakkert i samspill med en fuzza gitar. Men mest akustisk gitar, og her går det aldri fort unna.

Tekstene er melankolske, såre, tidvis ganske så triste – det er ikke mye håp å spore i tittelkuttet. Det mest oppsiktsvekkende ved «No Tomorrow» er gjennomført, elegant låtskriving. Her låter alt splitter nytt; det er faktisk vanskelig å peke på noen tydelige inspirasjonskilder – bortsett fra alle som skriver virkelig god i dette «voksen»-segmentet.

Over til Frøkedal. Jeg var veldig oppstemt i møte med singelen «SØN» for noen måneder siden, og er vel omtrent like fornøyd med the whole album - «Flora» (Fugleben Records & Fysisk Format). Anne Lise Frøkedal har dét til felles med Live Miranda Solberg at hun er i stand til å skrive sanger som på alle vis lyder som frisk pust.

Her fins faktisk også fuzza gitar blanda med fiolin. Pluss farfisa-orgel! Noen ganger er det bare oppfriskende at noen bærer på sammenlignbart tankegods.

Det hviler ofte en keltisk stemning over Frøkedal, som for eksempel i «Window». Det er som du ser for deg en hvit brud løpe langs strendene oppe i området Irskesjøen/Atlanterhavet. Fortryllende.

«Lonely Robot» åpner med en Pixies-gitar, og etterfølgende «Familiar» er fort-fort pop. En musikalsk, svært variert plate – og se så, om vi ikke også får en sang framført på nynorsknær dialekt. Selveste tittelkuttet, faktisk.

Hvis du trodde «SØN» var et engangstilfelle som potensiell superhit, henviser jeg med glede til «Takedown». Det er dette keltiske igjen, med en kledelig banjo i kompet. Sånne sanger lages ikke hver dag. Det går oppover og oppover og oppover … til det hele ender i et refreng som er komplett uimotståelig.

Da går veien videre til kongene av norsk, akustisk popmusikk. Det er 12 år siden de sist ga lyd fra seg («Declaration Of Dependence»), og hele 20 år siden de debuterte med «Quiet Is The New Loud». Faktum er at herrene Erlend Øye og Eirik Glambek Bøe ikke har forandra seg en tøddel.

De låter fortsatt som Simon & Garfunkel. Ennskjønt – sambarytmene i «Angel» faller kanskje utafor «Sound Of Silence»"-repertoaret?

Kings Of Convenience er to akustiske gitarer og to fine stemmer – pluss en ståbass, en obo og litt synthkomp her og der, men bare litt. Er de glad i «telle-akkorder», sånne som Jan Eggum elsker? Ja, lån gjerne øre til «Lonely Is A Lovely Thing», der de også får fin vokalhjelp av den canadiske vokalisten Leslie Feist. Noe mer sprettent blir dette samarbeidet i «Catholic Country».

I mine ører har dette lett for å bli i overkant fjærlett. Hør «Fever», og jeg tror du forstår hva jeg mener.

«Peace Or Love» (Universal) er gjennomført pent og ikke minst stilreint framført. Behagelig bakgrunnsmusikk til en romantisk aften på balkongen eller ute i hagen. Ikke å forakte, men heller ikke mer enn som så.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Louien - gjerne enda mer intimt

(12.08.24) Dette funka på alle fronter. Louin fikk til og med frem sola!


Hilma Nikolaisen - Kim Gordon-kult

(08.08.24) Sonic Youth, tenker jeg, når Hilma Nikolaisen kommer ut på scenen. Det er noe veldig Kim Gordonsk over henne, der hun står med solbriller og en enkel klipp og enkle klær og gitaren. Litt klassisk, veldig mystisk.


Hvorfor opererer Louien nærmest i det skjulte?

(12.03.24) Det begynner å bli trangt der nå, i landskapet midt mellom americana og pop.


Spennende indie-rock fra Hilma Nikolaisen

(23.01.24) Det har alltid vært vanskelig å plassere Hilma Nikolaisen i det musikalske landskapet. Nå er hun mer indie-rock enn noen gang.


Loaded: Laidback Louien

(13.06.23) Louien var sløyt og rolig og behagelig men det ble nesten litt for rolig og stille. Og var vokalen mikset litt lavt? Det låt litt spinklere enn på innspilling.


Med Louien er Loaded 2023 ferdig booka

(21.04.23) Festivalen som starta opp i fjor, følger i egne fotspor. Her er det musikalsk kvalitet fra ende til annen.


Frøkedal briljerer i Fleetwood Mac-tradisjonen

(18.05.21) Anne Lise Frøkedal – bedre kjent som bare Frøkedal - er ute med tre strålende singler. Tre singler på én gang? Forklaring følger.


Hilma Nikolaisen i så-godt-som akustisk format

(15.02.21) Gir «psykedelisk» fortsatt mening? Kanskje – i så fall er Hilma Nikolaisen i startfeltet.


Kings Of Convenience: Declaration Of Dependence

(25.09.09) 5 år etter forrige album, dukker Kings Of Convenience opp med plate nummer tre. "Declaration Of Dependence" er en stillferdig og moden plate.


Kings Of Convenience for London-ambassaden

(08.10.01) Våre akustiske venner i Kings Of Convenience har fått et celebert oppdrag i anledning Nobels fredspris. 12. oktober blir den 100. Fredsprisen annonsert Oslo. Bergenserne markerer dagen i Norges London-ambassade.


Kings Of Convenience er blitt entertainere!

(30.03.01) (Oslo/Puls): De kom rett fra Dublin hvor de hadde vært oppvarmingsband for de amerikanske lo-fi veteranene i Low. Deres misjon var å overbevise et fullsatt Rockefeller om at "Quiet Is The New Loud"-bølgen er kommet for å bli, og at massiv kritikerros fra både inn- og utland er noe de fortjener. Hvilket de etter dette definitivt gjør - om man skal legge stemningen og responsen blant publikum til grunn.


Kings Of Convenience - Hysj!

(20.02.01) (Trondheim/PULS): Klokka 22.30 lørdagskveld og utsolgt i storsalen. 750 mennesker inne i det store runde rommet, men det var en ting som ikke stemmer. De satt helt stille, de hysjet faktisk på hverandre. De ventet på at Kings Of Convenience skulle spille.


Kings Of Convenience avlyser i London

(31.01.01) I kveld skulle vært en særdeles viktig kveld i livet til de unge herrer som utgjør Kings Of Convenience: Plateslipp i London. Så er alt avlyst - på grunn av en dårlig forkjølelse...


Kings Of Convenience: Quiet Is The New Loud

(30.01.01) Oppsiktsvekkende, så absolutt. Erlend Øye og Eirik Glambek Bøe er ektefødte barn av lo-fi-bølgen i Bergen. Og de våger å ta´n helt ut. Kings Of Convenience er i sin essens mye mer visesang enn hva f.eks. bysbarnet Eggum har stelt med de siste ti åra. Likevel er de rock. Det har med attitude å gjøre.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!