Buktafestivalen 2008: Dag 3

Ikke noe varer evig, forutenom vinylskiver da kanskje, og etter to vellykkede festivaldager i Telegrafbukta var dagen kommet for å avslutte årets Buktafestival. Og hvem passet vel bedre til å dra det hele i gang enn vår egen Åge Aleksandersen?


/ /


Åge Aleksandersen er nok en artist ikke alt for mange hadde ventet å se på Buktafestivalen med det første. Like fullt er det tydelig at dette er mannen mange har ventet og håpet på, for sjelden har undertegnede sett festivalområdet så godt befolket allerede før første artist har gått på scenen. Åge Aleksandersen har på mange måter blitt nærmest en slags norsk Bruce Springsteen, dog uten sammenligning før øvrig. Han reiser rundt med sitt faste, særdeles kompetente (sam)band, akkompagnert av en solid produksjon og et godt regissert show. Låtene, på sin side, taler for seg selv, med en historisk verdi i norsk sammenheng uten så veldig mange sidestykker. Javisst er det harry. Javisst er det kanskje litt vel nostalgisk, men faktum er det at hele Norges trønder leverer et strålende show fra scenekanten i dag. Dødpunktene er det få av, og både mannen og bandet vet hvilke knapper de skal trykke på hos det fremmøtte publikum. Lys og varme kommer overraskende tidlig, ei heller er det mørke og kulde og spore i Telegrafbukta denne dagen. Rosalita, Min dag og Levva livet, med en svipptur innom Twist and Shout, er akkurat der de skal være, med en allsangfaktor som grenser til nærmest for meget. Likevel blir et av settets absolutte høydepunkt Rio de Janeiro, med sitt spenstige arrangement, samt en gnistrende opptreden fra gitarist Skjalg Raaen. Sistnevnte leverer et fyrverkeri av et show på 6- strengeren, og er med på å løfte helhetsinntrykket flere hakk. Egentlig er det ikke så veldig mye mer å si om Åge og hans kumpaner i dag, for dette ble absolutt en positiv overraskelse, og en gnistrende start på festivalens siste dag.


God stemning i Telegrafbukta. Foto: Gøran Børvik

Neste post på programmet er svenske Hellsongs og verdens mest sjarmerende kvinnelige frontfigur. For de som ikke kjenner til bandet fra før, sier nok begrepet lounge metal mer om bandet enn hva 10 svulstige presseskriv klarer å innbille deg. Bandet gjør sine egne versjoner av klassiske hardrock- og heavy metal- komposisjoner, alt pakket inn i akustisk gitar, piano og fløyelsmyk, kvinnelig vokal. For oss som liker litt hardere skyts, og samtidig ikke er så veldig konservativ, blir dette særdeles god underholdning, der bandet viser evne til både kløktige arrangementer og gode melodiføringer. Black Sabbaths Paranoid er første låt ut denne kvelden, og er nok en av låtene som skiller seg mest fra originalen. Det samme gjelder Metallica- klassikeren Seek and Destroy, der det stort sett er det lyriske, og ikke melodien, som sitter igjen fra originalen. Dermed viser bandet også evnen til å komme opp med egne vrier og vendinger, noe som absolutt er preferabelt i dagens musikalske verden. Mest vellykket blir dog låter som Megadeths Symphony of Destruction, Twisted Sisters We're not gonna take it og, ikke minst, avslutningslåten Run to the Hills, der konserten munner ut i allsang og handholding som tatt rett ut fra Finmark- ungdommens hjelpeløse kamp mot storkapitalismen på slutten av 70- tallet - svøpt i solidariske slør og regissert av sosialistiske krefter.

Enhver dag på Buktafestivalen innbefatter et alibi fra undergrunnen, og i dag er det "legendariske" Fuckemos som har tatt turen over dammen for å "berike" det nordnorske festivalpublikumet med sin kompromissløse "musikk". Joda, du skjønner nok hvor dette bærer hen, men det får da være grenser på hvor mye man skal finne seg i? Det er nemlig en gang for alle på tide å stikke fingeren så langt ned i jorda at albuen forsvinner, og ta til ord og kamp mot en kultur og en oppfatning som sier at så lenge merkelappen "undergrunn" står klistret oppe til høyre på omslaget, så er bandet både "legendarisk", "grensesprengende" og "enestående". For all del, konserten i Telegrafbukta i dag er både "legendarisk" og "grensesprengende" så det holder, men dog i en ordklang av noe sånn som "en grensesprengende meningsløs konsert som for all fremtid vil stå som et legendarisk manifest til skrekk og advarsel for resten av det siviliserte verdenssamfunnet!". For ordens skyld, Fuckemos spiller (i den grad det er korrekt å si at de kan beherske sine respektive intrumenter), rølpete, slurvete, og meningsløs punkmetal, med en slags avart av en mislykket pratevokal hentet fra gudhvethvor. Nei, Fuckemos skylder meg 50 minutter av livet mitt jeg aldri får tilbake, og om de prøver å nærme seg landet igjen, stiller jeg gladelig i "velkomstkomitéen" på Gardermoen, kledelig antrukket i granatvest med et matchende dynamittbelte. "Thank you, good night!"

Puh! En aldri så liten utblåsning der, kanskje, men med festivalens to siste artister på vei under lupen er det bare å ta seg seg sammen. Th' Legendary Shack Shakers, også de fra over dammen, har spilt i Tromsø én gang tidligere, da til høystbydende applaus på Blå Rock. For de som har sett bandet før, er det en kjennsgjerning at bandet evner å smelte sammen rockabilly, blues og punk på en særdeles energisk og velsmurt måte, noe de da også gjør i dag. Vokalist J.D. Wilkes fremstår som mildt sagt rape gal, og fronter bandet overbevisende fra start til slutt. Kompet er heller ikke ueffent, og med kontrabass og doble basstrommer blir dette både tight og underholdende. Aberet, dog, ligger hovedsakelig i at låtene synes å gli over i hverandre uten nevneverdig variasjon, og da blir det vanskelig å holde oppe både motivasjon og interessen. Men for all del, alt i alt en god konsert fra Nashville- karene, og Th' Legendary Shack Shakers ender absolutt opp som et av de mest underholdende banden på scenen i Telegrafbukta i år.


Kent: Leverte varene på sølvfat. Foto: Gøran Børvik

Det begynner for alvor å nærme seg slutten på årets festival, og med bare et band igjen på programmet er det bare å komme seg ned i kjelleren for å hente de siste kreftene.


Kent: For første gang i Tromsø. Foto: Gøran Børvik

Svenske Kent har vært ønsket til Buktafestivalen i mange år, og stemningen er til å ta og føle på idét sceneteppet går ned og det svenske pop- maskineriet åpenbarer seg i både sonisk og auditiv forstand. Bandet har etter hvert vokst seg til å bli et av Nordens største band, og på mange måter ligger ikke orkesteret så veldig langt unna våre egne A-ha, da det hele er usedvanlig velprodusert, velregissert og profft til fingerspissene.
Spørsmålet i dag, dog, er om ikke det hele blir litt vel forutsigbart og sikkert. Javisst kan bande skilte med en imponerende diskografi, der Kärleken väntar og Dom andra blir naturlige høydepunkt i settet, men det blir noe rutinemessig og sterilt preg på det hele.


Kent: "Hur mår ni?". Foto: Gøran Børvik

Vokalist Joakim Berg er ikke den mest livlige karen i bygda, ei heller resten av bandet. Derfor berger bandet seg inn på låtskriveriet, som de stort sett behersker til fingerspissene, smakfull instrumentering, samt en solid, klokkeklar og pompøs produksjon. Så alt i alt en ikke over the top opptreden fra svenske Kent, men godkjent og vel så det.

Med det er det bare å pakke sammen sakene for siste gang i år og vende snuten hjemover, vel vitende om at Buktafestivalen åpenbart har kommet for å bli. Hvem festivalen klarer å sette kloa i til neste festival, er det ikke godt å si, men med sin blanding av nisje og folkelighet har ihvertfall festivalen funnet en suksessformel som de neppe slipper taket på med det første.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kent: En Plats I Solen

(10.07.10) Når Kent kommer med et nytt album bare måneder etter middelmådigheten «Rød» er det lov å bli skeptiske. Og ganske sikkert, så skurer den noe livløse Kent-maskinen videre på tomgang.


Kent holder grepet

(25.03.10) (Oslo/PULS): Visst har det gått nedover med Kent siden det kommersielle høydepunktet med "Vapen & Ammunition" fra 2002. Etter at "Röd" floppet ganske betraktelig etter utgivelsen i fjor, løste likevel rundt 7.000 billett i et livlig Oslo Spektrum onsdag.


Kent: Röd

(12.11.09) Det låter umåtelig fett av Kent i 2009, men det blir på en måte litt feil å forsøke å style en Lada.


Buktafestivalen 2008: Dag 2

(05.08.08) Det fine med festival er at ikke all moroa er ferdig i løpet av én kveld. Årets Buktafestival kunne dermed skilte med ikke mindre enn 3 dager med forlystelse, der dag 2 skulle vise seg å bli en av de sterkeste rent musikalsk sett.


Buktafestivalen 2008: Dag 1

(03.08.08) Etter en allerede hektisk festivalsommer var det omsider Tromsø og Buktafestivalen sin tur til å slåss for livets rett som kulturell og sonisk auditiv institusjon. Med nok et solid program skulle det da også vise seg at festivalen tydeligvis er liv laga, og når værgudene i tillegg viste seg fra den lune siden var det svært vanskelig å ikke la seg rive med av den gode stemningen i Tromsøs grønne perle, Telegrafbukta.


Velsmurt hitmaskineri med sporadisk engasjement

(18.07.08) De sortkledde svenskene har en grei dag på jobben i finværet på Moldejazz. Men bandet virker noe uengasjert, og det savnes trøkk og spilleglede hos de relativt unge rockeveteranene.


Kent: Tilbaka till samtiden

(29.10.07) Kent er tilbake etter den meget skuffende "Du & Jag Döden", men i samme spor som har gjort dem mer og mer til et mer programmert popband. Heldigvis er låtkvaliteten mer opp mot "Vapen & Ammunition", men for oss som oppdaget Kent før "Isola" kan veien tilbake til backkatalogen være kortere enn til platebutikken.


Gitarist forlater Kent

(10.01.07) Gitarist Harri Mänti har noe overraskende forlatt bandet Kent, midt under innspillingen av gruppas sjuende album.


Kent: Du & Jag Döden

(12.04.05) Det går ikke an å bli større i Skandinavia enn svenske Kent har blitt. Derfor kan det også bli en utfordring å gi ut plater uten å bli for feige. Men det spørs om ikke Kent har gått på en smell denne gangen, iallefall en liten en.


Kent til Lillestrøm

(15.11.04) Kent rör på sig igjen. 11. juni spiller de på Lillestrøm. Det blir bandets eneste konsert i Norge neste år.


Sykt depressivt fra Kent

(08.11.04) Det nye albumet til Kent er i ferd med å ferdiggjøres, og på sin hjemmeside letter de litt på sløret når det gjelder hva vi har i vente.


2002 - det store Kent-året

(28.10.02) (Oslo/PULS): Hvilket år dette har vært for svensk-finske Kent. Søndag kveld avsluttet de sin andre Norgesturné, og sin tredje Oslo-konsert for året foran 6000 personer i Oslo Spektrum. Og nok en fin konsertopplevelse ble det.


Kent - med litt for lite ammunition

(24.05.02) (Oslo/PULS): Kent viste seg fra en proff, men litt kald og monoton side, under gårsdagens konsert på Rockefeller. Men diehard-fansen var definitivt i den syvende himmel - og vel så det...


Kent: Vapen & Ammunition

(23.04.02) Kent bekrefter sin posisjon som et av nordens aller beste rockeband. "Vapen & Ammunition" er bandets første studioalbum siden den fantastiske "Hagnestad Hill", og det er nok en gang overbevisende saker vi får levert fra vårt broderfolk.


Kent kan å lage party!

(27.04.00) Ett fullsatt Rockefeller fikk se et svært opplagte Kent denne onsdags kvelden. Det er bare snaue tre måneder siden sist svenskene gjestet Norge, og de må gjerne komme like snart igjen! Dette ble nemlig en festforestilling!


Småkjølig superKent

(01.02.00) Rockefeller var fylt til randen da Kent entret scenen denne søndagen. Og da mener vi til randen - av et svært dedikert og oppspilt publikum. Ikke uten grunn har svenskene nådd utallige hjerter med sine to siste album, men akkurat det gjorde de bare tidvis her. Velspilt, og med bra utvalgte låter, var det allikevel en gnist som manglet. Den ultimate magien uteble.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.