Stereophonics: Performance And Cocktails

Som popband i avdelinga for rock har de alt. Etter å ha servert ”Performance And Coctails” er Steerophonics bare en hårsbredd av en tilfeldighet unna Oasis-status.


Som enhet er de bare en trio, men de henter inn (sparsom) keyboardhjelp. Som alltid ligger suksessen hovedsaklig i at bandet som sådan fungerer. De helt spesielle ingrediensene er som følger:

• Kelly Jones er en vokalist extraordinaire; en klassisk rocksanger. Noen som husker Gary Holton, eller Mike Peters (han fra salige Alarm)?

• De er noen skikkelige rever i kunsten å bygge opp låter, arrangere. Ta ”Hurry Up And Wait” som eksempel, og du skjønner hva jeg mener.

• De har skjønt det magiske i møtet mellom øspøs-gitarer og sånne som bare klinger i åpne strenger.

• De har låter som er... wow! Ikke for mye utenom-dikkedarer i akkordrekkene, men likevel nok til at låtene ikke blir... av typen Status Quo, for eksempel.

Alt dette gjør ”Performance And Coctails” til et sant Nirvana av ei rockplate. Til sommeren spiller de sammen med The Black Crowes og Aerosmith, og Jørgen Roll – du som skal ha ”britpop”-scene på Norwegian Wood...


Del på Facebook | Del på Bluesky

Stereophonics kan da mye bedre enn dette

(05.08.25) Når bandet kommer fra Wales og debuterer I 1997, er det nesten uunngåelig at trådene dras I retning The Manic Street Preachers. Men i tilfellet Stereophonics og Manics er det så godt som bare geografien som er sammenfallende.


Bunnsolide Stereophonics

(09.05.25) De kom seint på banen som et slags britpop-band, men de forvalter arven særdeles godt.


Stereophonics - stadig gangbar britrock

(06.03.22) Et slags samle-album. Likevel det stikk motsatte av "greatest hits". En glup idé.


Stereophonics: Pull The Pin

(07.11.07) Brødrene Kelly og Richard Jones og den nye trommeslageren Javier Weyler er tilbake med Stereophonics' sjette langspiller på 10 år. Det blir mer av det samme fra trioen som er gigantiske i Storbritannia i forhold til resten av Europa.


Stereophonics : You Gotta Go There To Come Back

(20.06.03) Kelly Jones og Stereophonics tok kvelertak på millioner av popelskende pengepunger på slutten av 90-tallet. Nå knyter de repet fast til sin egen hals med årets kanskje kjipeste nedtur, ”You Gotta Go There To Come Back”.


Mr. Cable - på tur med U2

(18.06.01) De er blitt ett av de banda - ett av dem som fyker rett til topps på de britiske hitlistene bare de hoster. Og de gjør det med britpop, som er mye mer rock enn pop. Stereophonics er ikke glattslikka! Ikke rart da, at Stuart Cable bare har ett ord som gir uttrykk for hans følelser akkurat nå: - Fantastic!


Diverse Artister: Substitute - The Songs Of The Who

(14.06.01) Samleplater med coverversjoner og såkalte hyllestskiver er ofte en heller uinteressant affære. Av og til popper det imidlertid fram unntak, som dette hylningsalbumet til legendariske The Who. Det som begynte med en Who-låt til en b-side med Cast, endte opp som et helt album. Slike tilfeldigheter kan vi godt like.


Stereophonics og U2 for Amnesty

(03.06.01) Stereophonics må for tida kunne kalles de mest aktuelle rock-sønnene Wales har fostra. (Ja, ja - vi venter på det nye Manics-albumet.) I kveld - søndag 3. juni - spiller de til inntekt for Amnesty International i London. U2 deltar via satellitt fra USA.


Stereophonics: Just Enough Education To Perform

(14.04.01) Med den originale tittelen Just Enough Education To Perform, er Stereophonics og hovedmann Kelly Jones tilbake med ny skive med flere skeive betraktninger på livet. Materialet på Phonics’ tredje langspiller er en grei miks av melodiøse rockelåter og koselige pop-viser. Men det når aldri de helt store høyder.


Tom Jones & Stereophonics-video på nett

(08.03.00) Evigunge Tom Jones ser ut ti å ha fått et rett ut sagt utrolig comeback. Nå kan du tjuvtitte på den nye videoen han har spilt inn sammen med Stereophonics. På nettet, selvfølgelig.


Stereophonics support for Chili Peppers

(24.09.99) Stereophonics spiller support for Red Hot Chili Peppers på deler av Europa-turneen. 1. november blir de å se i Oslo Spektrum.


Middelmådig Stereophonics for fullsatt So What!

(19.02.99) Walisiske Stereophonics spiller til utsolgte konserter i London. Da fyller man også fort So What! en torsdagskveld. Det betyr dessverre ikke at de samtidig gjør noen ekstraordinær konsert.


De neste store brit-pop’erne?

(15.02.99) Stereophonics, ekte arbeiderklassehelter og ypperlig britpop-ekspertise fra Wales. 8. mars er de ute med “Performance And Cocktails”. De har alle muligheter til å bli det nye Radiohead eller Oasis, men Stereophonics tar all oppmerksomheten med stor ro.


Oslo, live, 11. februar 1999

(11.02.99) Ikke for å erte, folkens – men dere der ute med tilhold et godt stykke fra hovedstaden: I kveld spiller Eric Andersen, Bel Canto, Stereophonics og Wilco i Oslo…


Finsk metalfest på Rockefeller

(10.11.25) «Herregud så rått og for ei stemme og solbrillene var jævlig kule, men faen som hu sang og stemninga i salen var helt elektrisk og jeg er så glad vi fikk sett dem live og neste gang bør de spille på ei større scene» - kompisgjengen som gikk bak meg var smått fornøyd med konserten.


Imponerende dansk (!) progmetall!

(09.11.25) Defecto er solid, klassisk progmetall. Ei skive som du vil høre igjen og igjen, for det dukker opp nye detaljer ved hver gjennomlytting.


Husker du Baba Nation? Red & Dali

(07.11.25) Erik Røe synger sjelfullt og eksperimentelt i hyperrom. Offbeat, sjelfull tolkning av R&B og funk.


Battle Beast - Finland og heavy metal, ass

(06.11.25) Heavy metal som det skal spelles. Dyktig band, fantastisk vokal, tøffe låter og musikk man blir glad av å høre på og som gir litt ekstra energi i støvlene.


Granlunds Blues - dødsbra

(05.11.25) Blues? Ja, her er mye blues – og det kan ikke sies for ofte hvor mye man kan få til med bare tre akkorder. Men rein blues er det ikke – og først og fremst: Her går det noe inn i helvete sakte for seg.


Endelig, Steffen Hissingby!

(04.11.25) Steffen Hissingby, 35 år fra Råde, gjør nå sitt etterlengtede debutalbum etter å ha vært en kjent sangstemme i det norske musikklivet i over 15 år. Nå har han endelig funnet sin egen lyd, som viser seg å være en kraftfull, ærlig og poetisk stemme som balanserer det personlige med det universelle.