Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

IDLES - som ville dyr på Sirkus

Med tunge skyts avsluttet britiske Idles Øyafestivalen og Sirkus-scene, med et tydelig bevis på at bandet er en av rockens absolutt ypperste aktører.


Idles / Øyafestivalen / 10.08.24


Det er en ære å avslutte Øyafestivalens siste dag. Den noe større scene Amfiet avsluttes alltid av en norsk, mer kommersiell artist som Sigrid, Aurora eller Gabrielle.

Siste konsert på Sirkus, som starer et kvarter senere og derfor er å regne som festivalens siste, har huset artister som de svenske legendene Sountrack of our Lives og norske hardrock-yndlingene Kvelertak de to siste årene. I år var det britiske IDLES som fikk sjansen til å vise hvordan man stenger av en festival i 2024.

Bristol-kvintetten spiller rock et sted i krysningen mellom hardcore, punk og post-punk. Bandet har fem album på samvittigheten. Årets album "Tang" er til tider vesentlig mer lettbeint enn tidligere utgivelser. På singelen til siste skiva, med det beskrivende navnet "Dancer", samarbeider det med amerikanske bandet LCD Soundsystem, et band med langt lettere musikalsk utrykk.

Personlig er jeg glad i progresjon og at band går i faser, selv om hardcore-fans gjerne liker band slik de opprinnelig hørtes ut. Vel, 2024-varianten høres jaggu ikke så galt ut, den heller!

Det begynner rolig med "Idea 101" fra "Tang" (2024). Det er slik de har gjort det på denne turneen. Vokalist Joe Talbott er som et vilt dyr på scenen. Som en smilende tiger, alltid klar til å hogge løs, lusker han hvileløst rundt, fremoverlent og mumlende, før musikken sømløst glir over i neste låt "Colossus" og teltet tar fyr til dagens først allsang. Vi er i gang!

Deretter er det klart for moshpit. Publikum beordres i to. Undertegnede, som har en Øyafestival-debuterende storesøster på slep, er dum nok til å gå langt frem mot scenekanten i løpet av denne seansen. To sekunder senere blir vi begge slukt av en så voldsom moshpit at jeg må dra søsteren min ut til trygghet. Gøy på konsert, men man må vite hva man driver når litt aggressiv postpunk presenteres med så rå intensitet som det Idles bedriver.

Med øl og sider i håret klart vi oss fint, og storesøster kan for alvor kalle seg innvidd!

Setlisten IDLES presenterte på denne touren er en slagt best-of-liste. Alle skivene er representert, tre låter fra siste skiva og hele fem låter fra klassikeren "Joy As An Act Of Ressistance" (2018) er en og god håndsrekning til de som kan katalogen deres.

Det går så i ett med høydepunkter her at det er vrient å oppsummere. Den voldsomme låta "Mother", den drøye "I Am Scum" eller den buldrende "Never Fight A Man With A Perm" dundrer over oss, før jeg får en av mine personlige favoritter, "tittelsporet" til "Crawler"; "Crawl". Det er bare å ta imot! Det rister i kroppen og jeg står og smiler.

Det er noe eget med hard musikk som også får deg til å føle samhold, glede og alt det der musikk og festival skal gi. Det er synd det er over på Øya for denne gang. Vi får heller nynne på siste vers fra siste låt "Rotweiler" før vi sees igjen i neste moshpit. Da muligens uten storesøster:

Keep going
Keep going
Go
Smash it, ruin it, destroy the world
Burn the house down
Unity


Del på Facebook | Del på Bluesky

Das Body tåler å komme frem i lyset

(15.08.24) «Vi er vant til mindre og mørke klubber, så kom litt nærmere!»


Pulp gav alt - og det var nesten nok

(13.08.24) Pulp - som ifølge Wikipedia betyr «råstoff eller halvfabrikata med massekonsistens» - høres ikke så veldig lovende ut på papiret. Men kunne mannen det litt «cocky» navnet Jarvis Cocker med band, levere varene? Både ja og nei er svaret.


Sirkus Cezinando tilbake i byen

(13.08.24) Onsdag kveld var Øya delt i to. Den ene «godt voksne»-delen, fikk med seg Pulp oppe ved den store Amfiscenen, mens «den yngre»-delen, rundt 7000 av dem, var presset sammen i et fullstappet telt i Teltet-scenen – som også ga ly for øsende, pøsende regn.


André 3000: Keiserens nye klær!

(12.08.24) But I respect the hustle …


Louien - gjerne enda mer intimt

(12.08.24) Dette funka på alle fronter. Louin fikk til og med frem sola!


Veronica Maggio - the girl next door

(12.08.24) Lørdagen på Øya kunne ikke fått en bedre åpning enn Veronica Maggio.


Sivert Høyem - kan du den om Marily Monroe og potetsekken?

(12.08.24) Sivert Høyem har vært en institusjon i norsk musikkliv i snart tretti år. Første gang jeg så ham live var med Abbey’s Adoption, kanskje på Elm Street, kanskje et annet sted, og siden har det blitt mange konserter med Madrugada. Jeg tror aldri jeg har opplevd at han har hatt en «dårlig dag på jobben».


Til topps i riggen med Rosa Faenskap

(12.08.24) Festivaler bør være en miks av band man aldri har hørt om og band man kjenner (godt). For min del var det få artister jeg egentlig kjente noe særlig godt til, men jeg bare måtte inn på lørdagen for å se Rosa Faenskap. Jeg har faktisk gledet meg skikkelig til den konserten, helt siden jeg fant ut at de skulle spille!


Polly gives a cracker

(09.08.24) Polly Jean Harvey med band ga en fantastisk konsertopplevelse på Øya som vi sent vil glemme. Denne konserten hadde nemlig det aller meste en kan forvente og håpe på.


The Kills tok ladegrep … etterhvert

(09.08.24) Pop-punkerne hadde nok ikke til hensikt å verken drepe stemningen eller skyte med rødfis, men det tok tid før stemningen meldte sin ankomst.


Hilma Nikolaisen - Kim Gordon-kult

(08.08.24) Sonic Youth, tenker jeg, når Hilma Nikolaisen kommer ut på scenen. Det er noe veldig Kim Gordonsk over henne, der hun står med solbriller og en enkel klipp og enkle klær og gitaren. Litt klassisk, veldig mystisk.


Idles: Arbeiderklasse-pønk fra Bristol

(27.09.20) Dette er rått og brutalt, både i form og innhold.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.