Idles: Arbeiderklasse-pønk fra Bristol

Dette er rått og brutalt, både i form og innhold.


Hvis du er fan av Leonard Cohens «Slow», kan du muligens glemme Idles. De liker å karakterisere seg sjøl som et «angry band», og har sine ord i behold. Dette er illsinte, unge herrer.

Bristol-bandet albumdebuterte med «Brutalism» - helt korrekt tittel – i 2017, og de er produktive. «Ultra Mono» er deres fjerde full-lengder. De spiller pønk, men gjør mye mer ut av sjangeren enn «tre grep og sannheten». På sitt beste er de like gode som Sex Pistols, og da snakker vi i min bok om seierspallen i pønk.

Sjefen i bandet, Joe Talbot, skriver harmdirrende tekster. Noen vil sikkert mene han er i overkant politisk korrekt, men mener han alt dette «korrekte» - ja, så mener han det vel. Og det er ingen grunn til å betvile hans engasjement.

Jeg aner ingen ting om Talbots oppvekst og bakgrunn, men han synger som om han har bodd hele livet på Blitz. (Som vel strengt tatt ikke forteller så mye om klassebakgrunn; det er nok av middelklasseungdom som har «feriert» på Blitz – omtrent som de velstående «dead heads» som fulgte Grateful Dead året rundt.)

Det er ingen tvil om at Joe Talbot mener han lever i et klassesamfunn, et standpunkt de færreste vil bestride. Derfor roper han høyt og tydelig. Ikke en gang når han skriver og synger «The Lover», greier Talbot å holde seg i skinnet: «Fuck you! I’m a lover»!

Men musikken er altså mye mer nyansert, selv om den er rått tilhogd. Mye råere enn Fontaines D.C., men helt klart i slekt.


Del på Facebook | Del på Bluesky

IDLES - som ville dyr på Sirkus

(13.08.24) Med tunge skyts avsluttet britiske Idles Øyafestivalen og Sirkus-scene, med et tydelig bevis på at bandet er en av rockens absolutt ypperste aktører.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!