Spacekøntry fra Laibach

Da Laibach slapp “LOVE IS STILL ALIVE I (Moon, Euphoria)” 13. oktober 2022 måtte jeg egentlig bare le. Space køntri, lzm. Introen minnet litt om Dumdum boys “Transit”. At de digga å jobbe med soundtracket til Iron Sky visste jeg, men jeg tenkte at dette var ultrasært, selv til dem å være.


På Bandcampsida sto låtlista, og jeg hadde vel aldri trodd at de faktisk skulle gi ut åtte varianter av denne høyst underlige låta. Den var faktisk så snodig at jeg ikke har anmeldt den før nå - i påvente av resten av skiva.

I november slapp de The Future og løftet om Sketches of The Red Districts. Den kom i januar og er bare vakker! Et Laibach som atter en gang har fornyet seg, fråtsing for fans i deilig ny musikk, så man riktig kunne glede seg til konserten i Marmorsalen på Sentralen neste onsdag.

Så slapp de altså resten av "LOVE IS STILL ALIVE" og jeg aner ikke hva jeg skal si. Dog ser jeg på setlist.fm at de faktisk spiller hele skiva på konsertene nå, og da bør jeg helst skrive noen ord. De spiller mye annet også, så konserten kommer garantert til å bli storslagen, men...

Dette er kanskje det mest absurde prosjektet deres hittil, men jo mer jeg lytter, jo mer liker jeg det og gleder meg til å se det live.

Den starter med en helt fantastisk tekst: “My English is no heaven // My German's even worse // But I can drive the space ship // Across the universe // And if there's any life on Mars // I haven't got a clue // The only thing I know for sure is // I'm in love with you” (med forbehold om feiltolkning)

Så hvordan låter dette egentlig?

Dette er absolutt ikke som gamle dagers tolvtommere der den samme låta fantes i minst fire forskjellige versjoner: Standard, Extended, Radio mix og noe annet tull. Laibach tar deg med på en musikalsk reise gjennom verdensrommet og gjennom genre, som bare de kan, uten at det blir kjedelig eller ensformig. Ved siste gjennomlytting (den fjerde tror jeg?) var det nesten så jeg kunne ønsket meg at den var lengre.

Vi begynner i en tid der jorda og månen ikke lenger finnes (kanskje Hitler som red inn på sin T. rex greide ødelegge det fullstendig) og blir med Laibach på en reise gjennom verdensrommet på leit etter en planet å lande på. Titlene har betydning her. Tror jeg. Eller kanskje ikke. Euphoria fordi håpet er lysegrønt. Libidine fordi det er lite å finne på i et romskip. Dopamin når hyttefeberen setter inn. Oxytocin for reproduksjon, prolactin for amming, insomnia fordi småbarn, tristitia for sorg, dysforia fordi det er ingen beboelige planeter og livet har ingen hensikt lenger og unga har blitt voksne og aldri sett noe utenfor romskipet de ble født på.

Det som begynner som en glad og lykkelig spacekøntrilåt ender som en trist kjærlighetsballade. En tragisk en som sådan – for de fant aldri noen planet som var beboelig, de er fortsatt på dette romskipet og har blitt gamle og grå.

Ingen lykkelig slutt, med andre ord.

Dette er absurd. Og morsomt. Sprøtt. Litt som julaften og en stor pakke med uidentifiserbart innhold. Spenningen er stor. Jeg gleder meg til å se det live. For som jeg har skrevet før: Laibach er aldri dårlig.

Låtliste: LOVE IS STILL ALIVE I (Moon, Euphoria), LOVE IS STILL ALIVE II (Venus, Libidine), LOVE IS STILL ALIVE III (Mercury, Dopamine), LOVE IS STILL ALIVE IV (Neptune, Oxytocin), LOVE IS STILL ALIVE V (Uranus, Prolactin), LOVE IS STILL ALIVE VI (Saturn, Insomnia), LOVE IS STILL ALIVE VII (Jupiter, Tristitia) , LOVE IS STILL ALIVE VIII (Mars, Dysphoria)


Del på Facebook | Del på Bluesky

Laibach i all sin prakt

(30.05.24) Introen som møter meg på Vulkan Arena denne kvelden er ikke en dj eller forprogrammerte låter. Det er et repeterende spor som gjentas ad nauseum. Trommer, applaus og litt tilrop, som ved inntoget til en Military Tattoo. «Leben heißt Leben intro trommeloop». Nakkehåra er i full beredskap.


Advarsel: Nova Akropola!

(17.12.23) Beinhardt, rått og grusomt, ubeskrivelig deilig.


Laibach: The Engine of Survival EP

(28.10.23) Laibach har vel vært innom absolutt alle genre som eksisterer. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til tittelen, bekymra for at det ble mer spacekøntri som ”Love is still alive”. Dermed har jeg avventet litt å lytte, for å være mentalt forberedt på hva det enn viser seg å være.


Laibach leverer, og vi smiler hele veien fra banken

(05.02.23) «Husk at konklusjonen skal til sist, Siri» formaner jazzkompisen. Han har blitt dratt med for å se litt slovensk avant-garde. Hva han syntes? «Det var ikke så verst, men stemmen hans er noe spesiell; det ble bedre etter hvert.»


80-talls Laibach i ny drakt

(13.01.23) Vi vet det bare er januar, men dette er årets skive. Dette er den beste skiva til Laibach ever.


Laibach leverer – alltid!

(16.03.19) Laibach er det politiske avant-garde bandet som innimellom lager de villeste coverversjoner av de mest usannsynlige sanger. Eller de er popbandet som tidvis lager støy. Uansett hvilket forhold man har til Laibach, og hvilken periode man først ble kjent med dem på, kan man i hvert fall ikke kalle dem kjedelige.


Laibachs Final Countdown på Arvika 00!

(01.08.00) Arvika ligger rett over grensa til Sverige og det tar cirka tre timer å komme seg dit med bil fra Oslo. Festivalen er et must for alle gothere og synthere, hvert år er det store navn på gang.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.