Advarsel: Nova Akropola!

Beinhardt, rått og grusomt, ubeskrivelig deilig.


Laibach har vært ekstremt gavmilde i år. I januar hadde vi gleden av både "Sketches Of The Red Districts" og "Love Is Still Alive", og rosinen på kransekaka eller pølsa i kirsebæret var konserten på Sentralen i mars.

I tillegg kom soundtracket til "Iron Sky: The Coming Race", singelen "The Engine of Survival" og en nyutgivelse av EPen "In The Army Now"/"War" (originalen kom i 1995).

Men altså, "Nova Akropolis" som er så beinhard og rå og grusomt, ubeskrivelig deilig - og jeg har i grunnen sliti med å finne ord for å beskrive denne utgivelsen. Nå som året lakker og lir mot slutten og det snart er 2024 med nye album og konserter med Laibach å glede seg til, er det på tide å sluttføre denne anmeldelsen.

Den klassiske "Nova Akropola" (1986) har blitt remastret og kjørt gjennom kverna. I tillegg får vi liveversjoner av de fleste av låtene på skiva. Den er marginalt mindre streng enn tidligere utgivelser, men skiva er fortsatt litt for spesielt interesserte tør jeg påstå. Der jeg kan høre på "Spectre" (2014) i uendelig lang tid, får jeg plutselig nok av skiver som er så brutale som "Nova".

Jeg har hørt på disse to skivene (liveinnspillingene er fra opptak gjort 2018-2021, unntatt "Vade Retro Satanas" fra 1997) forlengs og baklengs, alfabetisk og kronologisk, en del ganger. Reint teknisk kan jeg si at jo flere ganger jeg hører på ei skive, jo bedre synes jeg at den er, tross alt. Dårlige skiver orker jeg ikke høre veldig mange ganger.

Laibach er så befriende - av mangel på et bedre ord akkurat her og nå - de er et band som krever mye av lytteren, men samtidig er uttellingen så gigantisk fordi man kan slippe seg helt løs. La alle tanker fare. Bare fokusere på lydene de lager, på melodiene og tekstene (som jeg ikke skjønner stort av). Inntil det sier stopp og jeg må ta en pause på en dag eller ei uke eller en måned.

Enkelte deler av noen låter er rimelig hardcore. "Drzava" krever mye og er overhodet ikke for pyser, men herligheten for ei fantastisk låt! Den er helt ekstremt sjuk hard og helt fantastisk i sin galskap!

Skal jeg differensiere mellom remastra gamle og nye liveversjoner? Nei, det gidder jeg ikke. Originalen er så rein blitt og liveversjonen er knall, særlig fordi Donna Marina Mårtensson (jeg antar det er hun som synger på liveversjonene) har den mest perfekte stemmen til å akkompagnere Milan Fras.

"Ti, Ki Izzivas" er nesten ei poplåt å regne i liveversjon, og har tilsynelatende blitt standardfølge på dagens konserter sammen med "Krvava Gruda - Plodna Zemlja". Noe man selvfølgelig setter stor pris på, men jeg hadde gjerne hørt "Nova Akropola" eller "Drzava" live (men det hadde nok holdt med én gang). Begge er så tunge og sjukt heftige at jeg har forståelse for at de kanskje ikke er øverst på lista når setlister skal settes sammen.

Verdien Donna Marina har tatt med seg inn i Laibach tror jeg er seriøst undervurdert - for hun gir dem en helt intens dybde, tar dem med opp på neste nivå, har på mange måter kanskje blitt det viktigste (live)elementet de har? Det kan selvfølgelig være tilfeldig at utgivelsesfrekvensen deres økte voldsomt etter at hun ble anerkjent som fast medlem i Laibach.

Og dommen? Lytt gjerne til "Nova Akropola", men husk at du har blitt advart.

Låtliste: Krvava Gruda - Plodna Zemlja // Vier Personen // Panoarma //Drzava // Decree // Vojna Poema // Nova Akropola // Die Liebe // Ti, Ki Izzivas (outro) // Vade Retro // Nova Akropola (live) // Ti, Ki Izzivas (live) // Die Liebe (live) // Vade Retro Satanas (live) // Krvava Gruda - Plodna Zemlja (live) // Drzava (live) // Vier Personen (live)


Del på Facebook | Del på Bluesky

Laibach i all sin prakt

(30.05.24) Introen som møter meg på Vulkan Arena denne kvelden er ikke en dj eller forprogrammerte låter. Det er et repeterende spor som gjentas ad nauseum. Trommer, applaus og litt tilrop, som ved inntoget til en Military Tattoo. «Leben heißt Leben intro trommeloop». Nakkehåra er i full beredskap.


Laibach: The Engine of Survival EP

(28.10.23) Laibach har vel vært innom absolutt alle genre som eksisterer. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til tittelen, bekymra for at det ble mer spacekøntri som ”Love is still alive”. Dermed har jeg avventet litt å lytte, for å være mentalt forberedt på hva det enn viser seg å være.


Laibach leverer, og vi smiler hele veien fra banken

(05.02.23) «Husk at konklusjonen skal til sist, Siri» formaner jazzkompisen. Han har blitt dratt med for å se litt slovensk avant-garde. Hva han syntes? «Det var ikke så verst, men stemmen hans er noe spesiell; det ble bedre etter hvert.»


Spacekøntry fra Laibach

(27.01.23) Da Laibach slapp “LOVE IS STILL ALIVE I (Moon, Euphoria)” 13. oktober 2022 måtte jeg egentlig bare le. Space køntri, lzm. Introen minnet litt om Dumdum boys “Transit”. At de digga å jobbe med soundtracket til Iron Sky visste jeg, men jeg tenkte at dette var ultrasært, selv til dem å være.


80-talls Laibach i ny drakt

(13.01.23) Vi vet det bare er januar, men dette er årets skive. Dette er den beste skiva til Laibach ever.


Laibach leverer – alltid!

(16.03.19) Laibach er det politiske avant-garde bandet som innimellom lager de villeste coverversjoner av de mest usannsynlige sanger. Eller de er popbandet som tidvis lager støy. Uansett hvilket forhold man har til Laibach, og hvilken periode man først ble kjent med dem på, kan man i hvert fall ikke kalle dem kjedelige.


Laibachs Final Countdown på Arvika 00!

(01.08.00) Arvika ligger rett over grensa til Sverige og det tar cirka tre timer å komme seg dit med bil fra Oslo. Festivalen er et must for alle gothere og synthere, hvert år er det store navn på gang.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.