Stas med tu'ba og Slow Motion!

En konsert kan gjøre verden til et bedre sted å være for en liten stund, mens to konserter kan gjøre at verden forsvinner helt mens man summer seg etter påkjenningen.


tu'ba/Slow Motion Quintet / /


I konsertserien LuntGamle Logen fikk vi to slike solide doser med musikk denne kvelden. Først Live Roggen og Lars Andreas Haug med sitt prosjekt tu'ba, så Solveig Slettahjell med sin Slow Motion Quintet. Felles for disse var at de var lavmælte, med stor formidlingskraft, og med musikken som det primære målet – ujålete og ekte. Og stemmene til Roggen og Slettahjell, de var jammen ganske like de også – i hvert fall tilsynelatende.

Men der Roggen tok seg store friheter i fraseringene var Slettahjell strengere i formen. Og de turde å scatte - begge to! Det er ikke så mange sangere som slipper sikkerhetsnettet slik disse to gjorde det, det er jo det som er jazz, er det ikke? Å improvisere.

tu’ba

Live Roggen kom inn på scenen sammen med Lars Andreas Haug. Hun begynte å synge alene, en melodisk svært krevende sang, uten å nøle og uten å feile. tu’ba er et orkester som består av instrumentene sang og tuba – ikke noe mer. Men det er nok. Med bakgrunn i korpsbevegelsen kunne det ikke falle en inn å tro at en tuba kan gi så mye og så mange lyder som Haug klarte det i Gamle Logen.

Repertoaret besto for det meste av låter Roggen har laget og coverlåter/standardlåter. De gjorde blant annet en svært fin versjon av Joni Mitchell sin Fet"Woodstock", og Roggen var nærmere Mitchell sin versjon enn hun har vært før – hun låt rett og slett mykere nå.

Haug spilte/sang ganske så orginalt på tubaen sin. Han sang gjennom den, og spilte på den som en dijeridoo, med sirkelpust som gjør at tonen ikke ble brudt når han pustet. Tubaen ble brukt både som rytmeinstrument og som melodisk instrument, og ofte gjorde han begge deler samtidig - imponerende.

Roggen sang fint og har lagd endel gode låter. I Logen hørtes for første gang, i hvert fall for undertegnede, en Roggen-låt med norsk tekst: "Silkespor". Den fungerte svært bra! Ellers sang og scattet hun så det var en fryd, og kanskje har hun blitt litt mykere i uttrykket.
Ekstranummeret til tu'ba var en mildt sagt spesiell versjon av Emil sin "Snikkarbo", og vi ble ikke ført tilbake til barndommens Lønneberget, men fikk høre en absurd, morsom, rocka versjon.

Slow Motion Quintet

Så snek den silkemyke standardjazzen seg rundt kroppen som en rosa sky. Slettahjell og hennes kvintett viste at de på ingen måte hadde stivnet i noen tradisjon – de bare brukte den som ramme. Noen ganger låt orkesteret som et snodig skrangleorkester. Ikke noe negativt i det, de skapte illusjoner og la nytt innhold i låtmaterialet. Som for eksempel i "My Heart Belongs To Daddy", som fikk et illevarslende preg Marilyn Monroe sikkert ikke hadde tenkt seg da hun sang sin versjon.

- Det er så deilig å stå på scenen, sa Slettahjell, og det var tydelig at hun mente det. - Det er så stas.


SLETTAHJELL: Syns det var stas i Gamle Logen - og det syns vi også. Foto: Ann Iren Ødeby/PULS ( )

Stas var det for publikum også, og for de andre medlemmene i kvintetten. De så ut til å kose seg på scenen alle sammen. Pianist Morten Quenild spilte noen fine soli, minte noen ganger om den svenske pianisten Bobo Stenson, og noen ganger spilte han rett på pianostrengene, inni pianoet. Sjur Miljeteig fikk oss til å tro at Chet Baker var tilbake, men bare et lite øyeblikk før han igjen ble til Miljeteig. Og Mats Eilertsen bidro i vakkert sammspill med Slettahjell i "Time After Time". Per Oddvar Johansen bandt det hele fint sammen, og hadde en fin versjon av "Wild Is The Wind" sammen med vokalisten.

Disse to vokalistene, Roggen og Slettahjell, er først og fremst musikere som mestrer instrumentene sine på en brilliant måte. Det viste de til fulle denne kvelden på Gamle Logen. Det eneste var at det nesten ble for mye av det gode, men bare nesten.

Takk for konserten.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kort og greit, fabelaktig fint!

(17.01.25) Dette samarbeidet, kjære venner, er nærmest grenseløst vellykka. Legg gjerne trykk på «grenseløst».


Et hvileskjær for Solveig Slettahjell

(06.10.20) Solveig Slettahjell gyver løs på den store amerikanske sangboka. Og timinga kunne dessverre vært bedre.


Solveig Slettahjell: Tarpan Seasons

(09.11.09) Hun snakker i intervjuer om at dette er country-inspirert. Hun er helt på jordet. Gospel-inspirert? Mulig. Og mye Tom Waits! Men først og fremst: Solveig Slettahjell. Nå har vi henne der vi helst vil ha henne.


Solveig Slettahjell/Slow Motion Quintet: Good Rain

(20.11.06) Er Norge i ferd med å skaffe seg et crossover-band i stil med Esbjörn Svensson Trio - det sagnomsuste EST? Et og annet kan tyde på det. For med sin fjerde utgivelse har Solveig Slettahjell og hennes Slow Motion Quintet for alvor forlatt det som tidligere har kunnet minne om et orkester skapt for "standards". Nå er det bare god musikk - tradisjonelt og moderne på en og samme tid. Akkurat som EST.


Radka-prisen til Slettahjell

(21.07.05) (Molde/PULS): Solveig Slettahjell ble i dag tildelt den femte minneprisen i Radka Toneffs navn. Prisen er på 25000 kroner.


Solveig Slettahjell Slow Motion Orchestra: Pixiedust

(28.02.05) Bare noen få dager etter at Solveig Slettahjell har fått Spellemannprisen for 2004 for "Silver" lanserer hun en brennhet kandidat til at prisen skal gå akkurat samme vei også for 2005. "Pixiedust" er hennes tredje CD på fem år, og hennes første med hovedsakelig originalmateriale. Med denne utgivelsen tar Solveig Slettahjell nok et kjempesteg i retning seg sjøl, og er Marit Bjørgen en komplett skiløper så er Solveig Slettahjell en komplett vokalist. Hvordan man enn snur og vender på det er begge disse trønderne i verdensklasse, og mitt tips er at Slettahjell kommer til å bli værende det mye lenger enn Bjørgen.


Solveig Slettahjell på Bare Jazz

(25.02.05) 28. februar er Solveig Slettahjell klar med nytt album. Dagen etter kan du høre henne, helt gratis, på Bare Jazz i Oslo.


Solveigs sang

(03.07.04) (Kongsberg/PULS): Det har skjedd svært mye gledelig innen norsk vokaljazz det siste tiåret. En av de aller viktigste eksponentene for det er Solveig Slettahjell som gjennom sine to CD-er med sitt Slow Motion Orchestra/Quintet har tatt standardskatten med til nye steder. Nok en bekreftelse fikk vi på Kongsberg.


Solveig Slettahjell Slow Motion Quintet: Silver

(20.02.04) Da Solveig Slettahjell debuterte under eget navn for knapt tre år siden med "Slow Motion Orchestra" var hun en sensasjon i manges ører. For de som hadde fulgt den særdeles lovende vokalisten noen år var det kun en bekreftelse: Solveig Slettahjell var en vokalist med et uendelig potensial. Nå foreligger oppfølgeren. Slettahjell har tatt ytterligere steg i retning seg sjøl og verdensherredømme.


Slettahjell: Very recommended

(01.05.02) Solveig Slettahjell - for tida covergirl i puls.no - får strålende mottakelse også i utlandet. Les hva Terry Berne i Music & Media skriver:


Ei stasen sangerinne

(01.05.02) - Jeg er så forferdelig glad i disse låtene… og så er jeg så forferdelig glad i å synge. Der ligger det: Å få gjøre ei plate, gir meg anledning til å synge. Solveig Slettahjell gir til beste en liten flik av sin filosofi – og stort enklere kan det vel ikke sies?


Kvitretten og Torgeir Rebolledo Pedersen: Kloden Er En Snurrebass Som Snurrer Oss

(01.02.02) Timingen er kanskje ikke all verden for Kvitretten denne gangen. Hvis noen tror det er et negativt utgansgpunkt for denne omtalen, så tar de helt feil. Det er bare det at ved lanseringen av dette høyst spesielle og spennende prosjektet sammen med poeten Torgeir Rebolledo Pedersen, så takker det mest spennende vokalensemblet her hjemme for seg. Det er selvsagt vemodig for oss som har hatt mange gledesstunder sammen med Kvitretten opp gjenom åra, men samtidig er det noe som heter at å gi seg på topp ikke er så dumt det heller. Det høres ut som om Kvitretten har fulgt det "rådet".


Solveig Slettahjell: Slow Motion Orchestra

(07.11.01) For dem som har fulgt Solveig Slettahjells vekst siden hun første gang lot høre fra seg i duo-sammenheng med Håkon Hartberg på begynnelsen av 90-tallet, så er det ingen stor overraskelse at vi har med en langt framskreden jazzvokalist å gjøre. Med sin første solo-utgivelse bekrefter hun at vi har med et supertalent å gjøre.


Kvitretten: Everything Turns

(04.05.99) Hvis du forbinder vokalensembler kun med The Manhattan Transfer eller The Real Group, bør du snarest mulig opprette en ny kategori. Kvitretten er nemlig noe helt annet, og har med sin andre CD tatt nok et nytt steg i retning... seg sjøl.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.