SOLVEIG SLETTAHJELL: - Jeg innrømmer gjerne at det er stas med god kritikk!

 ( )
SOLVEIG SLETTAHJELL: - Jeg innrømmer gjerne at det er stas med god kritikk! ( )

Ei stasen sangerinne

- Jeg er så forferdelig glad i disse låtene… og så er jeg så forferdelig glad i å synge. Der ligger det: Å få gjøre ei plate, gir meg anledning til å synge. Solveig Slettahjell gir til beste en liten flik av sin filosofi – og stort enklere kan det vel ikke sies?


Vi snakker ikke Silje Nergaard-salgstall, men henimot jul i fjor var det faktisk veldig utsolgt rundt omkring. Folk som ville ha tak i ”Slow Motion Orchestra” med Solveig Slettahjell og hennes kvartett; Mats Eilertsen (bass), Per Oddvar Johansen (trommer), Sjur Miljeteig (trompet), Morten Qvenild (piano) fikk alt for ofte et ”nei, dessverre”.

Men du har kanskje gjetta at dette ikke akkurat dreier seg om rett fram pop eller rock’n’roll?

Solveig Slettahjells platedebut som solo-artist handler om standardlåter fra amerikansk jazzhistorie – sånne sanger vokalister som Ella Fitzgerald, Shirley Horn og Sarah Vaughan tidligere har satt sitt stempel på. Slettahjell kommer ganske så oppsiktsvekkende bra fra det.

- Jeg hadde bestemt meg for å drite i kritikkene; et greit skjold å ha, liksom. Men jeg må innrømme at den guarden detter fort, idet folk skriver fine ting. Det er stas.

(”Stas” – kjenner du det ordet? Et sørgelig glemt uttrykk, som for tida er veldig in i diverse musikerkretser. Vi må finne fram til disse igjen, uttrykk som er i ferd med å gå i glemmeboka. Som ”fabefalaktig”, for eksempel – hvilket fabelaktig ord! På linje med min mors drodling om været: - Ja, ja. Nei, nå tror jeg det går mot et skikkelig ruskevær...

REIN IMPROVISASJON

Første gang omverdenen ble oppmerksom på frøken Slettahjell, var via et duo-samarbeid med pianisten Håkon Hartberg. Han døde i 1996.

- Det var så forferdelig trist… både på det menneskelige og musikalske plan. Jeg holdt på med jazz på Musikkhøyskolen på den tida, og tenkte: - Hva faen gjør jeg nå?

Samtidig var hun i gang med funkbandet Squid, og et års tid etter Hartbergs død starta Slow Motion Orchestra opp.

- Det begynte vel som et slags orkesterprosjekt, men etter hvert har vi tatt mange svinger. Også nå, selv om vi er ute med denne standardskiva, går våre referanser i mange retninger. Det er viktig for meg.

La oss utfylle bildet en smule: Høsten 2001 deltok hun på Robert Warings plate, i desember sang hun jula inn sammen med PoingJazzid, mens hun i fjor sommer opptrådte på jazzfestivalen i Pori sammen med Pori Sinfonietta. I tillegg kommer jobben hennes i den ekstremt eksperimentelle vokalgruppa Kvitretten, utallige jobber med swingbandet Køhn/Johansen Sekstett, og innimellom er det samtidsmusikken som teller.

- Jeg er kort og greit opptatt av sang. Innfallsporten til samtidsmusikken var et ønske om å eksperimentere med instrumentet mitt.

- Du bruker noter, da – i samtidsmusikken?

- Nå jobber jeg med rein improvisasjon.

HERR ANDRESEN

Samtidsmusikk. Standardjazz. Funk. Piano/vokal-duo. Kvitretten (jeg kommer ikke på noen sjanger å putte dem i); ei allsidig dame.

- Uansett hvor i det musikalske landskap jeg befinner meg, er frasering det viktigste for meg. Musikalsk bevegelse, eller frasering, er grunnleggende viktig uansett sjanger, og det gjør at standardjazz og samtidsmuskk på mange måter handler om akkurat det samme for meg.

- Freebag; som i Bjørnar Andresen?

Hun trenger ca. ett hundredels sekund på å finne svaret (selv om hun ikke akkurat omgås herr Andresen til daglig):

- Men Bjørnar er jo samtidsmusikk!

Hva samtidsmusikken angår, uttrykker hun glede over å jobbe med noe som er ”så himla tenkt”.

I BARNEHAGE

Gjennomtenkt har det forhåpentligvis vært også, det arbeidet som allerede er blitt til den nye Kvitretten-skiva. Den kom i februar, med tekster av stuntpoeten Torgeir Rebolledo Pedersen. Produktet har fått den selvfølgelige tittel ”Kloden Er En Snurrebass Som Snurrer Oss”. Vi snakker full a capella.

- Ikkeno’ pop-musikk denne gangen heller?

- Det er’ke det, du!


SOLVEIG SLETTAHJELL: Ikke akkurat arbeidsledig. Foto: Ann Iren Ødeby/PULS

( )

Livet er en liten dings, tenker vi – idet vi konstaterer at Slettahjell utover vårparten er satt opp med barnehagekonserter sammen med Kvitretten-kompis Eldbjørg Raknes – før hun er klar for nye jobber med Slow Motion: Gamle Logen, bl.a. i smeltehytta lørdag kveld under Kongsberg jazzfestival. I tillegg skal hun til Nattjazz i Bergen...

- Du er ikke arbeidsledig, Slettahjell?

- Det kan man ikke påstå.

SKAPTRØNDER

Solveig Slettahjell (30) er født i Bærum, men flytta tidlig til Steinkjer og Orkanger, før hun som 19-åring fant en tilværelse i hovedstaden. Siden har hun bodd her. Den omflakkende tilværelsen kan bare anes i hennes muntlige språk. Journalisten, innfødt Oslo Øst, ville faktisk kunne kommet til å tippe på et eller annet sted i… Groruddalen?!?!

Hun ler, og nipper til en halvliter.

- Jeg snakker trøndersk til alle andre enn østlendinger. Snakker jeg for eksempel med en bergenser, da snakker jeg kav trøndersk! Vær du trygg!
Hennes hovedfagsoppgave fra Musikkhøyskolen bærer forresten tittelen ”Det Rytmiske Aspekt Ved Frasering”.

SCENESKIFTE

Det er antageligvis på dette tidspunkt intervjuet endrer karakter fra fire flate til 5/4.

- Har du aldri hatt lyst til å bli rik & berømt pop-sanger?

- Helt ærlig; jeg har aldri tenkt på det. Jo, sikkert… Det der må jo være en løgn… da jeg var liten… Men det har faktisk aldri vært min motivasjon å bli rik og berømt. Jeg har på en måte blitt huka på musikken….
Intervjueren noterer høflig, plasserer sitt blikk dypt ned i eget glass – før hans oppmerksomhet igjen påkalles, i form av et aldri så lite utbrudd:

- Huff, dette må da høres utrolig innlært ut!

Vi flirer.

- Mormor liker denne skiva; det finner jeg spiselig… Poenget er at jeg ha’kke lyst til å gjøre noe jeg ikke har lyst til!

SLY STONE

På pop-sida gir Slettahjell uttrykk for kjærlighet til The Beatles og Prince, men mest interessant er det vel å høre hvilke vokalister hun setter høyest.

- Sly Stone; han er konge! Og Aretha Franklin; hun er til å spise opp… Ingen fraserer som henne. Det er også vanskelig å komme unna Frank Sinatra; her kan man virkelig snakke om at fraseringene er… finslipt så det holder. Og glemte jeg kanskje Betty Carter? Har du hørt ”Baby It’s Cold Outside”, med Betty Carter og Ray Charles!

Sly Stone? Fortjener noen ekstra ord.


SLY STONE: Ikke akkurat skolert, men...

( )

Han heter egentlig Sylwester Stewart. I 1965 danna han Sly And The Family Stone. Byen var San Francisco, tida var the early days of Summer of Love, og Sly Stone dro i gang et sterkt politisk/psykedelisk funk/soul-band som bl.a. rakk å gjøre en legendarisk konsert på Woodstock i 1969 – før bandlederen dessverre fada ut i et ødeleggende narkotikamisbruk. Fortsatt er bandet en viktig inspirasjons- og samplingskilde i rap/hip-hop-verdenen.
Solveig Slettahjell finner fram yttertøyet.

- Vi kan bli så skolerte vi bare vil – uten å nå Sly Stone til støvla. Men så er det heller ikke mer enn en Sly Stone.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kort og greit, fabelaktig fint!

(17.01.25) Dette samarbeidet, kjære venner, er nærmest grenseløst vellykka. Legg gjerne trykk på «grenseløst».


Et hvileskjær for Solveig Slettahjell

(06.10.20) Solveig Slettahjell gyver løs på den store amerikanske sangboka. Og timinga kunne dessverre vært bedre.


Solveig Slettahjell: Tarpan Seasons

(09.11.09) Hun snakker i intervjuer om at dette er country-inspirert. Hun er helt på jordet. Gospel-inspirert? Mulig. Og mye Tom Waits! Men først og fremst: Solveig Slettahjell. Nå har vi henne der vi helst vil ha henne.


Solveig Slettahjell/Slow Motion Quintet: Good Rain

(20.11.06) Er Norge i ferd med å skaffe seg et crossover-band i stil med Esbjörn Svensson Trio - det sagnomsuste EST? Et og annet kan tyde på det. For med sin fjerde utgivelse har Solveig Slettahjell og hennes Slow Motion Quintet for alvor forlatt det som tidligere har kunnet minne om et orkester skapt for "standards". Nå er det bare god musikk - tradisjonelt og moderne på en og samme tid. Akkurat som EST.


Radka-prisen til Slettahjell

(21.07.05) (Molde/PULS): Solveig Slettahjell ble i dag tildelt den femte minneprisen i Radka Toneffs navn. Prisen er på 25000 kroner.


Solveig Slettahjell Slow Motion Orchestra: Pixiedust

(28.02.05) Bare noen få dager etter at Solveig Slettahjell har fått Spellemannprisen for 2004 for "Silver" lanserer hun en brennhet kandidat til at prisen skal gå akkurat samme vei også for 2005. "Pixiedust" er hennes tredje CD på fem år, og hennes første med hovedsakelig originalmateriale. Med denne utgivelsen tar Solveig Slettahjell nok et kjempesteg i retning seg sjøl, og er Marit Bjørgen en komplett skiløper så er Solveig Slettahjell en komplett vokalist. Hvordan man enn snur og vender på det er begge disse trønderne i verdensklasse, og mitt tips er at Slettahjell kommer til å bli værende det mye lenger enn Bjørgen.


Solveig Slettahjell på Bare Jazz

(25.02.05) 28. februar er Solveig Slettahjell klar med nytt album. Dagen etter kan du høre henne, helt gratis, på Bare Jazz i Oslo.


Solveigs sang

(03.07.04) (Kongsberg/PULS): Det har skjedd svært mye gledelig innen norsk vokaljazz det siste tiåret. En av de aller viktigste eksponentene for det er Solveig Slettahjell som gjennom sine to CD-er med sitt Slow Motion Orchestra/Quintet har tatt standardskatten med til nye steder. Nok en bekreftelse fikk vi på Kongsberg.


Solveig Slettahjell Slow Motion Quintet: Silver

(20.02.04) Da Solveig Slettahjell debuterte under eget navn for knapt tre år siden med "Slow Motion Orchestra" var hun en sensasjon i manges ører. For de som hadde fulgt den særdeles lovende vokalisten noen år var det kun en bekreftelse: Solveig Slettahjell var en vokalist med et uendelig potensial. Nå foreligger oppfølgeren. Slettahjell har tatt ytterligere steg i retning seg sjøl og verdensherredømme.


Slettahjell: Very recommended

(01.05.02) Solveig Slettahjell - for tida covergirl i puls.no - får strålende mottakelse også i utlandet. Les hva Terry Berne i Music & Media skriver:


Stas med tu'ba og Slow Motion!

(21.03.02) En konsert kan gjøre verden til et bedre sted å være for en liten stund, mens to konserter kan gjøre at verden forsvinner helt mens man summer seg etter påkjenningen.


Kvitretten og Torgeir Rebolledo Pedersen: Kloden Er En Snurrebass Som Snurrer Oss

(01.02.02) Timingen er kanskje ikke all verden for Kvitretten denne gangen. Hvis noen tror det er et negativt utgansgpunkt for denne omtalen, så tar de helt feil. Det er bare det at ved lanseringen av dette høyst spesielle og spennende prosjektet sammen med poeten Torgeir Rebolledo Pedersen, så takker det mest spennende vokalensemblet her hjemme for seg. Det er selvsagt vemodig for oss som har hatt mange gledesstunder sammen med Kvitretten opp gjenom åra, men samtidig er det noe som heter at å gi seg på topp ikke er så dumt det heller. Det høres ut som om Kvitretten har fulgt det "rådet".


Solveig Slettahjell: Slow Motion Orchestra

(07.11.01) For dem som har fulgt Solveig Slettahjells vekst siden hun første gang lot høre fra seg i duo-sammenheng med Håkon Hartberg på begynnelsen av 90-tallet, så er det ingen stor overraskelse at vi har med en langt framskreden jazzvokalist å gjøre. Med sin første solo-utgivelse bekrefter hun at vi har med et supertalent å gjøre.


Kvitretten: Everything Turns

(04.05.99) Hvis du forbinder vokalensembler kun med The Manhattan Transfer eller The Real Group, bør du snarest mulig opprette en ny kategori. Kvitretten er nemlig noe helt annet, og har med sin andre CD tatt nok et nytt steg i retning... seg sjøl.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!