Kvitretten og Torgeir Rebolledo Pedersen: Kloden Er En Snurrebass Som Snurrer Oss

Timingen er kanskje ikke all verden for Kvitretten denne gangen. Hvis noen tror det er et negativt utgansgpunkt for denne omtalen, så tar de helt feil. Det er bare det at ved lanseringen av dette høyst spesielle og spennende prosjektet sammen med poeten Torgeir Rebolledo Pedersen, så takker det mest spennende vokalensemblet her hjemme for seg. Det er selvsagt vemodig for oss som har hatt mange gledesstunder sammen med Kvitretten opp gjenom åra, men samtidig er det noe som heter at å gi seg på topp ikke er så dumt det heller. Det høres ut som om Kvitretten har fulgt det "rådet".


Alle markedsrådgivere ville nok fortalt Kvitretten, kvartetten bestående av Kristin Asbjørnsen, Eldbjørg Raknes, Solveig Slettahjell og Tone Åse med hver sine stemmer, at å gi ut CD samtidig med avskjedskonserten, ikke var verdens smarteste trekk. Nå har det forsåvidt vært slik gjennom hele Kvitrettens historie at markedsrådgivere ikke har stått spesielt sentralt:

Kvitretten har fra start til mål fulgt sin egen kreative og kunstneriske nese, uavhengig av trender og sjangre. Det er nettopp derfor Kvitretten har vært så spennende å følge hele veien, og det er akkurat slik de avslutter sin karriere også.

Bakgrunnen for denne spesielle tredje utgivelsen fra Kvitretten var et bestillingsverk til Moldejazz for et par år siden. Poeten Torgeir Rebolledo Pedersens tekster danna grunnlaget for en konsert der Pedersen sjøl var med i det vokale bildet, og der Christian Wallumrød i tillegg til Kvitrettens egne medlemmer har skrevet originalmusikken. Dessuten dukker det opp en hel del kjente jazzlåtter i nye og særpregede arrangement.

De som forbinder a cappella-ensembler med type The Manhattan Transfer og The Real Group, vil gjennom kjennskapet med Kvitretten raskt skjønne at det kan være noe helt annet også. Den norske varianten er en svært mye mer eksperimentell og søkende variant - en variant der hva som kommer rundt neste sving på ingen måte er åpenbar. De fire henter impulser fra en rekke kilder: Jazz, samtidsmusikk og afrikanske toneganger er bare noen av dem. De vet å sette Pedersens lyrikk og stemme inn i spennende og riktige rammer; rammer som løfter tekstene fram og understreker dem.

Pedersens tekster er morsomme, de er undefundige, de er ettertenksomme, de er langt i fra åpenbare etter første møte, men de er hele tida egna til å gå nye runder med, og til å gi føde for sjelen og tanken. Om Pedersen leser på norsk eller spansk, som virker helt naturlig for han, så "oppfører" han seg på sett og vis som en jazzmusikant - han har en sans for timing kun de som har musikanten i seg har.

De 26 kuttene har mye form av en forestilling - og ideen er jo også henta fra en forestilling. Det betyr at lytteropplevelsen blir ganske så spesiell - den krever lytteren på et sjeldent vis, men den som tar seg tid og gir musikken og lyrikken muligheter vil finne åpninger og ideer de knapt visste om.

Kvitretten takker altså for seg etter 10 år med dette unike visittkortet. Kvartetten har vist både her hjemme og utaskjærs at den har hatt mye originalt å by på, og avslutter med nok et uroriginalt budskap. Historien om Kvitretten endte slik den har vært hele perioden - uforutsigbar og spennende. Nok en gang gir nok markedsrådgiverne seg ende over - og vi takker nok en gang for det.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kort og greit, fabelaktig fint!

(17.01.25) Dette samarbeidet, kjære venner, er nærmest grenseløst vellykka. Legg gjerne trykk på «grenseløst».


Et hvileskjær for Solveig Slettahjell

(06.10.20) Solveig Slettahjell gyver løs på den store amerikanske sangboka. Og timinga kunne dessverre vært bedre.


Solveig Slettahjell: Tarpan Seasons

(09.11.09) Hun snakker i intervjuer om at dette er country-inspirert. Hun er helt på jordet. Gospel-inspirert? Mulig. Og mye Tom Waits! Men først og fremst: Solveig Slettahjell. Nå har vi henne der vi helst vil ha henne.


Solveig Slettahjell/Slow Motion Quintet: Good Rain

(20.11.06) Er Norge i ferd med å skaffe seg et crossover-band i stil med Esbjörn Svensson Trio - det sagnomsuste EST? Et og annet kan tyde på det. For med sin fjerde utgivelse har Solveig Slettahjell og hennes Slow Motion Quintet for alvor forlatt det som tidligere har kunnet minne om et orkester skapt for "standards". Nå er det bare god musikk - tradisjonelt og moderne på en og samme tid. Akkurat som EST.


Radka-prisen til Slettahjell

(21.07.05) (Molde/PULS): Solveig Slettahjell ble i dag tildelt den femte minneprisen i Radka Toneffs navn. Prisen er på 25000 kroner.


Solveig Slettahjell Slow Motion Orchestra: Pixiedust

(28.02.05) Bare noen få dager etter at Solveig Slettahjell har fått Spellemannprisen for 2004 for "Silver" lanserer hun en brennhet kandidat til at prisen skal gå akkurat samme vei også for 2005. "Pixiedust" er hennes tredje CD på fem år, og hennes første med hovedsakelig originalmateriale. Med denne utgivelsen tar Solveig Slettahjell nok et kjempesteg i retning seg sjøl, og er Marit Bjørgen en komplett skiløper så er Solveig Slettahjell en komplett vokalist. Hvordan man enn snur og vender på det er begge disse trønderne i verdensklasse, og mitt tips er at Slettahjell kommer til å bli værende det mye lenger enn Bjørgen.


Solveig Slettahjell på Bare Jazz

(25.02.05) 28. februar er Solveig Slettahjell klar med nytt album. Dagen etter kan du høre henne, helt gratis, på Bare Jazz i Oslo.


Solveigs sang

(03.07.04) (Kongsberg/PULS): Det har skjedd svært mye gledelig innen norsk vokaljazz det siste tiåret. En av de aller viktigste eksponentene for det er Solveig Slettahjell som gjennom sine to CD-er med sitt Slow Motion Orchestra/Quintet har tatt standardskatten med til nye steder. Nok en bekreftelse fikk vi på Kongsberg.


Solveig Slettahjell Slow Motion Quintet: Silver

(20.02.04) Da Solveig Slettahjell debuterte under eget navn for knapt tre år siden med "Slow Motion Orchestra" var hun en sensasjon i manges ører. For de som hadde fulgt den særdeles lovende vokalisten noen år var det kun en bekreftelse: Solveig Slettahjell var en vokalist med et uendelig potensial. Nå foreligger oppfølgeren. Slettahjell har tatt ytterligere steg i retning seg sjøl og verdensherredømme.


Slettahjell: Very recommended

(01.05.02) Solveig Slettahjell - for tida covergirl i puls.no - får strålende mottakelse også i utlandet. Les hva Terry Berne i Music & Media skriver:


Ei stasen sangerinne

(01.05.02) - Jeg er så forferdelig glad i disse låtene… og så er jeg så forferdelig glad i å synge. Der ligger det: Å få gjøre ei plate, gir meg anledning til å synge. Solveig Slettahjell gir til beste en liten flik av sin filosofi – og stort enklere kan det vel ikke sies?


Stas med tu'ba og Slow Motion!

(21.03.02) En konsert kan gjøre verden til et bedre sted å være for en liten stund, mens to konserter kan gjøre at verden forsvinner helt mens man summer seg etter påkjenningen.


Solveig Slettahjell: Slow Motion Orchestra

(07.11.01) For dem som har fulgt Solveig Slettahjells vekst siden hun første gang lot høre fra seg i duo-sammenheng med Håkon Hartberg på begynnelsen av 90-tallet, så er det ingen stor overraskelse at vi har med en langt framskreden jazzvokalist å gjøre. Med sin første solo-utgivelse bekrefter hun at vi har med et supertalent å gjøre.


Kvitretten: Everything Turns

(04.05.99) Hvis du forbinder vokalensembler kun med The Manhattan Transfer eller The Real Group, bør du snarest mulig opprette en ny kategori. Kvitretten er nemlig noe helt annet, og har med sin andre CD tatt nok et nytt steg i retning... seg sjøl.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.