McCoy Tyner: Jazz Roots

En av de aller største nålevende jazzpianister heter utvilsomt McCoy Tyner. Etter sitt gjennombrudd i den legendariske kvartetten til John Coltrane på begynnelsen av 60-tallet, har Tyner i ymse utgaver bevist sitt enorme talent og sin store personlighet. Her får vi møte han i en solo-piano hyllest til en rekke av hans pianoforbilder og kolleger.


Den nå 63 år gamle Tyner har gjennom sitt enorme særpreg vært en av de viktigste inspirasjonskildene for dagens akustiske pianister. Hans enorme teknikk har sørga for at han er i besittelse av en så virtuos høyrehånd som vel ingen andre i dagens jazz. Like viktig, både for uttrykket og særpreget, er hans voldsomme og markante venstrehånd - totalt sett blir det et pianistisk språk McCoy Tyner er helt aleine om.

McCoy Tyner er sjølsagt ikke noe unntak: Også han kommer fra et sted, eller rettere sagt fra flere steder, og gjennom denne hyllesten bukker han ærbødigst til mange av sine pianistiske læremestre - avdøde og samtidige.

Ballet åpner med "A Night In Tunisia", tilegna Tyners nabo i oppveksten, den genierklærte Bud Powell. Powell var en av de viktigste "oppfinnerne" av bebopen, og at Tyner plukka opp både dette og hint mens Powell fikk øve i det Tyner-ske hus, bør det ikke herske tvil om. Likevel er det sjølsagt langt fra noe plagiat vi får høre: Hele Tyners musikalske filosofi er basert på personlighet og originalitet, men det forhindrer ikke at også en Tyner kan la seg inspirere.

Thelonious Monk, Bill Evans og Duke Ellington er de neste på lista, og temperaturen ligger stort sett i ballade- og medium-tempo sjiktet. Tyner går også betydelig lenger tilbake i tid og trekker fram Earl "Fatha" Hines og Art Tatum, sistnevnte kanskje den største av alle solo-pianister rent teknisk. Det er ikke egna til å overraske noen at det går unna i "Sweet And Lovely".

Deretter følger tre nålevende inspirasjonskilder: George Shearing med "Lullaby Of Birdland" og to Tyner-komposisjoner til Keith Jarrett, en gospelaktig sak, og "Rio" til Chick Corea - med klare latinske overtoner.

Avslutningsvis blir fire tidlige mestere trukket fram: George Gershwin, W.C.Handy, begge som komponister, og Thomas "Fats" Waller og Erroll Garner, som både komponister og pianister.

Gjennom å løfte fram sine røtter forteller giganten McCoy Tyner oss mye om hvor han kommer fra som musikant. Han forteller oss også hvor stor han egentlig er som solo-pianist - uten at det kom som noen stor overraskelse.


Del på Facebook | Del på Bluesky

McCoy Tyner på sparebluss

(18.07.06) En god dose humor i ekstranumrene – ja vel. Det holdt likevel ikke. McCoy Tyner Septet i Bjørnsonhuset ble et pliktløp.


McCoy Tyner: Land Of Giants

(13.01.04) Sammen med Bill Evans har McCoy Tyner muligens vært den mest innflytelsesrike pianisten innen jazzen de siste 50 åra. Verden blei oppmerksom på Tyner i 1960 da John Coltrane tok han med seg i det som skulle vise seg å bli den klassiske kvartetten. I fem år varte dette unike samarbeidet og siden den gang har Tyner stort sett leda sine egne band - i alt fra trio til storband.


Da jazzen kom til Berget

(04.07.02) (Kongsberg/PULS): Vi fikk dessverre ikke med oss finansminister Per Kristian Foss' åpningstale til Kongsberg-festivalen. Vi tror vi kan leve med det. Vi ville definitivt hatt større problemer hvis vi ikke hadde fått med oss Joshua Redman, McCoy Tyner, Bobby Hutcherson og Kåre Nymark jr.


McCoy Tyner: McCoy Tyner with Stanley Clarke and Al Foster

(11.05.00) McCoy Tyner har de siste 40 åra vært blant de viktigste retningsgiverne når det gjelder moderne pianospill. Det samme kan sies når det gjelder Stanley Clarke og basspill – det være seg både akustisk og elektrisk – og Al Foster og trommespill. Da er det kanskje ingen stor overraskelse at dette har blitt en triofest av de sjeldne.


McCoy Tyner: McCoy Tyner And The Latin All-Stars

(20.07.99) For alle som har fulgt McCoy Tyners karriere helt siden hans gjennombrudd i kvartetten til John Coltrane på begynnelsen av 60-tallet, kommer det ikke som noen stor overraskelse at han nå beveger seg inn på latin-området.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.