Nansy reddet seg inn på låtmaterialet

(Oslo/PULS): Nansy, med Anita Nansy Valderhaug i spissen, samlet en passelig mengde venner og kjente da de spilte på hovedstadens alternative bule - So What! - i går kveld. Og mens mange i publikum konsentrerte seg om andre ting, holdt Nansy på med en middels, men godkjent konsert fra scenekanten.


Nansy, Twinklehead / /


TWINKLEHEAD

Først ut var imidlertid Twinklehead. Et band jeg aldri verken har sett eller hørt om, men det skulle vise seg at guttene fra Rogaland er flinke låtsnekkere. Etter en nølende instrumental-åpning, presenterte Twinklehead et av sine beste øyeblikk i "I Found Jane".

Settingen var akustisk og leirbål-aktig, og soundmessig vil jeg vel plassere bandet mellom Belle & Sebastian og Beatles et sted. firstemt vokal og gode låter gjorde sitt til at dette ble hyggelig nok, selv om bandet presenterte bare 20 minutter med repertoar.

NANSY

Kveldens trekkplaster - Nansy - var neste ut. Skjemmet av forferdelig lyd i
starten, ble starten av Nansys opptreden noe famlende. Men etterhvert som go'låtene "I Can't Sleep" og "Chocolate And Gingerbread" ble presentert, steg hygge-faktoren betraktelig.

Visuellt har ikke Nansy så voldsomt å fare med dessverre. Det mangler elementer av frontfigur-takter i vokalist Anita Nansy Valderhaug, og resten av gjengen er ganske stillestående og lite smilende.

Musikken er veldig happy, men bandet så ikke ut som de trives særlig på scenen. Kommunikasjonen med publikum ble i minste laget, og de eneste småklønete forsøkene som ble gjort druknet i et snakkesalig publikum.

Men Nansy redder seg fint inn på låtmaterialet. I et meget britisk-inspirert lydbilde, presenterer Nansy mange pop-perler på den times lange konserten. Samspillet mellom elektrisk og akustisk gitar er gjennomgående, og to-stemte vokalarrangementer krydrer materialet ytterligere.

Nansys EP "I Can't Sleep" bekrefter at bandet har funnet formelen, og flere nye låter plasserte seg fint i mellom låtene vi har hørt før. Av det nye var det først og fremst "Say It Isn't So" som brente seg fast i minnet.

Det er bare å glede seg til Nansy kommer med sin første langspiller, for jeg mener at bandet har nok materiale til å gjennomføre 10-12 gode låter i CD-formatet. Livemessig står det igjen litt, ikke nødvendigvis spillemessig, men først og fremst rutinen, spillegleden og den helt store entusiasmen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Twinklehead: s/t

(15.09.06) Twinklehead debuterte i fjor med "Made For These Times", som fikk mange flotte anmeldelser i dagspressen. Det var dog ikke nok til at bandet nådde ut til et spesielt stort publikum. Intet nytt under solen på denne selvtitulerte oppfølgeren. Lettbeint popmusikk blandet med melankoli av den typen vi har hørt litt for mange ganger før, gjør neppe bandet til allemannseie denne gangen heller.


Twinklehead: Made For These Times

(02.05.05) Twinklehead er nok et band som har ventet i 10 lange år før platedebuten nå er et faktum. Trioen fra sørlandet, med godt kjente Thom Hell på laget, har laget en feiende flott skive perfekt for sommeren.


Program for Musikkens Dag i Oslo til helga

(28.05.01) Til helga braker Musikkens Dag løs i hovedstaden for tiende år på rad, en uke før resten av landet. Dette for å slippe en kollisjon med Norwegian Wood i Frognerbadet. Som vanlig er alle konsertene gratis, noe som gir publikum en glimrende sjanse til å se nye og spennende artister.


Nansy: I Can't Sleep (EP)

(22.09.00) Musikkens dag 2000: På Aker Brygge glinser sola i Chlôe-solbriller og halvfulle ølglass. Band som Bronco Busters og Salvatore har trukket mange folk til rockescenen og leverer varene sine. Allikevel er det noe ganske annet som smyger seg aller lengst inn i øregangene mine denne dagen. En lys og smektende kvinnestemme over behagelige poptoner fanger oppmerksomheten til samtlige fremmøtte, og disse 15 minuttene ble nok de varmeste og koseligste på Aker Brygge denne sommeren.


Ingen søvn for Nansy

(21.09.00) Mandag hadde Oslobandet Nansy releasekonsert på Blå. Vokalist Anita Nansy Valderhaug tok pusten fra publikum.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!