Nansy: I Can't Sleep (EP)

Musikkens dag 2000: På Aker Brygge glinser sola i Chlôe-solbriller og halvfulle ølglass. Band som Bronco Busters og Salvatore har trukket mange folk til rockescenen og leverer varene sine. Allikevel er det noe ganske annet som smyger seg aller lengst inn i øregangene mine denne dagen. En lys og smektende kvinnestemme over behagelige poptoner fanger oppmerksomheten til samtlige fremmøtte, og disse 15 minuttene ble nok de varmeste og koseligste på Aker Brygge denne sommeren.


Navnet er Nansy, og gruppa hadde både Zoom-seier og påfølgende intensiv Petre-spilling på merittlisten sin, før de ble fisket opp av sjefsrøver'n Ulph og hans særdeles lykkelige selskap So Happy. Nå ligger første smakebit klar i butikkhyllene: En søt firespors EP som nok vil skaffe Nansy mange nye venner.

Førstesporet er en vakker liten kjærlighetssorg-historie som umiddelbart bringer tankene til gamle Cardigans, før de kjølnet ned til det avmålt småkjedelige. Dette er en låt som brenner seg fast i hjernebarken, mye takket være Anita Nansy Valderhaugs sjarmerende vokal som det er lett å forelske seg i.

Andresporet "City Friendship" vekker minner om 4AD-bandet Lush' vakkert nynnende "Thoughtforms" fra minialbumet "Scar": Svalt, svevende og velsmakende.

"People & Buildings" er en stemningsfull ballade som med sin enkle gitar og vokal minner en smule om Mazzy Star.

Produsent og "jazzist" Martin Horntveth har gjort en flott jobb med å gi Nansy et åpent, mykt og St. Etiennesk lydbilde.

Avslutningslåta "The Greatest Day" mangler de to første sporenes "catchy" melodilinjer, men gi den en lytt eller to ekstra, og du blir overbevist.

Nansy har levert en flott EP som passer utmerket på kalde høstkvelder.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Program for Musikkens Dag i Oslo til helga

(28.05.01) Til helga braker Musikkens Dag løs i hovedstaden for tiende år på rad, en uke før resten av landet. Dette for å slippe en kollisjon med Norwegian Wood i Frognerbadet. Som vanlig er alle konsertene gratis, noe som gir publikum en glimrende sjanse til å se nye og spennende artister.


Nansy reddet seg inn på låtmaterialet

(09.02.01) (Oslo/PULS): Nansy, med Anita Nansy Valderhaug i spissen, samlet en passelig mengde venner og kjente da de spilte på hovedstadens alternative bule - So What! - i går kveld. Og mens mange i publikum konsentrerte seg om andre ting, holdt Nansy på med en middels, men godkjent konsert fra scenekanten.


Ingen søvn for Nansy

(21.09.00) Mandag hadde Oslobandet Nansy releasekonsert på Blå. Vokalist Anita Nansy Valderhaug tok pusten fra publikum.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!