Jeff Beck - Johnny Depp - foto

Vil du vite hvordan Jeff Becks show på Sentrum Scene var? Les mer – og bli skuffa.


Du får nemlig ingen konsertanmeldelse. Fordi vi ikke var til stede? Nei. Fordi vi nektes å illustrere begivenheten – og da blir det vanskelig å lage avis.

Det har seg sånn, at stadig flere artister nedlegger fotoforbud – seinest denne uka illustrert (!) ved konserten med Jimmy Eat Word.

Det kan være vanskelig å begripe dette, ikke minst i en tidsalder da alle har et kamera i lomma. Men fotoforbudet har en lang historie.

Det begynte en gang tidlig på 80-tallet. Der akkreditert presse tidligere kunne jobbe fritt med kamera, kulepenn og tastatur, ble vi nå møtt med milelange fotokontrakter. For å få lov til å ta bilder, måtte våre fotografer nå undertegne klønete formulerte kontrakter der fotografen og hens oppdragsgiver i virkeligheten frasa seg opphavsretten til bildene. Bildene kunne for eksempel bare benyttes én gang, og ethvert videresalg var forbudt.

Da dette uvesenet sto på som verst, midt på 80-tallet, valgte media ulik tilnærming. Noen boikotta konsertene totalt, andre valgte å illustrere med arkivbilder. Her i PULS ga vi rett og slett faen. Vi undertegna kontrakten for å slippe til med kamera, for deretter å anse kontrakten moden for historias skraphaug.

Du som har fulgt vår dekning av OverOslo og Tons of Rock veit hvor mye bildene betyr i en reportasje. Vi kan godt skrive at «Iron Maiden var dritbra!» - men det blir liksom ikke det samme, om vi ikke samtidig kan vise bilder av Bruce Dickinson på scenen!

De aller største artistene har den seinere tida valgt en mellomløsning. De hyrer en «offisiell» fotograf, for deretter å gjøre bildene tilgjengelig – vederlagsfritt. Eksempel: Elton John.

Denne løsninga er slett ikke uproblematisk, sett i presse-etisk perspektiv. For på samme måte som skribentene har forskjellig syn på saken, har også fotografene sin personlige vinkel. Bildene blir ikke objektive, selv om de framkalles via et objektiv!

I tilfellet Jeff Beck gikk absolutt alt i dass. Først fikk vi beskjed om at vi ikke fikk lov til å ta bilder, men at arrangøren ville videreformidle «offisielle» fotografier. Seint i går kveld kom kontrabeskjeden: Det kommer ingen bilder fra Jeff Becks konsert på Sentrum Scene.

«Offisielle» bilder, tatt av hoff-fotografer, er problematisk. Totalt fotoforbud er uakseptabelt. Dette er i bunn og grunn et angrep på ytrings- og pressefriheten.

Og sånn kan vi ikke ha det.

Jeff Beck og Johnny Depp spiller «Isolation» under denne turneen, og det er fristende å sitere John Lennon. Han burde fått Nobels samtidslitteratur-pris om han hadde levd – og nå tenker jeg ikke bare på «fotoforbud», men på de begredelige tilstandene i verden som sådan:

I don’t expect you to understand
After you’ve caused so much pain
But then again, you’re not to blame
You’re just a human victim of the insane

(PS Jeff Beck spilte som den gitarguden han er. Og Johnny Depp? Jeg istemmer min kompis: «Depp’ern greide seg fint.»)


Del på Facebook | Del på Bluesky

Derfor blir ikke The Chicks anmeldt i PULS

(16.06.23) The Chicks spiller i Oslo spektrum neste tirsdag. Du får dessverre ingen anmeldelse i PULS.


Babymetal og idiotiske fotokontrakter

(03.05.23) I den grad du ser på bildene: Ja, det er kun ett bilde fra denne konserten. Ikke fordi jeg ikke tok masse bilder, eller at de ble elendige, for det ble mange dritkule! Men fordi managementet til Babymetal ikke godkjente andre enn dette ene.


Jeff Beck skal hedres i Royal Albert Hall

(10.03.23) Det blir en storstilt feiring av Jeff Beck i London i slutten av mai.


Jeff Beck (1944-2023)

(12.01.23) Det kommer som et sjokk. Jeff Beck er død.


Slutt på live-anmeldelser av utenlandske artister?

(02.12.22) Den stadig omseggripende praksisen med «no photos» går på pressefriheten løs.


Beck & Depp: Skulle vært en skikkelig kul, rocka, rå EP

(16.07.22) Etter konserten på Sentrum Scene sist lørdag og diverse halvråtne anmeldelser av både konsert og låter, kan den mest erfarne anmelder være bekymret for at dette spiller inn på anmeldelse av ei skive. Jeg var absolutt ikke enig med anmeldere som slakta konserten, og da skiva skulle anmeldes hoppet jeg på. Fristelsen etter konserten var for stor til å la muligheten gå fra meg!


En strålende Jeff Beck - i tvilsomt selskap

(05.07.22) Det har blitt mye «mas» etter at vi ikke anmeldte Jeff Beck live. Derfor.


Jeff Beck - svever et sted over regnbuen

(02.07.22) Jeff Beck (f. 24. juni 1944) - en høyst levende gitarlegende. I kveld spiller han i Oslo. Her har du nyttig bakgrunnsstoff, enten du skal på Sentrum Scene eller må friste tilværelsen annensteds.


Kommer PULS til å anmelde Bryan Adams-konserten?

(06.03.20) Bryan Adams spiller for et fullsatt Oslo spektrum tirsdag til uka. Men du får ikke lese ei linje eller se et bilde fra konserten i norsk presse. Eller …? Kanskje i PULS.


Joe Bonamassa: Ba om boikott

(26.05.10) PULS dropper sin planlagte anmeldelse av tirsdagens konsert med Joe Bonamassa på grunn av en høyst urimelig fotokontrakt. Se hele kontrakten gjengitt her.


Jeff Beck: Emotion & Commotion

(24.04.10) Legendariske Jeff Beck spyr ikke akkurat ut plater. Men når det kommer så er det bare å lene seg tilbake og nyte.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!