The Chicks, fra 2011 da de fremdeles var Dixie Chicks. Foto: JD Lasica, via Wikipedia Commons. CC BY 2.0
The Chicks, fra 2011 da de fremdeles var Dixie Chicks. Foto: JD Lasica, via Wikipedia Commons. CC BY 2.0

Derfor blir ikke The Chicks anmeldt i PULS

The Chicks spiller i Oslo spektrum neste tirsdag. Du får dessverre ingen anmeldelse i PULS.

The Chicks


Det handler, nok en gang, om fotokontrakter. For publikum som verken er journalister eller fotografer, kan dette synes merkelig. Derfor – en kort historikk.

Helt siden tidlig på 80-tallet har artistenes management forlangt at pressefotografene skal skrive under på en kontrakt der de for eksempel lover at bildene bare skal brukes én gang, og utelukkende i det mediet de denne kvelden har vært i oppdrag for.

Kontraktene er milelange, og skrevet i et språk du må være forretningsadvokat i Los Angeles for å forstå. Det har vært krig på forskjellig nivå mellom norsk presse og Los Angeles siden tidenes morgen. Selve problemet er «advokatmaten». Men norsk presse og dens organisasjoner må ta på seg skylda for at det i alle disse åra har herska full forvirring.

Ofte har vi her i PULS skrevet under på kontrakten – og deretter gitt faen. Fotografen har selvfølgelig beholdt retten til å forvalte sine bilder som hen måtte ønske, mens vi like selvfølgelig har beholdt retten til å bruke bildene vi har kjøpt flere ganger. (I gamle dager betydde dette at PULS hadde råderetten over papirkopiene som befant seg i vårt arkiv, mens fotografen hadde kontroll på negativene.)

De gangene vi har brutt «lovverket», har vi aldri hørt et kvidder fra Los Angeles. Alt tyder med andre ord på at disse kontraktene er «sovende». De ettergås ikke. Men, om så skulle skje – det er ikke noen lekegrind å gi seg i kast med de skarpeste advokatene i USA!

Fotokontraktene gjør livet altså mer enn surt for oss som driver presseformidling. I moderne tid har vi nå og da følt oss pressa til å bli reine lovbrytere – ved å benytte oss av en fotograf som har stått i salen og brukt en iPhone. En veldig dårlig løsning, for å si det forsiktig.

Noen ganger har vi også sagt ja til å bruke artistens «offisielle» fotograf – altså en fotograf ansatt i managementet, som gjerne sender ut ett bilde – det samme – til alle presseorganer. Mange vil mene dette rett ut sagt er pressesensur. Er denne praksisen i det hele tatt lovlig? Kanskje burde leder i Advokatforeningen Jon Wessel-Aas ta en titt på saken?

I tilfellet The Chicks er forholda maksimalt verre. Vi tilbys ikke en gang et «offisielt» bilde.

Så vil nok mange tenke som så: Kan dere ikke like gjerne bruke et gammelt arkivbilde – et «offisielt» promo-bilde? Nei, vi kan ikke det. Om vi skal dekke konserten med The Chicks i Oslo spektrum 20. juni 2023, skal vi skrive om akkurat den konserten – den som fant sted i Oslo spektrum 20. juni 2023. Og det gjelder selvfølgelig både tekst og bilde.

Hva om arrangørene av Bislet Games hadde nedlagt fotoforbud, og sagt at dere får nøye dere med dette bildet – tatt av Diamond Leagues egen fotograf i Paris for to år siden!

Til slutt gjenstår dette spørsmålet: Hva er årsaken til at de flotte jentene i The Chicks ikke vil la seg avbilde på scenen? Mye tyder på at de ikke har peiling på disse restriksjonene, og ville svart – «what»!?

Helt til slutt, tilbake til norsk presses holdning. De største, VG og Dagbladet, sier noe sånt som at de boikotter «inntil artisten er så stor at ‘leserne fortjener å få lese om dem’». Mer u-prinsipiell er det kanskje vanskelig å bli?

Populærkulturen, spesielt musikken, omgir oss på alle vis – alltid. De store presseorganisasjonene - Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag - burde finne fram til en felles holdning, sånn at vi som befinner oss i mindre bedrifter, og ikke minst frilansfotografene, har noe å forholde oss til.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Babymetal og idiotiske fotokontrakter

(03.05.23) I den grad du ser på bildene: Ja, det er kun ett bilde fra denne konserten. Ikke fordi jeg ikke tok masse bilder, eller at de ble elendige, for det ble mange dritkule! Men fordi managementet til Babymetal ikke godkjente andre enn dette ene.


Slutt på live-anmeldelser av utenlandske artister?

(02.12.22) Den stadig omseggripende praksisen med «no photos» går på pressefriheten løs.


Jeff Beck - Johnny Depp - foto

(03.07.22) Vil du vite hvordan Jeff Becks show på Sentrum Scene var? Les mer – og bli skuffa.


Kommer PULS til å anmelde Bryan Adams-konserten?

(06.03.20) Bryan Adams spiller for et fullsatt Oslo spektrum tirsdag til uka. Men du får ikke lese ei linje eller se et bilde fra konserten i norsk presse. Eller …? Kanskje i PULS.


Joe Bonamassa: Ba om boikott

(26.05.10) PULS dropper sin planlagte anmeldelse av tirsdagens konsert med Joe Bonamassa på grunn av en høyst urimelig fotokontrakt. Se hele kontrakten gjengitt her.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!