Karin Krog - som sangeren i en kvintett
Det var en åpenbar forskjell på onsdagens seanse i residency-serien med Karin Krog og tirsdagens konsert i Teatret Vårt: Tirsdagen bød på Krog som soloartist med backing, onsdag var hun sangeren i en kvintett, ikke soloartist med et band.
Karin Krog/John Surman / Storyville, Molde / 15.07.20
Det var en åpenbar forskjell på onsdagens seanse i residency-serien med Karin Krog og tirsdagens konsert i Teatret Vårt: Tirsdagen bød på Krog som soloartist med backing, onsdag var hun sangeren i en kvintett, ikke soloartist med et band.
Det er noe med Karin Krog anno 2020 som virker så tilforlatelig tiltalende. Det er ikke sånn at hun stormflørter med sitt publikum på divaaktig maner, neida, på ingen måte, men hun fanger oss inn med små historier og noen sjarmerende vipp i munnvikene, noen enkle sving med armene og hoftene. Ja kanskje fornemmer man en svai av sjenanse over skikkelsen. Ikke vet vi, men det blir så uutgrunnelig sympatisk, det hele.
Konserten startet med "You better love my while you may", en låt av James Darren og en del av repertoaret til Shirly Bassey, og tonen var satt, som det heter. Allerede til andre låt gjorde saksofonisten John Surman sin inntreden, Karins gemal og musikalske samarbeidspartner gjennom mange år. Og på sett og vis kan man vel si at dette i vel så stor grad ble nettopp Surmans aften. Med sitt erkebritiske utseende ser mannen virkelig ut som om han ikke kan komme fra noe annet sted på kloden enn nettopp det store skjæret i sørvest - og det er ment som et kompliment. Surman imponerte storligen med virtuost spill, vekslende mellom sopransax, barytonsax og bassklarinett.
Surman kontrasterte sitt spill fra det det rolige og stillfarne til det hektisk hurtige og nærmest skrikende, noen ganger så til de grader voldsomt, som var det lyden av en klynge sultne måker som kranglet over en fiskeskrott vi hørte. Og programmet var også dominert av hans komposisjoner.
To av hans melodier ble for øvrig også fremført i Teatret Vårt tirsdag, der Krog ble backet av kun gitar og bass: "It Could Be Hip og Can Tomay". Med kvintetten i Bjørnsonhuset kom begge enda bedre til sin rett, ikke minst fordi Surmans saksofonspill tilførte låtene et særdeles kledelig karnevalistisk klo. Kveldens høydepunkt ble imidlertid fremføringen av "Caravan av Juan Tizol" av Duke Ellington, en komposisjon med klare ararbiske konnotasjoner, og fremført som om vi formelig kunne se for oss kamelenes klover sparke i sanden under en dypblå og stjernestinn ørkenhimmel.
Bandet, The Meantimes, som har vært Karins trofaste besetning i en halv evighet, er jo heller ikke en gjeng med hvem-som-helster. Vigleik Storaas, piano, Bjørn Alterhaug, bass og Tom Olstad, trommer er alle navngjetne musikanter og innehavere av Spellemannprisen, og fikk også individuelt vist hvorfor de er Krogs favoritter.
Som en tributt til BLM, Black Lives Matter-bevegelsen, kom også en spesiell versjon av Strange Fruit, der Karins deklamerende stemme spilte opp mot Olstads vindfulle trommeri. Billie Holiday brakte sangen til evighetens enger med en tekst som innkapsler en uhygge uten make i sangenes historie. Også Charles Mingus' Goodbye pork pie hat, en hyllest til saksofonisten Lester Young, var blant konsertens mest memorable øyeblikk.
Karin Krog synger som en god skihopper hopper. En minutiøs timing i satsen, den vakre, stilrene melodiske følelsen av svev og dette presise nedslaget i teksten. Så langt i residency-programmet har hun vist at hun er en artist du ikke kan spenne for en bestemt sjangermessig vogn. Vi gleder oss allerede til siste akt: Tea with Thelonius på torsdag.
Karin Krog/John Surman - Storyville, Molde
Del på Facebook | Del på Bluesky
Hans-Olav Solli går av som sjef for Moldejazz
(30.09.20) Seks år var nok for Hans-Olav Solli som leder av verdens lengstlevende jazzfestival.
Ljubljana slår Molde med ett år - eller?
(24.07.20) Rett skal være rett: Moldejazz er ikke den lengstlevende jazzfestivalen i verden.
Rønsen møter: Natalie Sandtorv
(17.07.20) I dagens intervju får vi møte Natalie Sandtorv for en kjapp fysikk-time.
Karin Krog blir Artist in Residence i Molde
(28.05.20) Det blir Moldejazz 2020. Og vår ubestridte jazzdronning, Karin Krog, skal være bestyrer.
Moldejazz går ikke som planlagt – men nesten …
(09.05.20) En gladmelding oppi kulturkrisa: Det blir jazzfestival i Molde, i uke 29!
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.