Karin Krog: Sweet Talker - The Best Of Karin Krog
I mine ører hersker det overhodet ingen tvil om at Karin Krog er norsk jazz sin førstedame. Det har forsåvidt den nå 68 år unge Krog vært siden slutten av 50-tallet og med denne dobbelt CD-en får vi en flott bekreftelse på det og gjennomgang av karriera hennes. Vi får 30 spor med kun høydepunkter og vi får så mange eksempler på Krogs allsidighet og originalitet som vi kan ønske oss.
Karin Krog har vært med på det aller meste i sin usedvanlige karriere. Fra hun starta på skoledanser i sin hjemby Oslo, har hun vært en kompromissløs vokalist og musikant som alltid har gått sine egne veier. Mange har sikkert forsøkt, men ingen har heldigvis lykkes med å få Karin Krog til å bli en sanger av mer tradisjonelt format.
La oss like godt begynne med begynnelsen - det vil si bortimot slutten på CD nummer to. Platebusinessen forsøkte allerede i 1963 å få Krog inn på popveien og hennes norske, og usedvanlig morsomme og ironiske, versjon av "Sånn Lager Man Pop-Plater" - som het "Hit Record" og var en hit for Brooke Benton opprinnelig - er faktisk verdt inngangspengene aleine. Det er aller første gang denne låta, som jeg ikke visste om en gang, er å finne på CD, med tonefølge av selveste Einar Iversen & Co, og må nærmest betraktes som et lite stykke norsk musikkhistorie.
I nesten samme kategori kommer også Herbie Hancocks legendariske "Watermelon Man" med Krog i samarbeid med et annet historisk lag, Public Enemies, med bl.a. Jan Lie, Christian Reim og Hans Marius Stormoen. Her finner vi Krog i en tilnærma blues/rhythm and blues-setting og sjølsagt fikser hun det også.
Nå er egentlig unntakene nevnt - resten er ei rundreise i ei usedvanlig innholdsrik og mangfoldig jazzkarriere. Vi får møte Krog, som det aldri tar mer enn et hundredel av et sekund å kjenne igjen p.g.a. sin særegne sound og måte å frasere på, i en rekke spennende og flotte settinger.
Hennes samarbeid med kremen av norske musikanter er eksemplifisert med kutt sammen med Arild Andersen, Jon Christensen, Egil Kapstad og Bjarne Nerem fra 1974 samt ferskere ting med Jacob Young og Bergen Big Band.
Utenlandske storheter har stått i kø for å få spille med en av våre internasjonale storheter og vi får møte bl.a. Archie Shepp, Dexter Gordon, Bengt Hallberg, Kenny Drew, Niels-Henning Ørsted Pedersen, Palle Mikkelborg, Steve Kuhn, Steve Swallow, Red Mitchell og Warne Marsh - alle tydelig inspirert av å være i studio med Karin Krog.
Samarbeidet som har prega Krogs karriere aller mest, og som også har ført til at hun slipper å gå i butikken aleine på en lørdags morgen, er møtet med den engelske multiinstrumentalisten og unikumet John Surman. Frøet blei sådd allerede på 60-tallet og resultatene er mange og glitrende og fortsetter å komme fortsatt. De to har utfordret og utfordrer hverandre innenfor et bredt spekter og gir oss aldri noe som er i nærheten av likegyldig. Det at de to etterhvert har blitt Stabæk-tilhengere kan det kanskje stilles et aldri så lite spørsmålstegn ved!
Denne flotte samlinga er også utstyrt med en fin skriftlig gjennomgang av Krogs karriere, hennes egne kommentarer til hvert spor, en full oversikt over hennes diskografi samt en DVD fra en av innspillingene. Her får vi med andre ord det aller meste og dette har blitt en storveis manifestasjon av ei fantastisk karriere. Er det noe å utsette her så må det være et lite savn av samarbeidet med Don Ellis samt at det ikke hadde skada med litt ekstra korrekturlesning av det skriftlige materialet. Glem likevel det og gled eder over et fantastisk møte med the one and only Karin Krog.
Del på Facebook | Del på Bluesky