Karin Krog & John Surman: Bluesand
Det er nå 21 år siden duoen Karin Krog og John Surman spilte inn sin første plate sammen. Nå er de på plass med tredje kapittel, og den kreative og melodiske kraften har aldri vært større.
Samarbeidet mellom de to går helt tilbake til 1970, da de som vinnere av avstemninger i det meget velrenommerte amerikanske musikkbladet Down Beat turnerte bl.a. i Japan sammen med den tyske trombonisten Albert Mangelsdorff og den franske fiolinisten Jean-Luc Ponty.
Vi snakker om to musikanter som tidlig fant fram til et personlig uttrykk, men som nektet å stå i ro av den grunn. Hele tida har de vært i utvikling, og det er stadig like spennende å møte de både i live-sammenheng og på CD. Krog bruker i tillegg til sin stemme diverse elektroniske dippedutter som hun manipulerer urinstrumentet med, mens multiinstrumentalist Surman trakterer både baryton- og sopransaxofon, bass- og kontrabassklarinett og piano samt diverse elektroniske tangentinstrumenter.
Til tross for at begge kontinuerlig har vært på vei til nye steder, tar det bare noen hundredeler av noen sekunder for å vite at det er akkurat de to vi har med å gjøre kjennetegnet på at det er høyst personlige musikanter vi opplever. De står for alt stoffet sjøl, og aldri har vi opplevd en mer melodisk ja, nesten romantisk side ved duoen. Variasjonen i innfallsvinkler er enorm, til tross for at de bare er to. De to stemmene kler hverandre perfekt. De to vet etterhvert mye om hva slags muligheter, og sikkert også begrensninger, de som duo har og utnytter dem til fulle.
Dette er så vakkert, så vakkert bare Ribbon Of Sand og tittellåta er verdt inngangspengene aleine. Nesten 30 års samarbeid har altså ført fram til Bluesand. Overlegent.
Del på Facebook | Del på Bluesky