En samtale med Jimmy Smith, januar 1987

- Hallo, det er Bent Patey. Er det mulig å få snakke med Jimmy Smith?
- Well, jeg tror han er litt opptatt, men et øyeblikk …


- Jimmy!
- Hello, my name is Bent Patey. I'm doing interviews for the Norwegian music press and bla, bla, bla ...
- Oh, I'm so damned tired of all those questions. The music journalists keep asking the same boring shit about when did you do this and when did you do that. They are all fuckin' the same!
- Yes, I guess so, but I'm a musician. I met you at Duke Ellingtons anniversary party at UCLA, 5 years ago, and ...
- Oh, Yea, I remember you, Burt.
- What?
- Burt Patty, right?
- No, Bent Patey.
- Yeah, that's it. I remember. Why don't you call back tomorrow morning to set up a date? See, Burt, I'm watching a movie right now.
-OK. Thanks.

Jahvelja. Såpass ja, tenkte jeg, og begynte å stryke de fleste av spørsmålene jeg hadde satt opp for et intervju med den ubestridte jazzorgelkongen gjennom tidene.

Jeg erindret Jimmy Smith som en humoristisk, utadvendt og karismatisk person fra UCLA-partyet for 5 år siden. At han husket meg, må sannsynligvis bero på en misforståelse, da vi i høyden vekslet ti ord den gangen. Nå var det imidlertid mye som tydet på at spørsmål av typen "Vatt iss Djæss?" ikke ville falle i nevneverdig god jord. Derfor var det vel kanskje en idé å velge spørsmålene litt med omhu. I alle fall ikke drive og mase om facts som man kan plukke fra et hvilket som helst leksikon. Ja, de kan jeg jo forsåvidt ta med en gang:

SMITH, JAMES OSCAR

Smith, James Oscar (Jimmy), orgel. Født i Pennsylvania i 1925. Første plateutgivelse i 1956. Etter hvert kjent som den mest innflytelsesrike jazzorganist i verden.

De fleste forbinder Smith med rhythm & blues, men han har også gjort mye annet. F.eks. følgende LP'er: "Dynamic Duo" med Wes Montgomery, "Portuguese Soul", backet av Thad Jones/Mel Lewis-storbandet, samt en LP med bare ballader. Foruten en haug med solo-plater, har han gjort flere filmer, og for øvrig hatt grupper med bl.a. Clark Terry, Art Farmer og Kenny Burell. (I nyere tid har han bl.a. spilt på Michael Jacksons "BAD"-album).

Jimmy dannet sitt eget plateselskap "Mojo Records" i 1974, og giftet seg samme året med sin manager, Lola Ward. Det var for øvrig hennes hyggelige stemme som svarte da jeg ringte. Også dagen etter.

- Hallo, det er Bent Patey. Er det mulig å få snakke med Jimmy Smith?
- Å, hallo igjen, Bent. Du, vet du hva? Jimmy dro på fisketur i dag morges, så du får nok prøve igjen senere. Du skjønner, han har nettopp kjøpt seg ny båt.
- Sier'u det, ja. Nettopp, ja. Hva om jeg ringer igjen i kveld?
- Well, når Jimmy drar på fisketur, pleier han ikke komme hjem før langt på natt.
- Nettopp ja. Akkurat ja. Jeg skjønner. Da ringer jeg igjen i morgen, da. Farvel, ja.

Neste dag:
- Hallo, det er Bent Patey. Er det mulig å få snakke med Jimmy Smith?
- Ja, nå er han her. Et øyeblikk.

- Jimmy!

- Ja, hei igjen. Det var jeg som ringte deg angående …
- Yea, how are you doing, Burt?
- Pretty good. Could we set up a date?
- Well ... Eh ... What the hell do you actually want me to say? See, jazz is dead, man. Jazz is fuckin' dead, you know.
- So, that is what you think. Jazz is dead. Hm …
- I never said that!!!
- I beg your pardon … ?
- I never said that I think the fuckin' jazz is dead. I fuckin' know that jazz is dead!
- Well, that's kind of interesting. Why don't we set up a date to talk about the dead jazz?
- There is nothing more to say.
- Well, you've been playing jazz oriented music for about three decades. There must be some more to it.
- Listen, man. I'm just trying to save your time. You may drive up here, if you like, and hear me say the same damn thing, once more, and then drive all the way back to Venice. Just go ahead …

HVA VAR DET SOM DREPTE JAZZEN?

Nei, da tar vi det heller på telefonen.

På dette tidspunktet var jeg glad for at jeg hadde tilbragt så mye tid sammen med den kjente, norske trommeslageren Jan Lie. Nå kom den langvarige vaksinen virkelig til nytte. Jeg hadde telefonsamtaler med Jan friskt i minne. Som f.eks. denne som fant sted en gang ved tolv-tiden på dagen:

- Hei, Jan. jeg ville bare si i fra at alle jobbene i Nord-Norge er i box, og at vi i tillegg har fått turnéstøtte.
- Neimen i hælvete at det ska værra så vanskele'. Er'e ikke mule' å få sova en eneste natt, uten at folk må ringe bare på jævelskap ... Klikk.

- Men hør her, Jan. Eh ... Mr. Smith. Hvem eller hva var det som drepte jazzen?
- Disco, man. Slå på radioen og hør sjæl. Før var det sånn at discjockeyene sloss om å få kloa i skivene mine for å få spilt dem ute på dansestedene, før de offisielt ble utgitt. Nå må plateselskapene betale for å få spilt dem. At det går an, æsse.

Etter den, holdt jeg på å foreslå noe sånt som "Ja, men det er nå en gang en utvikling man må prøve å forholde seg til", men uten en gang å si det, følte jeg det brølet som nødvendigvis måtte komme gjennom telefonrøret og sende meg sidelengs gjennom stua, så jeg prøvde heller forsiktig:

- Skal du spille på Alleycat Bistro denne uka? Eh ... Det er jo, eh, forsåvidt på en måte en jazzklubb … det?
- Nei!
- Den står iallfall listet under jazzklubber i LA Weekly.
- Det er mulig, men jeg skal ikke spille der.
- Da står det kanskje feil i avisa?
- Nei! Det står Jimmie Smith trio. Jeg heter Jimmy. Ikke Jimmie!
- Hvem er så denne Jimmie Smith, da tro?
- Han er trommeslager, og så er han mye mindre kjent enn meg. Klubben har sikkert latt være å informere om at det dreier seg om hans trio, for å trekke fullt hus. Alle vil jo tro at det er jeg som skal spille. Du trodde det jo sjæl, Burt.
- Ja, så sannelig. Du spiller kanskje ikke så ofte ute lenger?
- Who told you that?
- Nei, jeg spør …
- For tiden leter jeg etter en trommeslager.
- Ok. Jeg skal ikke foreslå Jimmie Smith, men skal dere spille noen steder, så det blir mulig å høre den ekte Jimmy Smiths trio?
- Du kan jo dra hjem!
- Hæh … ?
- Vi skal spille i Norge i mars.
- Jasså? Da får jeg nok ikke hørt dere der, men hvor i Norge skal dere spille?
- Det aner jeg ikke, og det spiller ingen rolle for meg, likevel.

I øyeblikkets atmosfære, var det vanskelig å komme opp med noe særlig mer enn "Well, Mr. Smith. Takk for praten og lykke til …"
- Ikke noe å takke for. Jeg sa jo fra. Det er ikke noe mer å si om den saken.

Ja, jøss. Det var aldri noe tvil om at organistens drepende stil også er fullspekka med humor, selv om den kommer til uttrykk noe subtilt. På vei bortover til iskrembutikken etterpå, fortsatte jeg å improvisere over temaet: "Sinnsyk samtale med Mr. Smith", og da jeg noen minutter senere ble spurt om hva slags is jeg ville ha …

"Neimen i hælvete at det ska værra så vanskele'. Er'e ikke mule' å få slengt over ei lita liste over hva dere har å by på, i det minste?" …

Neida. Det var bare en forlengelse av improvisasjonen, og den forble heldigvis innenfor min egen skalle. Men jeg skjønner deg, Jan. Du delte den musikalske oppveksten med Jimmy Smith, på 50- og 60-tallet, og det er ikke umulig at det er noe med Jimmys stil som er ganske Smith-som.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Til Kulturrådet, hilsen Bent Patey

(17.11.21) Hvor søker man offentlig støtte, for eksempel hvis man er frilansmusiker? Hvordan bør søknaden utformes? Hvilke kriterier stilles? Bent Patey, godt kjent fra spaltene her i PULS, gir oss en innføring i hvordan søknader skal utformes. Men får han støtte?


Bryggerigangen: Ulv i fåreklær

(29.06.20) Vi som er interessert i blues, jazz, pop og rock har etter hvert lært oss at alder bare er et tall. Bob Dylan, Chick Corea, Neil Young, Paul McCartney … Nå skal Bryggerigangen ut på veien igjen!


Hans Marius Stormoen (1943 - 2006) snakker ut

(29.05.20) Bassisten Hans Marius Stormoen var en størrelse i norsk musikkliv. Han hadde base på legendariske Club 7, og stelte med blues og jazz. I den grad man kan bruke slike betegnelser om tilstandene i Bryggerigangen Bluesband, var han vel en slags «leder». Hans gitarist, PULS-skribenten Bent Patey, gjorde dette intervjuet med Stormoen i 1997. Samtalen bærer naturligvis preg av at journalisten og intervjuobjektet kjente hverandre ganske godt. Dette er første gang intervjuet publiseres.


Alf Kjellmans vei hjem fra Club 7 en natt på 70-tallet

(18.05.20) Alf Kjellman var en av Club 7's mest respekterte musikere, og en inspirasjonskilde og læremester for mange av sine medmusikanter. I serien "Rare hendelser i menneskenes historie" er gamle Club 7-musikere godt representert. Saksofonisten Alf Kjellmann er intet unntak, og det er vanskelig å komme utenom hans spesielle sortie fra Club 7 en natt på 70-tallet.


Hans Marius Stormoen kjøper bil

(09.05.20) Bryggerigangen Bluesband så dagens lys i 1977, og ble etterhvert et av de mest profilerte bluesband i Norge. Bandet besto av Hans Marius Stormoen, Jan Lie, Tom Gjertsen og undertegnede. I 1979 ga bandet ut plata «Blått Brygg» som ble tidenes første bluesplate på norsk. Galskap og humor var Bryggerigangens varemerke. Frontfigur Hans Marius er kilde til en rekke historier fra «Fornuftens grenseland»


Janlies Glasshus - for et møblert hjem

(26.04.20) I år ville ungdomsopprøreren og Club 7 - musikeren Jan Lie ha fylt 83 år. I kjølvannet av hans ustreite liv flyter det mange historier.


Hans Marius Stormoen på jobb for Kvinner og Klær

(20.04.20) Hans Marius Stormoen var Club-7 bassisten som spillte i Public Enemies, Dream i tillegg til mange av de andre husbandene på klubben. I boken om Club 7 omtales han som klubbens mest profilerte musiker. Blant rare hendelser i menneskenes historie, kan nevnes den gangen Hans Marius ble kontaktet av bladet Kvinner og Klær. Han ble spurt om å gjøre et featureintervju med den britiske verdensstjernen Mick Hucknall (Simply Red). Hans Marius hadde en grunnleggende forståelse av seg selv som en slags menneskelig utgave av Heldige Anton fra Andeby. Uansett hvor dypt vann han hev seg ut på, gikk han aldri til bunns. Derfor takket han alltid ja til alt, uansett, så her var svaret enkelt.


Jan Lie i fengsel

(11.04.20) Jan Lie (1937-93) var legendarisk trommeslager i Bryggerigangen Bluesband. Kjent som en meget snill mann, men også et "rotehue" av dimensjoner. Her er historien om hvordan Jan finner inspirasjon til bluesen "Sitter inne og ser ut".


Et sylstreit orkester på Venice Beach

(23.03.20) (PULS/Venice Beach, 1986): Et møte mellom en norsk frilansmusikant og to amerikanske gatemusikanter. På vestkysten av USA. Var det mulig å lage et band? For eksempel Venice Beach Trio?


LIVE DEAD – da PULS traff Grateful Dead i 1986

(09.03.20) (San Francisco/PULS): Jerry Garcia og Grateful Dead står på plakaten, mens jeg står på gata i San Francisco med et pressekort stikkende opp av skjortelomma. Dette tilfeldige sammentreff gir meg en følelse av at det ville være feil å forlate Nord-California, uten å få med meg denne byens mest legendariske fenomen.


Bryggerigangen Bluesband – 20 år i fornuftens grenseland

(04.03.20) Det står strid om hvorvidt Bryggerigangen så dagens lys i 1977 eller 1978. De bandmedlemmene som fortsatt er i live er blitt for gamle til å si noe troverdig om akkurat den saken, men det er mulig at etableringsfasen, før man kunne kalle det et band, varte ganske lenge.


Bent Patey: Hvor lurt var det å si nei til Spellemannprisen?

(19.02.20) Veldig mange har lest Bent Pateys fornøyelige fortelling om livet i rockebandet Bazar. Nå ruller Patey videre – til Club 7, plateselskapet MAI, Pateys Pipe, og ikke minst Lotus.


45 år på veien som frilansmusiker

(06.02.20) Telefonen kimer, og jeg må til slutt resignere og komme meg ut av senga. Og jeg som lå og drømte så søtt om det fete liv som rocke-artist … Sulten kryper jeg mot telefonen, mens jeg konstaterer at Televerket har latt det gå enda en dag uten å stenge den. Regninga skulle ha vært betalt for en måned siden.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!