Foto: mark l. knowles, via Wikipedia CC BY-SA 3.0
Foto: mark l. knowles, via Wikipedia CC BY-SA 3.0

LIVE DEAD – da PULS traff Grateful Dead i 1986

(San Francisco/PULS): Jerry Garcia og Grateful Dead står på plakaten, mens jeg står på gata i San Francisco med et pressekort stikkende opp av skjortelomma. Dette tilfeldige sammentreff gir meg en følelse av at det ville være feil å forlate Nord-California, uten å få med meg denne byens mest legendariske fenomen.


Dette mystiske bandet, som på en merkelig måte har klart å målbinde sitt publikum siden midten av 60-tallet, viste seg imidlertid å være minst like mystiske å komme innpå, om man prøvde å entre dem fra baksiden av scenen. Men for å nå dit, måtte jeg først spore opp bandets manager …

"Wow, man … Norway, hey? Far out, man. I dig that."

Lite som tydet på at denne manageren led av noen form for tungsinn.

"Men kan du sette opp en tid for et intervju med Grateful Dead?"
"Wow man, those guys are extremely popular, you know, too much, far out!".
"Ja jøss, men når?"

Grateful Dead skulle ha utekonsert i Sacramento, førstkommende lørdag, på California Expo Amphi-Theatre. Han ville sette meg på gjestelista, og backstage-pass kunne hentes i billett-luka. Far out, tenkte jeg. Da tar jeg dem bak scenen. Kunne kanskje være smart å friske opp seksti og sytti-åra litt først, så jeg dro til en fyr i San Fransisco som jeg visste var "Dead Head", og lånte en haug med gamle G.D.-skiver. Avspilling av disse bragte fram gamle ormer og padder og assosiasjoner til hjemlige forhold, på den tida "Trad Gras och Stenar", "Levande Livet" og andre freakete band ga ut skiver. Hjemmelagd sound, og hue i det ytre rom.

JERRY GARCIA
Så var det lørdag formiddag. På tide å komme seg på Freeway 80 til Sacramento. Halvannen time i ytre venstre fil gjennom cowboy-landskapet, her hvor det stort sett bare var indianere og meksikanere, før California ble innlemmet i De Forente Stater, så seint som i 1850. Her sleit nybyggerne i solsteiken, med å få realisert "The Old American Dream". På mange måter står Jerry Garcia som et symbol på denne realiseringen, bare iført en litt mer freakete jakke enn hans forgjengere hadde.

Hippiebevegelsen blomstret opp på en tid da frihetbegrepet, i enda større grad enn nå, var knyttet til penger og suksess i det streite karriere-samfunnet. Jerry Garcia, som allerede i 1965 hadde satt i gang Grateful Dead, manifesterte seg nærmest som en profet for denne motkulturen.

Hans oppvekst i San Fransisco dreide seg om alt annet enn suksess. Faren hans, som var spansk innvandrer og musiker, døde tidlig, og fattigdom og mislykket skolegang ble stikkord for barndommen. Gitar fikk han omsider tak i som 15-åring, og begynte å plukke låter av Chuck Bery, Freddy King, Buddy Holly og Etta James. Det var imidlertid som 5-strengs banjospiler og akustisk gitarist han hadde sine første spillejobber i forskjellige bluegrassband. På denne tiden traff han også Robert Hunter, som senere ble Grateful Deads faste tekstforfatter.

Dermed vinket han definitivt farvel til den streite verden. Sammen med Hunter spilte han for småpenger og rester fra kjøkkenet på forskjellige "coffeshops". De bodde i hvert sitt bilvrak, og levde mer eller mindre av hermetikk som Hunter hadde rappa i militæret.

HAVE A GREAT TIME, STAY HIGH
Men - de hadde det visst allright. Friheten til å gjøre det de var mest hypp på, nemlig å spille, og friheten ved å droppe presset med utdannelse og karriere. Frihet ved ikke å ha noe å tape. Dette ble også utgangspunktet for Grateful Dead. "Have a great time, stay high". Det innebar selvfølgelig også å ikke slå hue i asfalten, dersom en sleip arrangør skulle lure fra dem gasjen.

Tydeligvis er det mange amerikanere som identifiserer seg med dette bandet. Det faktum at Grateful Dead er det bandet som trekker flest folk til konserter i USA for tiden, avslører at bandet innehar noen vesentlige egenskaper. Foruten å representere en livsstil som er ganske fjern fra den streite amerikanske, spiller de lett tilgjengelige rockelåter, med et relativt uhøvla trøkk.

Heisan, her skjer det noe. En haug med uniformerte folk vinker hele den fila jeg ligger i inn på en enorm parkeringsplass. Consert parking $3. Jeg finner en plass, og i det jeg åpner døra, er det som om bilen er blitt forvandlet til en tidsmaskin som har landet i året 1970. En blanding av ulike typer røkelse slår inn fra plassen, som foruten biler, stort sett er dekket av ulltepper og flere kilometer med hår og skjegg.

10.000 FREAKS
Jeg følger de mange tusen disiplene framover mot inngangen. Langs den uorganiserte klynga selges det T-skjorter og buttons med ord som neppe vil bli trykt i et blad som har tatt stilling mot dop. Så er det et gigantisk skilt til: Welcome Dead Heads, og dermed åpner det seg et bølgende teppe av 10.000 fargesprakende freaks som alle har hodene rettet mot det kjempemessige PA-anlegget.

En mørk, truende sky har lagt seg mellom sola og disiplene, men den forsvinner i det øyeblikket bandet entrer scenen, og det er neppe en eneste av de framøtte som tror det er noen tilfeldighet!

Hey, I'm Bent!
- Far out, so am I!

Billy Kreutzmann og Mickey Hart setter seg bak hvert sitt trommesett. Bob Weir - gitar, Brent Mydland - keyboards, Phil Lesh - bass og Jerry Garcia, som viser seg å ha blitt en stor, grå bamse, begynner å stemme sin gitar. Stormende jubel. Så kommer "Alabama Getaway", "Far From Me" og "Don't Ease Me In" på løpende bånd, uten kommentarer imellom.

Anstrenger meg litt for å prøve å få grooven, men Garcia og Weir synger med bra trøkk. Får nesten et eple i hodet, idet en fyr som prøver å sjonglere med fem av dem plutselig mister beatet. Jeg benytter anledningen til å spørre ham om hva han synes om bandet.

"Ingen band er som Grateful Dead. Dette er vårt band. Hør, folka er med og synger låtene. Alle kjenner disse låtene."

Ikke jeg, tenker jeg, men så er det sikkert ikke så mange her som hadde sunget med på Åge Aleksandersen heller. Ikke jeg heller, forresten, men nå forsvinner min samtalepartner inn i nærkontakt med et av eplene. Lucy in the Sky. Resten av førstesettet fortsetter med lett tilgjengelige låter og relativt lange soli av vekselvis Garcia og Mydland. Sound og spillestil er sekstitalls. Garcia uten sustain, og med en viss peiling innenfor gitarstilen.

ARNE HUUSE-FJES
I pausen sendes svære, fargerike gassballonger til værs som pynter friskt opp i den grå røyken som også stiger opp fra området. Andre settet er stort sett en lang, sammenhengende jamsession som til slutt ender opp - uten ekstranummer.

Jeg finner en inngang som fører til baksiden av scenen. Her blir det problemer med å brøyte seg vei. Verre enn Club 7-døra så ut på den hotteste fredagskveld. River meg vei gjennom hår og skjegg, og ender til slutt opp med to uniformerte vakter. Foruten å forsvare de priviligerte bak scenen, sørger de for stilbruddet, der de står med revolvere i beltet og hvert sitt Arne Huuse-fjes. (Arne Huuse var på 80-tallet kriminalsjef og visepolitimester i Oslo. –Red.)

"Nobody beyond this point". Jammen, jammen ... Jeg viser back-stage billetten, og en jente i inngangen henter manageren. Et rufsete hue, planta på toppen av en haug med loppemarked-klær kommer til syne, og jeg får etter en stund øyekontakt. Der var masse lys, men ingen hjemme ...

- Hey, I'm Bent!
- Far out, so am I!
- Nei, jeg mener ... Jeg er den som ringte deg forlenden i forbindelse med et intervju, og ...
- Wow, man Sweden, he?

Far out! Too much. Join in! Freak out! Så var det Edens hage, med "money for nothing og chicks for free"-atmosfære. Her fløt det i edle varer, og jeg tenkte jo straks på ordtaket om dråper som kan komme klokkeren til gode, når presten dusjer. Først måtte jeg imidlertid prøve å få tak i noen av bandmedlemmene.

HAVE A DRINK, STAY HIGH!
Der kommer Garcia ut av garderoben, gitt, men det var det mange andre som oppdaget også. Full stim. Jeg løyer'n litt. Det har da tross alt gått noen år siden jeg sluttet å løpe etter brannbilen, så jeg slår meg ned ved siden av manageren.

- Når blir det mulig å få gjort et intervju med Grateful Dead'a?
- Hey, have a drink stay high!
- Jammen …
- They're extremely busy, you know. Too much ...

Oi, der sitter Bob Weir. Jeg slår meg ned med penn og blokk.

- Dette er første gangen jeg hører dere live. Er det slik en G.D.-konsert pleier å være?
- Med hensyn til publikum, ja. Masse support fra Dead-heads som aldri later til å svikte oss. Når det gjelder det musikalske, ligner ingen av konsertene på hverandre.
- Men dere spiller mange av de åpenbart kjente låtene?
- Ja, men de blir veldig forskjellige fra gang til gang. Vi er i hovedsak et jammeorkester. Vi har et enormt repertoar av låter, og vårt publikum kjenner de fleste av dem. Vi snur og vender på låtene hele tida, og som i andre settet i dag, kan f.eks. Mickey og Bill sette igang en 15-minutters trommesolo. Alt er avhengig av hvilke vibrasjoner som finnes på scenen til enhver tid. På konserten her i morgen, kommer vi til å spille et helt annet repertoar.

Sure, sure. Ring en gang i neste uke.
- Men det er deadline på mandag ...
- Deadline, he? Deadline, deadline!! I dig that!

NY SKIVE?
- Dere hadde 20-års jubileum i fjor. Har besetninga vært den samme hele tida?
- Stort sett. Vi har hatt forskjellige keyboardister. Brent Mydland kom fra gruppa Silver og begynte med oss på slutten av 70-tallet.
- Hele denne tida har dere greid å kjøre klar av Skandinavia?
- Jeg var i Sverige, mer eller mindre på egen hånd, for et par år siden. Spilte med lokale grupper i Stockholm. Ble i utgangspunktet invitert dit for å hjelpe til med en fredsfestival.
- Kommer det ikke snart en ny G.D.-skive? Den forrige, "Go to Heaven", er jo over fem år gammel?
- Vi har veldig mange låter som fungerer i live-sammenheng, men vi har litt vanskelig for å tenke oss studioversjoner av disse. Vi diskuterer imidlertid saken med Arista Records for tida, og det er ikke usannsynlig at vi snart kommer med et album igjen.
- Drev ikke dere eget plateselskap en tid?
- Jo, men det ble så utrolig mye kontorarbeid. Da vi fant ut at vi brukte mer tid på å fly i banken og på postkontoret enn å jobbe med musikk, ga vi blaffen i Grateful Dead Records.

DÅRLIG RADIO
- Jerry Garcia har gitt ut ca. fem solo-LP'er. Har du fått tid til å gjøre noe utenom G.D.?
- To solo-skiver med Bobby and the Midnighters (CBS og Arista), og et par med et band jeg hadde som het Kingfish.
- Hvilke norske artister og grupper har gjort spesielt sterkt inntrykk på deg?
- Eh ... jeg vet ikke. Jeg hører stort sett bare på bilradioen for tiden, så ...
- Ja, men da har du vel hørt a-ha opptil flere ganger?
- Well, asså egentlig freaka radioen ut for en stund siden, så jeg er vel kanskje ikke helt ajour ...
Nettopp, nettopp, jeg forstår ... Hvorfor tror du det er så mange Dead-Heads, Bob Weir?
- Det er så mange superband for tida. Mye ensidig fokusering på brillianse og perfeksjonisme. Mange opplever vel oss som et av de få alternativene som finnes for tida, sier Weir idet en fyr plutselig tar tak i skulderen hans og sier:

"Hey, Bobby, what are you waiting for? Come on ...", og dermed forsvinner hele bandet inn i en ventende bil. Jeg stikker bort til manageren igjen og spør om jeg kan avtale nærmere angående et intervju med bandet "Grateful Dead".

- Sure, sure. Ring en gang i neste uke.
- Men det er deadline på mandag ...
- Deadline, he? Deadline, deadline!! I dig that!

10 år senere døde Jerry Garcia av en overdose, og senere strødde Bob Weir asken hans i elva Ganges i India.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Til Kulturrådet, hilsen Bent Patey

(17.11.21) Hvor søker man offentlig støtte, for eksempel hvis man er frilansmusiker? Hvordan bør søknaden utformes? Hvilke kriterier stilles? Bent Patey, godt kjent fra spaltene her i PULS, gir oss en innføring i hvordan søknader skal utformes. Men får han støtte?


Bryggerigangen: Ulv i fåreklær

(29.06.20) Vi som er interessert i blues, jazz, pop og rock har etter hvert lært oss at alder bare er et tall. Bob Dylan, Chick Corea, Neil Young, Paul McCartney … Nå skal Bryggerigangen ut på veien igjen!


En samtale med Jimmy Smith, januar 1987

(21.06.20) - Hallo, det er Bent Patey. Er det mulig å få snakke med Jimmy Smith?
- Well, jeg tror han er litt opptatt, men et øyeblikk …


Hans Marius Stormoen (1943 - 2006) snakker ut

(29.05.20) Bassisten Hans Marius Stormoen var en størrelse i norsk musikkliv. Han hadde base på legendariske Club 7, og stelte med blues og jazz. I den grad man kan bruke slike betegnelser om tilstandene i Bryggerigangen Bluesband, var han vel en slags «leder». Hans gitarist, PULS-skribenten Bent Patey, gjorde dette intervjuet med Stormoen i 1997. Samtalen bærer naturligvis preg av at journalisten og intervjuobjektet kjente hverandre ganske godt. Dette er første gang intervjuet publiseres.


Alf Kjellmans vei hjem fra Club 7 en natt på 70-tallet

(18.05.20) Alf Kjellman var en av Club 7's mest respekterte musikere, og en inspirasjonskilde og læremester for mange av sine medmusikanter. I serien "Rare hendelser i menneskenes historie" er gamle Club 7-musikere godt representert. Saksofonisten Alf Kjellmann er intet unntak, og det er vanskelig å komme utenom hans spesielle sortie fra Club 7 en natt på 70-tallet.


Hans Marius Stormoen kjøper bil

(09.05.20) Bryggerigangen Bluesband så dagens lys i 1977, og ble etterhvert et av de mest profilerte bluesband i Norge. Bandet besto av Hans Marius Stormoen, Jan Lie, Tom Gjertsen og undertegnede. I 1979 ga bandet ut plata «Blått Brygg» som ble tidenes første bluesplate på norsk. Galskap og humor var Bryggerigangens varemerke. Frontfigur Hans Marius er kilde til en rekke historier fra «Fornuftens grenseland»


Janlies Glasshus - for et møblert hjem

(26.04.20) I år ville ungdomsopprøreren og Club 7 - musikeren Jan Lie ha fylt 83 år. I kjølvannet av hans ustreite liv flyter det mange historier.


Hans Marius Stormoen på jobb for Kvinner og Klær

(20.04.20) Hans Marius Stormoen var Club-7 bassisten som spillte i Public Enemies, Dream i tillegg til mange av de andre husbandene på klubben. I boken om Club 7 omtales han som klubbens mest profilerte musiker. Blant rare hendelser i menneskenes historie, kan nevnes den gangen Hans Marius ble kontaktet av bladet Kvinner og Klær. Han ble spurt om å gjøre et featureintervju med den britiske verdensstjernen Mick Hucknall (Simply Red). Hans Marius hadde en grunnleggende forståelse av seg selv som en slags menneskelig utgave av Heldige Anton fra Andeby. Uansett hvor dypt vann han hev seg ut på, gikk han aldri til bunns. Derfor takket han alltid ja til alt, uansett, så her var svaret enkelt.


Jan Lie i fengsel

(11.04.20) Jan Lie (1937-93) var legendarisk trommeslager i Bryggerigangen Bluesband. Kjent som en meget snill mann, men også et "rotehue" av dimensjoner. Her er historien om hvordan Jan finner inspirasjon til bluesen "Sitter inne og ser ut".


Et sylstreit orkester på Venice Beach

(23.03.20) (PULS/Venice Beach, 1986): Et møte mellom en norsk frilansmusikant og to amerikanske gatemusikanter. På vestkysten av USA. Var det mulig å lage et band? For eksempel Venice Beach Trio?


Bryggerigangen Bluesband – 20 år i fornuftens grenseland

(04.03.20) Det står strid om hvorvidt Bryggerigangen så dagens lys i 1977 eller 1978. De bandmedlemmene som fortsatt er i live er blitt for gamle til å si noe troverdig om akkurat den saken, men det er mulig at etableringsfasen, før man kunne kalle det et band, varte ganske lenge.


Bent Patey: Hvor lurt var det å si nei til Spellemannprisen?

(19.02.20) Veldig mange har lest Bent Pateys fornøyelige fortelling om livet i rockebandet Bazar. Nå ruller Patey videre – til Club 7, plateselskapet MAI, Pateys Pipe, og ikke minst Lotus.


45 år på veien som frilansmusiker

(06.02.20) Telefonen kimer, og jeg må til slutt resignere og komme meg ut av senga. Og jeg som lå og drømte så søtt om det fete liv som rocke-artist … Sulten kryper jeg mot telefonen, mens jeg konstaterer at Televerket har latt det gå enda en dag uten å stenge den. Regninga skulle ha vært betalt for en måned siden.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!