Art Blakey’s Jazz Messengers With Thelonious Monk: Art Blakey’s Jazz Messengers With Thelonious Monk

I forbindelse med Atlantic Jazz sitt 50 års jubileum bestemte plateselskapet Rhino, som åpenbart er i besittelse av i hvert fall en del av rettighetene til gammelt Atlantic-stoff, at det skulle gjøres skikkelig stas på noen av milepælene på labelen.



Innspillingen der storhetene Blakey og Monk møttes for eneste gang i Atlantic-sammenheng i 1957 blei egentlig lagt på is, mest på grunn av at den hadde blitt gitt ut på cd tidligere samt at det ikke hadde ”dukket” opp noe ekstra materiale. Men for et par år siden fant jazzens svar på Sherlock Holmes gull, og her er altså skatten tilgjengelig for alle og enhver.

Noen av Blakeys aller første plateinnspillinger var med Monk på piano. Det var vel kanskje ikke så merkelig, i og med at vi har med to av pionerene i bebop-musikken å gjøre. Men begge hadde det i seg som skulle til for å lede sine egne fortetak, og de har på hvert sitt hold vært med på å skrive viktige kapitler i den moderne jazzhistoria. Innovatører er absolutt en betegnelse de to ikke har noe problem med å forsvare, men på hvert sitt vis.

Trommeslager Blakey var mannen som egenhendig gjennom sitt ”universitet” eller band utdanna flest toppmusikanter i etterkrigstidas USA – noe han holdt på med helt fram til sin død i 1990. Tallet på musikere som har endt opp som bandledere sjøl etter læretid hos Blakey er enormt og få, om noen, var i stand til å løfte et band eller en solist slik Blakey var det.
Monk (1917-82) var stilskaperen og kanskje den mest originale komponisten og pianisten jazzen har opplevd. Han var jazz, og mange i hans samtid stilte seg uforstående til den merkelige og skakke musikken som kom fra hans hjerne og hender. Etter hvert har den inneslutta og merkelige mannen blitt genierklært, men den største anerkjennelsen har kommet etter at han gikk bort – jeg hadde nær sagt som vanlig, når det gjelder mennesker av en slik størrelse.

Under denne innspillinga gjort i løpet av et par dager i midten av mai 1957 var Monk gjest med Blakeys faste band som den gangen besto av Spanky Debrest på bass, Johnny Griffin på tenorsaxofon og Bill Hardman på trompet. Repertoaret var satt sammen av noen av Monks aller mest kjente låter, som ”Evidence”, ”In Walked Bud”, ”Blue Monk” og ”I Mean You”. Bortsett fra hyllesten til Bud Powell har Atlantic Studios egen detektiv Joey Helguera funnet alternative opptak av de tre andre låtene. For Blakey- og ikke minst Monk-tilhengere betyr disse nyoppdagede skattene at julekvelden og 17. mai kom samtidig i år. Lydgjengivelsen har også gjennomgått en opprenskning som sørger for at dette låter som om det skulle vært innspilt for kort tid siden.

Dette er Blakey, Monk & Co i storform, og når Rhino også har tatt på seg spanderbuksene og laga ei flott pappinnpakking av denne jubileumsserien samt at en av etterkrigstidas mest anerkjente jazzskribenter, Nat Hentoff, har skrevet ny omslagstekst med interessante observasjoner fra den gang, så er det ikke grunn til å spørre om så mye mer.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ny singel fra Arctic Monkeys

(19.06.13) Arctic Monkeys slapp i dag sin første nye singel siden "R U Mine" fra Februar 2012.


Art Blakey & The Jazz Messengers: Meet You At The Jazz Corner Of The World

(21.02.02) Hvis man av en eller annen årsak har problemer med å komme seg på jazzklubb med jevne mellomrom, så er en live-CD med Art Blakey & The Jazz Messengers noe av den beste erstatning man kan få. Når man i tillegg snakker om en dobbelt-CD fra Birdland i New York fra september 1960, med en av de aller beste utgavene av budbringerne, så er det alvor i lufta.


Art Blakey Quintet: A Night At Birdland, Vol. 1 + Vol. 2

(12.09.01) 21. februar 1954 blei det skapt musikk-historie på nattklubben Birdland i New York. Mye av det som har skjedd i moderne, akustisk jazz siden den gang har en god del av sine røtter fra denne kvelden.


Salamander-Popium!

(07.07.01) (Kristiansand/PULS): Så ble det endelig litt fart i den idylliske Salamanderparken: Popium kan med denne konserten ha tatt et lite skritt i retning den berømmelsen de så sårt fortjener.


Benny Green: Green's Blues

(08.05.01) Benny Green har gjennom sitt virke de siste 10-15 årene - både som viktig samarbeidspartner for storheter som Art Blakey, Ray Brown og Betty Carter og som leder av egne band - etablert seg som en av de viktigste arvtakerne etter de aller største akustiske jazzpianistene i den relativt tradisjonelle gata.


Chick Corea Presents: Originations

(23.01.01) Chick Coreas evner som pianist, komponist og arrangør tør være kjente. Hans egenskaper som bandleder og til å finne fram til utmerkede, nye spennende medspillere - bokstavelig talt - er også bortimot legendariske, nesten på linje med salige Art Blakeys. På denne spesielle utgivelsen får vi møte Coreas sidemenn i hans nåværende band, Origin - i hver sine egne band, samt at vi får et par spor med Origin også.


Steve Davis: Portrait In Sound

(01.11.00) Når man i løpet av en relativt kort karriere har jobba fast med legender og banebrytere som Art Blakey, Jackie McLean og Chick Corea, forteller det i utgangspunktet en hel om hvilke kvaliteter vedkommende er i besittelse av. Trombonisten Steve Davis bekler disse rollene, og forteller oss her klart og tydelig at vi har med en av instrumentets foregangsmenn å gjøre i tiåra som kommer.


Javon Jackson: Pleasant Valley

(15.07.99) Javon Jackson tilhører den unge generasjonen av amerikanske saxofonister som har sin utdannelse fra salige Art Blakeys universitet. Her møter vi han i en ny setting: I The Real Thing-land med orgel og gitar.


Espen Rud: Rudlende

(12.01.99) I jazzverdenen er det ikke så mange trommeslagere som ender opp som bandledere. De som gjør det er vanligvis svært så markante skikkelser, det være seg Art Blakey, Tony Williams og i våre naboland Fredrik Norén og Alex Riel. Her hjemme har nå Espen Rud kommet med sin andre plate, den første kom i 1985, og i tillegg til å skrive og arrangere all musikken har Rud nok en gang satt sammen et glitrende band.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.