Art Blakey Quintet: A Night At Birdland, Vol. 1 + Vol. 2

21. februar 1954 blei det skapt musikk-historie på nattklubben Birdland i New York. Mye av det som har skjedd i moderne, akustisk jazz siden den gang har en god del av sine røtter fra denne kvelden.


Disse innspillingene er, som de utmerkede omslagshefte-tekstene til jazzhistorikeren Bob Blumenthal forteller oss, historiske på mer enn ett vis. Dette var de aller første innspillingene fra den kjente klubben gjort spesifikt for at de skulle utgis på plate. Teknikken og LP-plata hadde på dette tidspunktet tatt nye steg og gjort dette mulig. Album-designet skulle også vise seg å sette en ny standard, og det musikalske resultatet skulle altså bli retningsgivende for det som skulle komme i mange tiår deretter.

Sjefen for det musikalske er den da 34 år gamle trommeslageren Art Blakey. Han hadde allerede i en årrekke samarbeida med storheter som Miles Davis og Thelonious Monk, mens Blue Note-sjef Alfred Lion hadde benytta han som "hus-trommeslager" på plateinnspillinger for folk som Clifford Brown, Davis, Kenny Drew og Horace Silver. Blakey hadde etter å ha jobba som sidemann i mange år, funnet ut han ville lede sin egen gruppe, og han skulle etterhvert bli en legendarisk bandleder med sine uttallige utgaver av The Jazz Messengers fram til sin bortgang i 1990.

Det skulle ta et par år til før Blakey begynte å bruke navnet The Jazz Messengers på sine grupper. Først da pianisten Horace Silver forlot Blakeys band blei det nye navnet fast og for alltid knytta til Blakey. Bandet vi får møte på disse innspillingene, er forløperen for alt som skulle komme fra 1956 og utover.

Musikalsk sett er dette et uttrykk som er en forlenger av bebopen og som fikk betegnelsen hardbop. Det var tøft og usedvanlig hardtswingende, men det betydde på ingen måte at ballader var bannlyst. Ballet blir åpna med den legendariske introduksjonen til konferansieren Pee Wee Marquette, der han på sitt morsmål klart slo fast at publikum hadde noe helt spesielt i vente denne kvelden. Det skulle vise seg at han ikke tok for store ord i sin munn akkurat ved denne anledninga.

Med seg hadde Blakey en kvintett med den usedvanlig begava 23 år gamle trompeteren Clifford Brown, som tragisk omkom i en bilulykke vel to år seinere. Større trompettalent har vel verden knapt opplevd, og bevisene på det kommer på rekke og rad her. Altsaxofonisten Lou Donaldson legger overhodet ikke skjul på at han var sterkt influert av guruen Charlie Parker - hvem var ikke eller er ikke det? - og leverer her kanskje det beste saxofonspillet han noensinne gjorde. Bassist Curly Russell var på plass og leverte også varene, sjøl om han på ingen måte spilte noen dominerende rolle. Det gjorde derimot pianist Horace Silver som med sitt funky, bluesbaserte uttrykk satte en standard for pianister i tiåra som skulle komme. Disse herrene og det de hadde på hjertet bandt Art Blakey sammen på helt nytt vis fra sin trommestol, og mer groovy og ekte trommespill er ikke å finne på bygdene nå til dags.

Den historiske oppdateringa og gjennomgangen av hvert kutt er et eksemplarisk stykke arbeid fra historiker Bob Blumenthal. Dessuten er musikken remastra og låter autentisk, samtidig som den oppfyller alle krav et moderne øre også har. Disse knappe to timene - både med versjoner henta fra originalutgivelsene og alternative opptak som er mindre kjente - tilhører som sagt jazzhistorien. Det er enkelt og greit tidløs musikk levert av legender. Det holder det, sa Gundersen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ny singel fra Arctic Monkeys

(19.06.13) Arctic Monkeys slapp i dag sin første nye singel siden "R U Mine" fra Februar 2012.


Art Blakey & The Jazz Messengers: Meet You At The Jazz Corner Of The World

(21.02.02) Hvis man av en eller annen årsak har problemer med å komme seg på jazzklubb med jevne mellomrom, så er en live-CD med Art Blakey & The Jazz Messengers noe av den beste erstatning man kan få. Når man i tillegg snakker om en dobbelt-CD fra Birdland i New York fra september 1960, med en av de aller beste utgavene av budbringerne, så er det alvor i lufta.


Salamander-Popium!

(07.07.01) (Kristiansand/PULS): Så ble det endelig litt fart i den idylliske Salamanderparken: Popium kan med denne konserten ha tatt et lite skritt i retning den berømmelsen de så sårt fortjener.


Benny Green: Green's Blues

(08.05.01) Benny Green har gjennom sitt virke de siste 10-15 årene - både som viktig samarbeidspartner for storheter som Art Blakey, Ray Brown og Betty Carter og som leder av egne band - etablert seg som en av de viktigste arvtakerne etter de aller største akustiske jazzpianistene i den relativt tradisjonelle gata.


Chick Corea Presents: Originations

(23.01.01) Chick Coreas evner som pianist, komponist og arrangør tør være kjente. Hans egenskaper som bandleder og til å finne fram til utmerkede, nye spennende medspillere - bokstavelig talt - er også bortimot legendariske, nesten på linje med salige Art Blakeys. På denne spesielle utgivelsen får vi møte Coreas sidemenn i hans nåværende band, Origin - i hver sine egne band, samt at vi får et par spor med Origin også.


Steve Davis: Portrait In Sound

(01.11.00) Når man i løpet av en relativt kort karriere har jobba fast med legender og banebrytere som Art Blakey, Jackie McLean og Chick Corea, forteller det i utgangspunktet en hel om hvilke kvaliteter vedkommende er i besittelse av. Trombonisten Steve Davis bekler disse rollene, og forteller oss her klart og tydelig at vi har med en av instrumentets foregangsmenn å gjøre i tiåra som kommer.


Art Blakey’s Jazz Messengers With Thelonious Monk: Art Blakey’s Jazz Messengers With Thelonious Monk

(28.10.99) I forbindelse med Atlantic Jazz sitt 50 års jubileum bestemte plateselskapet Rhino, som åpenbart er i besittelse av i hvert fall en del av rettighetene til gammelt Atlantic-stoff, at det skulle gjøres skikkelig stas på noen av milepælene på labelen.


Javon Jackson: Pleasant Valley

(15.07.99) Javon Jackson tilhører den unge generasjonen av amerikanske saxofonister som har sin utdannelse fra salige Art Blakeys universitet. Her møter vi han i en ny setting: I The Real Thing-land med orgel og gitar.


Espen Rud: Rudlende

(12.01.99) I jazzverdenen er det ikke så mange trommeslagere som ender opp som bandledere. De som gjør det er vanligvis svært så markante skikkelser, det være seg Art Blakey, Tony Williams og i våre naboland Fredrik Norén og Alex Riel. Her hjemme har nå Espen Rud kommet med sin andre plate, den første kom i 1985, og i tillegg til å skrive og arrangere all musikken har Rud nok en gang satt sammen et glitrende band.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.