Steve Davis: Portrait In Sound

Når man i løpet av en relativt kort karriere har jobba fast med legender og banebrytere som Art Blakey, Jackie McLean og Chick Corea, forteller det i utgangspunktet en hel om hvilke kvaliteter vedkommende er i besittelse av. Trombonisten Steve Davis bekler disse rollene, og forteller oss her klart og tydelig at vi har med en av instrumentets foregangsmenn å gjøre i tiåra som kommer.


Steve Davis benytter anledninga til å takke flere av trombonens ”grunnleggere” innen moderne jazz: J. J. Johnson, Curtis Fuller, Slide Hampton, Grachan Moncur III, Julian Priester, Bob Brookmeyer, Al Grey og Steve Turre for hva de har gjort for instrumentets utvikling og akseptanse både generelt og for Davis spesielt.

Når vi ser på disse navna og noen få andre, som for eksempel Albert Mangelsdorff, er ett av fellestrekkene at de alle enten har forlatt tida eller er godt oppe i åra. Trombone-tronen står på mange ledig, og Steve Davis kan absolutt være en av kandidatene til å ta over.

I tillegg til hektisk aktivitet med Chick Coreas band Origin, har Davis funnet tid til å begå sin første utgivelse på sjefens eget selskap Stretch Records.

Basisen for det musikalske tonefølget er en utmerka kvartett bestående av folk Davis enten har jobba en hel del med eller har hatt stor beundring for: Trommeslageren Joe Farnsworth, pianisten – også elektrisk piano på ett spor – David Hazeltine, vibrafonisten Steve Nelson og bassisten Nat Reeves.

På åtte av de ti spora utgjør de fem en svært så homogen kvintett med en høyst original frontlinje med trombone og vibrafon. Her fins overhodet ingen kjemi-problemer, uansett om det dreier seg om originalt materiale eller standardstoff.

På de to resterende låtene, en spesialskrevet av Corea og en vakker ballade av Davis sjøl, er det deler av Origin-bandet; Jeff Ballard på trommer, Avishai Cohen på bass og Steve Wilson på enten altsaxofon eller altfløyte, samt den nye pianoguruen Brad Mehldau, som utgjør et særs vellydende tonefølge.

Steve Davis er i besittelse av en stor og feit trombone-tone, samt en varme i uttrykket som vi ikke kan huske å ha hørt hos så mange andre. Den grensesprengende originaliteten kan ikke jeg oppdage foreløpig, men at lyd-portrettet, som han sjøl kaller dette visittkortet, er en god indikasjon om at det kan komme enda større ting, er det ingen tvil om.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ny singel fra Arctic Monkeys

(19.06.13) Arctic Monkeys slapp i dag sin første nye singel siden "R U Mine" fra Februar 2012.


Art Blakey & The Jazz Messengers: Meet You At The Jazz Corner Of The World

(21.02.02) Hvis man av en eller annen årsak har problemer med å komme seg på jazzklubb med jevne mellomrom, så er en live-CD med Art Blakey & The Jazz Messengers noe av den beste erstatning man kan få. Når man i tillegg snakker om en dobbelt-CD fra Birdland i New York fra september 1960, med en av de aller beste utgavene av budbringerne, så er det alvor i lufta.


Art Blakey Quintet: A Night At Birdland, Vol. 1 + Vol. 2

(12.09.01) 21. februar 1954 blei det skapt musikk-historie på nattklubben Birdland i New York. Mye av det som har skjedd i moderne, akustisk jazz siden den gang har en god del av sine røtter fra denne kvelden.


Salamander-Popium!

(07.07.01) (Kristiansand/PULS): Så ble det endelig litt fart i den idylliske Salamanderparken: Popium kan med denne konserten ha tatt et lite skritt i retning den berømmelsen de så sårt fortjener.


Benny Green: Green's Blues

(08.05.01) Benny Green har gjennom sitt virke de siste 10-15 årene - både som viktig samarbeidspartner for storheter som Art Blakey, Ray Brown og Betty Carter og som leder av egne band - etablert seg som en av de viktigste arvtakerne etter de aller største akustiske jazzpianistene i den relativt tradisjonelle gata.


Chick Corea Presents: Originations

(23.01.01) Chick Coreas evner som pianist, komponist og arrangør tør være kjente. Hans egenskaper som bandleder og til å finne fram til utmerkede, nye spennende medspillere - bokstavelig talt - er også bortimot legendariske, nesten på linje med salige Art Blakeys. På denne spesielle utgivelsen får vi møte Coreas sidemenn i hans nåværende band, Origin - i hver sine egne band, samt at vi får et par spor med Origin også.


Art Blakey’s Jazz Messengers With Thelonious Monk: Art Blakey’s Jazz Messengers With Thelonious Monk

(28.10.99) I forbindelse med Atlantic Jazz sitt 50 års jubileum bestemte plateselskapet Rhino, som åpenbart er i besittelse av i hvert fall en del av rettighetene til gammelt Atlantic-stoff, at det skulle gjøres skikkelig stas på noen av milepælene på labelen.


Javon Jackson: Pleasant Valley

(15.07.99) Javon Jackson tilhører den unge generasjonen av amerikanske saxofonister som har sin utdannelse fra salige Art Blakeys universitet. Her møter vi han i en ny setting: I The Real Thing-land med orgel og gitar.


Espen Rud: Rudlende

(12.01.99) I jazzverdenen er det ikke så mange trommeslagere som ender opp som bandledere. De som gjør det er vanligvis svært så markante skikkelser, det være seg Art Blakey, Tony Williams og i våre naboland Fredrik Norén og Alex Riel. Her hjemme har nå Espen Rud kommet med sin andre plate, den første kom i 1985, og i tillegg til å skrive og arrangere all musikken har Rud nok en gang satt sammen et glitrende band.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.