Klassisk Norsk: Midnight Choirs "Amsterdam Stranded"

Da Leonard Cohen skrev "Bird on the Wire" i et lite rom på den greske kunstnerøya Hydra på midten av sekstitallet, hadde han neppe forestilt seg at det skulle ende opp som en av musikkhistorens mest berømte og inspirerende sangtekster.

Klassisk Norsk:


Blant alle utmerkelser og hedersbevisninger de siste førti årene skal Cohens mesterverk også krediteres for å ha gitt navn til et av Norges mest kritikerroste band.

”Like a bird on the wire, like a drunk in a midnight choir, I have tried in my way to be free”. Slik lyder det nevnte åpningssporet fra Cohens andre album, Songs From a Room. Og det er nettopp søken etter frihet som står i fokus i Midnight Choirs musikk - i særdeleshet på deres tredje album, monumentale Amsterdam Stranded fra 1998.


Foto: Stefan Vollstadt

Historien om albumet starter i kjølvannet av bandets andre plate, Olsen’s Lot, en utgivelse som fikk norske musikkritikere til å ta i bruk sine fineste superlativer. Uenigheter om musikalske veivalg gjorde imidlertid at tilværelsen i Midnight Choir tidvis var intens. Til slutt brøt kommunikasjonen sammen innad i gruppa, og bandets eksistens var utrygg etter utgivelsen av Olsen’s Lot.

Låtskriver og multiinstrumentalist Atle Byström, alias Al DeLoner, holdt til vekselvis i København og Oslo, før han etter hvert flyttet til Portsmouth i Sør-England. Usikker på Midnight Choirs fremtid, og med store utfordringer i sitt privatliv, opplevde han en kreativ periode som låtskriver.


Foto: Stefan Vollstadt

I løpet av et år skrev han en rekke sanger som bar tydelig preg av en tilværelse som var i ferd med å rase sammen. Byström utdyper til Puls;

- Jeg slet en god stund med en vanskelig skilsmisse som mine foreldre gikk igjennom. Deretter begynte det etter hvert å rakne i mitt eget personlige liv også. Man kan kanskje si at frykten for konsekvensen av brutte relasjoner er en underliggende tematikk i disse låtene.

Etter en frustrerende tid uten særlig kontakt mellom bandmedlemmene, ble Midnight Choir sommeren 1997 samlet på oppfordring fra plateselskapet. Byström presenterte sine nye låter, men møtte skepsis fra flere kanter. For mens Olsen’s Lot stort sett hadde vært gitardreven og melodiøs, var de nye låtene tyngre og i utgangspunktet mindre tilgjengelige.

Etter en del øvinger var det imidlertid enighet om at man skulle spille inn det nye materialet. Estúdios Valentim de Carvalho i Lisboa ble valgt som åsted for innspillingen som tok til i februar 1998. Som på forgjengeren fikk Chris Eckman fra The Walkabouts hovedansvaret for produksjonen. Lydbildet skulle imidlertid bli adskillig luftigere enn på Olsen’s Lot, med god plass til instrumentene og Paal Flaatas skjøre vokal.


Foto: Stefan Vollstadt

Atle Byström sier at dette i stor grad bør krediteres lydtekniker Phill Brown.

- Lydbildet er sterkt preget av Browns tilstedeværelse. Han hadde jobbet med Talk Talks album Spirit of Eden, og jeg var veldig fascinert av lydbildet på den platen. Det var en magisk atmosfære. Han hadde en helt annen måte å spille inn musikk på enn hva vi var vant med fra før. Han brukte mye "room ambience", det vil si mye bruk av overhead mikrofoner og naturlig romklang, i motsetning til amerikanerne vi hadde jobbet med på våre foregående album som plasserte mikrofonene helt opp i høyttalermembranen. Brown plasserte gjerne mikrofonene et par meter unna. I tillegg var det idéen om å fange opp en live fremføring.

Tittelsporet og "Finest Hour" er eksempler på låter som ble spilt inn live i studio. Det ble tilbrakt to kreative måneder i Lisboa, men prosessen med å sette sammen sangene til et album bød på utfordringer. Byström hadde en klar idé om hvordan han mente albumet burde bygges opp. Produsent Chris Eckman var kritisk.

- Eckman følte at albumet jeg ønsket å lage var risikabelt. Han mente jeg gamblet med karrieren min. Min respons var at det fikk så være. Dersom det ikke fungerte kunne jeg begynne å studere igjen. Det hadde han respekt for, og jeg fikk det som jeg ville.

Produsentens skepsis gjaldt blant annet planen om å ha en av albumets tyngste låter som åpningsspor. Amsterdams første minutter er nemlig kapable til å ta motet fra hvem som helst:

- ”I lost my religion / the path to God”, nærmest hvisker vokalist Flaata i "Harbor Hope" – akkompagnert av et nakent piano.

Til gjengjeld er neste spor, "October 8", albumets mest melodiøse. Den ble også gitt ut som singel, med en potensiell Midnight Choir-klassiker; "Degas’s Eyes", som bonusspor. "Mercy of Maria" er en låt i Nick Caves ånd, og kunne passet perfekt på australierens The Boatman’s Call.

Albumets mektigste låt kan meget vel være "Dear Friend", som med sitt fyldige arrangement kom spesielt godt til sin rett på scenen da bandet turnerte etter utgivelsen av albumet.

Etter én enkel gjennomlytting kan kanskje Amsterdam Stranded fremstå som nedslående og trist. Ved nærmere ransakelse er imidlertid spekteret av følelser en av albumets styrker.

Vi får en genuin formidling av det å være ved en avgrunn – og prosessen med å komme seg tilbake i sikkerhet. Resignasjonen og fortvilelsen som preger jeg-personen i starten av albumet, gir mot slutten av plata plass for aksept og glimt av håp.

Amsterdam Stranded er med andre ord noe mer enn en sedvanlig samling låter. Det er et verk der flere av de fineste sangene fra innspillingen ble vraket fordi de ikke passet inn i helheten. "Daylight’s Wasted" er eksempelvis en fantastisk låt, og inneholder en av Paal Flaatas beste vokalprestasjoner, men den måtte vente ti år før den fikk sin plass - som bonusspor på Collector’s Edition-utgaven av albumet i 2008.

- Det var min klare intensjon å lage et album med ukonvensjonelle musikalske strukturer, utdyper Byström til Puls.

- Jeg prøvde bevisst å unngå den tradisjonelle oppbygningen vers/refreng/vers/refreng. Amsterdam Stranded er først og fremst et velkomponert album, slik jeg ser det, sier han videre.

Da platen til slutt ble gitt ut var det til stor begeistring fra landets musikkanmeldere. Byström, Flaata og bassist Ron Olsen hadde opplevd gode tilbakemeldinger fra kritikere tidligere, men responsen på Amsterdam Stranded var intet mindre enn overveldende.

VGs Stein Østbø mente det måtte være det sterkeste og mest personlige dokumentet i norsk rocks historie. Arild Rønsen slo fast i Puls at hele albumet var fabelaktig, mens daværende Dagbladet-journalist Håkon Moslet kalte den skremmende, gripende og vakker. Han gav den seks øyne på terningen.

De strålende omtalene har naturlig nok vært med på å bidra til at albumet jevnt og trutt har solgt meget godt helt siden utgivelsen i 1998. For Atle Byström fortsatte de gode anmeldelsene - også etter oppløsningen av Midnight Choir i 2004. Han har så langt gitt ut fire soloalbum under sitt artistnavn Al DeLoner, og er i sommer aktuell med nok en utgivelse, Itchy and the Girl Dancing, som er i butikkhyllene i månedsskiftet juli/august.

Amsterdam Stranded har imidlertid fortsatt en spesiell plass i hans hjerte.

- Selve innspillingen av det albumet vil alltid stå for meg som en av de lykkeligste periodene i mitt liv. Jeg tror flere av de andre involverte ville ha sagt det samme. Det var rett og slett en god tid, og Amsterdam Stranded er et album jeg er veldig stolt av. Vi oppnådde veldig mye med den plata, på mange forskjellige nivåer. Er det ett album jeg ønsker å bli husket for så må det være akkurat dette. Sammen med Olsens Lot utgjør den på mange måter kjernen i Midnight Choirs musikalske arv.

Amsterdam Stranded er ikke et album som higer etter å imponere. Kanskje er det derfor man blir så imponert. Musikken er dyster og det fins knapt et eneste refreng. Ingen forsøk blir gjort på å fange de store lyttermassene. Man får inntrykk av at det er bare én ting som virkelig betyr noe, å være ekte.

Plata er naturligvis ikke perfekt, det fins lyter - slik det gjør i alle kunstverk. Da kan det imidlertid være på sin plass å sitere gruppas inspirator Leonard Cohen nok en gang:

- ”There is a crack in everything. That’s how the light gets in”.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Al DeLoner: Jakter på de små gledene

(24.08.10) Med Midnight Choir utforsket Atle Bystrøm de store spørsmålene. Nå er han aktuell med ny soloplate, og jakter de små gledene.


Fall Ov Serafim: Nex Jehovae

(23.05.06) I 2004 pakket Hel og Nagrinn sammen instrumentene sine og gikk fra Misteltein for godt. Bandet med det pussige navnet som mest av alt smaker av julestemning og kos hadde holdt på siden 1996, og de gjenværende medlemmene skummet av raseri da de fant ut at svikerne hadde skaffet seg navnerettighetene i ettertid. Fem av Mistelteins eksmedlemmer nektet imidlertid å gi opp. Nå kaller svenskene seg Fall Ov Serafim og forsøker nok en gang å vise at de fremdeles har noe i black metal scenen å gjøre.


Midnight Choir: All Tomorrow`s Tears

(02.06.05) Norgeshistoriens fineste band oppsummerer en karriere full av konflikter, tårer, rødvin, kjærlighet - og uendelig mange godlåter. Selv om det foreligger en samleplate fra tidligere, er det dette som er det ordentlige testamentet etter Midnight Choir.


Paal Flaata: Rain

(28.04.05) Paal Flaata skrudde forventningene rimelig høyt opp hos folket når han for noen uker siden slapp singelen "It Will All Come Down", som inneholdt to solide smakebiter fra dette albumet. Nå er "Rain" ute i butikkene, og selv med litt plundring her og der, har hans andre soloalbum blitt et riktig så fint stykke musikk.


Paal Flaata: It Will All Come Down (singel)

(23.03.05) Ex-Midnight Choir-vokalisten er snart klar med sitt andre soloalbum "Rain", og første smakebit er en to-spors singel som er ute i disse dager. Dette blir nok noe helt annet enn det litt merkelige coveralbumet "In Demand" fra 2003. Mannen med den gudbenådede stemmen virker å være tilbake der han hører hjemme; i de dype daler.


Tysk utmerkelse til Midnight Choir

(14.05.03) The German Phono Academy mener Midnight Choirs siste album "Waiting For The Bricks To Fall" er "Best Album in Rock and Pop", utgitt i 1. kvartal 2003.


Midnight Choir på det jevne

(29.03.03) (Oslo/PULS): Som en av få anmeldere har jeg ikke helt sansen for "Waiting For The Bricks To Fall". Midnight Choir har allikevel landets kanskje aller beste backkatalog, og live er de stort sett alltid fremragende. Gårsdagens utgave av bandet var derimot ikke den beste jeg har sett.


Midnight Choir: Waiting For The Bricks To Fall

(10.02.03) Jeg mener å ha lest et eller annet sted at Midnight Choir har blitt mindre melankolske, og at den nye skiva er et oppløftende og trivelig album. Pølsevev! Dette er trist som faen - men, personlig klarer ikke jeg å få dette albumet like langt under huden som de foregående skivene.


Midnight Choir i gang med nytt album

(23.08.02) Det produktive Skiens-bandet skal etter planen ned til Praha i begynnelsen av neste måned for å spille inn sitt femte album. Så spørs det da om Sono Studio har overlevd flomkatastrofen i det siste...


Midnight Choir til ettertanke

(16.09.01) (Oslo/PULS): Midnight Choir åpnet sin akustiske aften med et minutts stillhet i forbindelse med den horrible terroraksjonen i USA, etterfulgt av "Snow In Berlin" og "Violence Of The World", som symbolske åpningslåter. Tekstlinjer som "All the killing has begun, there is nowhere left to run, there`s no bridges left to burn", og andre henvisninger til krigersk ondskap, gjorde starten på denne konserten til sterke og gripende øyeblikk. Ellers beviste Midnight Choir for n`te gang hvilket fenomenalt bra band de er, da de trollbandt et relativt fullt Rockefeller i går kveld.


Norsk musikk for eksport!

(03.05.01) Tallet på norske artister som får realisert utfartstrangen sin er stadig økende. Endel er av disse artistene er støtta av Kulturdepartementet gjennom Norsk Kulturråds TTF-ordninger. Den statlige sponsinga ser altså ut til å kunne bære frukter. PULS har sett nærmere på de drøyt 20 artistene som fikk støtte ved årsskiftet. I tillegg har vi kartlagt minst like mange som reiser ut helt på egen hånd.


En nedtonet aften med Midnight Choir

(12.03.01) (Oslo/Puls): For tredje gang på under omtrent like mange måneder skulle Midnight Choir spille i Oslo. Denne gang var Rockefellers 15-årsjubileum anledningen og det hele skulle foregå unplugged. Etter å ha sett bandet live to ganger før hadde undertegnede et lite håp om at unplugged-formatet ville matche det de har prestert i studio, i hvert fall i større grad enn de tidligere plugged-konsertene. Det skulle vise seg å bare delvis stemme.


Midnight Choir: En litt trist aften

(14.02.01) (Tromsø/PULS): Midnight Choir er vel uten tvil blant Norges tristeste menn. Og fint er det. Vi trenger vakker, trist musikk med følelser. Gjerne med strykere. Vi liker strykere. Men dette hadde plutselig lite å gjøre med Midnight Choir, og hørtes mer ut som en hyllest til Tindersticks. Og det var jo ikke meningen.


Midnight Choir: En vakker liten sak

(05.01.01) (Oslo/PULS): Midnight Choir var første band ut i denne omgang med Akustisk Vinter på Smuget. Og med et fullsatt lokale og album som Amsterdam Stranded og Unsung heroine i minne, lå alt til rette for at dette skulle bli noe lang mer enn bare en hyggelig kveld. Men det ble det ikke.


Manglende nerve fra Midnight Choir

(04.12.00) (Oslo/PULS): Før min andre konsert med Midnight Choir hadde jeg håpet på at de skulle vise meg at det lunkne inntrykket jeg satt igjen etter forrige konsert, kun var forårsaket av et tilfeldig arbeidsuhell. Med bakgrunn i de solide platene de har utgitt har jeg vært hellig overbevist om at de bare måtte være bra live. Dessverre klarte de ikke å overbevise meg denne gangen heller. Det virker som om de går på tomgang, og det hele mangler nerve og engasjement.


Gjør klar for Midnight Choir

(16.02.00) 6. mars er det klart for Midnight Choirs 4. album, ”Unsung Heroine”. Førstesingelen, ”Double Blank”, slippes 28. februar – samme dag som albumene til Smashing Pumpkins og Oasis foreligger.


Midnight Choir ferdig i studio

(25.01.00) Midnight Choirs nye album er ferdig mixa. Release månedsskiftet februar/mars.


Midnight Choir over Norge

(08.09.99) De fikk en høyst fortjent Spellemannpris for Chris Eckman-produserte ”Amsterdam Stranded” (S2/distr.: MNW). I oktober kommer Midnight Choir til et sted som umulig kan være så veldig langt unna der du holder til.


Midnight Choir breaker i Sverige?

(25.05.99) Norsk musikk er vanligvis gjenstand for annet enn latter og/eller forbigåelse i svensk presse. Men kanskje har vi endelig et band på gang, som kan slå også hos söta bror? Det handler om Midnight Choir.


Midnight Choir: Amsterdam Stranded

(09.12.98) Av alt det fantastiske de fant på i studio, er dette muligens det aller glupeste – at ingen fant på å si: - Trenger vi ikke en uptempo-låt, ’a gutter...?


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!