Ingrid Olava: Juliet's Wishes

Dette er ikke en "lovende debut". "Juliet's Wishes" er et voksent og fullendt produkt, ei plate som måtte beskrives som oppsiktsvekkende vellykka - helt uavhengig av om utøveren var et ubekrevet blad eller hadde et langt liv i musikken bak seg. Sensasjonelt bra, frøken Olava!


Utgangspunktet er ikke ubetinga enkelt. Jeg mener; ung pike som synger pop, sittende ved klaveret... Hørt det før? Ja, men du har ikke hørt akkurat dette før. Ingrid Olava har nemlig sansen for det som er helt annerledes - og "annerledesheten" behøver slett ikke være overtydelig.

Hør hva hun steller i stand med høyrehånda si i "Giant Of Time". Her triller det fram toner som strengt tatt ikke har noe i dette pianostykket å gjøre. Men det funker, nettopp fordi du som lytter utsettes for uventa opplevelser.

Sånn vil Ingrid Olava ha det - og produsent Frode Jacobsen har åpenbart skjønt oppskriften. Hun spiller enkelt, men funksjonelt piano, og vokalen utføres på samme vis. Ikke med bravur. Bare helt enkelt og rett fram - nøyaktig hva komposisjonene innbyr til.

Olava har skrevet alle låtene sjøl, med ett unntak: Bob Dylans "It's Alright Ma (I'm Only Bleeding"). Hvilken coverversjon! Bare piano og vokal, men så gjør hun det igjen: Forandrer en dur-akkord til moll - så det låter helt annerledes! Fabelaktig!

I mitt plateomslag står det ikke hvem som har ansvaret for strykerarrangementene. Men fine er de, uansett - enten de er streit vestlig orkestrert, som i radiohiten "Only Just Begun", eller de er orientert mot, nettopp, Orienten, som i tittelkuttet.

Det er lenge igjen av dette året, men den norske popmusikeren som vil overgå Ingrid Olava i kvalitet i det herrens år 2008 - han eller hun har jaggu fått et og annet å strekke seg etter.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Elfenbenmagi med Ingrid Olava

(11.09.23) “When in Rome” - når man først har greid å uforvarende komme seg på Ingrid Olava konsert (jeg skulle bare se Ævestaden, jeg) så får man nesten prøve å få til en anmeldelse. Heldigvis gikk det veldig greit at jeg tok bilder, “men helst ikke fra pit'en” og det er helt greit for meg. Jeg vet hvor irriterende det kan være med fotografer som bare står i veien.


En stillferdig reise med Ingrid Olava

(06.09.23) Hun forhaster seg ikke, men nå er ventetida over. Ingrid Olava er her med sitt femte album.


Kunsten å lage cover-album

(18.03.18) Litt smått, liksom? Å synge låter andre har skrevet og gjort populære? Det behøver ikke å være sånn.


Øya: Fortryllende Olava

(12.08.10) (Oslo/PULS): Hun kom, så trollbandt hun publikum i 45 minutter. Så forlot hun scenen med en tåre i øyekroken. Det var det flere av oss i publikum som hadde også.


Ingrid Olava: The Guest

(21.02.10) Ingrid Olavas «The Guest» er en eneste stor nytelse.


Ingrid Olava: Only Just Begun (sgl)

(17.01.08) Her kommer Ingrid Olava. Og hun har bare såvidt begynt.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.