Bugge Wesseltoft: IM

Bugge Wesseltoft. Bugge fra Skien. Navnet hans assosieres med Spellemannpriser, med en av nujazzens mest interessante utøvere, og med en av Jan Garbareks mange habile sparringpartnere. Nå er Bugge Wesseltoft klar med hva han i egne ord omtaler som sin første, ordentlige soloplate. Platen har blitt en reflekterende, rørende, trist og håpefull utgivelse fra en av Norges desidert viktigste jazzmusikere de siste ti-femten årene.


IM, nevnte soloplate altså, utgitt på Wesseltofts eget Jazzland Recordings tidligere i høst, er en samling nakne, homogene, tilsynelatende enkle låter. Nakne i dobbel forstand kan du skjønne: Både er låtene åpne, direkte og, oftest, kun bestående av et Steinwayflygel og dempet perkusjon, men jeg føler også at det ligger mer av Wesseltoft i disse låtene enn i tidligere arbeider. Dette er historien om en mann og hans flygel; historien om hvor han hører hjemme og hva som omgir ham. Hva han gråter for, og hva som gjør ham lykkelig. IM er en storslått, stille plate som vil bevege deg.

Platen starter med BLACK PEARL makes dream, et åpent, tankefullt spor, med sakte, pustende pianolinjer. I to minutter møter vi Wesseltoft ensomt sittende ved flygelet, kretsende om det sentrale temaet, før litt dunkel, dyp perkusjon nærmest trer inn fra skyggene. Lekre variasjoner omkring åpningstemaet holder deg fokusert helt til perkusjonen ebber ut for så å mykt slå tilbake, som en stille tidevannsbølge. Et dimmet rom, med en vakker, rødvinsdrikkende kvinne på en brun divan ville vært det perfekte videokompliment til det betagende åpningssporet.


Bugge Wesseltoft (www.buggesroom.com)

Det er først med andresporet WY at IM virkelig starter i mine ører. Mot en lav vegg av statisk støy, får vi lydopptak av Bush den yngre i høyre kanal, opptak av hva som kan være eksempelvis bin-Laden eller al-Zawahiri i den venstre, mens feltopptak og maskingeværild blir spilt i midten. «We're all on the offense against the terrorists on every battlefront, and we'll accept nothing less than complete victory» agiteres det på velkjent vis fra presidenten, etterfulgt av lakeiers rungende applaus og lyden av skuddsalver. Fra Midtøsten tar Wesseltoft oss med til det mørke hjertet av Afrika, hvor stemmen til kongolesiske Zawadi Mongane forteller om hennes kidnapping og bortføring av rwandisk milits. Komponisten forteller selv i innlegget til IM, at den hjerteskjærende historien hennes, fortalt i Monganes dype, rolige, balanserte stemme, gjorde et uutslettelig inntrykk på ham. «WY is my humble attempt as a jazz pianist to express my deep compassion towards the suffering of civilians during war.» En stille, dvelende og luftig pianolinje akkompagnerer lydklippene; tidvis får man glimt av verdenskaoset gjennom dissonans i akkordene. WY blir mer anstrengt og nervøs mot slutten, da myk feedback droner like under Steinwayflygelet. Sporet er et intenst uttrykk for vår håpløshet når vi konfronteres med slik gru: Hva kan vi gjøre? Hva gjør vi? Platens høydepunkt.

deIMAGER oppleves som et urolig antiklimaks etter den følelsesmessige stormen som ble pisket opp med WY. Likedan melankolsk, men naknere, mer luftig enn de foregående. Stemningsfullt, og uhyre effektivt i sin sparsommelighet. Et annet av mine favorittspor på IM kommer med YOYK, et kult, hodenikkende spor, hvor Wesseltoft får hjelp av uimiterbare Mari Boine. En dyp, funky basslinje og stilig rhodes bidrar med velkommen variasjon på platen. Den salig funky groove'n vi møter, og lyden av Fender Rhodes, får meg til å tenke på tidlig, forvitret fusion jazz, men i sannhetens navn ligger YOYK langt nærmere opp til hva Wesseltoft er kjent for fra før, gjennom hans utgivelser innen nujazz og New Conception of Jazz. Kult. Virkelig kult.

Platen tar en mer utfordrende retning med svingende HIT, hvor stressende samplet perkusjon driver låten fremover; konsentrasjonen din blir fokusert inn mot en nålespiss idet sampelet varieres og morfes over i nye former ved hjelp av ulike ekkoeffekter, samtidig som intensiteten gradvis øker. De hektiske rytmene forløses idet platen går over i MIN by, hvor Wesseltofts glade, håpefulle flygellinjer akkompagneres av stille håndklapping og urbane feltopptak i bakgrunnen. Dette stille, trygge sporet spiller som en markant motvekt til mer paranoide, kaotiske WY; dette er hjemme. Dette er hva vi har, hva vi ser, hvem vi er. Kontrasten mellom opptaket av en sakte nedbremsende Oslobuss i MIN by og den irakiske skuddvekslingen i WY er sterk.

Mer sampling og preparert piano er ingrediensene i metalliske vidde; jeg hadde i utgangspunktet ventet meg en vidåpen, organisk Finnmarksode, men blir i stedet overrasket av et klaustrofobisk, kantete, rumlende lydbilde. Nedtrykkede tangenter mot stramme strenger minner meg om letende hammerslag mot en fabrikks metallskrog. En myk, kvinnelig vokal gir meg bildet av en smogfarvet mor som synger for barnet sitt, som hun holder inntullet i et fillete pledd over høyrearmen. Bakteppet er verken Oslobusser eller Finnmarksvidda, men deprimerende mursteinspiper som velter ut grå røyk. Mørkt.

Noe av den industrielle følelsen trekkes over i FOT; hvor en skjør, funky pianolinje akkompagneres av dyp, dyp bass, som kunne vært samplet i kjelleren under en diger produksjonshall. Når jeg hører sporet strekkes assosiasjonene mine i retning gamle SimCity-låter: Jeg får lyst til å anlegge både medium residential og commercial areas, toppe det med en snill skattepolitikk og se ting vokse!

De to siste sporene på platen, tittelsporet IM og ROAD HOME, er begge luftige, langsomme, resonnerende spor. Syv-og-et-halvt minutt lange IM er den mest interessante av de to, hvor østlig inspirerte flygellinjer danser omkring det repeterende motivet.

Jeg synes låtene på IM tegner et personlig bilde av jazzpianisten Bugge Wesseltoft: Vi finner spor som trygt forankrer ham i Norge, langt fra vold, konflikter og grusomheter. Vi finner en Wesseltoft som strides av håpløshet og indre uro; en oppgitthet mange av oss kan føle, men har vondt for å uttrykke. Jeg er forbløffet over det sterke lyriske uttrykket til WesseltoftIM; jeg er forbløffet over hvordan han evner å la Steinwayflygelet si hva så mange av oss føler, men ikke vet hvordan vi skal uttrykke. De enkle hjelpemidlene gjør budskapet så mye sterkere. Wesseltoft spenner opp et vidstrakt viddelandskap, men klarer å fokusere på svært konkrete detaljer og stemninger ved det; håp og fortvilelse, glede og frykt, ro og kaos. Hans «første» soloplate har blitt en kontemporær utgivelse som, ja, føles mer klassisk enn nettopp kontemporær.

Til den Skiensbaserte Telemarksavisa uttalte Wesseltoft tidligere i høst: «Jeg lager musikk for de som liker å høre på det sånne som meg driver med. Jeg ser ikke poenget i å lage musikk for alle.» Selv om IM kan fremstå som en utfordrende plate, håper jeg flere får opp ørene for denne utgivelsen. Bugge Wesseltoft har mye viktig å fortelle oss.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildespesial: Mari Boine & Bugge Wesseltoft

(01.11.23) Selvfølgelig måtte de avslutte med «Gula Gula», nå som trio. Bugge Wesseltoft & Mari Boine & Ella Marie Hætta Isaksen.


Ren, vakker nytelse - et stille piano

(11.03.22) Hva med å synke ned i sofaen eller hengekøyen, slippe unna alt som skjer rundt deg? Kan være fristende for noen og hver - og da kan Bugge Wesseltofts nyeste album trygt anbefales som lydfølge.


Mordet på en julesang

(01.12.21) Er det hevn vi er ute etter, en slags irrasjonell mobbing av noen snille og uskyldige som irriterer oss ved sitt blotte nærvær?


Lars Lillo-Stenberg synger 150 år gamle coverlåter

(23.05.21) Edvard Grieg og Lars Lillo-Stenberg står til hverandre som et brudepar i Hardanger. Det er nesten så man må spørre seg hvem av dem som kom først?


Vellykket oppfølger fra jazz-trioen Rymden

(18.09.20) Rymden er nå klare med sitt andre album. I likhet med fjorårets «Reflections and Odysseys», er årets «Space Sailors» også en dobbel-LP. Begge fremstår som utsøkte på sin rikdom av detaljer. Men der forgjengeren gikk på oppdagelsesferd, byr den nye platen på selve skattkisten.


Telenors kulturpris til Bugge Wesseltoft

(05.06.20) Pianisten, komponisten og plateprodusenten Bugge Wesseltoft er tildelt årets kulturpris fra Telenor. 500.000 inn på konto.


Bertine Zetlitz og Bugge Wesseltoft: Hvordan kunne dette gå så galt?

(15.03.20) Jeg har fulgt disse artistene i bortimot 30 år. Jeg har anmeldt dem både på plate og live – og tror aldri jeg har hatt en viktig innvending mot noen av dem. Sammen får de det ikke til.


Bugge Wesseltoft: Playing

(18.03.09) Bugge Wesseltoft har laget enda en kjærlighetserklæring til pianoet sitt


Bugge Wesseltoft: Moving

(25.04.01) Jens Christian Bugge Wesseltoft har i løpet av det siste tiåret etablert seg langt utenfor våre grenser som en av de viktigste retningsgiverne innen moderne, improvisert musikk. Hans ferskeste CD forteller oss at Bugge ikke har tenkt å hvile på noe som helst - han vil fortsatt opp og fram.


Bugge Wesseltoft på BBC

(27.01.00) Onsdag 2. februar er Bugge Wesseltoft og deler av New Concept Of Jazz (NCOJ) invitert til å spille nesten live hos BBC i London. Bugge er gjest i programmet "World Wide Show" som ledes av Gilles Peterson. Showet går på lufta fem minutter over ett, natt til torsdag 3. februar.


Vossajazz 2000

(17.01.00) Nils Petter Molvær, Victor Bailey Group, Abbey Lincoln Quartet, Bugge Wesseltoft og Ketil Bjørnstad: Her er toppnavnene på årets Vossajazz. Se også opp for rockabillygjengen i The Paladins.


Bugge Wesseltoft: Jazzland Sessions

(30.03.99) For Jens Christian Bugge Wesseltoft finnes det ingen grenser – i hvert fall ikke musikalske. På de 3 CD-ene som "Jazzland Sessions" består av får vi en dokumentasjon av hva han og en rekke musikalske venner foretok seg i løpet av tre dager i desember i fjor. Det var ikke så reint lite.


Unnis jul

(23.12.98) Julekonsert med Unni Wilhelmsen. Hun døpte sjøl kvelden til det selvfølgelig "Så går vi rundt om en Unnibergbusk"-aften. Og slik ble det.


Bugge Wesseltoft's New Conception of Jazz: Sharing

(14.12.98) Bugge Wesseltoft har gjennom hele det siste tiåret framstått som en av de aller mest innovative og spennende av våre mange utmerkede improvisatører. Med basis i historien har han fusjonert sin musikk med dagens tonespråk og virkemidler, og han gjør det med en finfølelse og musikalitet som plasserer ham i toppsjiktet - også sett med internasjonale øyne. Eller rettere, hørt med internasjonale ører.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.