Bertine Zetlitz og Bugge Wesseltoft: Hvordan kunne dette gå så galt?
Jeg har fulgt disse artistene i bortimot 30 år. Jeg har anmeldt dem både på plate og live – og tror aldri jeg har hatt en viktig innvending mot noen av dem. Sammen får de det ikke til.
Bertine Zetlitz er en av våre aller flinkeste komponister og artister innen sjangeren pur pop. Bugge Wesseltoft har samme status, både som komponist og pianist, innen et utall «sjangre» i sekkebetegnelsen «jazz».
Alt ligger altså an til et stjernetreff. Så ender det i hva Kari Diesen i sin tid sang om i «Hovedøen» - totalt forlis.
De spiller 12 coverlåter, alle komposisjonene er Bertine Zetlitz’ egne. Framført som duo – flygel og vokal. Jeg tror neppe de har hatt til hensikt å lage en slags oppfølger til «Fairytales», det sagnomsuste albumet til Radka Toneff og Steve Dobrogosz fra 1982. Men det musikalske utgangspunktet er altså det samme – relativt enkle og noen mer kompliserte komposisjoner, framført så nakent som overhodet mulig.
Problemet er at alle originalversjonene ikke er litt bedre. De er hårreisende mye bedre. Det går galt hele veien, ikke minst i «Fake Your Beauty», der Wesseltoft i mine ører legger helt «feil» stakkato-komp. «Sett at vi sier det sånn» - duetten mellom Bertine Zetlitz og Prepple Houmb, en sang som er trygt plassert på min Topp 5-liste over norske singler de siste ti åra – er totalt fri for sjel i flygel/vokal-utgaven.
Jeg spiller albumet om og om igjen, men blir sittende igjen som et spørsmålstegn: Hvordan kunne det skje?
Jeg noterer at musikere, nå som koronaviruset herjer, inviterer seg hjem til folk for intimkonserter. I stua ville dette sikkert blitt en kjempefin konsert. Men som plateproduksjon er «Closer» dessverre en fiasko.
BERTINE ZETLITZ, BUGGE WESSELTOFT
Closer
Starbox Cassette
Del på Facebook | Del på Bluesky