Keane: Hopes and Fears

Det er stilt store forventninger til denne debutskiva til britiske Keane, takket være engelsk presses trang til å hype opp ting. Det samme var greia til Snow Patrol, som nylig leverte et skikkelig rævva album. Keanes "Hopes and Fears" starter som en våt drøm, men den tørker litt inn etterhvert.


La oss kalle de en ekstremt strukturert utgave av Muse, eller en sofistikert utgave av Coldplay. Det har vært mye virak rundt det faktum at trioen ikke benytter seg av gitarer, men det er forsåvidt ingen big deal i en musikkform som ikke er avhengig av gitar. For dette er jo strengt tatt ikke indierock, som mange ynder å kaller det. Keane er pop, med rock-tendenser.

Det er singelen og åpningskuttet "Somewhere Only We Know" som har skapt de store overskriftene, og det er selvsagt med rette. Denne låta er tvers igjennom nydelig og desperat, og ekstremt melodiøs. En låt som forsvarer hypen. Og det fortsetter i samme stil, med de påfølgende "This Is The Last Time" og ikke minst "Bend And Break", som holder samme vidunderlige nivå. Vi snakker altså over-the-top melodiøs pop/rock, som ikke kan unngå å bli likt av mennesker med god musikksmak.

Deretter skjer det noe - eller er det nettopp det det ikke gjør? Låtene blir rett og slett kronisk svakere fra spor fire og utover, og selv om for eksempel "Everybody`s Changing" og "Bedshaped" holder et akseptabelt nivå, er det såpass mange midt-på-treet låter at skiva ikke viser annet enn et lovende band, med tendenser til å gjøre noe vanvittig bra i framtida.

PS! Keane spiller på Odden under Quart Festivalen tirsdag 6. juli.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Keane: Strangeland

(06.05.12) Pent, men sørgelig friksjonsløst.


Keane: Version 2.0

(04.11.08) (Oslo/PULS): Det er vel ikke så gærnt som at The White Stripes hadde rekruttert en bassist, men Keane i 2008 handler om både 4 og 6 strenger, og masse synth. Likevel var det tangentene som gikk av med seieren på Sentrum Scene mandag.


Keane: Perfect Symmetry

(01.11.08) På sitt tredje album har Keane fordypet seg mer i synthverdenen, men melodilinjene og fraseringen er kjent stoff. "Perfect Symmetry" sitter kanskje litt lengre inne enn de to foregående, men sånn er det vel når man er i ferd med å modnes?


Keane til Oslo igjen i november

(11.07.06) Keane, som for tida er aktuelle med sitt andre album "Under The Iron Sea", spiller i Oslo Spektrum i november. De gjestet nylig hovedstaden og Sentrum Scene, men returnerer altså allerede i november, da Oslo Spektrum er booket.


Keane: Under The Iron Sea

(04.07.06) Et nytt U2? Langt i fra. Kanskje et nytt a-ha - men de har et stykke å gå, også for å komme opp til Waaktaar-nivå.


Nytt album fra Keane

(24.03.06) Keane slo igjennom med et brak i 2003 da de slapp sin debut "Hopes And Fears", og i juni kommer oppfølgeren.


Keane: Lett å bli Keane på

(02.04.05) (Oslo/PULS): Noen band er det lett å forelske seg i. Keane er så absolutt ett av dem, som med fjorårets beste popplate i bagasjen endelig fikk spilt en hel konsert i Oslo.


Keane til Rockefeller

(13.12.04) Tro det eller ei, men Keane er faktisk klar for Rockefeller. Begivenheten finner sted torsdag 31. mars 2005. Billettene legges ut for salg lørdag 18. desember.


Keane i studio

(08.12.04) Keane er i ferd med å sette i gang innspillingen av oppfølgeren til det kritikerroste debutalbumet "Hopes And Fears". I baksete på turnèbussen har pianist Tim Rice-Oxley skrevet en rekke nye låter, som nå skal testes ut i studio.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!