Next Life i Elektrisk Varieté på Blå

(Oslo/PULS): Marius von der Fehr fra Kunstakademiet var iniativtakeren for denne varietéen som inneholdt fire sterke og energiske innslag; to visuelle innslag, en monolog og en mini-konsert. De noe beskjedne lokalene på Blå lot seg sakte men sikkert fylle opp, og idet showet starta, var det trangt.


Elektrisk Varieté / /


Første innslag het Takk For alt og var laget av intiativtaker Marius og Katrine Bølstad. Har jeg tolket kveldens folder rett, hadde temaet med
menneskets fysiske tilstand å gjøre, med stikkord som halt, døv og død.

På scenen befant Katrine seg, som med perfekt timing til Marius' Aphex
Twin
-inspirerte lydeffekter visualiserte en kvinneskikkelse med høyspent og
uberegnelig kroppskontroll, et menneske overfyllt av energi og elektriske impulser. Publikum lot seg lett rive med, dette var skarpt, fengende og til tider en humoristisk seanse.

LADY DIs GJENFERD

Neste innslag var Dead Diana, en monolog av engelsktalende Kate Pendry. Hun mante fram avdøde prinsesse Diana, som hadde et og annet å fortelle oss om sitt glamrøse liv.


DEAD DIANA: Mediumet Kate Pendry ( )

Ved hjelp av stemmeforvrengning og skrekkfilm-inspirerte spasmer dykket hun ned i det store dypet for å hente fram Dianas røst. (Der nede fantes også en gjenlyd av Marylin Monroe).

I tillegg skiftet lydbildet av og til over til en dyp, ubehøvlet og redselsfull stemme med høy seksualdrift. Diana (eller var det Marylin?) forkynte fra sitt liv som celebritet, om forholdet til presidenter, og hvor himmelhøyt hun befant seg over alle oss vanlige, kjedelige, ubetydelige mennesker.

Innslaget hadde mye energi og et spennende lydbilde pga. stemmeforvrengningseffekter, men for en utålmodig reporter som ventet på neste innslag, ble det litt for mye snakk på feil språk.

NEXT LIFE

Det var nemlig duket for kveldens musikalske innslag ved underground-hardcore bandet Next Life, som nylig slapp sin Red End 7-tommer. Vietnam-fødte Hai Ngyen Dinh spilte distorted gitar, mens Tormod Kristensen, (forøvrig iført kamuflasjegenser og findlandshette) akkompagnierte på et billig Casio-keyboard fra Brio eller tilsvarende.


NEXT LIFE: Tormod Kristensen inkognito ( )

I tillegg fyllte de ut lydbildet med forhåndsinnspilte trommer, Commodore 64-samples og distorted japan-melodier, alt mikset på Amiga 1200.

Man kan stille mange rare forventninger til et slikt lo-fi terror-konsept, men det var neppe mange som ble skuffet, hvis vi ser bort ifra et par brillefine jenter som satt ved et bord helt oppe ved scenen. Gitarist Hai spratt rundt som en frustrert ape på speed, noe som underbygget og forsterket det skrekkhumoristiske lydbildet.

I rundt 15 intense minutter med sanger som "Gore On The Floor" og
"Corpse For Sale" var det mange skapbangere som fikk trimmet nakkemusklene.
Og vi tilgir Hai for at han mistet plekteret på scenen og måtte lete etter
det...

VENUS FØDSEL

Siste innslag het Striden om det vakre - en diskusjon om Botticelli-maleriet Venus Fødsel og var av de samme utøverne som i det første innslaget, i tillegg til Vanna Bowles, også fra kunstakademiet.

På scenen befant det seg et bord med stoler og maleriet Venus Fødsel. I
likhet med det første stykket var dette også en slags audiovisuell performance, skuespillerne sa ingenting, men laget grynting, smatting og alle mulige andre lyder etterhvert som de spilte opp mot hverandre.


VENUS FØDSEL: Vanna Bowles, Marius og Katrine Bølstad ( )

Temaet, har jeg tolket folderen rett, var kjønnsroller og forholdet mellom en
nyfeminist, en skulptør og en frigjordt MC-babe. Resultatet ble en essens av
hurtig, velkoreografert mimikk med tilhørende lyder mellom de tre, og man kjente seg igjen uten helt å vite hvorfor.

Liksom-spytting, sensuell dans og fråtsing i hverandres brystregioner gjorde seansen både pipkant og humoristisk, men til tider noe slibrig. Tempoet var høyt, og etter seansen på rundt 15 minutter følte man at det meste var sagt om Botticellis maleri - uten bruk av ord.

Elektrisk Varieté gikk mot slutten, og samtlige utøvere fikk en stor,
velfortjent applaus som avslutning på en kveld fyllt av mye energi og humor - uten et eneste ord på norsk. Utvilsomt verd besøket.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Next Life til Sørøst-Asia

(30.07.01) Oslo-bandet Next Life - som spiller det de sjøl kaller progressiv C 64-Violence, en instrumental og original hardcore-variant - er invitert til Sørøst-Asia-turné neste år. Arrangører er Food Not Bombs, en amerikansk veggis-organisasjon som lenge har hatt tett samarbeid med hardcore-miljøet.


Tag-team wrestling med Jr Ewing og Next Life i Tyskland

(03.07.01) (Wolfenbüttel, Tyskland/PULS): Følelsen var god allerede da vi for første gang kom inn i dette lille lokalet. Mumpitz Jugendcafè ligger byen Wolfenbüttel som kanskje kan sammenliknes med Horten i størrelse. Hittils hadde turen vært glimrende, og vi hadde allerede blitt forelsket i den tyske gjestfriheten - og matporsjonene.


Next Life: Red End (7' EP)

(11.03.01) Noen skiver er vanskeligere å plassere enn andre, selv innenfor dagens mangfold av sjangere. Next Life kaller musikken sin Progressiv og Agressiv C 64-Violence, og refererer da til både lo-fi techno gjennom bruk av Commandore 64/Amiga-maskiner og Violence som i hardcorestilen Power Violence. Uten å være uenig i de gitte henvisningene, kan vi også legge til at musikken ligger veldig nær opp til kompet Deutche Amerikanische Freundschaft (DAF) hadde utvikla på deres andrealbum "Die Kleinen Und Die Bösen", som kom ut på Mute Records i 1980.


Fairfucked og fornøyd

(25.02.01) (Oslo/PULS): De tre hardcore og punk-baserte bandene Totalt Jävla Mörker, Fairfuck og Next Life var booket inn for å få ut aggresjon og sparke rompe på Blitz lørdag. Da klokka passerte elleve var det fortsatt skremmende tomt, men det varte heldigvis ikke lenge, for så snart Hai og Tormod i Next Life startet showet med sin hylende og skrapende "Gore On The Floor", strømmet folk inn fra Blitz' mange kriker og kroker.


Et høyst uvanlig release-party

(25.01.01) (Oslo/PULS): Da amiga-chaos guttene i Next Life inviterte til releaseparty, inviterte de oss like godt til båten en kamerat av dem eier på Aker Brygge. En liten båt, kan jeg legge til. Med keyboardist Petter Snekkestad spillende fra en seng, grunnet liten plass, og frontmann Hai Nguyen stående i døråpningen ble det både morsomt og bra.


Fri-jazz fra helvete!

(30.10.00) (Oslo/PULS): Det kan neppe ha vært mer enn 50 mennesker innenfor dørene på So What!, da Flying Luttenbachers skulle ta oss alle med storm. Jeg hadde hørt mange god-ord om bandet fra diverse venner og kjente, men denne kvelden gjorde at jeg kanskje må revurdere noen av disse vennskapene.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.