Fri-jazz fra helvete!

(Oslo/PULS): Det kan neppe ha vært mer enn 50 mennesker innenfor dørene på So What!, da Flying Luttenbachers skulle ta oss alle med storm. Jeg hadde hørt mange god-ord om bandet fra diverse venner og kjente, men denne kvelden gjorde at jeg kanskje må revurdere noen av disse vennskapene.


Flying Luttenbachers
Next Life / /


Men vi kan jo starte med det positive. Oslo-baserte Next Life er et band jeg har sett live ved flere anledninger før, og bandet blir bedre og bedre for hver gang. Dette to-manns orkesteret er litt vanskelig å beskrive, men hvis man tenker seg alle mulige Nintendo- og Amiga-lyder, backa opp av hard og skrikete gitar med spastiske trommemaskin-beats, så er det en liten pekepinn på hva dette handler om.

Frontfigur Hai Nguyen har en ærlig, intens og til tider litt komisk framtreden på scenen, som passet perfekt til musikken de framførte. Next Life spilte mest nytt materiale, men også noen gamle "hits" fra en demo-kassett de ga ut noen måneder tilbake. Et band verdt å sjekke ut!

Joda, det var tid for Flying Luttenbachers fra Chicago, USA. Fire menn på henholdsvis kontra-bass, cello, saxofon og trommer. Forhåpningene mine gikk på kontrollert hektisk og rytmisk drivende jazz-noise, men jeg fikk derimot en snau times fri-jazz av det heller lugubre slaget.

Jeg tenkte "ah, kul bråke-intro...gleder meg til de setter igang skikkelig". Introen stoppet imidlertid aldri. Det var tromme-runking fra et tidligere metall-hode med litt for mange tammer, cymbaler og dobbelt-pedaler, som faktisk ikke var teknisk sterk, akkompagnert av alle de "crazy" lydene man kan få ut av de andre respektive instrumentene. Helt uten rytme, mål eller mening.

Nå vil du sikkert tro jeg er en gammel grinebiter som ikke tåler "ekte bråke-kunst", men for det første er jeg er veldig ung, og for det andre har jeg sans for band som The Locust, Melt Banana, og Naked City, alle band som på hver sine måte driver med "støy" i en form eller annen.

Det som The Flying Luttenbachers driver med er rett og slett ræl, og jeg ville heller sittet hjemme og grått til "Den Engelske Pasienten" som gikk på TV2, enn å høre på dette gjøgleriet. All respekt til Next Life, som gjorde det verdt turen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Next Life til Sørøst-Asia

(30.07.01) Oslo-bandet Next Life - som spiller det de sjøl kaller progressiv C 64-Violence, en instrumental og original hardcore-variant - er invitert til Sørøst-Asia-turné neste år. Arrangører er Food Not Bombs, en amerikansk veggis-organisasjon som lenge har hatt tett samarbeid med hardcore-miljøet.


Tag-team wrestling med Jr Ewing og Next Life i Tyskland

(03.07.01) (Wolfenbüttel, Tyskland/PULS): Følelsen var god allerede da vi for første gang kom inn i dette lille lokalet. Mumpitz Jugendcafè ligger byen Wolfenbüttel som kanskje kan sammenliknes med Horten i størrelse. Hittils hadde turen vært glimrende, og vi hadde allerede blitt forelsket i den tyske gjestfriheten - og matporsjonene.


Next Life: Red End (7' EP)

(11.03.01) Noen skiver er vanskeligere å plassere enn andre, selv innenfor dagens mangfold av sjangere. Next Life kaller musikken sin Progressiv og Agressiv C 64-Violence, og refererer da til både lo-fi techno gjennom bruk av Commandore 64/Amiga-maskiner og Violence som i hardcorestilen Power Violence. Uten å være uenig i de gitte henvisningene, kan vi også legge til at musikken ligger veldig nær opp til kompet Deutche Amerikanische Freundschaft (DAF) hadde utvikla på deres andrealbum "Die Kleinen Und Die Bösen", som kom ut på Mute Records i 1980.


Fairfucked og fornøyd

(25.02.01) (Oslo/PULS): De tre hardcore og punk-baserte bandene Totalt Jävla Mörker, Fairfuck og Next Life var booket inn for å få ut aggresjon og sparke rompe på Blitz lørdag. Da klokka passerte elleve var det fortsatt skremmende tomt, men det varte heldigvis ikke lenge, for så snart Hai og Tormod i Next Life startet showet med sin hylende og skrapende "Gore On The Floor", strømmet folk inn fra Blitz' mange kriker og kroker.


Next Life i Elektrisk Varieté på Blå

(04.02.01) (Oslo/PULS): Marius von der Fehr fra Kunstakademiet var iniativtakeren for denne varietéen som inneholdt fire sterke og energiske innslag; to visuelle innslag, en monolog og en mini-konsert. De noe beskjedne lokalene på Blå lot seg sakte men sikkert fylle opp, og idet showet starta, var det trangt.


Et høyst uvanlig release-party

(25.01.01) (Oslo/PULS): Da amiga-chaos guttene i Next Life inviterte til releaseparty, inviterte de oss like godt til båten en kamerat av dem eier på Aker Brygge. En liten båt, kan jeg legge til. Med keyboardist Petter Snekkestad spillende fra en seng, grunnet liten plass, og frontmann Hai Nguyen stående i døråpningen ble det både morsomt og bra.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.