Magnetic North Orchestra: Solarized

Jon Balke har siden 1992 ledet det spennende og personlige orkesteret Magnetic North Orchestra. Før den tid, var det lille storbandet Oslo 13 Balkes "instrument" når det gjaldt å lage musikk for større ensembler. I dag låter Balkes rytmiske kammermusikk tøffere enn noen gang.



Både bandet, og sjølsagt også det musikalske uttrykket, har utviklet seg mye siden starten. Per 1999 består MNO av alle de tre balstyrige herrene i Jøkleba: Balke (tangenter), Per Jørgensen (trompet og vokal) og Audun Kleive (trommer). De har vært med helt fra starten. Det har også saxofonisten og fløytisten Morten Halle og den svenske bassisten Anders Jormin. Den ferskeste improvisatoren i bandet er trompeteren Arve Henriksen.

Strykere har hele tiden vært en viktig bestanddel i MNO ,og strykekvartetten Cikada har de siste åra vært en sentral og integrert del av MNO-soundet. Sjøl sier de at musikken er basert både på jazz-tradisjonen, nord- og vest-afrikansk musikk og impulser fra samtidsmusikken. Det er ingen grunn til å argumentere mot det, og Balke har satt det hele sammen til et uttrykk som er totalt originalt og hans.

Som Duke Ellington benytter han orkesteret som sitt instrument, og musikken er tydelig skrevet for spesielt disse musikerne. Musikken består av voldsomme spenninger, heftige groover, en unik bruk av dynamikk som virkemiddel, fantastiske solistprestasoner og en homogenitet i soundet som fordrer at de trives sammen og har lært hverandre å kjenne over lang tid. Også i dette formatet låter Jon Balkes musikk totalt annerledes enn noe annet du kan forestille deg - han er enkelt og greit en viktig del av en stolt og viktig norsk improvisasjonstradisjon.

MNO reiste verden rundt som musikalske ambassadørr for skirennet på Lillehammer i 1994. De gjorde en meget bra jobb den gangen. Hvis norske myndigheter hadde kjent sin besøkelsestid nå, hadde de sendt ut bandet til enda flere verdenshjørner for å fortelle hvor gjevt det står til med moderne norsk instrumentalmusikk på tampen av årtusenet.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Jon Balke - Siwan - elegant, behagelig, fløyelsmykt

(21.11.22) Siwan anbefales alle. Særlig de som ikke liker jazz.


Jon Balke & Magnetic North Orchestra: Kyanos

(11.04.02) Jon Balke har, siden jazzverdenen blei oppmerksom på han som tenåring hos Arild Andersen, vært en av denne verdensdelens mest spennende og originale musikanter, komponister og bandledere. Med "Kyanos", som betyr blå på gresk, setter han punktum for en godt og vel 10 år lang epoke med sitt Magnetic North Orchestra - en epoke og et band som på mange vis har vært høydepunktet så langt i Balkes karriere.


Balke i mål

(23.03.02) (Voss/PULS): For ti år siden framførte Jon Balke sitt bestillingsverk her på Voss. Det blei starten på hans usedvanlige Magnetic North Orchestra. Fredag sa dette bandet på sett og vis takk for seg, med å skue tilbake - samtidig som de fortalte oss at de kunne ha åpna nye dører i åresvis fortsatt.


Perkus-Jon på vift

(27.03.00) Et Magnietic North Orchestra mer perkussivt orientert enn noengang. Det er grunn til å trekke fram orkesterleder Jon Balkes gamle tilnavn, Perkus-Jon.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!