Bill Frisell: Ghost Town

Strengevirtuosen, komponisten og bandlederen Bill Frisell er kanskje den mest originale musikant – i jazzsammenheng i alle fall - som har kommet fra det amerikanske kontinentet de siste 20 åra. Med sin solo-debut understreker han hvilken enorm kreativ kraft han er.


Sommeren 1981 blei vi her hjemme oppmerksom på denne meget spesielle og spennende musikanten. På grunn av diverse tilfeldigheter blei Frisell en del av Arild Andersens drømmeband under jazzfestivalen i Molde, og siden den gang har han både på sine egne og andre artisters cder vist sin enorme allsidighet og kreativitet. Også ved gjentatte besøk her i kongeriket har følgende faktum blitt slått fast: Bill Frisell er overhodet ikke i stand til å gjenta seg sjøl, og stort større kompliment er det ikke mulig å gi en improviserende musikant.

I jazzens verden snakkes det mye om viktigheten av å tilegne seg sin egen stemme. Fra dag én av har Frisell vært i besittelse av akkurat dette fortrinnet, men han har samtidig utviklet sitt vokabular betydelig, og fortsatt låter det umiskjennelig Frisell av arsenalet av strengeinstrumenter han omgir seg med. Det betyr at han låter helt annerledes nå enn den gangen i 1981.

Denne solo-innspillinga sier Frisell at han har hatt innabords i årevis, og store deler av musikken han har valgt å tolke forteller oss mye om hvor Bill Frisell kommer fra som musiker. I tillegg til en rekke egne låter, har Frisell henta materiale fra folk som John McLaughlin, country-guruen Hank Williams (!) – ”I’m So Lonesome I Could Cry”, den klassiske Carter Family-låta ”Wildwood Flower” og standardlåtene ”My Man’s Gone Now” og ”When I Fall In Love”. Bakgrunnen til vår mann er for å si det mildt allsidig. Det er også tolkningene hans - og ”virkemidlene”.

Til tross for at dette er ei solo-skive er den verken enstonig eller ensformig på noe som helst slags vis. Frisell benytter seg av alt fra en rekke akustiske og elektriske gitarer, via en 6-strengers banjo og bass til utstrakt bruk av looper. Dessuten tar han i bruk de mulighetene som moderne studioteknikk byr på og skaper ustanselig unike lydbilder.

Dette er tøft, moderne, annerledes, nyskapende, varmt, vakkert – med andre ord alt det Bill Frisell har stått for gjennom hele karriera si – for første gang på egne bein.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Oslo Jazz 2009: Frisell reddet ettermiddagen

(19.08.09) (PULS/Oslo): Da Charlie Haden/Kenny Barron Duo måtte avlyses, kunne Oslo Jazzfestival skilte med en eksklusiv solokonsert med den amerikanske gitaristen Bill Frisell. Han inviterte publikum med på en genrekryssende reise.


Pirate Love: Laughing Gas (7")

(15.08.06) Oslo-bandet har holdt sammen i snart fire år, men Pirate Love debuterer først nå med en god gammeldags vinylsingel. De to låtene som presenteres her viser to ganske forskjellige sider av bandet, hvor begge innehar kvaliteter.


Limp Bizkit: Chocolate Starfish And The Hot Dog Flavored Water

(26.10.00) Joda, Limp Bizkit er et band som helt klart har sine pubertale trekk. Kanskje driver de en smule gjøn med seg sjøl, når alle medlemmene i coveret takker mom and dad? Tekstmessig går det omtrent sånn: - You wanna fuck me like an animal...?! Som Eminem sier det: - Slim Shady does not give a fuck what you think. If you don´t like it, you can suck his fuckin´ cock. Personlig syns jeg det var mer stil over Frank Zappa: - And what about you, Laura? Do you want som more ´a? Right here on the floor ´a?


Bill Frisell: Good Dog, Happy Man

(22.07.99) "Good Dog, Happy Man" er nok en dokumentasjon på at gitaristen Frisell fortsatt sitter i førersetet.


Vossajazz på skinner

(27.03.99) Tom Russell kom til sine egne og de tok vel i mot han. Slik virket det i alle fall i Voss Idrettshall da konsertversjonen av hans kritikerroste CD "The Man from God Knows Where" blei sjøsatt for første gang.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!