Tom Roger Aadlands suverene solo-forestilling

Dette er et særdeles dristig prosjekt. Litt tror jeg, som å stå på toppen å se 250-metersmerket langt nede i unnarennet. Tom Roger Aaadland lander stødig til tre ganger 19,5 i stil.


Hvor lenge er det siden sist gang vi fikk servert et album med lyden av mannen og hans akustiske gitar, og bare det? Visesangerne våre har jo blitt popartister. Jan Eggum og Bjørn Eidsvåg går i studio med et kobbel av studiomusikere. Tom Roger Aadland er i soundmessig forstand hel ved, originalen. Det er bare han og gitaren.

Så hvor flink er han som gitarist? Han varierer mellom fingerspill og relativt harde støt i barregrep. Begge deler funker. Han er ingen Greg Lake eller Øystein Sunde eller Knut Reiersrud. Men det funker, og det er selvfølgelig det vesentlige.

Som tekstforfatter? Oh, boy! Han er i klasse med Kjartan Fløgstad, Kolbein Falkeid og Arne Moslåtten. «Reint bord» er Bob Dylan. Og når det kommer til å være rimsmed, tangerer han Ole Paus. Tittelkuttet er som snytt ut av nesa på Leonard Cohen, både hva musikk og poesi angår.

Aadlands lyrikk er ofte å forstå som «i overført betydning». Det handler om vår tid, om nære relasjoner – men Aadland bruker Dante og Urias og Hoseanna og Pilatus og Johannes for å få oss til å forstå.

Musikalsk, altså kompositorisk, er «Livsvandring» imponerende detaljrik. Dette er alt annet enn C – a7 - F – G. Han slekter på Unni Wilhelmsen.
Kan du tenke deg hvordan det er å skrive salmer under palmer, til bølgebruset, ti tusen mil fra Jerusalem?’

Tom Roger Aadland sprenger grenser med dette albumet.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.


Tom Roger Aadland - i skyene, men med begge beina på bakken

(10.09.23) Et overraskende variert album. Fra Ulf Lundell-lignende synth-arrangement til det reint akustiske gitarkompet. Bob Dylan, da – som Tom Roger Aadland jo helt sjølforskyldt har kommet til å bli evig forbundet med? Jo, «Siste natta vår i lag» kunne gjerne vært et naturlig valg i «Vikla inn i blått».


Brennaktuell Tom Roger Aadland

(03.05.22) Sangen er skrevet i 1982. Kald krig. Atomkrig truer. På kanten av stupet. 1982 og 2022 har dessverre alt for mye til felles.


Gi Rådhusplassen til Tom Roger Aadland!

(05.03.21) To Roger Aadland er spesiell på så mange vis. Nå topper han seg sjøl, og det sier i grunnen alt.


Bob Dylan – vikla inn i blått

(04.10.20) Det er Bjørn Sundquist som ønsker velkommen, der han sittende resiterer Tom Roger Aadlands norske tekst til «It’s Not Dark Yet». Mektig.


Cyan Kicks rocker!

(19.12.25) Ti låter på tjueni minutter – det greier du kaste bort på et nytt band som absolutt rocker!


Slomosa - stadig bedre og strammere

(19.12.25) Slomosa kronet et eventyrlig år for et lite stonerockband fra Bergen foran et utsolgt Rockefeller med stødig primal blues-derivert rock der melodiske mellomspill skapte karakter.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.